Jak sprawdzić przebieg w samochodzie?

Udostępnij
Wasza ocena
Jak sprawdzić przebieg w samochodzie?
Mimo iż robi się coraz więcej, aby kierowcy nie fałszowali stanów drogomierzy w samochodach, nadal jest to proces dość powszechny. Jak sprawdzić przebieg samochodu, chcąc mieć pewność, że jest on rzeczywisty?

W artykule przeczytasz

Kara więzienia za przekręcanie liczników

Wydawać by się mogło, że od 25 maja 2019 roku kręcenie liczników nie powinno mieć miejsca. Wówczas weszła bowiem w życie ustawa, która pozwala karać za to oszustwo nawet pozbawieniem wolności. Karani mają być natomiast nie tylko właściciele samochodów, w których celowo przekręcono liczniki, ale również mechanicy dokonujący tej czynności, o czym więcej w artykule pt. Już wkrótce cofanie liczników będzie przestępstwem“. W związku z tym pytanie o to, jak sprawdzić przebieg w samochodzie nie powinno mieć miejsca. Niestety, rzeczywistość jest inna.

Z pewnością po części zjawisko osłabło. Trudno jednak uwierzyć, aby sprzedawcy prywatni, a w szczególności handlarze zrezygnowali z tego typu usług. Wszystko z uwagi na to, że samochód z mniejszym przebiegiem zyskuje na wartości w stosunku do tego, który ma znacznie więcej przejechanych kilometrów na liczniku. Ponadto, dla wielu kierowców szukających sobie pojazdu na rynku wtórnym, przebieg auta jest ważniejszy niż stan elementów i układów uznawanych za newralgiczne. Zdarza się, a można to wykazać na przykład podczas przeglądu technicznego, że auto z dużym przebiegiem jest w lepszym stanie aniżeli samochód o mniejszym wskazaniu drogomierza. Mimo wszystko warto wiedzieć, jak sprawdzić przebieg w samochodzie, co jak najbardziej jest obecnie możliwe. Sposobów na weryfikację stanu drogomierza jest kilka, np. ocena elementów wnętrza auta, dokumenty samochodu, historia pojazdu na podstawie numeru VIN.

Stan wnętrza samochodu

Przebieg samochodu można ocenić po wyglądzie wnętrza. Niemniej jednak jest to zadanie dość trudne. Poradzi sobie z tym tylko doświadczona osoba, a i tak nie ma gwarancji, że trafi z przebiegiem. Największe doświadczenie mają handlarze samochodów, którzy obcują z setkami, a przynajmniej dziesiątkami aut rocznie w różnym stanie i wieku. Dodatkowo powinni oni być wyspecjalizowani w danej marce, ale kto z kierowców ufa dziś handlarzom? No właśnie…

Sam kierowca nie będzie w stanie określić przebiegu po wyglądzie kabiny i jej poszczególnych elementów. Zwłaszcza w stosunkowo młodych pojazdach, które jakością wykonania różnią się od aut sprzed dwudziestu lat i starszych. Często skóry są sztuczne i wyeksploatowane do tego stopnia, że wyraźne ślady zużycia widoczne są już po pokonaniu 40 000 km.

Poza tym w miejscach rzucających się w oczy wnętrze może prezentować się dobrze, ale już w tych trudno dostępnych budzić spore zastrzeżenia. To jeden z często stosowanych zabiegów przez handlarzy, którzy przy niewielkim nakładzie sił potrafią odmienić kabinę, wykorzystując do tego niewyeksploatowane elementy odpowiadające sfałszowanemu przebiegowi.

W droższych samochodach opłaca się wymienić na przykład tapicerkę. W praktyce zasada, że niezużyte wnętrze to niski przebieg często nie ma więc zastosowania. Samo wnętrze do przebiegu zużywa się współmiernie, ale nie zawsze tak samo. Wiele zależy też od osoby użytkującej samochód. Inaczej wygląda to w przypadku pracownika biurowego lub biznesmena, aniżeli rodziny z dziećmi czy stosunkowo młodego kierowcy.

Jak sprawdzić przebieg w samochodzie po śladach w dokumentach

Jak sprawdzić przebieg w samochodzie w inny sposób? Pomóc mogą dokumenty, np. przy zakupie samochodu z Niemiec te wystawiane przez stacje diagnostyczne robiące okresowe badania techniczne. Są tam zapisane przebiegi, a nawet jeżeli nabywca nie zna języka niemieckiego, może poprosić o wsparcie innej osoby. Zapytać można również o dokumentację potwierdzającą zawarcie umowy na polisę ubezpieczeniową OC. Tam także są informacje o przebiegu. O samym imporcie samochodów z kraju naszych zachodnich sąsiadów więcej w artykule Samochody z Niemiec – gdzie szukać, jak sprowadzić i zarejestrować?“.

Kiepskim źródłem informacji jest natomiast książka serwisowa. Podrabianie dokumentów samochodowych to norma, a książka jest tego najlepszym przykładem. Obecnie kupienie oryginalnej książki, a później uzupełnienie jej o numer rejestracyjny, numer VIN, a nawet podrobienie pieczątek mających jakoby potwierdzić serwis auta, dla znawców tematu nie jest żadnym problemem. Poza tym trzeba mieć na uwadze, że ostatnie przeglądy mogły być wykonywane kilka lat temu lub już po korekcie licznika. Przy samochodach z instalacją LPG przebieg wpisany powinien być też w książce od producenta instalacji. Jeśli tak nie jest, można skontaktować się z warsztatem i poprosić o taką informację.

Niestety, nie da się ukryć, że sprawdzanie przebiegu samochodu po dokumentach jest trudne, a czasami niemożliwe. Zwłaszcza że dokumenty importowanych samochodów często giną lub są podrabiane. Pomaga natomiast raport VIN. Bazy zbierają dane z przeglądów, rejestracji, od ubezpieczyciela, z aukcji internetowych, ASO i od innych instytucji. Często są przy nich notatki dotyczące przebiegu. Dzięki temu można ustalić, czy licznik był korygowany.

Raport VIN to nie tylko przebieg

Chronologiczna lista znanych odczytów przebiegu pojazdu to tylko jedna z ważnych informacji, jakie można znaleźć w raporcie VIN. Poza tym to m.in.:

  • Dane techniczne (np. marka, model, rok produkcji, typ paliwa);
  • Rejestr znanych incydentów pojazdu (data zdarzenia, kraj uszkodzenia, wartość szkody, status uszkodzenia);
  • Sprawdzenie w bazach pojazdów kradzionych (IAATI/VIN-Info, niemieckiej, włoskiej, słoweńskiej, litewskiej, czeskiej, holenderskiej, rumuńskiej, słowackiej, kanadyjskiej, norweskiej, szwedzkiej, CrimiMail, Kaynine);
  • Ostrzeżenia producenta o usterkach fabrycznych danego egzemplarza;
  • Dane z historycznych aukcji internetowych i portali motoryzacyjnych;Dane dotyczące fabrycznego wyposażenia samochodu;
  • Galeria zdjęć pojazdu.

 

To wszystko pozwala na naprawdę rzetelną analizę historii pojazdu od dnia, kiedy opuścił on fabrykę. Co oczywiste, często to informacje, którymi sprzedawca niechętnie dzieli się ze sprzedawcą, ponieważ skutkowałoby to obniżeniem ceny za auto, a nawet skłaniałoby interesanta do rezygnacji z zakupu.

Diagnostyka komputerowa samochodu

Dobrą metodą na sprawdzenie stanu licznika przebiegu jest diagnostyka komputerowa. We współczesnych samochodach ich komputery pokładowe zapisują wiele pośrednich danych, często wskazując również na przebieg.

Wiele informacji uzyskać można ze sterowników najważniejszych elementów, np. skrzynie biegów czy silniki. W ten sposób da się określić zużyte paliwo, procesy wypalania filtra DPF, a nawet liczbę dolewek oleju. Uzyskać można również informacje o błędach zapisywanych w pamięci komputera wraz ze stanem licznika przebiegu. Co istotne, często osoby korygujące stan drogomierza nie ingerują w te dane, a więc tym większa szansa, że diagnostyka ukaże rzeczywisty przebieg pojazdu.

W tym przypadku niezbędna jest jednak wiedza fachowca i właściwe oprogramowanie. Oczywiście to usługa dodatkowo płatna. Dobry elektronik samochodowy za wsparcie na tej płaszczyźnie zażyczy sobie około 300 złotych.

Jak się zabezpieczyć przed cofaniem licznika?

Nowe przepisy Kodeksu karnego są pewnym straszakiem. Nie można wierzyć, że handlarze przestali cofać liczniki. Tak samo mało poważna jest wiara, że zajmujący się tym usługodawcy zaprzestali ich świadczenia. Faktycznie, z ulic zniknęły szyldy reklamujące korektę liczników. Pewna część usługodawców działających w tej branży być może zaprzestała działalności, jednak reszta zeszła do podziemia, świadcząc je dla sprawdzonych, stałych klientów, którymi najczęściej są właśnie handlarze.

Bez wątpienia dobrym zabezpieczeniem swoich interesów przed oszustami jest spisanie właściwej umowy kupna-sprzedaży samochodu. Znaleźć musi się w niej informacja, w której sprzedający auto potwierdza, że wskazany stan przebiegu jest autentyczny. Nieuczciwi sprzedawcy mogą nie podpisać takiej umowy. Jeżeli nawet to zrobią, zapis ten pozwoli przejść przez drogę sądową i udowodnić swoje racje. Jeżeli nowy właściciel wskaże dowody na to, że przebieg samochodu nie jest autentyczny, może liczyć na rozwiązanie umowy lub zwrot części gotówki wydanej na zakup samochodu. W tym przypadku chroni go instytucja rękojmi. Szerzej opisuje ją artykuł Rękojmia na samochód używany“.

Ocena naszych czytelników
[Suma: 10 Średnio: 4.4]

OBSERWUJ nas na Wiadomości Google.

Kliknij i dodaj nasz kanał do swoich Wiadomości Google i bądź na bieżąco.

Udostępnij:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

Jedna odpowiedź

  1. Dobra wskazówka, żeby wpisać do umowy “Znaleźć musi się w niej informacja, w której sprzedający auto potwierdza, że wskazany stan przebiegu jest autentyczny” ja na miejscu nieuczciwego sprzedawcy już bym się zastanawiał czy podpisywać. a co do samego kręcenie liczników stawiam, że przed sprowadzeniem samochodu do Polski licznik zostanie skorygowany…

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych jest AutoISO Sp. z o.o. (ul. Gnieźnieńska 12, Katowice 40-142, Polska, pomoc@autoiso.pl). Przetwarzamy Twoje dane (adres e-mail, imię i nazwisko oraz treść wiadomości) na podstawie naszych prawnie uzasadnionych interesów: w celu komunikacji z Tobą i dla ochrony przed roszczeniami, przez okres do 10 lat od roku, w którym zakończono korespondencję. Współpracujemy z firmami hostingowymi, którym możemy przekazywać te dane (odbiorcy danych). Dane mogą być przekazywane poza UE, jedynie do Państw lub podmiotów zatwierdzonych prawem UE. Masz prawo dostępu do Twoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, a także ich przeniesienia. Masz prawo skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych w Polsce lub jego odpowiednika w innym państwie UE. Więcej informacji o zasadach przetwarzania przez nas danych znajduje się w Polityka Prywatności i Cookies.

Porównaj oferty 14 Towarzystw i oszczędzaj na OC/AC!

Darmowe sprawdzenie
Historii Pojazdu

Zobacz nasz kanał YouTube

Odtwórz wideo

Przeczytaj też:

Informacja o przetwarzaniu danych osobowych

Administratorem Twoich danych jest Autoiso Sp. z o.o., nr KRS: 0000840558, adres: ul. Gnieźnieńska 12, 40-142 Katowice, Polska. Możesz się z nami kontaktować również przez e-mail: pomoc@autoiso.pl.

Możemy przetwarzać Twoje dane udostępniane nam podczas kontaktu z nami, które mogą stanowić dane osobowe, w szczególności: adres e-mail, nr telefonu, imię i nazwisko, dane z portali społecznościowych oraz treść wiadomości. Robimy to na podstawie naszych prawnie uzasadnionych interesów, w celu komunikacji z Tobą, dla ochrony przed roszczeniami i realizacji roszczeń, przez okres do 6 lat od roku, w którym zakończono korespondencję, lub do zgłoszenia przez Ciebie skutecznego sprzeciwu. Udostępnienie tych danych jest konieczne do komunikacji.

Możemy ujawniać Twoje dane podmiotom, z którymi współpracujemy i które przetwarzają te dane w naszym imieniu (odbiorcy danych) w celu świadczenia dla nas usług z zakresu: hostingu, informatyki, statystyki i analityki, marketingu, oprogramowania do zarządzania firmą i bazą kontaktów oraz komunikacji elektronicznej, księgowości i doradztwa prawnego. Dane mogą być przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy, jedynie do Państw lub podmiotów zapewniających stopień ochrony danych osobowych odpowiadający regulacjom UE, w szczególności stosujących tzw. standardowe klauzule umowne UE.

Masz prawo dostępu do swoich danych, żądania ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, przeniesienia ich, a także do skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych lub jego odpowiednika w innym państwie UE.

Więcej informacji o przetwarzaniu przez nas danych osobowych znajdziesz w naszej Polityce prywatności.