Rejestracja pojazdów w 60 dni. Rząd wydłuża czas na rejestrację

Udostępnij
Wasza ocena
Rejestracja pojazdów w 60 dni
Obecnie rejestracja pojazdów nie zawsze zostaje ukończona w terminie ustawowym 30 dni. Z kolei, jeśli już go przekroczymy, narażamy się na karę administracyjną w wysokości nawet 1000 złotych. Dlatego postanowiono dwukrotnie wydłużyć czas na rejestrację do 60 dni.

W artykule przeczytasz

Nowe zasady rejestracji pojazdów

Od 1 lipca 2021 rejestracja pojazdów będzie możliwa w terminie 60 dni.  Wszystko w związku z kolejkami i wydłużonym czasem potrzebnym na cały proces rejestracji w wydziale komunikacji, który niekiedy przekracza nawet dwa miesiące.

Wynika to z zaistniałej sytuacji, kiedy musimy umawiać się na wizytę w urzędzie, przez co cały system jest zdecydowanie mniej płynny. Stąd pretensje kierowców są w pełni zrozumiałe i zasłużone.

Teraz rząd przychylił się do ich prośby i jak wynika z projektu ustawy zmieniającej tzw. ustawę covidową, rejestracja pojazdów będzie możliwa w ciągu 60 dni od zakupu. Dotyczy to rejestracji nowego samochodu, przerejestrowania auta używanego kupionego w Polsce i sprowadzonego do kraju z zagranicy. Nie będzie więc tak wygodnie, jak miało to miejsce przed rokiem. Przypomnijmy, że w drugiej połowie 2020 roku, aż do jego zakończenia czas na rejestrację został wydłużony do 180 dni.

Co istotne, dotyczyło to aut nabytych przed 31 grudnia 2020 roku. Tak więc właściciele pojazdów kupionych czy sprowadzonych w listopadzie bądź grudniu, nawet dziś – po upłynięciu kilku miesięcy – wciąż nie łamią przepisów i nie narażają się na karę administracyjną, jeśli nie zarejestrowali czy przerejestrowali swojego pojazdu. Co innego, jeśli kupiliśmy go lub sprowadziliśmy po 1 stycznia 2021 roku. W tym przypadku termin na rejestrację to już tylko 30 dni, co często jest trudne lub wręcz niemożliwe w realizacji.

Jak nie otrzymać kary za spóźnioną rejestrację?

Teraz będzie odrobinę lepiej, aczkolwiek zmiany nie muszą usatysfakcjonować wszystkich zmotoryzowanych. Przypomnijmy, że kto nie zarejestruje pojazdu używanego, nowego czy sprowadzonego w terminie, może otrzymać karę administracyjną w wysokości od 200 do 1000 złotych.

Na szczęście jest sposób, aby legalnie obejść prawo. W niektórych urzędach możliwa jest rejestracja samochodu online. Zrobimy to przez Elektroniczną Skrzynkę Podawczą Systemu Pojazd i Kierowca. Jednak, aby rozpocząć proces rejestracji w tej formie, wcześniej konieczne jest założenie konta na stronie Polskiej Wytwórni Papierów Wartościowych, do czego potrzebujemy tzw. profilu zaufanego. Poza tym do internetowego wniosku musimy dołożyć skany dowodu zakupu pojazdu, karty pojazdu (jeśli była wydana) oraz dokumentu tożsamości.

Niestety, wciąż wiele wydziałów komunikacji nie pozwala na rejestrację samochodu przez Internet. Dlatego znacznie prościej jest zgłosić nabycie pojazdu. Również zrobimy to zdalnie online, aczkolwiek także niezbędny jest nam do tego profil zaufany. Szerzej całą procedurę zgłoszenia przez portal gov.pl opisujemy w artykule “Zgłoszenie nabycia pojazdu przez Internet krok po kroku“.

Do zgłoszenia nabycia pojazdu online – poza profilem zaufanym – potrzebujemy między innymi danych kupionej ruchomości, a więc poza marką i modelem także numeru VIN i numeru rejestracyjnego. Potrzebne są też nasze dane osobowe oraz dokument potwierdzający nabycie pojazdu (np. faktura, umowa kupna-sprzedaży, umowa darowizny). Co jest najważniejsze, zgłoszenie nabycia pozwala uniknąć kary administracyjnej za spóźnione zarejestrowanie czy przerejestrowanie samochodu.

Zmiany w rejestracji nowych samochodów od 4 czerwca 2021 roku

Rejestracja pojazdów wydłużona w czasie to nie koniec zmian, jakie czekają nas na tej płaszczyźnie w najbliższym czasie. Już od 4 czerwca 2021 roku będzie łatwiej o rejestrację samochodu kupionego w salonie. Za właściciela cały proces rejestracji będzie mógł przeprowadzić dealer, który w imieniu nabywcy złoży elektroniczny wiosek o rejestrację. Oczywiście za wszystko zapłaci właściciel samochodu kupowanego w salonie. To jeden z elementów tzw. pakietu deregulacyjnego.

Ocena naszych czytelników
[Suma: 7 Średnio: 5]

OBSERWUJ nas na Wiadomości Google.

Kliknij i dodaj nasz kanał do swoich Wiadomości Google i bądź na bieżąco.

Udostępnij:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

Jedna odpowiedź

  1. Biuro podawcze nie działa.
    Rząd chciał fajnie, ale po dziś dzień (28.04.2023), nie dostosował pod to przepisów

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych jest AutoISO Sp. z o.o. (ul. Gnieźnieńska 12, Katowice 40-142, Polska, pomoc@autoiso.pl). Przetwarzamy Twoje dane (adres e-mail, imię i nazwisko oraz treść wiadomości) na podstawie naszych prawnie uzasadnionych interesów: w celu komunikacji z Tobą i dla ochrony przed roszczeniami, przez okres do 10 lat od roku, w którym zakończono korespondencję. Współpracujemy z firmami hostingowymi, którym możemy przekazywać te dane (odbiorcy danych). Dane mogą być przekazywane poza UE, jedynie do Państw lub podmiotów zatwierdzonych prawem UE. Masz prawo dostępu do Twoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, a także ich przeniesienia. Masz prawo skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych w Polsce lub jego odpowiednika w innym państwie UE. Więcej informacji o zasadach przetwarzania przez nas danych znajduje się w Polityka Prywatności i Cookies.

Porównaj oferty wielu Towarzystw i oszczędzaj na OC/AC!

Darmowe sprawdzenie
Historii Pojazdu

Zobacz nasz kanał YouTube

Odtwórz wideo

Przeczytaj też:

Informacja o przetwarzaniu danych osobowych

Administratorem Twoich danych jest Autoiso Sp. z o.o., nr KRS: 0000840558, adres: ul. Gnieźnieńska 12, 40-142 Katowice, Polska. Możesz się z nami kontaktować również przez e-mail: pomoc@autoiso.pl.

Możemy przetwarzać Twoje dane udostępniane nam podczas kontaktu z nami, które mogą stanowić dane osobowe, w szczególności: adres e-mail, nr telefonu, imię i nazwisko, dane z portali społecznościowych oraz treść wiadomości. Robimy to na podstawie naszych prawnie uzasadnionych interesów, w celu komunikacji z Tobą, dla ochrony przed roszczeniami i realizacji roszczeń, przez okres do 6 lat od roku, w którym zakończono korespondencję, lub do zgłoszenia przez Ciebie skutecznego sprzeciwu. Udostępnienie tych danych jest konieczne do komunikacji.

Możemy ujawniać Twoje dane podmiotom, z którymi współpracujemy i które przetwarzają te dane w naszym imieniu (odbiorcy danych) w celu świadczenia dla nas usług z zakresu: hostingu, informatyki, statystyki i analityki, marketingu, oprogramowania do zarządzania firmą i bazą kontaktów oraz komunikacji elektronicznej, księgowości i doradztwa prawnego. Dane mogą być przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy, jedynie do Państw lub podmiotów zapewniających stopień ochrony danych osobowych odpowiadający regulacjom UE, w szczególności stosujących tzw. standardowe klauzule umowne UE.

Masz prawo dostępu do swoich danych, żądania ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, przeniesienia ich, a także do skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych lub jego odpowiednika w innym państwie UE.

Więcej informacji o przetwarzaniu przez nas danych osobowych znajdziesz w naszej Polityce prywatności.