Napęd na 4 koła – rodzaje, różnice, który wybrać?

Udostępnij
Wasza ocena
Napęd na 4 koła
Dawniej napęd na 4 koła w samochodzie służył kierowcom, którzy przede wszystkim użytkowali swoje pojazdy w trudnym terenie. Obecnie wygląda to już zupełnie inaczej, w czym duża zasługa szybko rosnącej popularności aut typu crossover i SUV. Napęd 4×4 w samochodzie może być więc przenoszony na kilka sposobów. Sprawdzamy cztery różne napędy na wszystkie koła i podpowiadamy, co je charakteryzuje i który napęd 4×4 jest najlepszy adekwatnie do potrzeb.

W artykule przeczytasz

Stały napęd na cztery koła – charakterystyka układu

Stały napęd na 4 koła to układ najbardziej skomplikowany i najdroższy. Stosuje się go przede wszystkim w samochodach terenowych, rzadziej w autach typu SUV i wybranych osobówkach. To system wykorzystujący aż trzy dyferencjały:

  1. Centralny mechanizm różnicowy rozdziela moc z silnika pomiędzy osiami tylną i przednią.
  2. Moc trafia do przedniego i tylnego mechanizmu różnicowego.
  3. Przedni mechanizm różnicowy dzieli moment obrotowy między kołami przedniej osi, tylny – osi tylnej.

 

Największą zaletą samochodów ze stałym napędem na 4 koła jest wysoka skuteczność niezależnie od warunków. To układ, który sprawdzi się podczas jazdy po śliskiej nawierzchni oraz w warunkach terenowych. Szczególnie w napędach, które dają możliwość ustawienia wyboru odpowiedniego do warunków trybu jazdy i blokady dyferencjałów. W takiej sytuacji na koła trafia różna wartość momentu obrotowego.

Niestety, stały napęd na cztery koła ma też wady. Jest on bardziej skomplikowany, a więc również droższy w naprawach. Auto jest też cięższe, co w połączeniu z ciągłym wprawianiem w ruch każdego koła przekłada się na wyższe spalanie.

Jak działa ręcznie dołączany napęd na 4 koła?

Samochody terenowe mogą mieć stały układ 4×4, ale może on być również dołączany manualnie. Jeżeli napęd na cztery koła jest dołączany ręcznie, podczas zwykłej eksploatacji w ruch wprawiana jest wyłącznie jedna – zazwyczaj tylna – oś. Koła drugiej osi załączają się dopiero po reakcji kierowcy. Wymaga to wciśnięcia odpowiedniego przycisku lub przesunięcia dźwigni. Moment obrotowy jest wówczas przenoszony do skrzyni rozdzielczej i przekazywany przez wały napędowe na wszystkie koła. W starszych samochodach na każde z kół jest przekazywany taki sam moment obrotowy, w nowszych może on być umiejętnie rozdzielany.

Z jednej strony ręcznie obsługiwany napęd na 4 koła przydaje się podczas jazdy terenowej, z drugiej – nie naraża na droższą eksploatację podczas jazdy po asfalcie. Przynajmniej wówczas, kiedy kierowca nie korzysta z napędu dodatkowej osi. Należy go wyłączyć ręcznie lub nie, ale tylko jeżeli auto ma na wyposażeniu dodatkowe sprzęgło w skrzyni rozdzielczej. Warto o tym pamiętać, ponieważ samochody z tym układem nie są tanie w naprawie i serwisowaniu. Innym dodatkiem może być reduktor zwiększający moment obrotowy trafiający na koła i zmniejszający prędkość auta.

Automatycznie dołączany napęd na wszystkie koła – jak działa?

Bardzo popularny napęd na 4 koła, głównie wynikający z popularności aut typu SUV i crossover. Mechanizmem różnicowym jest tutaj międzyosiowe płytkowe sprzęgło, które współpracuje m.in. z czujnikiem prędkości kół czy czujnikiem skrętu. Jeżeli układ wykryje poślizg kół przedniej osi lub utratę trakcji, automatycznie przekazuje moment obrotowy na tylne koła.

To układ, który jest wystarczający dla większości kierowców użytkujących SUV-y czy crossovery. To również najtańszy w produkcji, mniej skomplikowany i lżejszy układ na cztery koła. Przekłada się to na niższe koszty naprawy i serwisowania, aczkolwiek auto z tym układem nie nadaje się do jazdy terenowej. Nie jest to reguła, ale zdarza się, że niektóre modele dają nawet możliwość blokady układu 4×4, aczkolwiek najczęściej tylko do określonej prędkości.

Napęd na wszystkie koła w samochodach elektrycznych i hybrydowych

W napęd na 4 koła wyposażone są także niektóre samochody hybrydowe i elektryczne. W takiej sytuacji najczęściej każda z osi jest napędzana przez osobny silnik elektryczny. Napęd jest przenoszony po analizie danych spływających z różnych czujników, dzięki czemu na poszczególne koła trafia odpowiednia wartość momentu obrotowego. Dla oszczędności energii wybrane modele dają nawet możliwość wyłączenia jednej osi. Plusem takiego rozwiązania jest prostota. Układ jest też całkiem skuteczny, aczkolwiek dodatkowy silnik ma wpływ na masę samochodu.

Przeczytaj też: “Toyota RAV4 GR SPORT – kompaktowy SUV w usportowionej wersji

Napęd na 4 koła – który wybrać?

Nie da się jednoznacznie odpowiedzieć na pytanie, który napęd na 4 koła jest najlepszy. Wiele zależy od potrzeb i wymagań kierowcy oraz pokonywanego terenu. Jeżeli to samochód typu SUV, crossover czy auto osobowe, wystarczy napęd dołączany automatycznie. Jest tani w naprawie i serwisowaniu, a przy tym zwiększy bezpieczeństwo w trudnych warunkach, w tym podczas jazdy zimą. W przypadku aut terenowych zaleca się napędy na cztery koła stałe i dołączane manualnie. Oczywiście takie auta sprawdzą się również podczas jazdy po asfalcie. Należy jednak zaakceptować wyższe zużycie paliwa oraz częstszy i droższy serwis.

FAQ – najczęściej zadawane pytania o rodzaje napędów na 4 koła

Jakie są rodzaje napędów na wszystkie koła?

Trzy najpopularniejsze systemy 4×4 to układy z napędem stałym lub dołączanym – ręcznie lub automatycznie.

Jaki napęd na 4 koła wybrać do codziennej jazdy?

Jeżeli samochód przede wszystkim porusza się po drogach asfaltowych lub niewielkich nierównościach, sprawdzi się napęd 4×4 dołączany automatycznie.

Jaki rodzaj napędu 4×4 jest najlepszy do samochodów terenowych?

W przypadku aut terenowych pokonujących trudny teren zdecydowanie należy wybrać napęd 4×4 stały lub obsługiwany ręcznie.

Ocena naszych czytelników
[Suma: 1 Średnio: 5]

OBSERWUJ nas na Wiadomości Google.

Kliknij i dodaj nasz kanał do swoich Wiadomości Google i bądź na bieżąco.

Udostępnij:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych jest AutoISO Sp. z o.o. (ul. Gnieźnieńska 12, Katowice 40-142, Polska, pomoc@autoiso.pl). Przetwarzamy Twoje dane (adres e-mail, imię i nazwisko oraz treść wiadomości) na podstawie naszych prawnie uzasadnionych interesów: w celu komunikacji z Tobą i dla ochrony przed roszczeniami, przez okres do 10 lat od roku, w którym zakończono korespondencję. Współpracujemy z firmami hostingowymi, którym możemy przekazywać te dane (odbiorcy danych). Dane mogą być przekazywane poza UE, jedynie do Państw lub podmiotów zatwierdzonych prawem UE. Masz prawo dostępu do Twoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, a także ich przeniesienia. Masz prawo skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych w Polsce lub jego odpowiednika w innym państwie UE. Więcej informacji o zasadach przetwarzania przez nas danych znajduje się w Polityka Prywatności i Cookies.

Darmowe sprawdzenie
Historii Pojazdu

Newsletter

Klikając “Zapisz się” zamawiasz newsletter e-mailowy, zawierający także informacje handlowe, w szczególności o usługach i produktach związanych z pojazdami. Zgodę można cofnąć w e-mailu od nas lub informując nas e-mailem. Administrator danych: Autoiso Sp. z o.o. (ul. Gnieźnieńska 12, Katowice 40-142, Polska, pomoc@autoiso.pl). Więcej w Polityce Prywatności.

Zobacz nasz kanał YouTube

Odtwórz wideo

Najnowszy film

Przeczytaj też:

BMW xDrive

BMW xDrive

BMW xDrive to układ stosowany w samochodach marki BMW, który odpowiada za napędzanie wszystkich czterech

4Matic

4Matic

4Matic to nic innego jak napęd na wszystkie koła, który znajdziemy w samochodach osobowych marki

AWD - All Wheel Drive

AWD

Skrót AWD (ang. All Wheel Drive lub 4WD, 4Wheel Drive) oznacza jeden z dostępnych napędów