Napęd Haldex – co to jest, jak działa?

Udostępnij
Wasza ocena
Napęd Haldex
W autach stosuje się różne systemy napędu na obie osie. Jednym z nich jest napęd Haldex, który został opatentowany już w 1998 roku przez firmę o tej samej nazwie. Sam termin większości kierowców nie mówi zbyt wiele. Dlatego warto przypomnieć, czym jest i co charakteryzuje system napędu na cztery koła Haldex, jakie ma on wady i zalety, w jakich modelach występuje oraz jak wydłużyć ten rodzaj napędu 4x4.

W artykule przeczytasz

Czym jest adaptacyjny napęd 4×4 Haldex?

Napęd Haldex to adaptacyjny system napędu. Oznacza to, że brakuje tutaj sztywnego połączenia między osiami przednią oraz tylną. Nie mamy tutaj więc do czynienia ze stałym oraz równomiernym podziałem momentu obrotowego między osiami. Łącznikiem jest sprzęgło dołączające lub rozłączające napęd w zależności od warunków panujących na drodze oraz trybu i stylu jazdy. Zasada jest prosta:

  • jazda w normalnych warunkach – napęd Haldex jest rozłączony, a auto korzysta z napędu na koła przedniej osi;
  • poślizg kół przednich – załączany jest napęd tylnej osi i samochód otrzymuje napęd na wszystkie cztery koła (po odzyskaniu przyczepności przez koła napęd zostaje odłączony, a auto ponownie wraca do napędu na przednie koła).

 

Przeczytaj też: “Napęd na 4 koła – rodzaje, różnice, który wybrać?

Kluczowe dla pracy napędu jest sprzęgło Haldex. To podzespół znajdujący się w obudowie mechanizmu różnicowego tylnej osi i napędzany wałem napędowym. Sprzęgło Haldex jest zbudowane z następujących elementów:

  • wałek wejściowy napędzany przez jednostkę napędową;
  • wałek wyjściowy napędzany przez tylną oś;
  • sprzęgło płytkowe sterowane przez hydrauliczne tłoki;
  • pompa hydrauliczna napędzana przez krzywkę na wałku wejściowym;
  • jednostka sterująca odczytująca dane z czujników i wysyłająca sygnał do tłoka sprzęgła.

 

Przeczytaj też: “Zepsute sprzęgło – objawy, przyczyny, jak naprawić?

Jak działa napęd na cztery koła Haldex?

Jak wskazaliśmy wyżej, napęd Haldex nie jest stały, ale załącza się, jeżeli wymaga tego sytuacja. Sprzęgło Haldex jest sterowane elektronicznie i działa w sposób automatyczny. Jednostka sterująca analizuje szereg parametrów i określa, w jakiej pozycji powinno znajdować się sprzęgło (rozłączone, częściowo włączone, całkowicie włączone). Do analizowanych parametrów zaliczyć należy m.in. prędkość obrotową kół, przyspieszenie, kąt skrętu, hamowanie i położenie pedału gazu.

Sprzęgło reaguje natychmiast, nawet przed całkowitym poślizgiem kół przedniej osi. Jeżeli dochodzi do poślizgu, część momentu obrotowego trafia na tylną oś, co skutkuje lepszą trakcją i stabilnością pojazdu. W zależności od modelu, ustawień i potrzeb moment obrotowy między osiami przednią i tylną dzieli się w stosunku od 0 do 100 proc.

Przeczytaj też: “Launch control – co to jest, do czego służy, jak działa?

Zalety napędu Haldex:

  • możliwość zastosowania w autach z poprzecznie zamontowaną jednostką napędową (nie ma konieczności stosowania dodatkowej przekładni na wyjściu ze skrzyni biegów);
  • szybka, automatyczna reakcja (elektryczne sterowanie na podstawie danych trafiających do jednostki sterującej z licznych czujników);
  • duża elastyczność w zakresie podziału momentu obrotowego między osiami (podział momentu obrotowego między osiami przednią i tylną w zakresie od 0 do 100 proc.);
  • niższe spalanie (napęd załącza się tylko w razie potrzeby);
  • niższa emisja szkodliwych związków do atmosfery (napęd załącza się tylko, jeżeli wymaga tego sytuacja).

Wady napędu Haldex:

  • wyższy koszt produkcji (dodatkowe elementy elektroniczne i hydrauliczne);
  • wyższe koszty napraw (zastosowanie elementów elektronicznych i hydraulicznych);
  • większa podatność na zużycie i awarie (praca w środowisku oleju pod ciśnieniem, działanie wysokich temperatur, elementy narażone na tarcie).

 

Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na pytanie o trwałość napędu Haldex. Kluczowe znaczenie ma bowiem kilka czynników (m.in. styl jazdy, warunki drogowe, wilgotność i temperatura). Dla wydłużenia żywotności sprzęgła Haldex istotna jest regularna wymiana oleju, wedle zaleceń w przedziale od 60 000 do 120 000 kilometrów. Stosować należy specjalny olej przeznaczony do sprzęgła Haldex, ponieważ jest to środek o odpowiednich właściwościach, w tym o właściwej lepkości.

W jakich samochodach stosuje się sprzęgło Haldex?

Sprzęgło Haldex jest stosunkowo popularnym rozwiązaniem w autach z napędem na wszystkie koła. To dobry system zwłaszcza w samochodach miejskich i crossoverach. Poniżej zestawienie wybranych modeli korzystających z napędu 4×4 ze sprzęgłem Haldex.

Marka Modele
Audi Q3, RS3, RSQ3, S3, SQ3, TT, TTRS, TTS
Ford Galaxy, Kuga, S-Max
Land Rover Discovery Sport, Freelander, Range Rover Evoque
Seat Ateca, Leon, Tarraco
Skoda Karoq, Kodiaq, Octavia, Superb, Yeti
Volkswagen Arteon, Golf, Passat, Tiguan, Touareg, T-Roc
Volvo S40, S60, S80, V40, V60, V70, XC40, XC60, XC70, XC90

Przeczytaj też: “Wymiana paska rozrządu

Ocena naszych czytelników
[Suma: 1 Średnio: 5]

FAQ

Czym jest napęd Haldex?

Haldex to rodzaj napędu na wszystkie koła. System korzysta ze sprzęgła Haldex. Rozwiązanie zostało opatentowane w 1998 roku przez firmę Haldex.

Z jakich elementów zbudowane jest sprzęgło Haldex?

Sprzęgło Haldex jest zbudowane z wałków – wejściowego i wejściowego, a także ze sprzęgła płytkowego, pompy hydraulicznej oraz jednostki sterującej.

Jak działa napęd na cztery koła Haldex?

Nie jest to mechanizm stały, ale załączający się w razie potrzeby, jeżeli przednie koła dostają poślizgu. Wówczas część momentu obrotowego w zakresie od 0 do 100 proc. jest przenoszona na koła tylnej osi.

OBSERWUJ nas na Wiadomości Google.

Kliknij i dodaj nasz kanał do swoich Wiadomości Google i bądź na bieżąco.

Udostępnij:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych jest AutoISO Sp. z o.o. (ul. Gnieźnieńska 12, Katowice 40-142, Polska, pomoc@autoiso.pl). Przetwarzamy Twoje dane (adres e-mail, imię i nazwisko oraz treść wiadomości) na podstawie naszych prawnie uzasadnionych interesów: w celu komunikacji z Tobą i dla ochrony przed roszczeniami, przez okres do 10 lat od roku, w którym zakończono korespondencję. Współpracujemy z firmami hostingowymi, którym możemy przekazywać te dane (odbiorcy danych). Dane mogą być przekazywane poza UE, jedynie do Państw lub podmiotów zatwierdzonych prawem UE. Masz prawo dostępu do Twoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, a także ich przeniesienia. Masz prawo skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych w Polsce lub jego odpowiednika w innym państwie UE. Więcej informacji o zasadach przetwarzania przez nas danych znajduje się w Polityka Prywatności i Cookies.
Porównaj oferty wielu Towarzystw i oszczędzaj na OC/AC!
Advertisement

Darmowe sprawdzenie
Historii Pojazdu

Zobacz nasz kanał YouTube

Odtwórz wideo

Przeczytaj też:

black mercedes benz coupe on gray asphalt road

4Matic

4Matic to nic innego jak napęd na wszystkie koła, który znajdziemy w samochodach osobowych marki

używana Toyota RAV4

AWD

Skrót AWD (ang. All Wheel Drive lub 4WD, 4Wheel Drive) oznacza jeden z dostępnych napędów

Informacja o przetwarzaniu danych osobowych

Administratorem Twoich danych jest Autoiso Sp. z o.o., nr KRS: 0000840558, adres: ul. Gnieźnieńska 12, 40-142 Katowice, Polska. Możesz się z nami kontaktować również przez e-mail: pomoc@autoiso.pl.

Możemy przetwarzać Twoje dane udostępniane nam podczas kontaktu z nami, które mogą stanowić dane osobowe, w szczególności: adres e-mail, nr telefonu, imię i nazwisko, dane z portali społecznościowych oraz treść wiadomości. Robimy to na podstawie naszych prawnie uzasadnionych interesów, w celu komunikacji z Tobą, dla ochrony przed roszczeniami i realizacji roszczeń, przez okres do 6 lat od roku, w którym zakończono korespondencję, lub do zgłoszenia przez Ciebie skutecznego sprzeciwu. Udostępnienie tych danych jest konieczne do komunikacji.

Możemy ujawniać Twoje dane podmiotom, z którymi współpracujemy i które przetwarzają te dane w naszym imieniu (odbiorcy danych) w celu świadczenia dla nas usług z zakresu: hostingu, informatyki, statystyki i analityki, marketingu, oprogramowania do zarządzania firmą i bazą kontaktów oraz komunikacji elektronicznej, księgowości i doradztwa prawnego. Dane mogą być przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy, jedynie do Państw lub podmiotów zapewniających stopień ochrony danych osobowych odpowiadający regulacjom UE, w szczególności stosujących tzw. standardowe klauzule umowne UE.

Masz prawo dostępu do swoich danych, żądania ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, przeniesienia ich, a także do skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych lub jego odpowiednika w innym państwie UE.

Więcej informacji o przetwarzaniu przez nas danych osobowych znajdziesz w naszej Polityce prywatności.

Co jest najważniejsze przy wyborze samochodu z drugiej ręki?