Samochody z Niemiec – gdzie szukać, jak sprowadzić i zarejestrować?

samochody z Niemiec

Na samochody z Niemiec decyduje się wielu Polaków. Import aut do Polski ma się coraz lepiej, a jako że to nasz zachodni sąsiad, gdzie znaleźć można wiele bogato wyposażonych aut, które są też w dobrym stanie technicznym i atrakcyjnej cenie, sprowadzanie samochodów z Niemiec nie dziwi. Jak wygląda procedura ich importu?

Samochody z Niemiec kupić można również w Polsce. Sprowadzają je handlarze i sprzedawcy prywatni. Problem w tym, że wielu Polaków szuka sobie dobrego auta w niskiej cenie. Trudno jednak o tani samochód z Niemiec, który ma niski przebieg, jest w dobrym stanie technicznym i jest bezwypadkowy. Częściej do Polski trafiają egzemplarze mocno wyeksploatowane o przekręconych licznikach, choć oczywiście nie jest to żadna reguła, ponieważ na rynku funkcjonują też uczciwi sprzedawcy.

Jeśli nie kupować ich w kraju, samochody z Niemiec można również sprowadzić osobiście. Dobry egzemplarz w atrakcyjniej cenie na rynku niemieckim znaleźć jest jednak trudno. Jako że jest to największy w Unii Europejskiej rynek motoryzacyjny, regularnie monitorują go handlarze, ale okazje trafiają się i tutaj. Poza tym do osobistego wyjazdu po samochód trzeba się dobrze przygotować. Gdzie szukać auta za zachodnią granicą, jak go przetransportować do Polski i z jakimi kosztami się to wiąże?

Oferty samochodów w Niemczech – gdzie szukać?

Szukając sobie samochodu w Niemczech, najprościej skorzystać z oferty któregoś z portali, np. dostępnych w polskiej wersji językowej serwisów Mobile.de/pl i Autoscout24.pl, gdzie każdy powinien znaleźć co najmniej kilkanaście interesujących i odpowiadających mu egzemplarzy. Sami sprzedawcy samochodów w Niemczech to w zasadzie trzy grupy:

  • osoby prywatne – wśród egzemplarzy wystawianych przez sprzedawców prywatnych znaleźć można okazje cenowe, ale i natrafić na nieuczciwych handlarzy tylko podszywających się pod indywidualnych sprzedawców. Niekiedy ich samochody mają tak wiele wad, że nie nadają się do wystawienia w komisie.
  • tanie komisy – z reguły prowadzą je imigranci. Komisy te wyglądają mało profesjonalnie, a znajdujące się na placach samochody często są powypadkowe, mają przekręcony licznik itp. Co więcej, trudno znaleźć przy nich cenę, rok rejestracji, wersję silnikową czy wskazania drogomierza. Głównymi klientami tanich komisów są handlarze. Dla klientów indywidualnych nie jest to najlepsze miejsce na szukanie samochodu. Zwłaszcza że w przypadku jakichś problemów dochodzenie swoich praw jest wręcz niemożliwe.
  • porządne komisy – to podmioty oferujące droższe samochody, ale co ważniejsze, zgodne z opisem. Wśród nich są również firmy handlujące samochodami poleasingowymi.

Jak nawiązać kontakt ze sprzedawcą samochodu w Niemczech?

Znalezienie samochodu, który spełnia wymagania kierowcy to jedno. Ważną sprawą jest nawiązanie kontaktu ze sprzedawcą. Niestety, w Niemczech nie brakuje sprzedawców źle reagujących na obcokrajowców, którzy odrzucają telefony, jeśli zobaczą numer z Polski. Alternatywą jest zaopatrzenie się w niemiecki numer telefonu, ale i to nie gwarantuje sukcesu. Oczywiście koniecznie trzeba w stopniu komunikatywnym porozumiewać się w języku angielskim, a najlepiej niemieckim.

Jeśli ze sprzedawcą nie można skontaktować się telefonicznie, pozostaje kontakt mailowy. Niezależnie od formy kontaktu, poprosić trzeba o numer VIN samochodu, sprawdzając go następnie w bazie danych serwisu Autobaza.pl. Raport pozwoli wstępnie zweryfikować prawdziwość danych podanych w ogłoszeniu, m.in.: datę produkcji, silnik, wyposażenie, przebieg, wypadkowość itp. Spytać należy również czy samochód jest wyrejestrowany (abgemeldet), co przyspiesza sprawy urzędowe i sam import samochodu z Niemiec. Kolejną istotną kwestią – przynajmniej, jeśli kierowca chce wracać do Polski na kołach – jest ważne badanie techniczne. Niemieckie badania samochodów są rygorystyczne i jeżeli auto nie ma aktualnego przeglądu (TUV), to znak, że coś może być z nim nie tak. Zresztą TUV to podstawa przy ubieganiu się o 5-dniowe tablice rejestracyjne. Ważne badanie nie jest natomiast potrzebne, jeżeli samochody z Niemiec są importowane do Polski na lawecie.

Jakie formalności czekają na kierowcę przy zakupie samochodu w Niemczech?

Po porozumieniu ze sprzedającym należy zająć się formalnościami. Kluczowa jest umowa, którą trzeba sporządzić w dwóch językach. Jeżeli to zakup w komisie dokumentem potwierdzającym może być faktura. Ważne, aby mieć przy sobie wystarczającą ilość gotówki. Płatności internetowe są dziś bardzo powszechne, ale przy transakcjach międzynarodowych bywają powolne. Samochód natomiast sprzedawca odda dopiero po zaksięgowaniu wpłaty na koncie.

Najprościej importować samochody z Niemiec już wyrejestrowane. Wówczas można załadować je na lawetę lub z odpowiednimi dokumentami, o których niżej, zacząć załatwiać tablice pięciodniowe bądź eksportowe. Co istotne, przed przyznaniem tablic wywozowych niektóre wydziały komunikacji wymagają, aby samochód był wyrejestrowany co najmniej od 24 godzin. Trudniej jest, jeżeli samochód nadal widnieje w rejestrze. Jako że Polacy rzadko jadą do kraju na oryginalnych niemieckich tablicach, zazwyczaj nabywcę i sprzedawcę czeka procedura wyrejestrowania pojazdu. Jeżeli kierowcy uda się podróżować na niemieckich tablicach, w Polsce nie będzie z tego tytułu poszkodowany, gdyż wydziały komunikacji nad Wisłą nie potrzebują potwierdzenia wyrejestrowania samochodu w Niemczech (Abmeldung).

Dokumenty wymagane przy wyrabianiu tablic wywozowych

Dużym utrudnieniem jest praca niemieckich wydziałów komunikacji (Zulassungsstelle). Zazwyczaj czynne są one bardzo krótko, np. 8-12. Proces wyrejestrowania samochodu załatwia właściciel lub upoważnia do tego kupującego, ale zdarza się to rzadko. Jeżeli samochód jest już wyrejestrowany, nabywca do urzędu wybiera się sam, zabierając ze sobą:

  • dowód tożsamości
  • umowę kupna lub fakturę VAT
  • dowód rejestracyjny (Fahrzeugschein) i kartę pojazdu (Fahrzeugbrief)
  • dokument potwierdzający ważność badania technicznego (HU), o ile nie jest ono wbite w dowód
  • potwierdzenie zawarcia ubezpieczenia

Samochody z Niemiec – które tablice rejestracyjne wybrać?

Samochody z Niemiec importowane do Polski na kołach mogą mieć tablice 5-dniowe (Kurzzeitkennzeichen). Powyższe dokumenty w zupełności wystarczą, aby otrzymać blachy z żółtym paskiem. Opłata urzędowa za ich wydanie to ok. 15 euro, natomiast sam koszt tablic wraz z ubezpieczeniem to 80-120 euro. Co najważniejsze, łatwiej je załatwić i odpada przy nich podatek drogowy, który ciąży na kierowcy się przy tablicach eksportowych. Teoretycznie tablice z żółtym paskiem służą jedynie poruszaniu się samochodem na krótkich odległościach np. aby dojechać na badanie techniczne, ale są również wykorzystywane do zwożenia aut do Polski, co jest w pełni legalne. Wprawdzie niektóre kraje nie honorują tablic 5-dniowych, ale przy podróży zakupionym samochodem z Niemiec do kraju, nie jest to problem.

Droższe są tablice eksportowe (Ausfuhrkennzeichen lub Zollkennzeichen) z czerwonym paskiem. Opłaty urzędowe to około 30 euro, do czego doliczyć trzeba podatek drogowy. Jego wysokość zależy od okresu ważności tablic, które użytkować można od 15 do 365 dni. Rozliczając podatek, należy wypełnić formularz i podać numer konta, z którego zostanie ściągnięta odpowiednia kwota. Jeżeli nie jest to konto w niemieckim banku, możliwa jest zapłata przelewem lub gotówką. Wpłaty obsługuje nie wydział komunikacji, ale urząd celny. Warto dodać, że sam koszt tablic celnych to co najmniej 150 euro. Z kolei samochód, któremu wydano tablice eksportowe, już nigdy nie może zostać zarejestrowany na terenie Niemiec.

Upoważnienie osoby zameldowanej w Niemczech

Do wyrobienia tablic potrzebne jest często upoważnienie (Empfangsbevollmächtigtung) od osoby lub firmy zameldowanej w Niemczech, a niekiedy nawet w tym samym powiecie. Osoba z meldunkiem jest potrzebna, aby na jej adres wysyłać ewentualne mandaty i pisma związane z rejestracją, które następnie ma przekazać rejestrującemu. Jak sobie z tym poradzić? Na szczęście nie brak osób oferujących pośrednictwo w tego typu usługach w cenie od ok. 20 euro. Często są to obcokrajowcy posiadający zameldowanie i prawo pobytu w Niemczech, których znaleźć można w miejscu załatwiania tablic lub ubezpieczenia. Właśnie od tego należy rozpocząć proces ubiegania się o tymczasowe tablice rejestracyjne.

Jakie ubezpieczenie dla samochodów z Niemiec?

Krótkoterminowe ubezpieczenie OC (eVB) nabyć można w budce z hasłem Autoschilder“. Dla tablic 5-dniowych polisa ubezpieczeniowa wraz z blachami to koszt do 120 euro. Wprawdzie OC można kupić gdzie indziej, ale wówczas cała procedura zostaje wydłużona w czasie. W tym miejscu załatwić można też upoważnienie od osoby z niemieckim adresem, jeżeli oczywiście jest ono niezbędne.

Procedura załatwiania tablic tymczasowych w Niemczech

Po zakupie ubezpieczenia należy udać się do wydziału komunikacji, pobrać numerek i czekać w kolejce. Jeżeli nadejdzie kolej kierowcy, wystarczy udać się do właściwego stanowiska i okazać wymienione wyżej dokumenty, które do czasu zakończenia procedury pozostają w urzędzie. Sam urzędnik przekaże nadany numer tablic rejestracyjnych oraz tymczasowy dowód rejestracyjny z danymi kierowcy i adresem osoby upoważnionej do przekazywania korespondencji. Następnym krokiem jest uiszczenie w kasie lub automacie opłaty urzędowej. W końcu kierowca wraca do budki z tablicami i z przyznanym numerem wyrabia blachy. Po ich wyrobieniu należy ponownie udać się do urzędu i w okienku Ausgabe okazać je urzędnikowi. Ten naklei na nie stosowną naklejkę i oddaje dokumenty przedłożone urzędnikowi w pierwszym okienku. Brzmi strasznie, prawda? W praktyce procedura nie jest szczególnie skomplikowana. Kierowcy, którzy sprowadzają samochody z Niemiec, przy odrobinie szczęścia i braku kolejek wszystkie formalności załatwią w ciągu kilku godzin. Niekiedy pomagają w tym komisy, ale nie jest to reguła.

Samochody z Niemiec, a formalności w Polsce

Po sprowadzeniu samochodu do Polski na kierowcy spoczywa kilka obowiązków: opłata akcyzy, tłumaczenie dokumentów, badanie techniczne i rejestracja. Warto trzymać się tej kolejności, bo np. bez dowodu zapłaty akcyzy nie można zarejestrować samochodu kupionego w Niemczech.

Obecnie obowiązują dwie stawki akcyzy:

  • 3,1 proc. od wartości na umowie lub fakturze dla samochodów z silnikiem o pojemności do 2000 ccm
  • 18,6 proc. dla samochodów z większymi silnikami

Wkrótce może się to jednak zmienić, o czym mówi artykuł pt. Wyższa akcyza na importowane samochody“. Zresztą w przypadku mocnego zaniżenia wartości rynkowej sprowadzonego auta tylko po to, aby zapłacić niższą akcyzę, wartość tę na podstawie dostępnych tabel osobiście wyznaczy urzędnik. Obecnie akcyzą zajmują się urzędy skarbowe. Chcąc ją opłacić, należy wypełnić druk AKC-U/S i złożyć go w odpowiednim okienku. Następnie pozostaje przelać właściwą kwotę na rachunek bankowy o numerze 84 1010 1270 0008 2422 2400 0000 należący do Urzędu Skarbowego w Nowym Targu. Wypełnić trzeba również wniosek o wydanie zaświadczenia o zapłaconym podatku akcyzowym. Wraz z dowodem wpłaty opłaty skarbowej składa się go w urzędzie, a cała procedura trwa około dwóch dni. Co ważne, z reguły nie trzeba mieć tłumaczeń dokumentów, choć nie jest to reguła. Konieczne są natomiast kopie karty pojazdu, dowodu rejestracyjnego i umowa kupna lub faktury.

Formalności z zapłatą akcyzy i otrzymaniem zaświadczenia załatwić można również online, na co pozwala portal PUESC. Kierowca wypełnia ten sam druk, opłaca podatek akcyzowy, po czym pobiera zaświadczenie o zapłaceniu akcyzy.

Czy potrzeba tłumaczyć dokumenty samochodów z Niemiec?

Dawniej dokumenty samochodów z Niemiec musiały mieć polskie wersje językowe sporządzone przez tłumacza przysięgłego. Na tłumaczeniu umowy, karty pojazdu i dowodu rejestracyjnego kierowca tracił z reguły 100-200 zł. Obecnie, jeżeli dokumenty auta nie mają dodatkowych adnotacji i pieczątek, a kierowca posiada dwujęzyczną umowę, tłumaczenie jest zbędne.

Samochody z Niemiec – badanie techniczne

Co z badaniem technicznym aut sprowadzanych zza zachodniej granicy? Kilkunastoletnie samochody w Niemczech przeglądy przechodzą co dwa lata, podczas kiedy w Polsce w stacji diagnostycznej kierowcy muszą stawiać się rokrocznie. Jeśli niemiecki przegląd jest ważny czasem w stosunku do polskiego prawa, urzędnik może go zaakceptować.

Lepiej jednak udać się do stacji kontroli i proces rejestracji rozpocząć właśnie od badania technicznego. Najlepiej wykonać je zaraz po sprowadzeniu samochodu, kiedy ważne są jeszcze tymczasowe tablice i OC. Co kluczowe, musi to być SKP o odpowiednich uprawnieniach. Nie wszystkie zwykłe stacje mają konieczne uprawnienia, zawsze mają je jednak okręgowe stacje diagnostyczne.

Pierwsze badanie samochodu z zagranicy to koszt 99 zł płatne z góry. W ramach badania diagnosta ustala tzw. brakujące dane, np. nacisk na osie w kN i wyznacza właściwy dla wieku auta kolejny termin badania. Co warte podkreślenia, zdarzają się diagności życzący sobie kolejnych 60 zł za ustalenie ów brakujących danych.

Ostatnim etapem jest rejestracja samochodu w wydziale komunikacji właściwym dla miejsca zamieszkania. Poza ważnym badaniem technicznym i dokumentami samochodu w urzędzie składa się uzupełniony wniosek o rejestrację. Całkowity koszt rejestracji samochodu z Niemiec zamyka się w kwocie 256 zł przy wyborze tradycyjnych tablic lub 1176 zł przy tablicach indywidualnych.

Ocena naszych czytelników
[Suma: 5 Średnio: 5]
Darmowe sprawdzenie VIN? Wypróbuj naszą wyszukiwarkę i nie daj się oszukać!
Sprawdzenie VIN

Odpowiedz