Stan techniczny samochodów w Polsce lepszy niż w Niemczech?

Udostępnij
Wasza ocena
stan techniczny samochodów w Polsce

W artykule przeczytasz

Dane przekazywane do Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców przez Stacje Kontroli Pojazdów, prowadzą do naprawdę ciekawych wniosków. Okazuje się, że stan techniczny samochodów w Polsce i w Niemczech dzieli duża różnica. Dla wielu będzie to zakasujące, ale auta w Polsce są nawet sześciokrotnie lepsze od tych poruszających się po drogach naszych zachodnich sąsiadów. Jednak, czy aby na pewno?

Samochody w Polsce lepsze niż w Niemczech?

Dzięki danym trafiającym do systemu CEPiK dowiedzieliśmy się, że w ciągu 12 miesięcy poprzedniego roku w Polsce przeprowadzono 18 277 548 badań technicznych pojazdów. W aż 17 654 508 zakończyły się one dopuszczeniem auta do ruchu. Wynikiem negatywnym zakończyło się jedynie 615 177 przeglądów, a 7 863 badań zostało przerwanych.

Czy to oznacza, że stan techniczny aut w Polsce jest naprawdę dobry? Niekoniecznie, a podaje jedynie w wątpliwość kondycję polskiego systemu kontroli stanu technicznego pojazdów. Z danych otrzymanych przez CEPiK wynika, że badania technicznego w Polsce nie zalicza tylko 1 na 28 samochodów. Dla porównania, według danych TUV w Niemczech taki stosunek to 1:5. Różnica jest więc ogromna, a większość kierowców na pytanie o samochody w lepszym stanie technicznym bez wahania wskaże na auta w Niemczech.

Czy diagności przymykają oko na usterki?

Wydaje się więc, że system badań technicznych pojazdów ma sporo luk. Z pewnością stan techniczny samochodów w Polsce nie jest tak dobry, jak sugerują to wyniki dostarczone do CEPiK. Zresztą wiele samochodów w ogóle nie jest badanych. Zdarza się, że diagności, którzy widzą, iż samochód jest w fatalnym stanie i nie ma szans na zaliczenie badania, od razu odsyłają właściciela takiego auta z kwitkiem. Wszystko po to, aby dokonał on jego przeglądu w warsztacie i wykonał odpowiednie naprawy. To swego rodzaju ukłon w stronę kierowców. Nie muszą ono bowiem wnosić opłaty, jeżeli badanie się jeszcze nie rozpoczęło. Usterki dyskwalifikujące pojazd w oczach diagnosty wymieniono w artykule pt. “Najczęstsze przyczyny niezaliczenia badania technicznego“.

Nie wszystkie samochody przechodzą badania techniczne?

Fakt, że stan techniczny samochodów w Polsce nie jest tak dobry, jak podają dane CEPiK, nie podlega żadnym wątpliwościom. Niepokojąco wyglądają jednak same dane dotyczące przeglądów. Wg CEPiK przeprowadzono 18 277 548 badań technicznych. W tej liczbie są badania obowiązkowe i wykonane w związku z zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego przez policję. Wygląda więc na to, że wiele aut nie jest kontrolowanych w SKP. Skąd takie przypuszczenia?

Według danych Głównego Urzędu Statystycznego (GUS) na dzień 30.06.2017, w Polsce było 29 149 178 pojazdów silnikowych, z czego aż 22 109 572 samochodów osobowych. Wprawdzie nie każdy pojazd silnikowy musi być rejestrowany, ale same samochody osobowe, ciężarowe i motocykle to aż 26 720 871 pojazdów. Jeżeli interpretować te wyniki, nawet pomimo tego, że nie ma jeszcze danych o liczbie pojazdów zarejestrowanych na 2018 rok, oznacza to, że diagności mogą nie oglądać ponad 8 mln pojazdów.

W grupie tej są nowe samochody i poruszające się na “żółtych” tablicach rejestracyjnych. Pierwsze nie muszą przechodzić badania przez trzy lata od czasu pierwszej rejestracji, drugie z kolei nie podlegają okresowym badaniom technicznym. Takich aut nie jest jednak więcej niż 1-1,5 mln. Po polskich drogach, bez ważnych badań każdego roku poruszać się więc może nawet kilka milionów pojazdów. Tak więc stan techniczny samochodów w Polsce nie jest tak dobry, jak mogą wskazywać na to wyniki podawane przez CEPiK. Wątpliwe jest również to, że są one w lepszym stanie od pojazdów w Niemczech.

Jak weryfikować stan samochodu z rynku wtórnego?

Stan techniczny samochodów w Polsce jest bardzo różny. Tak samo różni są sprzedawcy, którzy chcą pozbyć się swojego auta. Niestety, nie brakuje sprzedawców, a wśród nich handlarzy, którzy chcą oszukać nabywców i sprzedać im samochód wypadkowy, w złym stanie technicznym, a nawet kradziony. Dlatego zawsze takie auto musi być zweryfikowane pod kątem technicznym w niezależnym warsztacie lub Autoryzowanej Stacji Obsługi. Sprawdzenia wymaga też Historia Pojazdu. Taki raport zawiera w sobie:

  • dane techniczne auta
  • przebieg pojazdu
  • opcje wyposażenia
  • historię uszkodzeń i sprawdzeń
  • sprawdzenie w bazach pojazdów kradzionych
  • usterki fabryczne
  • dane i zdjęcia z poprzednich aukcji internetowych
  • dane producenta

Wraz z przeglądem technicznym, jazdą próbną i oględzinami przez mechanika, pozwala to znaleźć samochód wart swojej ceny, który nie jest kradziony, nie ma wypadkowej historii i przekręcanego licznika.

Ocena naszych czytelników
[Suma: 5 Średnio: 3.8]

OBSERWUJ nas na Wiadomości Google.

Kliknij i dodaj nasz kanał do swoich Wiadomości Google i bądź na bieżąco.

Udostępnij:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych jest AutoISO Sp. z o.o. (ul. Gnieźnieńska 12, Katowice 40-142, Polska, pomoc@autoiso.pl). Przetwarzamy Twoje dane (adres e-mail, imię i nazwisko oraz treść wiadomości) na podstawie naszych prawnie uzasadnionych interesów: w celu komunikacji z Tobą i dla ochrony przed roszczeniami, przez okres do 10 lat od roku, w którym zakończono korespondencję. Współpracujemy z firmami hostingowymi, którym możemy przekazywać te dane (odbiorcy danych). Dane mogą być przekazywane poza UE, jedynie do Państw lub podmiotów zatwierdzonych prawem UE. Masz prawo dostępu do Twoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, a także ich przeniesienia. Masz prawo skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych w Polsce lub jego odpowiednika w innym państwie UE. Więcej informacji o zasadach przetwarzania przez nas danych znajduje się w Polityka Prywatności i Cookies.
Porównaj oferty wielu Towarzystw i oszczędzaj na OC/AC!
Advertisement

Darmowe sprawdzenie
Historii Pojazdu

Zobacz nasz kanał YouTube

Odtwórz wideo

Przeczytaj też:

Informacja o przetwarzaniu danych osobowych

Administratorem Twoich danych jest Autoiso Sp. z o.o., nr KRS: 0000840558, adres: ul. Gnieźnieńska 12, 40-142 Katowice, Polska. Możesz się z nami kontaktować również przez e-mail: pomoc@autoiso.pl.

Możemy przetwarzać Twoje dane udostępniane nam podczas kontaktu z nami, które mogą stanowić dane osobowe, w szczególności: adres e-mail, nr telefonu, imię i nazwisko, dane z portali społecznościowych oraz treść wiadomości. Robimy to na podstawie naszych prawnie uzasadnionych interesów, w celu komunikacji z Tobą, dla ochrony przed roszczeniami i realizacji roszczeń, przez okres do 6 lat od roku, w którym zakończono korespondencję, lub do zgłoszenia przez Ciebie skutecznego sprzeciwu. Udostępnienie tych danych jest konieczne do komunikacji.

Możemy ujawniać Twoje dane podmiotom, z którymi współpracujemy i które przetwarzają te dane w naszym imieniu (odbiorcy danych) w celu świadczenia dla nas usług z zakresu: hostingu, informatyki, statystyki i analityki, marketingu, oprogramowania do zarządzania firmą i bazą kontaktów oraz komunikacji elektronicznej, księgowości i doradztwa prawnego. Dane mogą być przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy, jedynie do Państw lub podmiotów zapewniających stopień ochrony danych osobowych odpowiadający regulacjom UE, w szczególności stosujących tzw. standardowe klauzule umowne UE.

Masz prawo dostępu do swoich danych, żądania ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, przeniesienia ich, a także do skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych lub jego odpowiednika w innym państwie UE.

Więcej informacji o przetwarzaniu przez nas danych osobowych znajdziesz w naszej Polityce prywatności.