Próg zwalniający – znak A-11a, na jakich drogach, jak pokonać?

Udostępnij
Wasza ocena
Próg zwalniający

W artykule przeczytasz

Progi zwalniające – co to jest?

Próg zwalniający pozwala skutecznie ograniczać prędkość pojazdów na odcinkach dróg. Z zasady progi mają poprawiać poziom bezpieczeństwa na drogach. Jeżeli spojrzymy na badania przeprowadzone m.in. w Wielkiej Brytanii i w Stanach Zjednoczonych, jest w tym sporo racji. Na odcinkach, na których zamontowano progi, prędkość pojazdów spadła bowiem nawet o 40 proc.

W polskich przepisach prawa progi zwalniające są ujęte w rozporządzeniu ministra infrastruktury. Uznaje się za nie urządzenia bezpieczeństwa ruchu w formie wygarbienia. Progi mogą mieć różny kształt i rozmiar. Przepisy określają również, na jakich drogach można umieszczać progi spowalniające.

Przeczytaj też: “Znaki drogowe: znak “Ustąp pierwszeństwa” – jak wygląda i co oznacza znak A-7?

Rodzaje progów zwalniających – listwowe, płytowe, wyspowe

Podział takich urządzeń bezpieczeństwa drogowego determinuje przede wszystkim kształt progu. Dlatego wyróżnia się progi zwalniające:

  • Listwowe – ciągnące się po całej szerokości drogi. W zależności od progu listwowego może się on składać z jednego elementu lub być połączeniem kilku segmentów.
  • Płytowe – progi w formie płyty, niekiedy z dodatkowymi elementami na powierzchni.
  • Wyspowe – mające formę wysp lub wyspy, z szerokością dobraną w taki sposób, aby auta osobowe o mniejszym rozstawie kół musiały zwolnić przed wyspą. W przypadku autobusów, pojazdów ciężarowych czy SUV-ów wyspę zwykle można pokonać bez zahaczania o próg, co jest możliwe, dzięki szerokiemu rozstawowi kół.

 

Same progi różnią się także wysokością (nie powinny przekraczać 10 cm wysokości) oraz materiałem wykonania. Popularne są progi spowalniające wykonane z chemoutwardzalnych mas gumowych. To urządzenia dostępne w naprzemiennej kolorystyce żółtej i czarnej, dzięki czemu dobrze je widać w dzień i w nocy. Alternatywą są na przykład progi z kostki brukowej.

Gdzie można zamontować próg zwalniający i jak się go oznacza?

Montaż progów zwalniających jest konieczny ze względu na ograniczenie prędkości. Kierowca, który pokonuje próg, powinien wcisnąć pedał hamulca i zwolnić. Znak progu zwalniającego to A-11a. Jest to znak informacyjny, który informuje kierowców o zbliżaniu się do “śpiącego policjanta”. Znak A-11a występuje z innymi znakami ruchu drogowego, np.:

  • Znak A-11a i tabliczka T-1, ale bez znaku B-33 (ograniczenie prędkości) – tabliczka wskazuje dystans od znaku do progu. Dopuszczalna prędkość jest natomiast wówczas określona wciąż obowiązującym znakiem B-33.
  • Znak A-11a z tabliczką T-1 oraz znakiem B-33 (ograniczenie prędkości) – tabliczka wskazuje dystans od znaku do progu, z kolei znak B-33 określa bezpieczną prędkość do pokonania progu zwalniającego.
  • Znak A-11a z tabliczką T-2 – takie oznakowanie spotyka się na drogach, na których występuje kilka progów. Tabliczka T-2 znajduje się pod pierwszym z nich i określa odległość od znaku do progu na tym i kolejnych urządzeniach.

 

Progi zwalniające można także spotkać:

  • w strefie zamieszkania;
  • w strefie z ograniczeniem prędkości do 30 km/h lub niższej.

 

W takich strefach progi montuje się na drogach lokalnych, dojazdowych i zbiorczych. Co warto podkreślić, zarządca nie ma obowiązku oznaczać takiego progu znakiem A-11a.

Na montaż progu zwalniającego może sobie pozwolić m.in.:

  • wójt,
  • burmistrz,
  • prezydent miasta.

 

Próg drogowy może też pojawić się na drodze na wniosek lokalnej społeczności. Wniosek składa się do organów administracji drogowej.

Czy próg zwalniający odwołuje ograniczenie prędkości?

Nie powinno być to żadną kontrowersją, ale część kierowców zastanawia się, czy progi zwalniające odwołują ograniczenie prędkości obowiązujące na danym odcinku drogi. Jak większość zmotoryzowanych dobrze wie, nie ma to miejsca. Ograniczenie prędkości określone znakiem B-33 jest bowiem odwoływane:

  • znakiem, który wskazuje koniec zakazu;
  • najbliższym skrzyżowaniem.

Jak pokonać próg zwalniający?

Nieprawidłowe przejechanie przez próg zwalniający jest niebezpieczne i może skończyć się rozbiciem auta lub uszkodzeniem jego elementów, np.:

  • pokonanie progu spowalniającego ze zbyt dużą prędkością to ryzyko uszkodzenia nadwozia oraz zawieszenia pojazdu;
  • zbyt późne hamowanie skutkuje obniżeniem przodu auta (np. naruszenie konstrukcji zderzaka).

 

Przez próg należy więc przejechać wolno i zgodnie z przepisami, stosując się do obowiązujących znaków, warunków na drodze oraz drogowej infrastruktury.

Jak przejechać przez próg spowalniający krok po kroku:

  1. Przewidywanie – należy obserwować drogę i wypatrywać znaku A-11a “Próg spowalniający” i samego progu. Szybka reakcja pozwala ocenić kształt i wysokość progu, a więc i szacowaną prędkość pokonania. Mocno obciążonymi samochodami progi trzeba pokonywać wolniej.
  2. Puszczenie hamulca – pokonując próg spowalniający, należy zwolnić dużo wcześniej. Z kolei w miarę zbliżania się do progu trzeba puścić pedał hamulca. Zmniejsza to ryzyko uszkodzenia auta.
  3. Przetoczenie się przez próg na drugim biegu – najlepiej progi zwalniające pokonywać na “dwójce”. Samochód powinien powoli przetoczyć się przez urządzenie z tą samą prędkością. Zwykle na progach zwalniających obowiązuje ograniczenie prędkości do 20 km/h lub 30 km/h, ale prędkość można obniżyć jeszcze bardziej – na przykład do 10 km/h. Inna szkoła wskazuje, aby próg pokonać na biegu jałowym.
  4. Po skosie lub obok – progi, które nie zajmują całej szerokości drogi, warto pokonać jednym kołem obok. Jeżeli auto ma długi przedni zwis lub niskie zawieszenie, można rozważyć pokonanie progu po skosie, oczywiście trzymając się swojego pasa ruchu, aby nie zdezorientować innych kierowców.
  5. Przyspieszenie – możliwe dopiero po pokonaniu progu wszystkimi kołami. Należy tutaj pamiętać o ograniczeniu prędkości.

 

Pokonywanie progów spowalniających nie jest więc niczym trudnym i skomplikowanym. Najważniejsze, aby przed progiem zwalniającym mocno zwolnić i pokonać go ze stałą prędkością, na przykład ok. 20 km/h na biegu jałowym lub biegu numer dwa. Zbyt gwałtowne najechanie na próg, podobnie jak za późne hamowanie, może skończyć się poważnym uszkodzeniem auta. Jeżeli jest taka możliwość, próg zwalniający można też ominąć, na przykład pokonując próg między kołami lub ominąć urządzenie kołami jednej strony.

FAQ – najczęściej zadawane pytania o progi zwalniające

Czym są progi spowalniające?

Progi zwalniające to urządzenia poprawiające bezpieczeństwo na drogach, ponieważ zmuszają kierowców do wytracania prędkości i ostrożniejszej jazdy. Wyróżnia się progi listwowe, płytowe i wyspowe. Najczęściej mają one wysokość do 10 cm i mogą być wykonane z różnych materiałów (np. kostka brukowa, chemoutwardzalne masy gumowe).

Jaki znak informuje o progu zwalniającym?

Próg zwalniający poprzedza znak A-11a, ale nie ma obowiązku stosowania takiego znaku w strefie zamieszkania oraz w strefie z ograniczeniem prędkości do 30 km/h lub niższej. Przy znaku A-11a spotkać można także inne znaki (m.in. tabliczka T-1, tabliczka T-2, znak B-33 “Ograniczenie prędkości”).

Jak przejechać przez próg spowalniający?

Tzw. śpiącego policjanta należy pokonać ze stałą prędkością, najlepiej poniżej 20 km/h na biegu jałowym lub “dwójce”. Należy uważać, aby nie hamować zbyt późno i nie przejeżdżać przez próg zwalniający ze zbyt dużą prędkością.

Ocena naszych czytelników
[Suma: 1 Średnio: 5]

OBSERWUJ nas na Wiadomości Google.

Kliknij i dodaj nasz kanał do swoich Wiadomości Google i bądź na bieżąco.

Udostępnij:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych jest AutoISO Sp. z o.o. (ul. Gnieźnieńska 12, Katowice 40-142, Polska, pomoc@autoiso.pl). Przetwarzamy Twoje dane (adres e-mail, imię i nazwisko oraz treść wiadomości) na podstawie naszych prawnie uzasadnionych interesów: w celu komunikacji z Tobą i dla ochrony przed roszczeniami, przez okres do 10 lat od roku, w którym zakończono korespondencję. Współpracujemy z firmami hostingowymi, którym możemy przekazywać te dane (odbiorcy danych). Dane mogą być przekazywane poza UE, jedynie do Państw lub podmiotów zatwierdzonych prawem UE. Masz prawo dostępu do Twoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, a także ich przeniesienia. Masz prawo skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych w Polsce lub jego odpowiednika w innym państwie UE. Więcej informacji o zasadach przetwarzania przez nas danych znajduje się w Polityka Prywatności i Cookies.

Darmowe sprawdzenie
Historii Pojazdu

Zobacz nasz kanał YouTube

Odtwórz wideo

Przeczytaj też:

Informacja o przetwarzaniu danych osobowych

Administratorem Twoich danych jest Autoiso Sp. z o.o., nr KRS: 0000840558, adres: ul. Gnieźnieńska 12, 40-142 Katowice, Polska. Możesz się z nami kontaktować również przez e-mail: pomoc@autoiso.pl.

Możemy przetwarzać Twoje dane udostępniane nam podczas kontaktu z nami, które mogą stanowić dane osobowe, w szczególności: adres e-mail, nr telefonu, imię i nazwisko, dane z portali społecznościowych oraz treść wiadomości. Robimy to na podstawie naszych prawnie uzasadnionych interesów, w celu komunikacji z Tobą, dla ochrony przed roszczeniami i realizacji roszczeń, przez okres do 6 lat od roku, w którym zakończono korespondencję, lub do zgłoszenia przez Ciebie skutecznego sprzeciwu. Udostępnienie tych danych jest konieczne do komunikacji.

Możemy ujawniać Twoje dane podmiotom, z którymi współpracujemy i które przetwarzają te dane w naszym imieniu (odbiorcy danych) w celu świadczenia dla nas usług z zakresu: hostingu, informatyki, statystyki i analityki, marketingu, oprogramowania do zarządzania firmą i bazą kontaktów oraz komunikacji elektronicznej, księgowości i doradztwa prawnego. Dane mogą być przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy, jedynie do Państw lub podmiotów zapewniających stopień ochrony danych osobowych odpowiadający regulacjom UE, w szczególności stosujących tzw. standardowe klauzule umowne UE.

Masz prawo dostępu do swoich danych, żądania ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, przeniesienia ich, a także do skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych lub jego odpowiednika w innym państwie UE.

Więcej informacji o przetwarzaniu przez nas danych osobowych znajdziesz w naszej Polityce prywatności.