Wysokość składki na obowiązkowe ubezpieczenie jest zależna od wielu czynników. Jednym z nich jest wskazanie drogomierza. Czy przebieg wpływa na cenę OC aż tak wyraźnie i jak zmienia się wysokość składki w stosunku do kolejnych pokonanych kilometrów?
Większy przebieg – droższe OC
Czy przebieg wpływa na cenę OC? Oczywiście! To jeden z tych parametrów, który ma wpływ na wysokość składki polisy ubezpieczeniowej. Zasada jest prosta, ponieważ im większy przebieg samochodu, tym polisa OC jest droższa. Jak wzrasta OC w stosunku do przejechanych kilometrów?
Otóż każde 100 tys. km więcej na drogomierzu, tym cena OC rośnie o kilkadziesiąt złotych. Tak oto między pojazdami z przebiegiem do 60 tys. kilometrów a tymi mającymi powyżej 250 tys. jest około 150 zł różnicy.
To całkiem sporo. Zwłaszcza że większość Polaków nadal sięga po samochody z rynku wtórnego. W ciągu 12 miesięcy ubiegłego roku w Polsce kupiono 2,626 mln samochodów używanych, podczas kiedy tylko 0,532 mln pojazdów z salonu.
Średni przebieg samochodów w Polsce
Jako że wiele samochodów w Polsce jest już mocno zasłużonych, nic dziwnego, że i ich średni przebieg jest wysoki. Średnio wynosi on blisko 200 tys. km, dokładniej 190 929 km. Na podstawie deklaracji z maja tego roku i wyliczeń porównywarki ubezpieczeń rankomat.pl, samochody z największym przebiegiem jeżdżą po województwie warmińsko-mazurskim (śr. 210 205 km), te z najmniejszym po małopolskim (śr. 179 628 km).
Jak bronić się przed przekręceniem licznika?
Blisko 200 000 km na liczniku to całkiem sporo. Nie oznacza to jednak, że taki przebieg dyskwalifikuje samochód z dalszej eksploatacji. Wszak po polskich drogach jeżdżą samochody z nawet dwukrotnie większym przebiegiem. Należy jednak zauważyć, że wielokrotnie miejsce ma przekręcenie licznika.
Wprawdzie od końca maja obowiązują przepisy, które pozwalają karać oszustów, o czym mówi artykuł pt. “Już wkrótce cofanie liczników będzie przestępstwem“, to nie da się w całości wykluczyć tego procederu. Dlatego zakup samochodu używanego należy poprzedzić dokładną weryfikacją auta, również na płaszczyźnie jego przebiegu.
Jako że wiadomo już, czy przebieg wpływa na cenę OC i mniej kilometrów na liczniku to tańsze ubezpieczenie, przełożyć się to niestety może na inne nieprzyjemności. Samochód z większym przebiegiem jest zwyczajnie wart mniej. Jak sprawdzić licznik przebiegu? Możliwości jest kilka, np. żądając dokumentacji pojazdu czy sprawdzając przebieg w ASO, podając numer VIN. Jednak takie praktyki są droższe i przy samochodzie kilkunastoletnim mogą być nieopłacalne. Alternatywą jest skorzystanie z wiedzy specjalisty, który oceni przebieg samochodu na podstawie zużycia kierownicy, lewarka skrzyni biegów, pedałów itp. Najprościej jednak przebieg zweryfikować przez raport VIN. Zawiera on w sobie rejestr znanych odczytów przebiegu pojazdu.
Poza tym można użyć przelicznika, choć nie jest to najdokładniejsza forma weryfikacji przebiegu. Średnio jeden rok użytkowania samochodu to około 12 tys. km na liczniku. Oczywiście to liczba umowna, bo jedni samochodem poruszają się na co dzień, inni natomiast jeżdżą nimi od święta.