Pęknięta szyba przednia w samochodzie a badanie techniczne
Pęknięta szyba w aucie to sytuacja niespodziewana. Wystarczy kamień wystrzelony spod kół poprzedzającego pojazdu, a uderzenie skończy się niewielkim wyżłobieniem. Z czasem tworzy się tzw. pająk, a samochód przynajmniej w teorii staje się niesprawny technicznie. Oczywiście istnieje małe prawdopodobieństwo, że pęknięta szyba w aucie całkowicie się rozleci, ale zdecydowanie utrudnia to jazdę. Zwłaszcza nocą, ponieważ pęknięcie rozprasza światło z reflektorów innych użytkowników ruchu drogowego, co może oślepiać kierowcę. Pęknięcie szyby czołowej powoduje więc realne zagrożenie.
Potwierdzają to diagności, którzy mogą nie przedłużyć ważności badania, jeśli auto ma pękniętą szybę. Jak wskazaliśmy wyżej, jest to naruszenie wymogów technicznych. Wówczas często do zaliczenia badania konieczna jest wymiana szyby czołowej. Najprawdopodobniej diagnosta nie będzie robić problemów, jeśli na szybie jest tylko wyżłobienie, zwłaszcza powstałe poza polem widzenia kierowcy. Oczywiście nawet w przypadku drobnych pęknięć, jako właściciel auta powinieneś w takiej sytuacji naprawić pękniętą szybę.
Pęknięta szyba w aucie a kontrola drogowa
Pęknięcie na szybie może też być problemem podczas kontroli drogowej. Podobnie jak przy badaniu wykonywanym przez diagnostę, również funkcjonariusz nie będzie robił problemów, jeśli na szybie znajduje się niewielkie wyżłobienie. Co innego, jeśli jest to duże uszkodzenie i pajączek, który znajduje się w polu widzenia kierowcy i powoduje realne zagrożenie w ruchu drogowym.
W takiej sytuacji możesz otrzymać mandat w wysokości od 20 do 500 złotych. Poza tym funkcjonariusz może stwierdzić, że auto nie nadaje się do jazdy i odebrać dowód rejestracyjny pojazdu. Przy dużym pęknięciu przedniej szyby konieczna może być laweta, która przetransportuje samochód do mechanika.
Przeczytaj też: “Zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Najczęstsze przyczyny”
Co zrobić z pękniętą szybą w aucie – naprawiać czy wymieniać?
Uszkodzona szyba utrudnia widoczność, co może sprzyjać stworzeniu niebezpiecznej sytuacji na drodze i być przyczyną wypadku. Nawet niewielkie wyżłobienie może bowiem przekształcić się w pęknięcie, nawet na całej długości szyby, co znacznie utrudnia widoczność. Co więcej, szyba chroni też przed elementami zewnętrznymi, a także zapewnia wsparcie konstrukcyjne pojazdu. Jeśli szyba auta jest uszkodzona, w zależności od stopnia i rodzaju uszkodzenia należy ją naprawić lub wymienić.
Naprawa pękniętej szyby
Naprawić można wyłącznie punktowe odpryski, zwłaszcza umiejscowione z dala od krawędzi szyby, choć zawsze ocenić powinien to fachowiec. Zrobi to na podstawie rozmiaru, głębokości i lokalizacji uszkodzenia. Bezsprzecznie naprawiać należy wyżłobienia znajdujące się w zasięgu wzroku kierowcy. Można uznać, że jest to obszar szyby zakryty przez wycieraczki.
Sama naprawa uszkodzonej szyby jest dość tania. Usunięcie punktowego, płytkiego wyżłobienia kosztuje bowiem 100-130 zł. To kilkukrotnie mniej niż wymiana, co będzie konieczne, jeśli mały odprysk przekształci się w duże pęknięcie szyby czołowej. Dlatego nie warto z tym zwlekać, ale szybę naprawić możliwie jak najszybciej. Wraz z upływem czasu uszkodzenie na pewno się powiększy.
Wymiana pękniętej szyby
Jeśli uszkodzenia są duże, głębokie i sięgają krawędzi szyby, podobnie jak tzw. pająki, konieczna jest wymiana szkła. Wymianą szyby powinien zająć się renomowany warsztat naprawczy.
Jeśli jest to zwykła przednia szyba, kosztuje ona do 500 zł. Znacznie droższe są szyby podgrzewane, współpracujące z kamerami czy systemami GPS. Wówczas kosztują nawet przeszło 2000 zł. Doliczyć do tego trzeba też koszt robocizny (do 200 zł – montaż szyby przedniej, do 150 zł – montaż szyby tylnej i bocznej).
Ubezpieczenie szyby samochodu
Jeśli posiadasz ubezpieczenie autocasco, najprawdopodobniej nie myślisz o dodatkowej polisie dla szyby. Pamiętaj jednak, że jeśli nastąpi wypłata świadczenia za pękniętą szybę z AC, najprawdopodobniej skończy się to wzrostem stawki w kolejnym roku. Stąd warto zastanowić się, czy nie wykupić dodatkowego ubezpieczenia. Wówczas stawka autocasco na pewno nie wzrośnie.
Zazwyczaj towarzystwo ubezpieczeniowe ma górną granicę odpowiedzialności finansowanej za wymianę szyby (np. do 3000 zł). Część ubezpieczycieli wymaga także tzw. franczyzy redukcyjnej od właściciela naprawianego pojazdu (np. 10 proc. wartości odszkodowania). W końcu nie dla każdego pojazdu możesz wykupić dodatkowe ubezpieczenie szyby. Wyłączone z tego rodzaju polisy mogą być np. auta do nauki jazdy, taksówki, samochody kurierskie czy tzw. angliki.
Zwykle rozliczenie szkody ma wariant bezgotówkowy. Jeśli warsztat nie chce podjąć się naprawy lub nie wykona jej w określonym terminie, możliwa jest wypłata odszkodowania w formie gotówki, najczęściej w ciągu 14 dni od złożenia dokumentów. Sam koszt takiego ubezpieczenia to ok. 80-90 zł rocznie.
Podsumowując, bez wątpienia pęknięta szyba w aucie może być sporym problemem. Nie tylko naraża na mandat, ale również może skończyć się zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego i brakiem zaliczenia badania technicznego. Niestety, według statystyk nawet 25 proc. kierowców porusza się autem z uszkodzoną szybą, nie rozumiejąc, że powoduje ona realne zagrożenie i ma negatywny wpływ na bezpieczeństwo ruchu drogowego.
Jedna odpowiedź
Najlepiej wymienić. Ja kupuję do swojej floty aut tutaj: https://www.autoszybka.eu/kategoria-produktu/szyby-auta-dostawcze/ Najtańsza i najlepsza oferta.