Akcje serwisowe samochodów – czym są, jak z nich korzystać?
Akcje serwisowe aut przeprowadzają wszyscy producenci bez wyjątku. Powodem wzywania samochodów do serwisów marek motoryzacyjnych są błędy powstałe na etapie produkcji pojazdu, ewentualnie ryzyko wystąpienia usterki jakiegoś podzespołu podczas eksploatacji pojazdu. Akcje naprawcze zazwyczaj dotyczą konkretnego modelu lub nawet wybranej wersji silnikowej. Sprawdzamy, co to są akcje serwisowe samochodów, co oznacza dla właściciela wezwanie do serwisu oraz gdzie szukać informacji, czy dla konkretnego egzemplarza ogłoszono taką akcję naprawczą.

W artykule przeczytasz

Akcje serwisowe samochodów – czym są i na czym polegają?

Wszyscy producenci samochodów ogłaszają akcje serwisowe. Każda z nich ma swój powód i warunki realizacji. Akcje ogłasza się m.in.:

  • dla konkretnego modelu;
  • dla wybranej wersji silnikowej.

 

Wszystko po to, aby wyeliminować:

  • błąd powstały na etapie produkcji samochodu (np. niewłaściwy montaż);
  • ryzyko wystąpienia usterki podzespołu podczas eksploatacji samochodu.

 

Zazwyczaj akcja serwisowa odbywa się bez rozgłosu. Wyjątkiem mogą być sprawy medialne i afery na szeroką skalę (np. tzw. dieselgate w koncernie Volkswagen Group). Poniżej przedstawiamy kilka najważniejszych kwestii dotyczących akcji naprawczych, tj.:

  • akcje serwisowe są obowiązkiem producentów pojazdów;
  • naprawy w ramach akcji przywoławczych są bezpłatne;
  • zatajenie informacji o defektach i usterkach jest surowo karane;
  • producent ma obowiązek dotrzeć do właściciela pojazdu z informacją o akcji naprawczej.

Jak sprawdzić akcje serwisowe ogłoszone dla swojego samochodu?

Jeżeli właściciel pojazdu jest w jego posiadaniu od początku, a więc zakupił auto salonowe, jest pewny co do tego, czy dla danego egzemplarza ogłoszono akcje naprawcze. Większy problem pojawia się w sytuacji, kiedy jest to samochód używany, również sprowadzany z zagranicy.

Na szczęście jest kilka sposobów, aby sprawdzić, czy dla konkretnego egzemplarza ogłoszono akcję serwisową. W ten sposób potencjalny nabywca może zweryfikować, czy pojazd stawił się w ASO, a przynajmniej dopytać o to sprzedawcę. Służy temu numer VIN pojazdu. Można to zrobić:

  • na stronie producenta samochodu – jest to możliwe na przykład dla samochodów marki Citroen, Skoda oraz Toyota;
  • na stronie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów – UOKiK na stronie uokik.gov.pl publikuje komunikaty o akcjach serwisowych;
  • bezpośrednio w Autoryzowanym Serwisie Obsługi marki – pracownicy sprawdzą, czy samochód podlega lub odbył akcję naprawczą;
  • na stronie Komisji Europejskiej – w przypadku samochodów sprowadzanych z innego państwa Unii Europejskiej takich informacji należy szukać na stronie ec.europa.eu;
  • na stronie amerykańskiej agencji National Highway Traffic Safety Administration – w przypadku samochodów importowanych ze Stanów Zjednoczonych na stronie nhtsa.gov/recalls można sprawdzić wszystkie akcje naprawcze dla konkretnego egzemplarza ogłoszone w ciągu ostatnich 15 lat.

 

Przeczytaj też: “Gdzie znaleźć numer VIN pojazdu?

Usterki fabryczne w Raporcie Historii Pojazdu

Niezależnie od tego, skąd jest pojazd – nabywany w Polsce lub sprowadzany z zagranicy – pomoże raport VIN. W Raporcie Historii Pojazdu znajduje się wiele przydatnych informacji o danym aucie, a w tym:

  • dane techniczne samochodu;
  • fabryczne wyposażenie auta;
  • informacje o odnotowanych szkodach i kolizjach;
  • chronologiczną historię pojazdu;
  • weryfikacja rekordów w bazach pojazdów poszukiwanych;
  • archiwalne zdjęcia pojazdu;
  • informacje o ogłoszonych akcjach naprawczych.

Wezwania serwisowe to jedna z sekcji raportu VIN. Jeżeli producent ogłosił akcje naprawcze dla konkretnego egzemplarza, informacje o możliwej usterce znajdą się w raporcie. Jest to ważna informacja dla nabywcy samochodu z drugiej ręki. Dzięki temu można wypytać sprzedawcę, czy pojazd zjawił się w serwisie, a mechanicy usunęli usterkę.

Oczywiście raport pomaga też na wielu innych płaszczyznach związanych z zakupem auta na rynku wtórnym. W ten sposób można sprawdzić, czy samochód nie pochodzi z kradzieży, nie jest wypadkowy oraz nie ma sfałszowanego licznika przebiegu.

Większy problem pojawia się wówczas, kiedy akcja serwisowa dotyczy części kupowanych przez właściciela (np. opony, wycieraczki) Jednak i tutaj jest pewne rozwiązanie. Informacji o ewentualnych usterkach szukać można poprzez numer seryjny danego produktu.

FAQ – najczęstsze pytania o akcje serwisowe samochodów

Czym są akcje naprawcze pojazdów?

Akcje serwisowe to procedury naprawcze dla poszczególnych aut, które są ogłaszane przez producentów. W ten sposób producenci eliminują błędy powstałe na etapie produkcji oraz niosące w sobie ryzyko wystąpienia podczas eksploatacji.

Czy akcje serwisowe samochodów są bezpłatne?

Tak, producenci mają obowiązek wykonać bezpłatnie wszystkie naprawy w ramach akcji serwisowych.

Gdzie szukać informacji o akcjach naprawczych samochodów?

Producent ma obowiązek powiadomić właściciela o wezwaniu serwisowym. Informacji o akcjach serwisowych szukać można również na stronach internetowych (m.in. strony wybranych producentów, strona UOKiK, strona Komisji Europejskiej – auta importowane z państw UE, strona amerykańskiej agencji National Highway Traffic Safety Administration – samochody sprowadzane z USA). Jest to możliwe również bezpośrednio w ASO oraz poprzez raport VIN.

Ocena naszych czytelników
[Suma: 4 Średnio: 5]

OBSERWUJ nas na Wiadomości Google.

Kliknij i dodaj nasz kanał do swoich Wiadomości Google i bądź na bieżąco.

Udostępnij:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych jest AutoISO Sp. z o.o. (ul. Gnieźnieńska 12, Katowice 40-142, Polska, pomoc@autoiso.pl). Przetwarzamy Twoje dane (adres e-mail, imię i nazwisko oraz treść wiadomości) na podstawie naszych prawnie uzasadnionych interesów: w celu komunikacji z Tobą i dla ochrony przed roszczeniami, przez okres do 10 lat od roku, w którym zakończono korespondencję. Współpracujemy z firmami hostingowymi, którym możemy przekazywać te dane (odbiorcy danych). Dane mogą być przekazywane poza UE, jedynie do Państw lub podmiotów zatwierdzonych prawem UE. Masz prawo dostępu do Twoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, a także ich przeniesienia. Masz prawo skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych w Polsce lub jego odpowiednika w innym państwie UE. Więcej informacji o zasadach przetwarzania przez nas danych znajduje się w Polityka Prywatności i Cookies.
Porównaj oferty wielu Towarzystw i oszczędzaj na OC/AC!
Advertisement

Darmowe sprawdzenie
Historii Pojazdu

Zobacz nasz kanał YouTube

Przeczytaj też:

Informacja o przetwarzaniu danych osobowych

Administratorem Twoich danych jest Autoiso Sp. z o.o., nr KRS: 0000840558, adres: ul. Gnieźnieńska 12, 40-142 Katowice, Polska. Możesz się z nami kontaktować również przez e-mail: pomoc@autoiso.pl.

Możemy przetwarzać Twoje dane udostępniane nam podczas kontaktu z nami, które mogą stanowić dane osobowe, w szczególności: adres e-mail, nr telefonu, imię i nazwisko, dane z portali społecznościowych oraz treść wiadomości. Robimy to na podstawie naszych prawnie uzasadnionych interesów, w celu komunikacji z Tobą, dla ochrony przed roszczeniami i realizacji roszczeń, przez okres do 6 lat od roku, w którym zakończono korespondencję, lub do zgłoszenia przez Ciebie skutecznego sprzeciwu. Udostępnienie tych danych jest konieczne do komunikacji.

Możemy ujawniać Twoje dane podmiotom, z którymi współpracujemy i które przetwarzają te dane w naszym imieniu (odbiorcy danych) w celu świadczenia dla nas usług z zakresu: hostingu, informatyki, statystyki i analityki, marketingu, oprogramowania do zarządzania firmą i bazą kontaktów oraz komunikacji elektronicznej, księgowości i doradztwa prawnego. Dane mogą być przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy, jedynie do Państw lub podmiotów zapewniających stopień ochrony danych osobowych odpowiadający regulacjom UE, w szczególności stosujących tzw. standardowe klauzule umowne UE.

Masz prawo dostępu do swoich danych, żądania ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, przeniesienia ich, a także do skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych lub jego odpowiednika w innym państwie UE.

Więcej informacji o przetwarzaniu przez nas danych osobowych znajdziesz w naszej Polityce prywatności.