Przegląd samochodu ma za zadanie ustalić, czy pojazd znajduje się w dobrym stanie technicznym. W innym wypadku nie zostanie on zaliczony, a jego właściciel, aby legalnie poruszać się po drogach, będzie zmuszony do usunięcia powstałej usterki. Takich pojazdów jest nawet 15 proc. Skoro tak, warto znać najczęstsze przyczyny niezaliczenia badania technicznego.
Zmiany w prawie
Zmiana przepisów związanych z przeprowadzeniem badań technicznych miała miejsce pod koniec ubiegłego roku. Po ich wprowadzeniu m.in. wynik negatywnego badania trafia do Centralnej Ewidencji Pojazdów, dzięki czemu kolejni diagności mają wgląd do ilości i rodzaju wcześniejszych usterek. Jeśli przegląd kończy się wynikiem negatywnym, kierowca ma dwa tygodnie na usunięcie usterki, po czym ponownie musi pojawić się w tej samej SKP. Poza tym obecnie za przegląd płaci się przed, a nie po zakończeniu badania, jak to miało miejsce wcześniej. Wiele wskazuje też na to, że to nie koniec zmian. Bardzo możliwe, że niebawem za badanie płacić będziemy znacznie więcej. O podwyższenie cen przeglądu technicznego apeluje bowiem Polska Izba Stacji Kontroli Pojazdów, o czym pisaliśmy w artykule pt. “Będą wyższe ceny badań technicznych pojazdów?“. Nie jest też wykluczone, że wkrótce badania będą nagrywane, co szerzej opisaliśmy w felietonie “Czemu posłuży nagrywanie badań technicznych?“.
Uszkodzone tarcze, klocki i przewody hamulcowe
Jakie są przyczyny niezaliczenia badania technicznego? Często przegląd taki nie jest zaliczony z powodu przerdzewiałych przewodów hamulcowych. Co ciekawe skorygowane przewody to problem nie tylko starych samochodów. Najczęściej dotyczy on pojazdów francuskich.
Co jeszcze? To samo tyczy się również uszkodzonych klocków czy też tarcz hamulcowych. Auto nie przejdzie również badania technicznego, jeśli diagnosta stwierdzi nierównomierność hamowania między kołami przekraczającą 30 procent. Spowodowane może to być zapieczeniem prowadników czy tłoczków na jednym z zacisków hamulcowych lub częściowym zapowietrzeniem układu.
Luzy i pęknięte sprężyny zawieszenia
Podczas przeglądów technicznych w wielu samochodach odkrywa się też ubytki w sprężynach zawieszenia. Wprawdzie usterka taka nie jest zauważalna w czasie jazdy, ale nie pozwala na zaliczenie badania.
Badanie nie zostanie też zaliczone, jeśli w zawieszeniu diagności dostrzegą luzy. Jeśli kierowca słyszy więc głośne stuki i inne niepokojące odgłosy, najpierw powinien udać się do mechanika. Przy zużyciu tulei, sworzni czy łożysk pojazd takiego badania technicznego na pewno nie przejdzie.
Zużyte opony
Przyczyny niezaliczenia badania technicznego to także zużyte lub uszkodzone ogumienie. Nie każdy kierowca zdaje sobie sprawę z tego, że pojazd nie przejdzie przeglądu technicznego, jeżeli jedna opona będzie inna niż pozostałe. Nawet wówczas, kiedy będzie to koło zapasowe. Poza tym uwagę zwraca się na wysokość bieżnika, który musi mieć głębokość co najmniej 1,6 mm. Więcej o tym, jak dbać o ogumienie mówimy w materiale wideo “Jak dbać o opony samochodowe?“ na naszym kanale Autobaza Videoblog.
Brak legalizacji butli LPG
Samochody, które mają zamontowane zbiorniki na gaz, powinny posiadać dokument, który dopuszcza je do eksploatacji. Nawet w sytuacji, kiedy nie minął jeszcze okres ich ważności. Niezbędne będzie wówczas wyrobienie duplikatu czy wymiana butli na nową.
Wyciek płynów eksploatacyjnego
Inne przyczyny niezaliczenia badania technicznego to choćby wycieki płynów eksploatacyjnych. Badanie może zostać niezaliczone, jeśli istnieje obawa przed tym, że w najbliższym czasie taka nieszczelność się powiększy.
Niesprawne oświetlenie i nieodpowiednie lampy
Nie można zapomnieć o lampach. Problemy związane z oświetleniem są często podstawą do niezaliczenia przeglądu w Stacji Kontroli Pojazdów. Przyczyny niezaliczenia badania technicznego to w takiej sytuacji m.in. pęknięte klosze czy też woda znajdująca się w reflektorach. Pojazd dyskwalifikują także amatorskie naprawy lamp.
Poza tym samochód nie przejdzie badania, jeżeli będzie wyposażony w amerykańskie lampy. Wszystkie lampy pojazdów sprowadzonych z USA, które mają płaską linię światłocienia, powinny zostać wymienione. Dodatkowo pojazd taki musi mieć niezależne kierunkowskazy czy światło cofania i światło przeciwmgłowe.
Negatywny wynik badania technicznego może również mieć miejsce przy zamontowaniu w reflektorach uniwersalnych ksenonów oślepiających innych uczestników ruchu. Światła samochodu nie spełniają wówczas przebiegu granicy światłocienia i norm natężenia.
Wycieki z amortyzatorów
Wielu kierowców zaniedbuje również amortyzatory. Mimo że podczas badania technicznego nie sprawdza się stopnia ich tłumienia, to wszelkie wycieki spowodują, że auto nie zostanie dopuszczone do ruchu. Samochód z wylanym amortyzatorem jest bowiem uznawany za niesprawny.
Przyciemnione lub uszkodzone szyby
Przyczyny niezaliczenia badania technicznego to również przyciemnione szyby. Diagności dysponują urządzeniami, które pozwalają sprawdzić przepuszczalność światła przez szkło. Chcąc zaliczyć badanie techniczne, szyby pojazdu przepuszczać muszą je w co najmniej 70 proc.
Samochód dyskwalifikuje również uszkodzenie przedniej szyby. Wielu kierowców nie zdaje sobie sprawy z tego, że pojazd nie przejdzie badania po tzw. pajączku, kiedy uszkodzenie jest zalane żywicą. Taka szyba dla diagnosty czy też policjanta uważana jest za uszkodzoną.
Brak filtra DPF i uszkodzony układ spalin
Samochód przejść musi test zanieczyszczenia spalin. Niemniej jednak w sytuacji, kiedy samochód zaliczy go z wynikiem pozytywnym, to nie zostanie dopuszczony do ruchu, jeśli diagnosta zauważy, że auto ma usunięty filtr cząstek stałych czy katalizator. Takie działanie jest niezgodne z prawem i wpływa negatywnie na środowisko. Więcej o ewentualnych karach za wycięcie filtra DPF, które już niebawem mogą obowiązywać w Polsce, pisaliśmy w artykule pt. “Wysokie kary za usunięcie filtra DPF“. Dodajmy od razu, że diagnosta nie zaliczy badania przy nieszczelności układu wydechowego, co skutkuje głośnym przedmuchem spalin.
Luzy w układzie kierowniczym
Problemem mogą być również luzy w układzie kierowniczym, a więc drążkach kierowniczych lub drążkach i przekładni kierowniczej. Uszkodzenia tego typu objawiają się na ogół charakterystycznym stukaniem podczas krótkich i szybkich ruchów kierownicą. Warto zareagować więc przed przeglądem, choć zdarzyć się może, że luzy w układzie kierowniczym zostaną wykryte dopiero na badaniu technicznym.
Kontrolki awarii
Uwagę zwrócić trzeba również na kontrolki awarii. Mimo że często kierowcy je ignorują, to świecące się kontrolki są przyczyną niezaliczenia przeglądu.
Korozja układów konstrukcyjnych
Przyczyny niezaliczenia badania technicznego dotyczyć mogą też korozji elementów konstrukcyjnych. Zaliczyć do nich można więc podłużnice czy mocowania tylnej belki.
Niesprawny hamulec ręczny
Zapiekanie szczęk, zacisków hamulcowych czy linek to częste przyczyny problemów z hamulcem ręcznym. To również prowadzi do niezaliczenia badania technicznego. Warto zwrócić na to uwagę. Zwłaszcza dzisiaj, kiedy to kierowcy coraz rzadziej korzystają z tego hamulca.
Nieczytelna nalepka rejestracyjna
Przyczyny niezaliczenia badania technicznego nie zawsze wiążą się z bezpieczeństwem. Świadczy o tym choćby to, że badanie nie zostanie zaliczone, jeśli w prawym dolnym rogu przedniej szyby nie będzie nalepki rejestracyjnej czy też będzie ona nieczytelna. To samo tyczy się zresztą tablic rejestracyjnych. Poza tym, że muszą się na nich znaleźć naklejki, to same tablice nie mogą być zniszczone czy nieczytelne.
Niedozwolone naprawy
Zdarza się, że fachowa naprawa samochodu jest bardzo kosztowna i nieopłacalna. Wówczas kierowcy bardzo często decydują się na naprawy niezgodne z procedurą producentów. Przyczyny niezaliczenia badania technicznego również mogą mieć swoje podłoże w takich naprawach.
Podsumowanie
Wszystkie powyższe to najczęstsze przyczyny niezaliczenia badania technicznego, choć sprawiedliwie zauważyć trzeba, że stan samochodów jest coraz lepszy. Większość diagnostów uważa, że największym problemem jest mentalność kierowców. Wielu z nich nie dba o stan techniczny swoich pojazdów, a na przegląd przyjeżdżają nieświadomi zaistniałych usterek.
k…. jego w dupę p……… mać. mam mieć naklejkę z numerem rejestracyjnym k…. gdzie?! Nie można umieszczać żadnych naklejek w “polu pracy wycieraczek”. dziękuję, dobranoc…