Akcje serwisowe samochodów – czym są i na czym polegają?
Wszyscy producenci samochodów ogłaszają akcje serwisowe. Każda z nich ma swój powód i warunki realizacji. Akcje ogłasza się m.in.:
- dla konkretnego modelu;
- dla wybranej wersji silnikowej.
Wszystko po to, aby wyeliminować:
- błąd powstały na etapie produkcji samochodu (np. niewłaściwy montaż);
- ryzyko wystąpienia usterki podzespołu podczas eksploatacji samochodu.
Zazwyczaj akcja serwisowa odbywa się bez rozgłosu. Wyjątkiem mogą być sprawy medialne i afery na szeroką skalę (np. tzw. dieselgate w koncernie Volkswagen Group). Poniżej przedstawiamy kilka najważniejszych kwestii dotyczących akcji naprawczych, tj.:
- akcje serwisowe są obowiązkiem producentów pojazdów;
- naprawy w ramach akcji przywoławczych są bezpłatne;
- zatajenie informacji o defektach i usterkach jest surowo karane;
- producent ma obowiązek dotrzeć do właściciela pojazdu z informacją o akcji naprawczej.
Jak sprawdzić akcje serwisowe ogłoszone dla swojego samochodu?
Jeżeli właściciel pojazdu jest w jego posiadaniu od początku, a więc zakupił auto salonowe, jest pewny co do tego, czy dla danego egzemplarza ogłoszono akcje naprawcze. Większy problem pojawia się w sytuacji, kiedy jest to samochód używany, również sprowadzany z zagranicy.
Na szczęście jest kilka sposobów, aby sprawdzić, czy dla konkretnego egzemplarza ogłoszono akcję serwisową. W ten sposób potencjalny nabywca może zweryfikować, czy pojazd stawił się w ASO, a przynajmniej dopytać o to sprzedawcę. Służy temu numer VIN pojazdu. Można to zrobić:
- na stronie producenta samochodu – jest to możliwe na przykład dla samochodów marki Citroen, Skoda oraz Toyota;
- na stronie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów – UOKiK na stronie uokik.gov.pl publikuje komunikaty o akcjach serwisowych;
- bezpośrednio w Autoryzowanym Serwisie Obsługi marki – pracownicy sprawdzą, czy samochód podlega lub odbył akcję naprawczą;
- na stronie Komisji Europejskiej – w przypadku samochodów sprowadzanych z innego państwa Unii Europejskiej takich informacji należy szukać na stronie ec.europa.eu;
- na stronie amerykańskiej agencji National Highway Traffic Safety Administration – w przypadku samochodów importowanych ze Stanów Zjednoczonych na stronie nhtsa.gov/recalls można sprawdzić wszystkie akcje naprawcze dla konkretnego egzemplarza ogłoszone w ciągu ostatnich 15 lat.
Przeczytaj też: “Gdzie znaleźć numer VIN pojazdu?”
Usterki fabryczne w Raporcie Historii Pojazdu
Niezależnie od tego, skąd jest pojazd – nabywany w Polsce lub sprowadzany z zagranicy – pomoże raport VIN. W Raporcie Historii Pojazdu znajduje się wiele przydatnych informacji o danym aucie, a w tym:
- dane techniczne samochodu;
- fabryczne wyposażenie auta;
- informacje o odnotowanych szkodach i kolizjach;
- chronologiczną historię pojazdu;
- weryfikacja rekordów w bazach pojazdów poszukiwanych;
- archiwalne zdjęcia pojazdu;
- informacje o ogłoszonych akcjach naprawczych.
Wezwania serwisowe to jedna z sekcji raportu VIN. Jeżeli producent ogłosił akcje naprawcze dla konkretnego egzemplarza, informacje o możliwej usterce znajdą się w raporcie. Jest to ważna informacja dla nabywcy samochodu z drugiej ręki. Dzięki temu można wypytać sprzedawcę, czy pojazd zjawił się w serwisie, a mechanicy usunęli usterkę.
Oczywiście raport pomaga też na wielu innych płaszczyznach związanych z zakupem auta na rynku wtórnym. W ten sposób można sprawdzić, czy samochód nie pochodzi z kradzieży, nie jest wypadkowy oraz nie ma sfałszowanego licznika przebiegu.
Większy problem pojawia się wówczas, kiedy akcja serwisowa dotyczy części kupowanych przez właściciela (np. opony, wycieraczki) Jednak i tutaj jest pewne rozwiązanie. Informacji o ewentualnych usterkach szukać można poprzez numer seryjny danego produktu.
FAQ – najczęstsze pytania o akcje serwisowe samochodów
Czym są akcje naprawcze pojazdów?
Akcje serwisowe to procedury naprawcze dla poszczególnych aut, które są ogłaszane przez producentów. W ten sposób producenci eliminują błędy powstałe na etapie produkcji oraz niosące w sobie ryzyko wystąpienia podczas eksploatacji.
Czy akcje serwisowe samochodów są bezpłatne?
Tak, producenci mają obowiązek wykonać bezpłatnie wszystkie naprawy w ramach akcji serwisowych.
Gdzie szukać informacji o akcjach naprawczych samochodów?
Producent ma obowiązek powiadomić właściciela o wezwaniu serwisowym. Informacji o akcjach serwisowych szukać można również na stronach internetowych (m.in. strony wybranych producentów, strona UOKiK, strona Komisji Europejskiej – auta importowane z państw UE, strona amerykańskiej agencji National Highway Traffic Safety Administration – samochody sprowadzane z USA). Jest to możliwe również bezpośrednio w ASO oraz poprzez raport VIN.