Płatne i darmowe autostrady w Polsce
Obecnie w Polsce mamy ok. 1700 kilometrów autostrad. Odcinki płatne to zalewie ok. 730 km. Niestety, docelowo wszystkie darmowe autostrady w Polsce dołączą do dróg płatnych. Jak nie trudno się domyślić, najprawdopodobniej nastąpi to przez rozszerzenie systemu poboru opłat e-TOLL na całą sieć autostrad. Przypomnijmy, że z dniem 1 grudnia 2021 roku został on wprowadzony na autostradach zarządzanych przed GDDKiA również dla samochodów osobowych.
Przeczytaj też: “Jak dołączyć do eTOLL – rejestracja krok po kroku”
Darmowe autostrady w Polsce (stan na grudzień 2021 roku):
- autostrada A1: Maciejów – Gliwice – Sośnica; Łódź Północ – Tuszyn;
- A2: Poznań Zachód – Poznań Wschód; Sługocin – Zdżary; Arynów – Ryczołek;
- A4: Jędrzychowice – Wrocław Bielany; Gliwice; Gliwice-Sośnica – Katowice-Murckowska; Kraków – Korczowa;
- A6;
- A8;
- A18.
Płatne odcinki autostrad w Polsce (stan na grudzień 2021 roku):
- A1: Rusocin – Nowa Wieś (152 km);
- A2: Konin – Świecko (255 km); Konin – Stryków (99 km);
- A4: Kraków – Katowice (61 km); Wrocław – Sośnica (160 km).
Ile kosztują autostrady w Polsce?
Płatnych i darmowych autostrad w Polsce nie ma więc zbyt wiele, a nowe budowane są nie w tak szybkim tempie, jak życzyłoby sobie wielu kierowców. Oczywiście, o ile byłyby one w większości bezpłatne, a przynajmniej niezbyt drogie. W całym 2021 roku GDDKiA chce oddać do użytku zaledwie ok. 40 km nowych autostrad. Wprawdzie do 2025 roku łącznie ma ich powstać blisko 3800 km, ale głównie będzie to rozwój dróg ekspresowych. Jak natomiast jest z wysokością opłat za przejazd autostradami?
Kluczowe jest tutaj rozporządzenie Ministra Infrastruktury wskazujące, że pojazdy kategorii drugiej (samochody osobowe o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony) za każdy pokonany kilometr autostrady muszą zapłacić 10 groszy.
Przeczytaj też: “Koniec bramek na autostradach. Od 1 grudnia zmiany na A2 i A4”
Kwota jest więc dosyć niska. Niestety, jest to tylko suma podstawowa, która ma trafić do budżetu państwa. Dokument nie określa stawki maksymalnej, a więc nie ma w niej kosztów związanych z obsługą systemu płatności, utrzymaniem drogi itp. Stąd w rzeczywistości każdy pokonany kilometr autostrady kosztuje znacznie więcej, nawet do kwoty blisko 50 groszy za kilometr, choć częściej 20-30 zł/km.
Tym samym, choć nie ma ich zbyt dużo, polskie autostrady są jednymi z najdroższych w Europie. Zwłaszcza że płatność jest jednorazowa. Taki system obowiązuje też m.in. we Włoszech, Francji czy w Portugalii. W wielu innych państwach Europy, gdzie autostrady są płatne, istnieje możliwość wykupienia winiety (np. na weekend, na 7 dni, na 10 dni).
Podsumowując, darmowe autostrady w Polsce wciąż obowiązują. Co więcej, obecnie duża część autostrad jest darmowych. Niestety, wiele wskazuje na to, że niebawem się to zmieni i trzeba będzie za nie płacić. Docelowo wszystkie autostrady w Polsce będą płatne. Nie należy więc stawiać pytania, czy będziemy uiszczać opłaty za przejazd każdą autostradą, ale kiedy to nastąpi.