Samochody z Niemiec – wszystko co musisz wiedzieć!

samochody z Niemiec

Gdzie szukać, jak sprowadzić i rejestrować samochody z Niemiec? W naszym wpisie znajdziesz pełne kompendium wiedzy na ten temat.

Na samochody z Niemiec decyduje się wielu Polaków. Można je kupić również w Polsce. Sprowadzają je zarówno handlarze jak i sprzedawcy prywatni. Trudno jednak o tani samochód z Niemiec, który ma niski przebieg, jest w dobrym stanie technicznym i jest bezwypadkowy. 

Najczęściej do Polski trafiają egzemplarze mocno wyeksploatowane o przekręconych licznikach. I choć na rynku funkcjonują też uczciwi sprzedawcy, ciężko znaleźć prawdziwą perełkę za stosunkowo niewielkie pieniądze.

Rozwiązaniem może być tutaj osobiste wybranie i sprowadzenie auta do kraju. Dobry egzemplarz w atrakcyjniej cenie znaleźć jest jednak trudno. Aby wyprawa zakończyła się powodzeniem, trzeba się dobrze przygotować. 

Oferty samochodów w Niemczech – gdzie szukać?

Szukając sobie samochodu w Niemczech, najprościej skorzystać z oferty portali, dostępnych w polskiej wersji językowej. Mobile.de/pl i Autoscout24.pl, tam każdy powinien znaleźć co najmniej kilkanaście interesujących i odpowiadających mu egzemplarzy. Sami sprzedawcy samochodów w Niemczech to w zasadzie trzy grupy:

  • osoby prywatne – wśród egzemplarzy wystawianych przez sprzedawców prywatnych znaleźć można okazje cenowe, ale i trafić na nieuczciwych handlarzy tylko podszywających się pod indywidualnych sprzedawców. Niekiedy ich samochody mają tak wiele wad, że nie nadają się do wystawienia w komisie.
  • tanie komisy – z reguły prowadzą je imigranci. Komisy te wyglądają mało profesjonalnie, a znajdujące się na placach samochody często są powypadkowe, mają przekręcony licznik itp. Co więcej, trudno znaleźć przy nich cenę, rok rejestracji, wersję silnikową czy wskazania drogomierza. Głównymi klientami tanich komisów są handlarze. Dla klientów indywidualnych nie jest to najlepsze miejsce na szukanie samochodu. Zwłaszcza że w przypadku jakichś problemów dochodzenie swoich praw jest wręcz niemożliwe.
  • porządne komisy – to podmioty oferujące droższe samochody, ale co ważniejsze, zgodne z opisem. Wśród nich są również firmy handlujące samochodami poleasingowymi.

Jak nawiązać kontakt ze sprzedawcą używanego samochodu w Niemczech?

Nawiązanie kontaktu ze sprzedawcą może być problematyczne. Szczególnie ważna jest umiejętność komunikatywnego porozumiewania się w j. angielskim, a najlepiej w niemieckim. Czasem trzeba zaopatrzyć się w niemiecki numer telefonu ze względu na możliwość odrzucania przez sprzedawców połączeń z Polski…

Jeśli ze sprzedawcą nie można skontaktować się telefonicznie, pozostaje kontakt mailowy. W ogłoszeniu powinny być podane adresy e mail. Niezależnie od formy kontaktu, poprosić trzeba o numer VIN samochodu i sprawdzić go od razu w bazie danych Autobaza.pl. Raport pozwoli wstępnie zweryfikować prawdziwość danych podanych w ogłoszeniu, m.in.: datę produkcji, silnik, wyposażenie, przebieg, wypadkowość itp. 

Samochód powinien być wyrejestrowany, co przyspieszy sprawy urzędowe i sam import samochodu z Niemiec. Kolejną istotną kwestią – przynajmniej, jeśli kierowca chce wracać do Polski na kołach – jest ważne badanie techniczne. Niemieckie badania samochodów są rygorystyczne i jeżeli auto nie ma aktualnego przeglądu (TUV), to znak, że coś może być z nim nie tak. Zresztą TUV to podstawa przy ubieganiu się o 5-dniowe tablice rejestracyjne. Ważne badanie nie jest natomiast potrzebne, jeżeli samochody z Niemiec są importowane do Polski na lawecie.

Jakie formalności czekają na kierowcę przy zakupie samochodu w Niemczech?

Po porozumieniu ze sprzedającym należy zająć się formalnościami. Kluczowa jest umowa, którą trzeba sporządzić w dwóch językach. Jeżeli to zakup w komisie dokumentem potwierdzającym może być faktura. Dobrze mieć przy sobie wystarczającą ilość gotówki. Płatności internetowe bowiem mogą się opóźniać, a sprzedawca odda auto dopiero po zaksięgowaniu wpłaty na koncie.

Wyrejestrowany samochód można załadować na lawetę i przewieźć do kraju. Jeżeli masz odpowiednie dokumenty (omówimy je niżej), możesz załatwić tablice pięciodniowe bądź eksportowe. Co istotne, przed przyznaniem tablic wywozowych niektóre wydziały komunikacji wymagają, aby samochód był wyrejestrowany co najmniej od 24 godzin. 

Jeżeli sprowadzisz auto na niemieckich tablicach, nie będziesz miał problemów, gdyż wydziały komunikacji nad Wisłą nie potrzebują potwierdzenia wyrejestrowania samochodu w Niemczech.

Dokumenty wymagane przy wyrabianiu tablic wywozowych

Niemieckie wydziały komunikacji są zazwyczaj czynne w godz. 8-12. Proces wyrejestrowania samochodu załatwia właściciel lub upoważnia do tego kupującego, ale zdarza się to rzadko. Jeżeli samochód jest już wyrejestrowany, nabywca do urzędu wybiera się po tablice sam, zabierając ze sobą:

  • dowód tożsamości
  • umowę kupna lub fakturę VAT
  • dowód rejestracyjny (Fahrzeugschein) i kartę pojazdu (Fahrzeugbrief)
  • dokument potwierdzający ważność badania technicznego (HU), o ile nie jest ono wbite w dowód
  • potwierdzenie zawarcia ubezpieczenia

Samochody z Niemiec – które tablice rejestracyjne wybrać?

Posiadając powyższe dokumenty, możemy ubiegać się o tablice 5-dniowe, które umożliwią powrót do kraju na kołach. Opłata urzędowa za ich wydanie to ok. 15 euro, natomiast sam koszt tablic wraz z ubezpieczeniem to 80-120 euro

Co najważniejsze, łatwiej je załatwić i odpada przy nich podatek drogowy, który ciąży na kierowcy się przy tablicach eksportowych. 

Teoretycznie tablice z żółtym paskiem służą jedynie poruszaniu się samochodem na krótkich odcinkach np. aby dojechać na badanie techniczne, ale są również wykorzystywane do przewożenia aut do Polski. Jest to w pełni legalne. Niektóre kraje nie honorują tablic 5-dniowych, ale w Polsce nie ma problemu.

Tablice eksportowe są droższe. Opłaty urzędowe to około 30 euro, do czego doliczyć trzeba podatek drogowy. Jego wysokość zależy od okresu ważności tablic, które użytkować można od 15 do 365 dni. Rozliczając podatek, należy wypełnić formularz i podać numer konta, z którego zostanie ściągnięta odpowiednia kwota. Można też zapłacić przelewem lub gotówką. 

Wpłaty obsługuje urząd celny. Warto dodać, że sam koszt tablic celnych to co najmniej 150 euro. Z kolei samochód, któremu wydano tablice eksportowe, już nigdy nie może zostać zarejestrowany na terenie Niemiec.

Upoważnienie osoby zameldowanej w Niemczech

Do wyrobienia tablic potrzebne jest często upoważnienie od osoby lub firmy zameldowanej w Niemczech, a niekiedy nawet w tym samym powiecie. Osoba z meldunkiem jest potrzebna, aby na jej adres wysyłać ewentualne mandaty i pisma związane z rejestracją, które następnie ma przekazać rejestrującym. Jak sobie z tym poradzić? 

Na szczęście nie brak osób oferujących pośrednictwo w tego typu usługach w cenie od ok. 20 euro. Często są to obcokrajowcy posiadający zameldowanie i prawo pobytu w Niemczech, których znaleźć można w miejscu załatwiania tablic lub ubezpieczenia. Właśnie od tego należy rozpocząć proces ubiegania się o tymczasowe tablice rejestracyjne.

Jakie ubezpieczenie dla samochodów z Niemiec?

Krótkoterminowe ubezpieczenie OC (eVB) nabyć można w budce z hasłem “Autoschilder“. Dla tablic 5-dniowych polisa ubezpieczeniowa wraz z blachami to koszt do 120 euro. Wprawdzie OC można kupić gdzie indziej, ale wówczas cała procedura zostaje wydłużona w czasie. W tym miejscu załatwić można też upoważnienie od osoby z niemieckim adresem, jeżeli oczywiście jest ono niezbędne.

Procedura załatwiania tablic tymczasowych w Niemczech

Po zakupie ubezpieczenia należy udać się do wydziału komunikacji. Okazujemy tam  powyższe dokumenty, które do czasu zakończenia procedury pozostają w urzędzie. Sam urzędnik przekaże nadany numer tablic rejestracyjnych oraz tymczasowy dowód rejestracyjny z danymi kierowcy i adresem osoby upoważnionej do przekazywania korespondencji. 

Następnym krokiem jest uiszczenie w kasie lub automacie opłaty urzędowej. W końcu kierowca wraca do budki z tablicami i z przyznanym numerem wyrabia blachy. Po ich wyrobieniu należy ponownie udać się do urzędu i w okienku “Ausgabe“ okazać je urzędnikowi. Ten naklei na nie stosowną naklejkę i odda dokumenty przedłożone urzędnikowi w pierwszym okienku. 

Brzmi strasznie, prawda? W praktyce procedura nie jest szczególnie skomplikowana, a formalności można przy odrobinie szczęścia załatwić nawet w kilka godzin. 

Samochody z Niemiec, a formalności w Polsce

Po sprowadzeniu samochodu do Polski na kierowcy spoczywa kilka obowiązków: opłata akcyzy, tłumaczenie dokumentów, badanie techniczne i rejestracja. Warto trzymać się tej kolejności, bo np. bez dowodu zapłaty akcyzy nie można zarejestrować samochodu kupionego w Niemczech.

Obecnie obowiązują dwie stawki akcyzy:

  • 3,1 proc. od wartości na umowie lub fakturze dla samochodów z silnikiem o pojemności do 2000 ccm
  • 18,6 proc. dla samochodów z większymi silnikami

Wkrótce może się to jednak zmienić, o czym mówi artykuł pt. “Wyższa akcyza na importowane samochody“. Zresztą w przypadku mocnego zaniżenia wartości rynkowej sprowadzonego auta tylko po to, aby zapłacić niższą akcyzę, wartość tę na podstawie dostępnych tabel osobiście wyznaczy urzędnik. 

Obecnie akcyzą zajmują się urzędy skarbowe. Chcąc ją opłacić, należy wypełnić druk AKC-U/S i złożyć go w odpowiednim okienku. Następnie pozostaje przelać właściwą kwotę na rachunek bankowy o numerze 84 1010 1270 0008 2422 2400 0000 należący do Urzędu Skarbowego w Nowym Targu. 

Wypełnić trzeba również wniosek o wydanie zaświadczenia o zapłaconym podatku akcyzowym. Wraz z dowodem wpłaty opłaty skarbowej składa się go w urzędzie, a cała procedura trwa około dwóch dni. Co ważne, z reguły nie trzeba mieć tłumaczeń dokumentów, choć nie jest to reguła. Konieczne są natomiast kopie karty pojazdu, dowodu rejestracyjnego i umowa kupna lub faktury.

Formalności z zapłatą akcyzy i otrzymaniem zaświadczenia załatwić można również online, na co pozwala portal PUESC. Kierowca wypełnia ten sam druk, opłaca podatek akcyzowy, po czym pobiera zaświadczenie o zapłaceniu akcyzy.

Czy potrzeba tłumaczyć dokumenty samochodów z Niemiec?

Dawniej dokumenty samochodów z Niemiec musiały mieć polskie wersje językowe sporządzone przez tłumacza przysięgłego. Na tłumaczeniu umowy, karty pojazdu i dowodu rejestracyjnego kierowca tracił z reguły 100-200 zł. Obecnie, jeżeli dokumenty auta nie mają dodatkowych adnotacji i pieczątek, a kierowca posiada dwujęzyczną umowę, tłumaczenie jest zbędne.

Samochody z Niemiec – badanie techniczne

Co z badaniem technicznym aut sprowadzanych zza zachodniej granicy? Kilkunastoletnie samochody w Niemczech przeglądy przechodzą co dwa lata, podczas kiedy w Polsce w stacji diagnostycznej kierowcy muszą stawiać się rokrocznie. Jeśli niemiecki przegląd jest ważny czasem w stosunku do polskiego prawa, urzędnik może go zaakceptować.

Lepiej jednak udać się do stacji kontroli i proces rejestracji rozpocząć właśnie od badania technicznego. Najlepiej wykonać je zaraz po sprowadzeniu samochodu, kiedy ważne są jeszcze tymczasowe tablice i OC. Co kluczowe, musi to być SKP o odpowiednich uprawnieniach. Nie wszystkie zwykłe stacje mają konieczne uprawnienia, zawsze mają je jednak okręgowe stacje diagnostyczne.

Pierwsze badanie samochodu z zagranicy to koszt 99 zł płatne z góry. W ramach badania diagnosta ustala tzw. brakujące dane, np. nacisk na osie w kN i wyznacza właściwy dla wieku auta kolejny termin badania. Co warte podkreślenia, zdarzają się diagności życzący sobie kolejnych 60 zł za ustalenie ów brakujących danych.

Ostatnim etapem jest rejestracja samochodu w wydziale komunikacji właściwym dla miejsca zamieszkania. Poza ważnym badaniem technicznym i dokumentami samochodu w urzędzie składa się uzupełniony wniosek o rejestrację. Całkowity koszt rejestracji samochodu z Niemiec zamyka się w kwocie 256 zł przy wyborze tradycyjnych tablic lub 1176 zł przy tablicach indywidualnych.

Ocena naszych czytelników
[Suma: 22 Średnio: 4.8]
Sprawdź auto, które Cię interesuje. Nasza wyszukiwarka VIN da Ci pewność legalnego zakupu!
Sprawdź auto

Odpowiedz