Blokada mechanizmu różnicowego – co to jest, jak działa, objawy usterki

Udostępnij
Wasza ocena
Blokada mechanizmu różnicowego
Blokada mechanizmu różnicowego przydaje się zwłaszcza przy pokonywaniu trudnego terenu samochodami z napędem na koła obu osi. Mechanizm pozwala właściwie rozłożyć moment obrotowy na cztery koła. O ile blokada mostu nie przydaje się podczas pokonywania dróg o dobrej przyczepności, o tyle sprawdza się na nawierzchniach sprzyjających jej utracie. Podpowiadamy, czym jest blokada mechanizmu różnicowego, kiedy jest przydatna oraz jakie symptomy daje awaria tego mechanizmu.

W artykule przeczytasz

Czym jest blokada mechanizmu różnicowego?

Blokada mostu jest specjalnym rodzajem mechanizmu różnicowego. Przede wszystkim blokada mechanizmu różnicowego pozwala równomiernie rozłożyć moment obrotowy na koła jednej osi.

W klasycznym mechanizmie różnicowym będącym układem kół zębatych, zmniejszenie momentu obrotowego na jednym kole oznacza też mniejszy moment na drugim kole na tej samej osi. Zdarza się też, że przy utracie przyczepności przez jedno koło, cały moment obrotowy trafia na drugie koło, co może sprzyjać utracie kontroli nad pojazdem.

Blokada mechanizmu zapobiega takim sytuacjom. Otóż elementy wewnątrz mechanizmu są ze sobą zespolone i nie obracają się względem siebie, a prędkości obrotowe kół są równe w stosunku 50/50. Jeżeli nawet jedno koło nie ma przyczepności, drugie korzysta z pełnego momentu obrotowego przekazywanego na to koło.

Najczęściej stosuje się blokady pneumatyczną, hydrauliczną lub elektryczną. W obudowie pracuje siłownik, który w zależności od rodzaju systemu łączy lub rozłącza elementy mechanizmu różnicowego z wykorzystaniem powietrza, oleju lub prądu. W ten sposób blokadą mechanizmu różnicowego steruje się z poziomu kabiny auta.

Przeczytaj też: “Napęd na 4 koła – rodzaje, różnice, który wybrać?

Kiedy korzystać z blokady mechanizmu różnicowego?

Z blokady mechanizmu różnicowego nie należy korzystać na nawierzchniach o dużej przyczepności (np. asfalt). Może to grozić uszkodzeniem układu napędowego, a w najlepszym wypadku sprzyja zużyciu opon, skrzypieniu i ślizganiu się kół. Zupełnie inaczej wygląda to podczas jazdy w trudnym terenie, na którym występuje ryzyko utraty przyczepności (np. błoto, piasek, śnieg, lód). Blokada mostu sprawia, że auto ze stałym napędem na cztery koła może zachowywać się w terenie jak samochody terenowe z ręcznie dołączanym napędem 4×4.

Blokada mechanizmu różnicowego zapobiega poślizgowi kół i utrzymuje moment obrotowy na kołach z lepszą przyczepnością. Blokadę należy włączyć przed przeszkodą oraz rozłączyć po jej pokonaniu.

Objawy uszkodzonego mechanizmu różnicowego

Naturalnie mechanizm różnicowy może ulec usterce, na przykład wskutek zużycia czy niewłaściwej eksploatacji, a nawet zanieczyszczenia lub przegrzania. Brak reakcji może skutkować całkowitym uszkodzeniem mechanizmu oraz innych elementów układu napędowego. Do objawów budzących niepokój należy zaliczyć m.in.:

  • wyciek oleju z obudowy mechanizmu;
  • dziwne dźwięki podczas pracy mechanizmu (m.in. stuki i piski);
  • skrzypienie lub ślizganie się kół podczas pokonywania zakrętów;
  • wibracje i drgania w układzie napędowym;
  • spadek mocy;
  • większe zużycie paliwa.

 

Przeczytaj też: “Napęd Haldex – co to jest, jak działa?

Każdy z powyższych objawów jest powodem, aby udać się do warsztatu i sprawdzić stan techniczny mechanizmu różnicowego.

Ocena naszych czytelników
[Suma: 1 Średnio: 5]

FAQ

Jak działa blokada mechanizmu różnicowego?

Blokada mechanizmu różnicowego w najprostszym tłumaczeniu oznacza zespolenie elementów w obudowie mechanizmu, żeby koła nie obracały się względem siebie, a prędkości obrotowe kół były równe. Blokadę załącza i rozłącza się z poziomu kabiny. Kluczowy jest siłownik w obudowie, który porusza się z wykorzystaniem powietrza (blokada pneumatyczna), oleju (hydrauliczna) lub prądu (elektryczna).

Kiedy korzystać z blokady mostu?

Blokada mechanizmu różnicowego przydaje się na nawierzchniach o ograniczonej przyczepności (np. błoto, piasek, śnieg, lód). Blokady mostu nie należy załączać na nawierzchniach o dużej przyczepności.

Jak objawia się usterka mechanizmu różnicowego?

Jest wiele symptomów mogących wskazywać na problemy z mechanizmem różnicowym. Przede wszystkim niepokojący jest wyciek z obudowy mechanizmu oraz niepokojące dźwięki wydawane przez układ. Kolejne objawy mogące sugerować awarię mechanizmu to skrzypienie i ślizganie się kół podczas pokonywania zakrętów, a także wibracje w układzie napędowym. Awarii mechanizmu towarzyszyć może także spadek mocy i wzrost spalania.

OBSERWUJ nas na Wiadomości Google.

Kliknij i dodaj nasz kanał do swoich Wiadomości Google i bądź na bieżąco.

Udostępnij:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych jest AutoISO Sp. z o.o. (ul. Gnieźnieńska 12, Katowice 40-142, Polska, pomoc@autoiso.pl). Przetwarzamy Twoje dane (adres e-mail, imię i nazwisko oraz treść wiadomości) na podstawie naszych prawnie uzasadnionych interesów: w celu komunikacji z Tobą i dla ochrony przed roszczeniami, przez okres do 10 lat od roku, w którym zakończono korespondencję. Współpracujemy z firmami hostingowymi, którym możemy przekazywać te dane (odbiorcy danych). Dane mogą być przekazywane poza UE, jedynie do Państw lub podmiotów zatwierdzonych prawem UE. Masz prawo dostępu do Twoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, a także ich przeniesienia. Masz prawo skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych w Polsce lub jego odpowiednika w innym państwie UE. Więcej informacji o zasadach przetwarzania przez nas danych znajduje się w Polityka Prywatności i Cookies.

Porównaj oferty 14 Towarzystw i oszczędzaj na OC/AC!

Darmowe sprawdzenie
Historii Pojazdu

Zobacz nasz kanał YouTube

Odtwórz wideo

Przeczytaj też:

2WD

Najprościej rzecz ujmując, skrót 2WD (z ang. Two-wheel drive) odnosi się do trybu działania mechanizmu

Informacja o przetwarzaniu danych osobowych

Administratorem Twoich danych jest Autoiso Sp. z o.o., nr KRS: 0000840558, adres: ul. Gnieźnieńska 12, 40-142 Katowice, Polska. Możesz się z nami kontaktować również przez e-mail: pomoc@autoiso.pl.

Możemy przetwarzać Twoje dane udostępniane nam podczas kontaktu z nami, które mogą stanowić dane osobowe, w szczególności: adres e-mail, nr telefonu, imię i nazwisko, dane z portali społecznościowych oraz treść wiadomości. Robimy to na podstawie naszych prawnie uzasadnionych interesów, w celu komunikacji z Tobą, dla ochrony przed roszczeniami i realizacji roszczeń, przez okres do 6 lat od roku, w którym zakończono korespondencję, lub do zgłoszenia przez Ciebie skutecznego sprzeciwu. Udostępnienie tych danych jest konieczne do komunikacji.

Możemy ujawniać Twoje dane podmiotom, z którymi współpracujemy i które przetwarzają te dane w naszym imieniu (odbiorcy danych) w celu świadczenia dla nas usług z zakresu: hostingu, informatyki, statystyki i analityki, marketingu, oprogramowania do zarządzania firmą i bazą kontaktów oraz komunikacji elektronicznej, księgowości i doradztwa prawnego. Dane mogą być przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy, jedynie do Państw lub podmiotów zapewniających stopień ochrony danych osobowych odpowiadający regulacjom UE, w szczególności stosujących tzw. standardowe klauzule umowne UE.

Masz prawo dostępu do swoich danych, żądania ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, przeniesienia ich, a także do skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych lub jego odpowiednika w innym państwie UE.

Więcej informacji o przetwarzaniu przez nas danych osobowych znajdziesz w naszej Polityce prywatności.