Rok 2024 – przełom w opodatkowaniu samochodów spalinowych w Polsce

Udostępnij
Wasza ocena
Polska stoi u progu znaczących przemian, które wpłyną na życie każdego kierowcy. Zgodnie z celami Krajowego Planu Odbudowy, nadszedł czas na konkretne działania w obszarze ekologii, które przełożą się na wprowadzenie nowych obciążeń finansowych dla właścicieli samochodów na benzynę i olej napędowy. Już niedługo, zaczynając od 2024 roku, każdy, kto zdecyduje się zarejestrować nowy pojazd spalinowy, będzie musiał liczyć się z dodatkowym podatkiem. To dopiero początek, gdyż od 2026 roku planowane jest wprowadzenie corocznej opłaty za używanie takiego samochodu. W dalszej części artykułu przyjrzymy się, jakie będą te opłaty, jak mogą wpłynąć na wybory zakupowe i portfele Polaków.

W artykule przeczytasz

Jednorazowy podatek od rejestracji - 2024 rok

Podatek, który ma zostać wprowadzony w ostatnim kwartale 2024 roku, wywołuje wiele dyskusji. Jego wysokość, jak wynika z wstępnych ustaleń, może sięgnąć nawet 500 złotych i będzie zależna od emisyjności pojazdów – czyli od ilości emitowanego dwutlenku węgla (CO2) oraz tlenków azotu (NOx). To podejście, choć krytykowane przez niektóre siły polityczne, ma na celu nie tylko generowanie dodatkowych środków budżetowych, ale przede wszystkim promowanie ekologicznego transportu i penalizowanie najbardziej zanieczyszczających środowisko pojazdów.

Roczna opłata od własności - 2026 rok

Druga faza zmian zaplanowana na II kwartał 2026 roku to roczna opłata od własności samochodów spalinowych. Podobnie jak w przypadku podatku rejestracyjnego, jej wysokość ma być uzależniona od norm emisji spalin, co jest konsekwencją europejskich trendów w podatkowaniu pojazdów.

Zobowiązania międzynarodowe a rzeczywistość krajowa

Rzeczywistość polityczna i społeczna w Polsce jest dynamiczna, a wprowadzenie nowego podatku budzi pytania o jego realny wpływ na rynek motoryzacyjny. Z jednej strony stoimy przed koniecznością realizacji zobowiązań międzynarodowych, z drugiej – opinia publiczna i eksperci zastanawiają się, czy nie jest to po prostu kolejne obciążenie dla polskich kierowców.

Co z kierowcami samochodów starszych modeli?

Najbardziej dotkniętą grupą będą posiadacze starszych samochodów, dla których nowe przepisy mogą oznaczać znaczne zwiększenie kosztów eksploatacji. To rodzi pytanie o przyszłość rynku wtórnego oraz o to, czy zasada “zanieczyszczający płaci” zostanie przyjęta przez społeczeństwo bez oporu.

Zagadka wysokości podatku

Niepewność co do konkretnej wysokości podatku dodaje pikanterii całej sytuacji. Mimo iż rząd sugeruje niskie stawki, doświadczenia innych krajów wskazują, że podatki te mogą być znaczącym obciążeniem, zwłaszcza dla posiadaczy pojazdów starszych, bardziej emisyjnych modeli.

Kalkulator do obliczania podatku od aut spalinowych?

W ostatnich dniach internet obiegły informacje o kalkulatorze podatkowym dla samochodów spalinowych, który miał obliczać wysokość przyszłego podatku od tych pojazdów. Wiele osób, po zobaczeniu wyników, nie kryło zdziwienia, a nawet przerażenia – wyświetlane kwoty były bowiem astronomiczne. Szybko się jednak okazało się, że wywołane emocje były rezultatem nieporozumienia, a wspomniany kalkulator okazał się “fejkiem”, nie będąc w  żaden sposób powiązany z aktualnymi planami wprowadzenia podatku od samochodów spalinowych.

Warto zatem podchodzić z dużą dozą sceptycyzmu do narzędzi, które obiecują szybką kalkulację skomplikowanych opłat podatkowych, szczególnie gdy oficjalne stawki podatku nie zostały jeszcze ogłoszone. Przypomnijmy, że rząd nadal pracuje nad szczegółami nowej opłaty, a jakiekolwiek narzędzia kalkulacyjne opublikowane przed ukończeniem tych prac należy traktować z dużą rezerwą.

Inwestycje i reformy w ramach KPO

KPO przewiduje szereg inwestycji i reform, które mają wspomóc polską gospodarkę. “Komponent E. Zielona, inteligentna mobilność” to szansa na rozwój ekologicznego transportu, choć nie bez konsekwencji dla kierowców preferujących samochody spalinowe.

Podatki od aut spalinowych za granicą

W krajach zachodnich, formalności związane z opłaceniem podatku od użytkowania samochodów spalinowych różnią się w zależności od przepisów lokalnych. W Niemczech, każdy właściciel samochodu musi posiadać ważne ubezpieczenie i opłacić podatek od posiadania pojazdu, którego wysokość zależy od takich czynników jak rodzaj i rok produkcji auta, pojemność silnika, emisja spalin oraz data pierwszej rejestracji. W przypadku samochodów elektrycznych, istotna jest również waga pojazdu.

Wysokość rocznego podatku za użytkowanie samochodu (Kraftfahrzeugsteuer) w Niemczech wynosi około 100 euro, dodatkowo przy zakupie obowiązuje 19% podatek VAT. Rejestracja pojazdu odbywa się w lokalnym urzędzie rejestracyjnym.

We Francji, koszty rejestracji zależą od rodzaju samochodu, emisji CO2 i regionu, gdzie rejestracja ma miejsce. Istnieje opłata rejestracyjna około 60 euro, do której dolicza się podatek regionalny i emisyjny, zależny od poziomu emisji spalin.

We Włoszech, wysokość podatku od rejestracji samochodu zależy od emisyjności i mocy pojazdu, niezależnie od tego, czy jest on nowy, czy używany. Koszt rejestracji wynosi około 151 euro, z dodatkową opłatą za każdy kilowatt mocy przekraczający 53 kW. Rejestracja wymaga przedstawienia dokumentacji technicznej i dowodu zakupu w lokalnym urzędzie samochodowym i złożenia wniosku w publicznym rejestrze aut.

Dane te ujawniają, że wysokość podatków nałożonych na pojazdy spalinowe znacznie różni się w poszczególnych krajach. Ponadto obserwuje się wzrost tendencji do nakładania wyższych opłat za większą emisję CO2, co niewątpliwie przynosi długofalowe konsekwencje dla przyszłości branży motoryzacyjnej.

Podsumowanie

Czas pokaże, jak nowe regulacje wpłyną na rynek motoryzacyjny w Polsce. Z jednej strony stoi przed nami konieczność dostosowania się do nowych realiów ekologicznych, z drugiej – obawy o dodatkowe obciążenia finansowe dla polskich kierowców. Ważne, aby w procesie adaptacji do nowych przepisów, rząd zapewnił transparentność i jasność co do ich konsekwencji, tak aby każdy mógł świadomie planować swoje decyzje zakupowe i eksploatacyjne.

Ocena naszych czytelników
[Suma: 4 Średnio: 5]

OBSERWUJ nas na Wiadomości Google.

Kliknij i dodaj nasz kanał do swoich Wiadomości Google i bądź na bieżąco.

Udostępnij:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych jest AutoISO Sp. z o.o. (ul. Gnieźnieńska 12, Katowice 40-142, Polska, pomoc@autoiso.pl). Przetwarzamy Twoje dane (adres e-mail, imię i nazwisko oraz treść wiadomości) na podstawie naszych prawnie uzasadnionych interesów: w celu komunikacji z Tobą i dla ochrony przed roszczeniami, przez okres do 10 lat od roku, w którym zakończono korespondencję. Współpracujemy z firmami hostingowymi, którym możemy przekazywać te dane (odbiorcy danych). Dane mogą być przekazywane poza UE, jedynie do Państw lub podmiotów zatwierdzonych prawem UE. Masz prawo dostępu do Twoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, a także ich przeniesienia. Masz prawo skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych w Polsce lub jego odpowiednika w innym państwie UE. Więcej informacji o zasadach przetwarzania przez nas danych znajduje się w Polityka Prywatności i Cookies.
Porównaj oferty wielu Towarzystw i oszczędzaj na OC/AC!
Advertisement

Darmowe sprawdzenie
Historii Pojazdu

Zobacz nasz kanał YouTube

Odtwórz wideo

Przeczytaj też:

Informacja o przetwarzaniu danych osobowych

Administratorem Twoich danych jest Autoiso Sp. z o.o., nr KRS: 0000840558, adres: ul. Gnieźnieńska 12, 40-142 Katowice, Polska. Możesz się z nami kontaktować również przez e-mail: pomoc@autoiso.pl.

Możemy przetwarzać Twoje dane udostępniane nam podczas kontaktu z nami, które mogą stanowić dane osobowe, w szczególności: adres e-mail, nr telefonu, imię i nazwisko, dane z portali społecznościowych oraz treść wiadomości. Robimy to na podstawie naszych prawnie uzasadnionych interesów, w celu komunikacji z Tobą, dla ochrony przed roszczeniami i realizacji roszczeń, przez okres do 6 lat od roku, w którym zakończono korespondencję, lub do zgłoszenia przez Ciebie skutecznego sprzeciwu. Udostępnienie tych danych jest konieczne do komunikacji.

Możemy ujawniać Twoje dane podmiotom, z którymi współpracujemy i które przetwarzają te dane w naszym imieniu (odbiorcy danych) w celu świadczenia dla nas usług z zakresu: hostingu, informatyki, statystyki i analityki, marketingu, oprogramowania do zarządzania firmą i bazą kontaktów oraz komunikacji elektronicznej, księgowości i doradztwa prawnego. Dane mogą być przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy, jedynie do Państw lub podmiotów zapewniających stopień ochrony danych osobowych odpowiadający regulacjom UE, w szczególności stosujących tzw. standardowe klauzule umowne UE.

Masz prawo dostępu do swoich danych, żądania ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, przeniesienia ich, a także do skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych lub jego odpowiednika w innym państwie UE.

Więcej informacji o przetwarzaniu przez nas danych osobowych znajdziesz w naszej Polityce prywatności.

Co jest najważniejsze przy wyborze samochodu z drugiej ręki?