Łuszczący się pasek rozrządu w silnikach 1.2 PureTech zmniejsza siłę hamowania
Od pewnego czasu można usłyszeć głosy, że w silniku 1.2 PureTech z początkowego okresu produkcji problemem jest łuszczący się pasek rozrządu. Wskutek awarii dochodzi do pogorszenia wydajności smarowania. W skrajnym przypadku może się to skończyć uszkodzeniem jednostki napędowej. Teraz Federalny Urząd Transportu Samochodowego w Niemczech podkreśla, że uszkodzone elementy paska rozrządu mogą zatykać pompę próżniową. To natomiast może doprowadzić do zmniejszenia siły hamowania. Właśnie tego ma dotyczyć duża akcja naprawcza silników 1.2 PureTech.
W samych Niemczech według KBA pilnej kampanii naprawczej potrzebuje ok. 71 000 egzemplarzy. Na całym świecie jest to przeszło 680 000 samochodów. Skoro skala problemu jest tak ogromna, a łuszczenie się paska jest niebezpieczne, najprawdopodobniej w Polsce taka akcja również będzie mieć miejsce.
Dokładniej rzecz ujmując, do uszkodzenia paska może dochodzić w niekorzystnych warunkach pracy w oleju, który traci swoje właściwości smarne. Wówczas pasek może się łuszczyć, a jego cząstki mogą zatykać pompę próżniową. Na skutek awarii w pojazdach może dojść do zmniejszenia siły hamowania lub utraty hamulców.
Akcja naprawcza silników 1.2 PureTech – lista modeli
Akcja serwisowa silników 1.2 PureTech ma dotyczyć modeli trzech producentów należących do koncernu Stellantis – marek Citroen, Opel i Peugeot, tj.:
- Citroen – Citroen C3 (lata produkcji 2017 – 2020 r.), Citroen C3 Aircross (lata produkcji 2017 – 2020 r.), Citroen C4 (lata produkcji 2017 – 2020 r.), Citroen C4 Cactus (lata produkcji 2017 – 2020 r.), Citroen C4 Picasso (lata produkcji 2017 – 2020 r.), Citroen Berlingo (lata produkcji 2017 – 2020 r.);
- Opel – Opel Crossland X (lata produkcji styczeń 2017 – sierpień 2018 r.), Opel Grandland X (lata produkcji styczeń 2017 – sierpień 2018 r.);
- Peugeot – Peugeot 208 (lata produkcji 2017 – 2020 r.), Peugeot 308 (lata produkcji 2017 – 2020 r.), Peugeot 2008 (lata produkcji 2017 – 2020 r.), Peugeot 3008 (lata produkcji 2017 – 2020 r.), Peugeot 5008 (lata produkcji 2017 – 2020 r.), Peugeot Partner (lata produkcji 2017 – 2020 r.).
Przeczytaj też: “Akcje serwisowe samochodów – czym są, jak z nich korzystać?”
Stanowisko koncernu Stellantis w sprawie łuszczącego się paska rozrządu
Koncern Stellantis odniósł się już dawno do potencjalnych problemów z łuszczącym się paskiem rozrządu. Przede wszystkim zwrócono uwagę na niewłaściwą eksploatację i serwisowanie niezgodne z zaleceniami producenta, co zwiększa awaryjność. Wskazano, co nie jest niczym zaskakującym, że przyspieszona degradacja paska rozrządu to wynik starzenia się oleju. Natomiast to proces, który jest zależny od użytkowania auta, w tym od przebiegu, czy cykli włączania i wyłączania silnika w połączeniu z pokonywaniem krótkich dystansów.
Oczywiście pasek rozrządu to element, który podlega okresowej wymianie zgodnej z zaleceniami producenta. Koncern Stellantis zapewnia też, że pasek można wymienić z częściowym lub całkowitym wsparciem marki. Rzecz jasna pod warunkiem, że uległ on uszkodzeniu przed terminem jego okresowej wymiany, o ile pojazd był poddawany okresowej obsłudze technicznej i eksploatowany zgodnie z zaleceniami.
Łańcuch rozrządu zamiast paska w silniku 1.2 PureTech nowej generacji
Jednak pomijając stanowisko koncernu, producenci niejako sami przyznali się do błędu, że pasek rozrządu w kąpieli olejowej nie sprawdza się najlepiej. Przypomnijmy, że takie połączenie miało mieć wiele zalet, tj.:
- guma miała nie parcieć;
- pasek miał wytrzymać nawet ponad 200 000 km przebiegu (termin wymiany przypada co 160 000 km);
Niestety, wielu użytkowników wskazywało, że kawałki gumy zatykają kanały olejowe już przy 100 000 km, a nawet 70 000 km. Jak pokazuje najnowsza akcja naprawcza silników 1.2 PureTech, może się to skończyć nie tylko zniszczeniem jednostki napędowej, ale także utratą siły hamowania.
Najważniejsze, że w nowej generacji trzycylindrowego silnika 1.2 PureTech pasek rozrządu zastąpiono łańcuchem. Na pewno rozwiąże to problem z łuszczącym się paskiem, ale nie jest to jeszcze żadna gwarancja, że silnik będzie niezawodny. Szczególnie że w przeszłości marki Peugeot i Citroen miały problem z jednostkami napędowymi z łańcuchem rozrządu. Wystarczy wspomnieć o silniku 1.6 THP. W tym przypadku łańcuch potrafił się rozciągać i ścierać swój napinacz, powodując chrobotanie czy przeskok o ząbek. Czas pokaże, czy łańcuch rozrządu sprawdzi się w silniku 1.2 PureTech.
Jak sprawdzić, czy samochód z silnikiem 1.2 PureTech ma problem z paskiem rozrządu?
Jest kilka sposobów, aby sprawdzić, czy dany egzemplarz był lub jest wzywany do ASO. W przypadku akcji naprawczej silników 1.2 PureTech możliwość sprawdzenia tego zdalnie dają marki Peugeot i Citroen. W tym celu wystarczy:
- wejść na stronę peugeot.pl w zakładkę dotyczącą akcji serwisowych Peugeota i wpisać numer VIN samochodu, który zaczyna się od znaków VF3 lub VR3;
- wejść na stronę citroen.pl w zakładkę dotyczącą akcji serwisowych Citroena i wpisać numer VIN samochodu, który zaczyna się od znaków VF7 lub VR7.
Poza tym zawsze można skontaktować się z Autoryzowaną Stacją Obsługi danej marki, podając numer VIN auta i datę jego produkcji. Dotyczy to egzemplarzy kupionych w salonie i nabytych na rynku wtórnym.
Przeczytaj też: “Gdzie znaleźć numer VIN pojazdu?”
Oprócz tego informacji o ogłoszonych akcjach serwisowych można szukać w Raporcie Historii Pojazdu, bezcennym przy nabyciu auta z drugiej ręki. To bogaty w informacje raport historii, który zdradza:
- czy samochód miał kolizję,
- czy auto miało ogłoszone akcje serwisowe,
- jaki rzeczywisty przebieg ma pojazd;
- czy pojazd nie jest kradziony;
- jakie fabryczne wyposażenie miał samochód i wiele innych informacji.
Jeżeli raport VIN wykaże, że dla danego egzemplarza producent ogłosił akcję naprawczą, należy dopytać właściciela, czy stawił się w ASO, a jeżeli tak – żądać potwierdzenia wizyty w serwisie. Żeby mieć tego pewność, fakt ten można potwierdzić podczas kontaktu z ASO.
FAQ – najczęstsze pytania o akcję naprawczą silników 1.2 PureTech
W czym tkwi problem w silniku 1.2 PureTech?
Problemem jest pasek rozrządu skąpany w oleju. Wbrew oczekiwaniom producentów, taki pasek dość szybko zaczyna się łuszczyć. Jego elementy mogą uszkodzić silnik, a nawet zmniejszyć siłę hamowania.
Czego dotyczy akcja naprawcza silników 1.2 PureTech?
Wskutek łuszczenia się paska rozrządu może dochodzić do zatykania pompy próżniowej. To natomiast grozi zmniejszeniem siły hamowania lub utratą hamulców.
Jak duża jest akcja serwisowa dla silników 1.2 PureTech i jakie modele obejmuje?
Łącznie na całym świecie może to być nawet ponad 680 000 samochodów. Mowa o modelach marek Citroen (Citroen C3, Citroen C3 Aircross, Citroen C4, Citroen C4 Cactus, Citroen C4 Picasso, Citroen Berlingo z lat produkcji 2017 – 2020 r.), Opel (Opel Crossland X, Opel Grandland X z okresu produkcji od stycznia 2017 do sierpnia 2018 r.) oraz Peugeot (Peugeot 208, Peugeot 308, Peugeot 2008, Peugeot 3008, Peugeot 5008, Peugeot Partner z lat produkcji 2017 – 2020 r.).
Źródło informacji: https://francuskie.pl/blisko-700-tysiecy-samochodow-citroen-opel-i-peugeot-do-serwisu-wielka-akcja-naprawcza-silnikow-1-2/