Jak wygląda SsangYong Torres EVX?
Napęd zeroemisyjny to tylko jeden, chociaż kluczowy element odróżniający model SsangYong Torres EVX od spalinowego odpowiednika. Warto odnotować, że termin “Torres” odnosi się do Parku Narodowego Torres del Paine w Patagonii. Auto zmieniło się również pod względem stylistycznym. Do nowości zaliczyć można m.in.:
- przedni pas świetlny po całej szerokości auta, który został podzielony na sześć elementów w centralnej części;
- reflektory w technologii LED na krawędzi zderzaka;
- klapa ładowania w lewym przednim nadkolu;
- akumulator odrobinę wystający spod auta.
Zmieniony design wskazuje nową linię stylistyczną producenta. Oprócz tego postawiono na rozwiązania znane z wersji spalinowej. Dlatego znajdziemy tylne światła w kształcie flagi oraz akcenty sugerujące, że mamy do czynienia z autem sprawdzającym się na nieutwardzonych drogach (m.in. uchwyty na masce, wypukłość na klapie imitująca koło zapasowe). Jednak nie należy dać się zmylić. Zresztą do pokonywania dużych nierówności nie zachęca wystający spod samochodu akumulator. Z pewnym fałszem mamy również do czynienia przy klapie bagażnika. Na pierwszy rzut oka wydaje się, że pokrywa otwiera się w bok, natomiast faktycznie jest otwierana do góry.
Przeczytaj też: “SsangYong Torres z europejską homologacją”
SsangYong Torres EVX – wymiary:
Długość | 4715 mm |
Szerokość | 1890 mm |
Wysokość | 1735 mm |
Rozstaw osi | 2680 mm |
Pojemność bagażnika | od 839 do 1662 l |
Minimalistyczne wnętrze Torresa EVX
Zmiany widoczne są również w przestronnej kabinie. Jako że to SUV segmentu D miejsca jest naprawdę sporo i na wygodną podróż liczyć mogą również pasażerowie siedzący na tylnej kanapie, nawet ci wyżsi o wzroście 185 cm. Dotyczy to przestrzeni nad głową i przed kolanami. Większy komfort podróży dla pasażerów siedzących z tyłu zapewnia też regulowane w dwóch poziomach oparcie kanapy.
W kabinie znajdują się trzy ekrany. Dwa z nich umieszczono w centralnej części kokpitu. Wyświetlacze mają wielkość 12,3 cala i służą odpowiednio do obsługi multimediów oraz klimatyzacji. Co jest już standardem, na cyfrowy wyświetlacz postawiono też w miejscu zegarów. Producent zdecydował się też na zawieszoną konsolę z mniejszą ilością fizycznych przycisków. Takie rozwiązanie ma zapewniać dodatkowe schowki i optymalizować wykorzystanie przestrzeni.
SsangYong Torres EVX – wyposażenie
W Polsce model występuje z trzema wariantami wyposażenia do wyboru – Joy, Adventure i Wild:
- SsangYong Torres EVX Joy – m.in. adaptacyjny tempomat, panoramiczny wyświetlacz, zasilanie urządzeń zewnętrznych (V2L), światła w technologii LED, łączność Apple Car-Play i Android Auto.
- SsangYong Torres EVX Adventure – dodatkowo m.in. poduszka kolanowa kierowcy, bezprzewodowa ładowarka, sterowane elektrycznie w 8 kierunkach fotele przednie, fotel kierowcy z elektryczną regulacją odcinka lędźwiowego, wentylowane i podgrzewane fotele kierowcy i pasażera, podgrzewana kanapa z tyłu, sterowanie fotelem pasażera od strony kierowcy, przednie czujniki parkowania, elektrochromatyczne lusterko wewnętrzne, czarna tapicerka ze skóry ekologicznej, czarne relingi dachowe, nastrojowe oświetlenie kabiny, nakładki na progi drzwi przednich z elementami ze stali nierdzewnej.
- SsangYong Torres EVX Wild – dodatkowo lub zastępczo m.in. 20-calowe alufelgi, system monitorowania martwego pola z interwencją, ostrzeganie o niezamierzonej zmianie pasa ruchu i ryzyku kolizji, system monitorowania ruchu za pojazdem z interwencją, asystent bezpiecznego opuszczania auta, kamery 360 stopni, sterowana elektrycznie klapa bagażnika.
Napęd elektrycznego SUV-a Torres EVX
SsangYong Torres EVX został wyposażony w silnik elektryczny o mocy 207 KM zamontowany przy przedniej osi. Maksymalny moment obrotowy wynosi 339 Nm i jest przenoszony na przednie koła. Do “setki” auto rozpędza się w nieco ponad 8 sekund, co jest dobrym wynikiem, jak na auto ważące 2400 kg. Maksymalna prędkość to 175 km/h.
SUV korzysta z wydajnego akumulatora litowo-żelazowo-fosforanowego (LiFePO4; LFP), który powstał bez użycia kobaltu. Pojemność akumulatora to 73,4 kW. To bateria o wysokiej wydajności i żywotności bez efektu pamięci. Jednocześnie akumulatory LFP są bezpieczne i tańsze od baterii litowo-jonowych.
Według WLTP zasięg auta wynosi 462 km (przy zużyciu 18,6 kWh/100 km). Jednak w warunkach jazdy miejskich prądu może wystarczyć na pokonanie nawet 635 km (przy zużyciu 13,5 kWh/100 km). Przy ładowaniu mocą 350 kW, uzupełnienie baterii z poziomu 10 do 80 proc. trwa niespełna pół godziny (28 minut). Oprócz tego SUV-a wyposażono w funkcję Vehicle-to-Load (V2L). Dzięki temu auto może zasilać zewnętrzne urządzenia elektryczne z maksymalnym poborem mocy nawet do 3,5 kWh.
Przeczytaj też: “Ioniq 5 – światowy samochód roku 2022 (WCOTY 2022)”
Torres EVX – dane techniczne
Napęd | Na przednie koła |
Moc | 207 KM |
Maksymalny moment obrotowy | 339 Nm |
Przyspieszenie od 0 do 100 km/h | 8,1 s |
Prędkość maksymalna | 175 km/h |
Pojemność akumulatora | Akumulator LFP 73,4 kW |
Zasięg | 462 km (przy zużyciu 18,6 kWh/100 km), w mieście do 635 km (przy zużyciu 13,5 kWh/100 km) |
Czas ładowania akumulatora | 28 minut (z mocą 350 kW z poziomu 10 proc. do 80 proc.) |
SsangYong Torres EVX – ceny w Polsce
Ceny modelu są różne w zależności od opcji wyposażenia. Z bazowym wyposażeniem SsangYong Torres EVX kosztuje 189 900 złotych. Przy najbogatszym wyposażeniu Wild cena rośnie do 216 900 złotych.
Zwracając uwagę na ceny, wydaje się, że elektryczny SsangYong Torres EVX może budzić zainteresowanie na polskim runku. Zwłaszcza że auto objęto 7-letnią gwarancją do przebiegu 150 000 km. Długą gwarancję ma również akumulator LFP – do 10 lat lub 1 000 000 km przebiegu.
Torres EVX – cennik
Joy | Adventure | Wild |
---|---|---|
189 900 złotych | 204 900 złotych | 216 900 złotych |
Przeczytaj też: “Skoda Enyaq iV Sportline – ceny w Polsce”
zdjęcia: kg-mobility.com
wideo: kanał “CarSceneKorea” w serwisie YouTube
FAQ
Jakim samochodem jest SsangYong Torres EVX?
SsangYong Torres w wersji EVX to południowokoreański SUV segmentu D w odmianie elektrycznej. Względem wersji spalinowej auto zmieniło się także stylistycznie i w kabinie. Model jest oferowany w trzech wariantach wyposażenia – Joy, Adventure i Wild.
Z jakim silnikiem występuje elektryczny SsangYong Torres?
Torres EVX został wyposażony w silnik elektryczny o mocy 207 KM i 339 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Od 0 do 100 km/h auto rozpędza się w 8,1 s. Natomiast akumulator LFP o pojemności 73,4 kW zapewnia zasięg na poziomie nawet 635 km.
Ile kosztuje Torres EVX?
W najuboższej wersji wyposażenia (Joy) za samochód trzeba zapłacić 189 900 złotych. Z najbogatszym wyposażeniem Wild cena auta to 216 900 złotych.