Wadliwe silniki 1.2 TCe – problem nawet 400 000 aut
Jak wskazuje adwokat poszkodowanych, w silniku 1.2 TCe olej miesza się z benzyną. Powoduje to zatkanie istotnych elementów jednostki napędowej, w tym uszkodzenie zaworów, a w konsekwencji utratę mocy. Oczywiście konsekwencją jest również przedwczesne wyeksploatowanie silnika. Problem dotyczy czterocylindrowego silnika 1.2 TCe (w samochodach Nissana jest to silnik 1.2 DIG-T), produkowanego w latach od 2012 do 2016 w fabrykach Grupy Renault dwóch krajach – w Hiszpanii i Wielkiej Brytanii.
Jak podaje francuskie stowarzyszenie konsumentów UFC-Que Choisir, w latach 2012-2016 we Francji sprzedano blisko 400 000 aut wyposażonych w silnik TCe o pojemności 1.2 l. W pozostałej części Europy to nawet ok. 200 000 samochodów. Stowarzyszenie nawet poinformowało producenta o wynikach. Natomiast klientom zalecano kontakt ze sprzedawcą lub autoryzowanym serwisem, aby uzyskać dalsze informacje.
Jednak Francuzi, mimo że przyznają się do istnienia aut z problematycznym silnikiem 1.2 TCe, wskazują jedynie na 133 050 pojazdów sprzedanych we Francji. Dlatego po fiasku negocjacji poszkodowani przygotowali pozew zbiorowy przeciwko Grupie Renault. Głównym argumentem jest zatajenie informacji przez francuskiego producenta. Renault miało bowiem wiedzieć o problemie najpóźniej w 2015 roku. Pozew zbiorowy został złożony 5 czerwca 2023 roku w sądzie karnym w Nanterre w Hauts-de-Seine we Francji.
Modele napędzane wadliwym silnikiem 1.2 TCe i 1.2 DIG-T:
- Renault Megane – III i IV generacja,
- Renault Scenic – III generacja,
- Renault Captur,
- Renault Clio,
- Renault Kadjar,
- Renault Kangoo,
- Dacia Duster – I i II generacja,
- Dacia Dokker,
- Dacia Lodgy,
- Nissan Qashqai,
- Nissan Juke,
- Nissan Pulsar,
- Mercedes Citan.
Czas pokaże, jak rozwinie się sytuacja, ale Renault jest narażone na poważne straty finansowe. Koncern może zostać zmuszony do przeprowadzenia akcji naprawczej i wymiany silników. Bardzo realne są także wysokie odszkodowania.
Przeczytaj też: “Akcje serwisowe samochodów – czym są, jak z nich korzystać?”
FAQ – najczęściej zadawane pytania o problemy z silnikiem 1.2 TCe
Która generacja silnika 1.2 TCe jest problematyczna i dlaczego?
Mowa o czterocylindrowym silniku 1.2 TCe produkowanym w latach 2012-2016 w fabrykach Grupy Renault w Hiszpanii i Wielkiej Brytanii. W samochodach marki Nissan jednostka jest oznaczana jako 1.2 DIG. Problemem jest nadmierne zużywanie oleju i mieszanie go z benzyną. Wynikiem jest zatkanie elementów silnika, uszkodzenie zaworów, utrata mocy i przedwczesne wyeksploatowanie jednostki napędowej.
W jakich modelach występuje silnik TCe produkowany w latach 2012-2016?
Modeli jest mnóstwo. W Europie może to być nawet ok. 600 000 samochodów. Są to m.in. Renault (Megane III i IV generacji, Scenic III generacji, Captur, Clio, Kadjar, Kangoo), Dacia (Duster I i II generacji, Dokker, Lodgy), Nissan (Qashqai, Juke, Pulsar) oraz Mercedes Citan.
Co grozi Renault?
O sprawie rozstrzygnie sąd. Możliwe, że francuska marka będzie musiała przeprowadzić bardzo szeroką akcję serwisową, włącznie z ryzykiem wymiany silników, czy wypłacania wysokich odszkodowań.
Jedna odpowiedź
Miałem kadjara 1.2 przy przebiegu 30 000 zatarły się tuleje auto sprzedałem jako uszkodzone czy można się dołączyć do pozewu zbiorowego i jak to zrobić