Strefy Czystego Transportu będą obowiązkowe – zmiany w przepisach

Udostępnij
Wasza ocena
Strefy Czystego Transportu będą obowiązkowe – zmiany w prawie
Pierwsza strefa czystego transportu została stworzona w Krakowie już w 2019 roku, natomiast obowiązywała tam tylko 2 miesiące, po czym radni wycofali się z tego pomysłu. Od 1 lipca 2024 SCT obowiązuje na dużym obszarze Warszawy. Wiele wskazuje na to, że niebawem strefy czystego transportu pojawią się przynajmniej w kilku innych miastach, gdzie będą... obowiązkowe. Sprawdzam, co zmieni się w przepisach i w których miastach część zmotoryzowanych będzie wykluczona z wjazdu do centrum.

W artykule przeczytasz

Zmiany w ustawie o elektromobilności

Strefy czystego transportu nie są obecnie obowiązkowe. Wprawdzie Krajowy Plan Odbudowy zakłada takie strefy w miastach liczących przeszło 100 000 mieszkańców, jeżeli średnia emisja tlenków azotu przekracza w nich dopuszczalne normy, natomiast polskie przepisy nie są do tego dostosowane. Dlatego aktualnie można mówić wyłącznie o inicjatywach władz samorządowych, czego przykładem jest Warszawa czy Kraków. Jednak wkrótce może się to zmienić. Ministerstwo Klimatu i Środowiska skierowało do konsultacji między resortami projekt zmiany ustawy o elektromobilności. Kluczową zmianą jest obowiązek tworzenia stref czystego transportu w miastach najbardziej narażonych na zanieczyszczenie powietrza. Poza tym duże gminy będą miały obowiązek przejścia na bezemisyjne środki komunikacji publicznej.

Przeczytaj też: “Naklejka strefy czystego transportu – najważniejsze informacje

W wyniku zmian w przepisach Polska zrealizuje dwa tzw. kamienie milowe, co jest warunkiem wypłat pieniędzy z Krajowego Planu Odbudowy:

  • Kamień milowy E1G – wejście ustawy wprowadzającej obowiązek zakupu niskoemisyjnych i zeroemisyjnych autobusów w miastach powyżej 100 000 mieszkańców.
  • Kamień milowy E1L dla części pożyczkowej KPO – wejście aktu prawnego wprowadzającego obowiązek tworzenia stref niskoemisyjnych dla najbardziej zanieczyszczonych miast.

 

No właśnie, niestety, media nie informują, że środki z KPO to nie tylko bezzwrotne dotacje. Zresztą nawet nie wypada mówić o darmowych środkach, ponieważ Polska jako kraj członkowski wpłaca pieniądze do Unii Europejskiej. Co więcej, już w 2027 roku Polska najprawdopodobniej przestanie być beneficjentem, ale zostanie płatnikiem netto. Oznacza to, że więcej pieniędzy wpłacimy do UE, aniżeli otrzymamy. Całe KPO dla Polski to 59,8 mld euro, z czego 25,27 mld euro to dotacje, a 34,54 mld euro – preferencyjne pożyczki spłacane aż do 2058 roku

Warszawa, Kraków i gdzie jeszcze – w jakich miastach powstaną strefy czystego transportu?

Wedle założeń resortu klimatu i środowiska strefy czystego transportu będą obowiązkowe w miastach liczących powyżej 100 000 mieszkańców z przekroczonym dopuszczalnym średniorocznym poziomem dwutlenku azotu (NO2). Podstawą są dane Głównego Inspektoratu Ochrony Środowiska. Jeżeli posłużyć się danymi o emisji NO2 z 2023 roku, strefy czystego transportu byłyby obowiązkowe w Warszawie, Krakowie, Wrocławiu i Katowicach. Przypomnijmy, że w stolicy taka strefa obowiązuje od 1 lipca 2024 roku. Ze względu na problemy prawne krakowski samorząd chce zdążyć ze strefą do 1 lipca 2025 roku.

Przeczytaj też: “Strefa Czystego Transportu – Warszawa z SCT od lipca 2024 roku!

W przepisach wskazano, że to samorządy mają określać zasady funkcjonowania SCT (m.in. zasięg terytorialny, wyłączenia itp.). Obowiązkowe są także konsultacje z mieszkańcami. Założono także możliwość zniesienia strefy czystego transportu, jeżeli przez kolejne 3 lata na terenie danego miasta dopuszczalne poziomy zanieczyszczeń w powietrzu nie zostaną przekroczone.

Autobusy tylko bezemisyjne

Obowiązek ustanawiania stref czystego transportu to nie wszystko. W projekcie znalazł się także wymóg wymiany autobusów na zeroemisyjne – elektryczne lub wodorowe. Takie publiczne środki transportu będą obowiązkowe w gminach liczących powyżej 100 000 mieszkańców, a także Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii oraz firmach zapewniających komunikację publiczną. Wymiany flot ma trwać 16 lat. Samorządy mają przy tym korzystać ze środków krajowych i unijnych.

Trudno takie rozwiązanie uznać za logiczne. Dobrym przykładem jest Kraków, który zakupił 20 nowych autobusów elektrycznych w 2017 roku, a dziś – po 7 latach – ogłasza przetarg na wymianę baterii. Technologia rozwija się bardzo dynamicznie, a okres 7 lat to przepaść. Nowa akumulatory mają mieć zasięg na jednym ładowaniu na poziomie przynajmniej 150 kilometrów.

Przeczytaj też: “Normy emisji spalin w CEPiK – jak zmienić normę swojego auta?

Fakt, że już po 7 latach trzeba wymieniać drogie akumulatory, nie jest najlepszą laurką dla autobusów elektrycznych. Zwłaszcza że takie pojazdy są 2-krotnie droższe od odpowiedników z konwencjonalnym napędem. Za 20 pojazdów od marki Solaris Bus & Coach SA Kraków zapłacił blisko 43 mln złotych.

Umowa wykonawcza wymiany baterii ma być zawarta na okres 4 lat. W zależności od konfiguracji i typu pojazdu koszt wymiany akumulatora w autobusie ma kosztować od 400 000 do 600 0000 złotych. Koszty są więc ogromne, a krytycy autobusów elektrycznych mogą już wskazywać nie tylko na ich awaryjność. Środki te mogłyby zostać wydane na zakup tańszych pojazdów i przedstawienie pasażerom lepszej oferty.

Jednocześnie przepisy mają złagodzić wymogi dotyczące zeroemisyjności innych pojazdów używanych przez służby komunalne (np. śmieciarki). Wynika to… ze zbyt wysokich kosztów wymiany floty takich samochodów.

zdjęcie: gov.pl (https://www.gov.pl/web/infrastruktura/dwa-nowe-znaki-drogowe)

Ocena naszych czytelników
[Suma: 1 Średnio: 5]

FAQ

W jakich miastach SCT będą obowiązkowe?

Wedle nowych przepisów strefy czystego transportu będą obowiązkowe w miastach z liczbą powyżej 100 000 mieszkańców, w których przekroczono dopuszczalny średnioroczny poziom dwutlenku azotu (NO2).

Które miasta wprowadzą strefy czystego transportu?

Wiele wskazuje na to, że poza Warszawą i Krakowem będą to na pewno Wrocław i Katowice, a bardzo możliwe, że również przynajmniej kilka innych polskich miast. Wedle danych z 2022 roku w Polsce jest 37 miast z liczbą ponad 100 000 mieszkańców.

Jakie ograniczenia wprowadzą strefy czystego transportu?

Warunki wjazdu do SCT będą określać samorządy po konsultacjach z mieszkańcami.

OBSERWUJ nas na Wiadomości Google.

Kliknij i dodaj nasz kanał do swoich Wiadomości Google i bądź na bieżąco.

Udostępnij:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych jest AutoISO Sp. z o.o. (ul. Gnieźnieńska 12, Katowice 40-142, Polska, pomoc@autoiso.pl). Przetwarzamy Twoje dane (adres e-mail, imię i nazwisko oraz treść wiadomości) na podstawie naszych prawnie uzasadnionych interesów: w celu komunikacji z Tobą i dla ochrony przed roszczeniami, przez okres do 10 lat od roku, w którym zakończono korespondencję. Współpracujemy z firmami hostingowymi, którym możemy przekazywać te dane (odbiorcy danych). Dane mogą być przekazywane poza UE, jedynie do Państw lub podmiotów zatwierdzonych prawem UE. Masz prawo dostępu do Twoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, a także ich przeniesienia. Masz prawo skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych w Polsce lub jego odpowiednika w innym państwie UE. Więcej informacji o zasadach przetwarzania przez nas danych znajduje się w Polityka Prywatności i Cookies.
Porównaj oferty wielu Towarzystw i oszczędzaj na OC/AC!
Advertisement

Darmowe sprawdzenie
Historii Pojazdu

Zobacz nasz kanał YouTube

Odtwórz wideo

Przeczytaj też:

Informacja o przetwarzaniu danych osobowych

Administratorem Twoich danych jest Autoiso Sp. z o.o., nr KRS: 0000840558, adres: ul. Gnieźnieńska 12, 40-142 Katowice, Polska. Możesz się z nami kontaktować również przez e-mail: pomoc@autoiso.pl.

Możemy przetwarzać Twoje dane udostępniane nam podczas kontaktu z nami, które mogą stanowić dane osobowe, w szczególności: adres e-mail, nr telefonu, imię i nazwisko, dane z portali społecznościowych oraz treść wiadomości. Robimy to na podstawie naszych prawnie uzasadnionych interesów, w celu komunikacji z Tobą, dla ochrony przed roszczeniami i realizacji roszczeń, przez okres do 6 lat od roku, w którym zakończono korespondencję, lub do zgłoszenia przez Ciebie skutecznego sprzeciwu. Udostępnienie tych danych jest konieczne do komunikacji.

Możemy ujawniać Twoje dane podmiotom, z którymi współpracujemy i które przetwarzają te dane w naszym imieniu (odbiorcy danych) w celu świadczenia dla nas usług z zakresu: hostingu, informatyki, statystyki i analityki, marketingu, oprogramowania do zarządzania firmą i bazą kontaktów oraz komunikacji elektronicznej, księgowości i doradztwa prawnego. Dane mogą być przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy, jedynie do Państw lub podmiotów zapewniających stopień ochrony danych osobowych odpowiadający regulacjom UE, w szczególności stosujących tzw. standardowe klauzule umowne UE.

Masz prawo dostępu do swoich danych, żądania ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, przeniesienia ich, a także do skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych lub jego odpowiednika w innym państwie UE.

Więcej informacji o przetwarzaniu przez nas danych osobowych znajdziesz w naszej Polityce prywatności.