Korzyści z prowadzenia samochodu w okularach
Okulary przeciwsłoneczne do samochodu to nie tylko modny dodatek. Przede wszystkim na te popularne przedmioty spojrzeć należy pod kątem komfortu prowadzenia i bezpieczeństwa. Jazda samochodem w okularach przeciwsłonecznych przynosi liczne korzyści, tj.:
- ochrona przed szkodliwym promieniowaniem słonecznym;
- redukowanie odblasków i refleksów;
- lepszy kontrast widzenia;
- mniejsze zmęczenie oczu;
- lepsza kontrola nad pojazdem.
Oczywiście nie każde okulary zapewnią identyczny poziom bezpieczeństwa i komfortu. Rynek jest bardzo bogaty w tego rodzaju akcesoria różniące się konstrukcją, materiałem wykonania czy właściwościami optycznymi. Dlatego dobre okulary przeciwsłoneczne do auta mają kilka cech charakterystycznych, w tym specjalne filtry chroniące przed szkodliwym promieniowaniem oraz soczewki poprawiające kontrast widzenia. Przydaje się także powłoka antyrefleksyjna minimalizująca uciążliwy efekt odbicia światła.
Przeczytaj też: “Przyciemnianie szyb w samochodzie – metody, jak wykonać, ile kosztuje?”
Filtr UV400 – blokada promieniowania ultrafioletowego
W pierwszej kolejności należy zwrócić uwagę, czy okulary przeciwsłoneczne do samochodu mają filtr UV400. Dzięki temu mogą skutecznie blokować szkodliwe promieniowanie ultrafioletowe UVA, UVB i UVC.
Aktualnie większość producentów oferuje okulary z filtrem UV400. Taki filtr mają wszystkie produkty w tej kategorii wprowadzone do obrotu na terenie Unii Europejskiej, a więc z oznaczeniem CE znajdującym się zazwyczaj na zausznikach. Filtr UV400 jest ważny ze względów bezpieczeństwa, ponieważ noszenie okularów bez filtra może przyczynić się między innymi do uszkodzenia rogówki oka.
Okulary przeciwsłoneczne do samochodu z polaryzacją
Prowadzenie auta w okularach przeciwsłonecznych niezaprzeczalnie podnosi komfort jazdy i poprawia widoczność w warunkach nasłonecznienia. Jednak prawdziwy komfort poczuć można po założeniu okularów z filtrem polaryzacyjnym. Polaryzacja niesie w sobie liczne korzyści, tj.:
- ograniczenie wpływu rażących refleksów świetlnych;
- poprawa widoczności;
- poprawa przejrzystości widzianego obrazu;
- większy kontrast;
- ożywienie i nasycenie barw;
- zmniejszenie zmęczenia oczu.
W związku z tym warto wybrać do samochodu okulary przeciwsłoneczne z polaryzacją. Jeżeli jednak kierowca nie ma takich okularów, naturalnie lepiej prowadzić samochód w zwykłych okularach, aniżeli w ogóle nie chronić oczu przed promieniami słonecznymi.
Przeczytaj też: “Jak wymienić wycieraczki w samochodzie krok po kroku?”
Soczewki w okularach przeciwsłonecznych do auta
Podczas codziennego poruszania się pieszo, kolor soczewek w okularach przeciwsłonecznych nie ma większego znaczenia. Natomiast warto zwrócić uwagę na ten parametr podczas wyboru okularów do jazdy samochodem. Ważne, żeby barwa soczewek nie wpływała na odczucie widzianych kolorów, co może mieć znaczenie zwłaszcza przy pokonywaniu skrzyżowań z sygnalizacją świetlną.
Dlatego nie zaleca się okularów przeciwsłonecznych z soczewkami w kolorze zielonym i niebieskim. W zamian bezpieczniej postawić na produkty z soczewkami szarymi, brązowymi, żółtymi czy bursztynowymi. Natomiast należy pamiętać, żeby nie mylić koloru soczewki z barwą lustrzanki. To dwa zupełnie różne pojęcia. Zdarza się, że zewnętrzna powłoka ma zupełnie inną barwę niż kolor szkieł.
W obszarze soczewek znaczenie ma też zakres przyciemnienia szkieł. Wyróżnia się 5 kategorii przepuszczalności promieni słonecznych, tj.:
- Kategoria 0 – okulary przepuszczają od 80 do 100 proc. światła, dlatego sprawdzą się przy słabym nasłonecznieniu.
- Kategoria 1 – okulary przepuszczają od 43 do 80 proc. światła, dlatego sprawdzą się w słoneczne dni.
- Kategoria 2 – okulary przepuszczają od 18 do 43 proc. światła, dlatego sprawdzą się w jasne i słoneczne dni.
- Kategoria 3 – okulary przepuszczają od 8 do 18 proc. światła, dlatego sprawdzą się przy intensywnym nasłonecznieniu.
- Kategoria 4 – okulary przepuszczają od 3 do 8 proc. światła, dlatego nie nadają się do jazdy samochodem, ale są noszone w ekstremalnych warunkach (np. okulary wysokogórskie).
Jeżeli mają to być okulary przeciwsłoneczne do samochodu, należy wybierać zwłaszcza pomiędzy produktami z soczewkami kategorii 2 (dobre przy średnim nasłonecznieniu) czy 3 (odpowiednie przy silnym nasłonecznieniu).
Fotochromatyczne okulary przeciwsłoneczne do auta
W określonych warunkach dobrym wyborem mogą być także okulary z soczewkami fotochromatycznymi. To szkła z ciekłymi kryształami, które rozszerzają i przyciemniają się pod wpływem działania promieni słonecznych.
Jednak okulary z filtrem fotochromowym za szybą auta mogą działać niewłaściwie. Wszystko dlatego, że przednia szyba blokuje dużą część promieni UV. Takie okulary sprawdzą się zwłaszcza przy słabym nasłonecznieniu oraz pośród osób, które na co dzień w mocno słoneczne dni nie lubią zbyt ciemnych okularów.
Przeczytaj też: “Pęknięta szyba w aucie – konsekwencje, co zrobić?”
Połączenie okularów przeciwsłonecznych i korekcyjnych – czy to możliwe?
Wielu Polaków zmaga się z mniej lub bardziej poważną wadą wzroku. Dotyczy to również kierowców, dlatego zmotoryzowani mający problemy ze wzrokiem powinni wybierać okulary przeciwsłoneczne korygujące wadę. Jest to możliwe na kilka sposobów, tj.:
- okulary przeciwsłoneczne z soczewkami korekcyjnymi;
- nakładki przeciwsłoneczne nakładane na okulary korekcyjne;
- okulary fotochromowe z korekcją.
Podsumowując, najlepsze okulary przeciwsłoneczne do samochodu posiadają odpowiednie filtry – UV400 i polaryzacyjny. Znaczenie ma także kolor (np. szare, brązowe, żółte, bursztynowe) oraz kategoria soczewek (najlepiej 2 lub 3). Oczywiście okulary przeciwsłoneczne do auta muszą być także wygodne. Mniejsze znaczenie ma design, aczkolwiek naturalnie również wygląd jest dla większości istotny.
zdjęcie: pixabay.com (https://pixabay.com/photos/people-man-car-alone-travel-2589443/)
FAQ
Jakie filtry powinny mieć okulary do prowadzenia auta?
Dwa najważniejsze filtry w okularach przeciwsłonecznych do jazdy to filtr UV400 i powłoka polaryzacyjna.
Jakie soczewki powinny mieć okulary przeciwsłoneczne do samochodu?
Kolor soczewek nie może wpływać na odczucia widzianych kolorów. Dobrym wyborem są soczewki w kolorze szarym, brązowym, żółtym czy bursztynowym. Natomiast w kategorii przepuszczalności światła, dla kierowców zaleca się okulary kategorii 2 (przepuszczają od 18 do 43 proc. światła) lub 3 (od 8 do 18 proc. światła).
Jakie okulary przeciwsłoneczne dla kierowców z wadą wzroku?
Kierowcy z wadami wzroku mogą wybrać okulary przeciwsłoneczne z soczewkami korekcyjnymi. Opcją są nakładki przeciwsłoneczne zakładane na okulary korekcyjne.
Jedna odpowiedź
Dobrze, że poruszono kwestię filtrów UV400. Często o tym zapominamy, a to istotna sprawa! Polaryzacja to też super dodatek, szczególnie w słoneczne dni. A co z takim połączeniem okularów przeciwsłonecznych i korekcyjnych? Ktoś miał z tym doświadczenie?