Normy emisji spalin w CEPiK a Strefy Czystego Transportu
Normy emisji spalin w CEPiK to wynik przepisów, które pozwalają na montaż urządzeń do automatycznego rozpoznawania tablic rejestracyjnych w Strefach Czystego Transportu. Dzięki temu kierowcy nie muszą naklejać na szybę naklejek z normą spalin pojazdu. Warto bowiem przypomnieć, że w myśl założeń Krajowego Planu Odbudowy SCT mają pojawić się obowiązkowo w miastach z liczbą ludności powyżej 100 000 mieszkańców i przekroczoną średnioroczną normą tlenków azotu.
Jednak w założeniach KPO znalazły się również dwa podatki powiązane z normą emisji spalin, tj.:
- jednorazowa opłata rejestracyjna naliczana przy rejestracji pojazdu (możliwy termin wprowadzenia już w IV kwartale 2024 roku);
- podatek od posiadania samochodu płacony rokrocznie (wstępny termin wprowadzenia podatku to II kwartał 2026 roku).
Sposób naliczania podatków nie został jeszcze ustalony, natomiast mechanizm ma zostać powiązany z normą emisją spalin.
Przeczytaj też: “Podatek od aut spalinowych – ile zapłacą właściciele spalinówek w Polsce?”
Ponad 31 000 000 dopisanych rekordów dla norm emisji spalin
Dane dotyczące norm emisji spalin dopisano do 31 475 783 egzemplarze. Natomiast 10 592 939 z nich dotyczyło rekordów archiwalnych, a więc pojazdów, które najprawdopodobniej już nie istnieją. Mowa o pojazdach, które są zarejestrowane, ale przynajmniej od 6 lat brakuje dla nich informacji o polisie OC, badaniu technicznym i zmianie właścicielskiej. Z blisko 23 000 000 aktywnych rekordów dane dopisano do 20 882 844 istniejących pojazdów.
Przeczytaj też: “Normy emisji spalin w Polsce”
Liczba aut z dodanymi rekordami dla poszczególnych norm emisji spalin:
- Euro 0 – 2 091 168 egzemplarzy;
- Euro 1 – 596 519 egzemplarzy;
- Euro 2 – 2 015 931 egzemplarzy;
- Euro 3 – 4 808 527 egzemplarzy;
- Euro 4 – 5 587 162 egzemplarze;
- Euro 5 – 3 980 740 egzemplarzy;
- Euro 6 – 1 410 474 egzemplarze.
Algorytm brał pod uwagę następujące dane: moc i pojemność silnika, rok produkcji, markę, typ, wariant i wersję. Okazuje się, że skala błędów może być ogromna.
Przeczytaj też: “Normy emisji spalin: Euro 6”
Jak sprawdzić normę emisji pojazdu przypisaną do auta?
Narzędzie Ministerstwa Cyfryzacji zadziałało jednorazowo. Oznacza to, że przypisana norma, jeżeli nawet została dodana błędnie, nie zostanie zmieniona. Dla obecnych właścicieli oznaczać to może wyższy ewentualny podatek od posiadania auta spalinowego. Błędnie może zostać także naliczona kara za wjazd do SCT. Tymczasem o zmianę błędnych danych musi zadbać właściciel. Wymaga to złożenia wniosku w wydziale komunikacji.
Natomiast najpierw należy sprawdzić, jaką normę emisji spalin w bazie CEPiK przypisano do pojazdu. Można to zrobić na dwa sposoby, tj.:
- strona internetowa historiapojazdu.gov.pl;
- aplikacja mObywatel.
Przeczytaj też: “Historia Pojazdu GOV – czy darmowy Raport Historii Pojazdu działa?”
Jak zmienić normę emisji spalin w CEPiK?
Żeby zmienić normę emisji spalin w CEPiK, konieczna jest wizyta w wydziale komunikacji i złożenie przez właściciela stosownego wniosku. Jednak wcześniej należy uzyskać dokument, który potwierdzi normę emisji spalin pojazdu, tj.:
- oświadczenie producenta pojazdu lub upoważnionego przedstawiciela (importerzy i przedstawiciele marki na kraj, dealerzy);
- dokumenty związane z homologacją pojazdu.
Łatwiej o dokument, jeżeli pojazd pochodzi z polskiego rynku. Wówczas wystarczy kontakt z dealerem. Jeżeli jest to samochód z prywatnego importu sprowadzony do kraju, importer w Polsce musi skontaktować się z centralą. Niestety, nie tylko wydłuża to procedurę, ale także naraża na dodatkowe koszty.
Przeczytaj też: “Aplikacja mObywatel. Lista najpopularniejszych usług apki”
Koszt wydania dokumentu jest różny w zależności od marki. Wyłącznie nieliczni producenci wystawiają takie dokumenty bezpłatnie (np. Land Rover). Większość życzy sobie mniejszych lub większych opłat (np. Volkswagen Group Polska – 98,50 zł, Renault – 123 zł, Dacia – 123 zł, Mercedes – 1100 zł).
Żeby uzyskać za zaświadczenie o normie emisji spalin Euro, wielu importerów uruchomiło dedykowane temu problemowi drogi kontaktu. Klienci mogą kontaktować się z importerami za pośrednictwem poczty elektronicznej, internetowych formularzy i telefonicznie. Konieczne jest m.in. potwierdzenie własności pojazdu.
FAQ
Dlaczego warto sprawdzić normę emisji spalin przypisaną do pojazdu w bazie CEPiK?
Warto to zrobić w związku z prawdopodobnym wprowadzeniem podatku od posiadania samochodu z silnikiem spalinowym, który będzie płacony rokrocznie. Mechanizm ma zostać powiązany z normą emisji spalin. Zasada jest prosta: auta mocniej zatruwające środowisko zostaną obarczone wyższą opłatą. Błędnie przypisana norma emisji spalin może też skutkować karą za wjechanie do ewentualnej Strefy Czystego Transportu.
Jak sprawdzić normę emisji pojazdu w CEPiK?
Można to zrobić poprzez aplikację mObywatel lub stronę internetową historiapojazdu.gov.pl.
Jak zmienić normę emisji spalin w CEPiK?
Zmiana normy emisji spalin jest możliwa wyłącznie na wniosek właściciela pojazdu w wydziale komunikacji. Natomiast urzędnik potrzebuje potwierdzenia normy w formie odpowiednich dokumentów. Konieczne są dokumenty związane z homologacją pojazdu, ewentualnie oświadczenie producenta lub upoważnionego przedstawiciela. Niestety, wielu producentów życzy sobie za taki dokument dodatkowej opłaty w wysokości przynajmniej kilkudziesięciu złotych. Tylko nieliczni producenci wystawiają dokument bezpłatnie.
2 Responses
Jesli jestem prywatnym importerem i sprowadzam auta z Niemiec to zawsze jest wpisana norma emisji w ich dokumentach. Dlaczego mam sie ubiegac o dodatkowe zaswiadczenia skoro mozna tą norme przepisac prawidlowo z dokumentów pierwszej rejestracji. Przeciez auto jak mialo normę Euro6 to po sprowadzeniu do Polski nie powinno mieć Euro5 bo jakiś urzednik wymyślił kulawy algorytm. Po co odsylanie ludzi do importerow i robienie niepotrzebnego klopotu i zametu. Taka to Polska rzeczywistość.
Co w momencie , gdy z powodu kradzieży katalizatora zamontowałem do auta z 2002r katalizator EURO6? gdzie fabrycznie , był EURO3. Czy mogę zaktualizować dane w CEPiK?