Sprzedający samochód ma niewiele obowiązków. Jest ich zdecydowanie mniej niż po stronie nabywcy. Sprawdzamy formalności po sprzedaży auta, o których powinien pamiętać zbywca.
Zgłoszenie sprzedaży samochodu w ciągu 14 dni
Formalności po sprzedaży auta to między innymi zgłoszenie tego faktu w urzędzie. Jako sprzedawcy mamy na to 30 dni od transakcji. Niedopełnienie tej formalności po sprzedaży auta grozi karą administracyjną w wysokości od 200 do 1000 zł.
Dziś wszystko możemy załatwić przez Internet i portal gov.pl. Jednak potrzebny nam jest do tego tzw. profil zaufany. Poza tym musimy przygotować:
- dane z dowodu rejestracyjnego (marka, model, numer VIN, numer rejestracyjny),
- dane właściciela lub właścicieli,
- kopię umowy kupna-sprzedaży samochodu.
Dodatkowo do wniosku musimy dołączyć fotografię lub skan umowy kupna-sprzedaży samochodu. Usługa jest bezpłatna. Pamiętajmy, że nie dostajemy żadnego potwierdzenia zgłoszenia sprzedaży, a tylko tzw. UPO (Urzędowe Potwierdzenie Odbioru).
Więcej piszemy o tym w artykule “Zgłoszenie zbycia pojazdu przez Internet“. Opisaliśmy tam krok po kroku całą procedurę zgłoszenia sprzedaży samochodu.
Formalności po sprzedaży auta. Informacja do ubezpieczyciela
Oczywiście samochód sprzedajemy z ubezpieczeniem OC. Dlatego poza dowodem rejestracyjnym i kluczykami do auta, musimy nabywcy oddać dokumenty potwierdzające zakup OC. Już później, w ciągu 14 dni powinniśmy powiadomić o tym fakcie ubezpieczyciela.
Od tego momentu prawa i obowiązki związane z OC przechodzą na nabywcę. W innym wypadku odpowiadamy solidarnie z kupującym.
Unikniemy w ten sposób problemów, jeśli nowy właściciel spowoduje wypadek, co wpłynie negatywnie na nasze zniżki. Nie będzie też sytuacji, kiedy jesteśmy wzywani do opłacania kolejnej raty składki (jeśli opłacamy OC w ratach). Jak zatem możemy dopełnić tej formalności po sprzedaży auta?
Nie jest to trudne. Wystarczy, że przekażemy ubezpieczycielowi informację o zbyciu pojazdu i podamy następujące dane:
- data sprzedaży samochodu,
- dane sprzedawcy i nabywcy (imię, nazwisko, adres zamieszkania, numer PESEL) lub firmy (nazwa, adres siedziby, numer REGON),
- dane pojazdu.
Możemy też dostarczyć skan umowy kupna-sprzedaży samochodu. Dokumenty dostarczamy drogą pocztową lub mailem. Druk wypowiedzenia umowy OC i tę procedurę krok po kroku opisuje artykuł “Wypowiedzenie umowy OC — wzór, prawo, podpowiedzi“.
Jak otrzymać zwrot składki za ubezpieczenie OC opłacone z góry?
Jeśli opłaciliśmy OC z góry i dopełniliśmy formalności po sprzedaży auta, informując o tym fakcie ubezpieczyciela, możemy liczyć na zwrot składki. Jednak jest to możliwe tylko wówczas, kiedy nowy właściciel wypowie obecną umowę towarzystwu ubezpieczeniowemu.
Częściej korzysta on jednak po zakupie z ubezpieczenia sprzedawcy samochodu, choć niekiedy wypowiada umowę przed końcem jej ustania. Zdarza się tak zazwyczaj, kiedy miejsce ma ponowne obliczenie składki OC (rekalkulacja składki). To wynik na przykład zakupu auta przez młodego i niedoświadczonego kierowcę. Wiele zależy też od czasu pozostałego do ustania umowy. Ubezpieczyciel więc może, ale wcale nie musi dokonywać rekalkulacji składki OC.
Sprzedaż samochodu a ubezpieczenie AC
Inaczej wygląda to w przypadku nieobowiązkowego ubezpieczenia AC. Taka polisa nie przechodzi na nowego właściciela.
Jeśli więc posiadamy polisę AC i sprzedaliśmy samochód, umowa zostaje automatycznie rozwiązana. Oczywiście formalności po sprzedaży auta to w tej sytuacji również zgłoszenie tego faktu dla ubezpieczyciela. Wówczas zakład ubezpieczeń zwróci nam nadpłaconą składkę za niewykorzystany okres ochrony.
Widzimy więc wyraźnie, że formalności po sprzedaży auta nie jest dużo. Jest ich o wiele mniej niż po zakupie. Przede wszystkim powinniśmy pamiętać o zgłoszeniu jego sprzedaży. Poza tym poinformujmy o tym fakcie ubezpieczyciela. Żadna z procedur nie wymaga wizyty bezpośrednio w urzędzie czy siedzibie towarzystwa ubezpieczeniowego. Najszybciej załatwimy wszystko przez Internet.