Nadwozie Renault 5 E-Tech Electric
Nowe Renault 5 zostało zaprezentowane podczas targów w szwajcarskiej Genewie. Model powstał na platformie AmpR Small. Wydaje się, że auto segmentu B będzie konkurować z wyposażonymi w napęd elektryczny modelami Mini i Fiat 500e.
Nadwozie zaprojektowano w taki sposób, aby nawiązywało do pierwowzoru. Dotyczy to między innymi przednich reflektorów (nawiązują do modelu 1. generacji) i tylnych świateł (do Renault 5 Supercinq). Oprócz tego auto otrzymało poszerzone nadkola i czerwone pasy pod linią dachu, co ma być odniesieniem do Renault o R5 Turbo.
Pod względem stylistycznym auto nie wygląda zbyt lekko, natomiast jest dosyć nowoczesne. Jako że to samochód z napędem elektrycznym, ciekawym rozwiązaniem jest wskaźnik naładowania akumulatora umieszczony na masce w miejscu, gdzie pierwotnie znajdował się wlot powietrza. Jeżeli bateria jest naładowana do pełna, wskaźnik wyświetla cyfrę “5”. Nie jest to model dynamiczny, natomiast dla większego zasięgu zadbano o lepszą aerodynamikę (m.in. specjalne ukształtowanie kloszy tylnych lamp).
Przeczytaj też: “Renault Rafale – wygląd, dane techniczne i ceny francuskiego SUV-a”
Renault 5 E-Tech Electric – wymiary:
Długość | 392 cm |
Szerokość | 177 cm |
Wysokość | 150 cm |
Rozstaw osi | 254 cm |
Pojemność bagażnika | Od 326 litrów |
Elektryczne Renault 5 to samochód 5-osobowy. Nieźle wypada też bagażnik o pojemności 326 litrów. Dodatkowo właściciel doceni schowek na przewody ładowania oraz inne skrytki o łącznej pojemności 19 l.
Kabina jest połączeniem klasyki i nowoczesności. Producent zrezygnował z naturalnej skóry. W zamian postawiono na tapicerkę w 100% z recyklingu oraz akcesoria wykonane techniką druku 3D. W kabinie znajdują się dwa wyświetlacze:
- cyfrowy zestaw wskaźników o przekątnej 7 cali (10,1 cala w opcji);
- centralny wyświetlacz o przekątnej 10 cali.
Główny wyświetlacz służy do obsługi systemu multimedialnego OpenR Link działającego pod kontrolą Android Automotive. Kierowca ma do dyspozycji m.in. wirtualnego asystenta podpowiadającego właściwe zachowania oraz nawigację wyznaczającą trasę z postojami na ładowanie.
Przeczytaj też: “Renault Scenic E-Tech Electric – dane techniczne, wyposażenie, ceny”
Napęd Renault 5 2024
Nowe Renault 5 występuje w trzech wariantach silnikowych do wyboru, wyłącznie z napędem na przednie koła. W pierwszej kolejności zadebiutuje najmocniejsza wersja z silnikiem o mocy 150 KM (110 kW) i 245 Nm maksymalnego momentu obrotowego. To wariant rozpędzający auto do “setki” w czasie poniżej 8 sekund, z prędkością maksymalną ograniczoną elektronicznie do 150 km/h.
Najmocniejsza wersja ma akumulator o pojemności 52 kWh. Dlatego auto na jednym ładowaniu pokona do 400 km. W standardzie bateria jest ładowana ładowarką pokładową AC 11 kW, która dodatkowo oferuje funkcję V2L (vehicle-to-load). Ładowanie z poziomu od 10% do 100% z taką mocą potrwa 4 godziny 30 minut. W przypadku korzystania z ładowarki DC o mocy do 100 kW uzupełnianie energii z 15% do 80% zajmuje jedynie około 30 minut.
Przeczytaj też: “Renault Clio 5. generacji po liftingu – wyposażenie i ceny”
Renault 5 E-Tech Electric – dane techniczne
Dane techniczne | Renault 5 E-Tech Electric 150 KM |
---|---|
Moc | 150 KM (110 kW) |
Maksymalny moment obrotowy | 245 Nm |
Napęd | Na przednie koła |
Czas od 0 do 100 km/h | poniżej 8 sekund |
Prędkość maksymalna | 150 km/h |
Pojemność akumulatora | 52 kWh |
Zasięg | Do 400 km |
Czas ładowania prądem stałym o mocy 100 kW (z 15% do 80%) | Około 30 minut |
Czas ładowania prądem zmiennym o mocy 11 kW (od 10% do 100% | 4 godziny 30 minut |
Dwie pozostałe wersje to:
- 70 kW (95 KM) i 215 Nm – akumulator o pojemności 40 kWh;
- 90 kW (120 KM) i 225 Nm – akumulator o pojemności 40 kWh.
Bateria 40 kWh ma zasięg do 300 km, a jej ładowanie trwa 3 godziny 30 minut. W przypadku 120-konnego wariantu pokładowa ładowarka również ma funkcję V2.
Elektryczne Renault 5 – cena
W najtańszej wersji Renault 5 E-Tech Electric ma kosztować około 25 000 euro. W pierwszej kolejności, od jesieni 2024 roku zamówienia będą mogli składać posiadacze karty R5 R Pass – kosztującej 150 euro i dostępnej na rynkach Europy Zachodniej (Francja, Niemcy, Włochy, Hiszpania, Wielka Brytania, Belgia, Holandia).
Przeczytaj też: “Nowy Renault Scenic 2024 – Samochód Roku 2024”
zdjęcia: renault.pl
wideo: kanał “Renault Group” w serwisie YouTube
FAQ
Jakim samochodem jest Renault 5 E-Tech Electric?
To nowe Renault 5 w wersji elektrycznej. Nadal jest to niewielki samochód osobowy zaliczany do segmentu B.
Jaki napęd ma elektryczne Renault 5?
Auto występuje w trzech wariantach. Dwie najsłabsze o mocy 95 KM (215 Nm) i 120 KM (225 Nm) są wyposażone w baterię 40 kWh zapewniającą do 300 kilometrów zasięgu. Najmocniejszy wariant o mocy 150 KM i 245 Nm maksymalnego momentu obrotowego ma akumulator o pojemności 52 kWh i może pokonać do 400 kilometrów.
Ile kosztuje Renault 5 E-Tech Electric?
W najtańszej wersji za model zapłacić trzeba w okolicach 25 000 euro. Zamówienia ruszają jesienią 2024 roku.