Podatek od aut spalinowych – ile zapłacą właściciele spalinówek w Polsce?

Udostępnij
Wasza ocena
Podatek od aut spalinowych w Polsce
Wiele wskazuje na to, że niebawem również w Polsce podatek od aut spalinowych stanie się faktem. Wprawdzie pojawiają się jeszcze głosy, że właściciele spalinówek nie dostaną po kieszeni, ale wydaje się to mało realne i brzmi jak obietnice wyborcze nie do spełnienia. Podatek od samochodów spalinowych jest bowiem jednym z wymogów kamieni milowych, na jakie Polska zgodziła się w Krajowym Planie Odbudowy (KPO). Niestety, okazuje się, że nowy podatek, który uderzy w niemal wszystkich kierowców w Polsce, może być naprawdę dotkliwym obciążeniem domowych budżetów. Nie jest wykluczone, że wyniesie nawet kilka tysięcy złotych rocznie!

W artykule przeczytasz

Nowe podatki dla kierowców ujęte w KPO

Podatek od aut spalinowych to jeden z najbardziej niepokojących zapisów w Krajowym Planie Odbudowy, jeżeli weźmiemy pod uwagę kierowców. Jak zakładają zapisy KPO, ma on pojawić się w 2026 roku. Jego wysokość może zależeć od dwóch parametrów, tj.:

  • stopień emisji dwutlenku węgla (CO2),
  • stopień emisji tlenków azotu (NOx).

 

Jak łatwo się domyślić, im starszy samochód, tym podatek będzie wyższy. Jako że w Polsce większość samochodów to auta dość wiekowe, a ich średni wiek przekracza 10 lat, nic dziwnego, że wielu kierowców jest zaniepokojonych. Szczególnie że będzie trzeba go opłacać rokrocznie.

Co więcej, do końca 2024 roku ma pojawić się opłata za rejestrację samochodów, również zależna od emisji tlenków azotu oraz dwutlenku węgla. W końcu płatne mają być także wszystkie autostrady i drogi ekspresowe, chociaż przynajmniej początkowo tylko dla autobusów oraz pojazdów o masie dmc powyżej 3,5 t. Dla aut osobowych mają one pozostać bezpłatne, aczkolwiek do takich zapewnień trzeba podchodzić z dużym dystansem.

Przeczytaj też: “KPO wprowadzi podatek od samochodów spalinowych?

Ile wyniesie podatek od aut spalinowych?

Podatek od samochodów spalinowych to sposób Unii Europejskiej na wyeliminowanie starych i najbardziej trujących aut, a przynajmniej tak tłumaczą się unijni urzędnicy. Na razie nie wiemy, na jakim schemacie zostanie oparty mechanizm wyliczania podatku. Wydaje się, że w Polsce jego wysokość może być zależna od wieku pojazdu i pojemności silnika, a w konsekwencji tego, o czym pisaliśmy już wyżej – emisji dwutlenku węgla (CO2) oraz tlenków azotu (NOx).

Okazuje się, że w Unii Europejskiej takiego podatku nie wprowadziły jeszcze tylko Litwa, Estonia, Słowenia i właśnie Polska. Dlatego nawet zapewnienia, że nic takiego nie będzie mieć miejsca, należy odłożyć na bok. Niewiele wskazuje na to, że kierowcy w Polsce będą mogli uniknąć tej opłaty. Co gorsza, nie można wykluczyć, że podatek od aut spalinowych będzie tak wysoki, że przekroczy wartość pojazdu. Tym samym może on mocno obciążyć domowy budżet, szczególnie przy kilku starszych samochodach w gospodarstwie.

Sposób naliczania podatku od samochodów spalinowych w wybranych krajach UE

  • Bułgaria: wysokość podatku zależy od mocy silnika, roku produkcji oraz normy emisji spalin Euro. Za 1 kW trzeba tam zapłacić od 60 centów do 3,22 euro, aczkolwiek właściciele nowych aut mogą liczyć na ulgi.
  • Holandia: koszt podatku rośnie wraz z emisją CO2/km, ale zależy też od rodzaju stosowanego paliwa i masy pojazdu. Średnio właściciele samochodów spalinowych płacą tam aż 650 euro.
  • Węgry: wyższy podatek dla posiadaczy nowszych aut, przez co właściciele starszych samochodów są częściowo chronieni przed wysokimi opłatami.
  • Czechy: podatek zależy od pojemności silnika oraz wieku pojazdu, ale płacą go wyłącznie samochody służbowe.

 

Przynajmniej na razie nie wiemy, jak wyglądać będzie konstrukcja naliczania opłaty w Polsce. Być może kierowcy starszych aut zostaną w jakiś sposób uprzywilejowani, aczkolwiek nie ma takiej gwarancji. Z drugiej strony jest to możliwe, szczególnie że zmotoryzowani stanowią ogromny odsetek wyborców.

Wydaje się, że podatek od aut spalinowych nie będzie w Polsce tak wysoki, jak jest w najbogatszych krajach Unii Europejskiej. Tam w przeliczeniu na złotówki rocznie za starszy samochód benzynowy zapłacić trzeba nawet ponad 3000 zł, za Diesla – przeszło 7000 zł. Najprawdopodobniej podatki będą skrojone pod polskie realia, ale nawet kilkaset złotych opłaty rocznie to zupełnie niepotrzebny wydatek.

FAQ – najczęstsze pytania o podatek od aut spalinowych

Czym jest podatek od aut spalinowych?

Podatek od pojazdów spalinowych to dodatkowa opłata za posiadanie samochodu z silnikiem benzynowym i wysokoprężnym. Podatek płacony rokrocznie ma premiować elektryki.

Kiedy zacznie obowiązywać podatek od samochodów spalinowych?

Zgodnie z założeniami Krajowego Planu Odbudowy (KPO) podatek od aut spalinowych ma zacząć obowiązywać najpóźniej od połowy 2026 roku.

Jak wysoki będzie podatek od pojazdów spalinowych w Polsce?

Nie wiadomo, jaki schemat wybiorą rządzący. W większości państw zasada jest prosta: im samochód starszy i bardziej zanieczyszczający atmosferę, tym podatek jest wyższy. Odwrotny kierunek naliczania opłaty mają Węgry.

Ocena naszych czytelników
[Suma: 15 Średnio: 3.8]

OBSERWUJ nas na Wiadomości Google.

Kliknij i dodaj nasz kanał do swoich Wiadomości Google i bądź na bieżąco.

Udostępnij:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

Jedna odpowiedź

  1. Nasuwa się tylko pytanie w jaki sposób ta”lichwa” za posiadanie starszych niezawodnych aut wpłynie na rzekoma poprawę emisji spalin,no na pewno napełnić urzedasom kiermany!!!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych jest AutoISO Sp. z o.o. (ul. Gnieźnieńska 12, Katowice 40-142, Polska, pomoc@autoiso.pl). Przetwarzamy Twoje dane (adres e-mail, imię i nazwisko oraz treść wiadomości) na podstawie naszych prawnie uzasadnionych interesów: w celu komunikacji z Tobą i dla ochrony przed roszczeniami, przez okres do 10 lat od roku, w którym zakończono korespondencję. Współpracujemy z firmami hostingowymi, którym możemy przekazywać te dane (odbiorcy danych). Dane mogą być przekazywane poza UE, jedynie do Państw lub podmiotów zatwierdzonych prawem UE. Masz prawo dostępu do Twoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, a także ich przeniesienia. Masz prawo skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych w Polsce lub jego odpowiednika w innym państwie UE. Więcej informacji o zasadach przetwarzania przez nas danych znajduje się w Polityka Prywatności i Cookies.

Porównaj oferty wielu Towarzystw i oszczędzaj na OC/AC!

Darmowe sprawdzenie
Historii Pojazdu

Zobacz nasz kanał YouTube

Odtwórz wideo

Przeczytaj też:

Informacja o przetwarzaniu danych osobowych

Administratorem Twoich danych jest Autoiso Sp. z o.o., nr KRS: 0000840558, adres: ul. Gnieźnieńska 12, 40-142 Katowice, Polska. Możesz się z nami kontaktować również przez e-mail: pomoc@autoiso.pl.

Możemy przetwarzać Twoje dane udostępniane nam podczas kontaktu z nami, które mogą stanowić dane osobowe, w szczególności: adres e-mail, nr telefonu, imię i nazwisko, dane z portali społecznościowych oraz treść wiadomości. Robimy to na podstawie naszych prawnie uzasadnionych interesów, w celu komunikacji z Tobą, dla ochrony przed roszczeniami i realizacji roszczeń, przez okres do 6 lat od roku, w którym zakończono korespondencję, lub do zgłoszenia przez Ciebie skutecznego sprzeciwu. Udostępnienie tych danych jest konieczne do komunikacji.

Możemy ujawniać Twoje dane podmiotom, z którymi współpracujemy i które przetwarzają te dane w naszym imieniu (odbiorcy danych) w celu świadczenia dla nas usług z zakresu: hostingu, informatyki, statystyki i analityki, marketingu, oprogramowania do zarządzania firmą i bazą kontaktów oraz komunikacji elektronicznej, księgowości i doradztwa prawnego. Dane mogą być przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy, jedynie do Państw lub podmiotów zapewniających stopień ochrony danych osobowych odpowiadający regulacjom UE, w szczególności stosujących tzw. standardowe klauzule umowne UE.

Masz prawo dostępu do swoich danych, żądania ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, przeniesienia ich, a także do skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych lub jego odpowiednika w innym państwie UE.

Więcej informacji o przetwarzaniu przez nas danych osobowych znajdziesz w naszej Polityce prywatności.