Dotacje z programu “Mój Elektryk” – duże zainteresowanie leasingiem
Jak zauważyliśmy wyżej, program Mój Elektryk dotyczy dopłat do samochodów elektrycznych dla klientów indywidualnych i przedsiębiorców. Mimo iż osoby fizyczne mogły starać się o dotację przeszło cztery miesiące wcześniej, przedsiębiorcy są znacznie bardziej aktywni i o wiele chętniej sięgają po darmowe środki. Nie tylko nabywają oni auta z napędem elektrycznym za gotówkę, ale także korzystają z leasingu. Nawet pomimo tego, że od początku 2022 r., w związku z wprowadzeniem tzw. Polskiego Ładu, leasing jest mniej opłacalny niż wcześniej.
Przeczytaj też: “Polski Ład – leasing aut od 1 stycznia 2022”
Jak wskazują dane, do końca czerwca 2021 r. złożono ponad 1500 wniosków o leasing na blisko 2000 pojazdów. Łączna kwota wyniosła blisko 60 mln zł, a zainteresowanie tą formą finansowania ciągle jest bardzo wysokie. Dla porównania dodajmy, że w przypadku klientów indywidualnych było to ok. 800 wniosków i ponad 16,5 mln zł dopłat.
Leasing jest realizowany przez Bank Ochrony Środowiska (BOŚ). Bank zawarł umowę współpracy z 23 firmami leasingowymi. Początkowo BOŚ dysponował kwotą 20 mln zł na rzecz leasingobiorców. Druga transza miała miejsce w marcu 2022 r. i wyniosła 80 mln zł. Teraz NFOŚiGW wypłaci kolejną transzę w wysokości 100 mln zł. Łączna pula dla leasingobiorców w programie Mój Elektryk wzrosła więc do 200 mln zł.
W przypadku firm zainteresowanych leasingiem samochodów bezemisyjnych dotacja stanowi dofinansowanie wkładu własnego. Sam fakt, że tak znacząco zwiększono pulę właśnie na leasing, dziwić nie może. Przedsiębiorcy nabywający nowe auta elektryczne bardzo często korzystają właśnie z dopłat do leasingu. Dzieje się tak nawet w 7 na 10 przypadków.
Mój Elektryk – program dopłat do pojazdów zeroemisyjnych dla przedsiębiorców
Pośród przedsiębiorców największą popularnością cieszą się wnioski o dofinansowanie na pojazdy M1 (samochody osobowe) oraz N1 (auta dostawcze o masie do 3,5 t). Poniżej przedstawiamy, jak wysokie jest dofinansowanie zakupu pojazdów tych kategorii w programie Mój Elektryk.
Dotacja do elektrycznego samochodu osobowego (M1):
- 18 750 zł – bez rocznego limitu kilometrów (maksymalna cena pojazdu to 225 000 zł);
- 27 000 zł – z rocznym limitem kilometrów na poziomie przynajmniej 15 000 km (maksymalna cena pojazdu to 225 000 zł).
Dotacja do elektrycznego auta dostawczego o masie do 3,5 t (N1):
- do 50 000 złotych – do 20 proc. kosztów kwalifikowanych bez wskazywania rocznego przebiegu (bez limitu dla maksymalnej ceny pojazdu);
- do 70 000 złotych – do 30 proc. kosztów kwalifikowanych z rocznym limitem kilometrów na poziomie przynajmniej 20 000 kilometrów (bez limitu dla maksymalnej ceny pojazdu).
Przeczytaj też: “W końcu rusza dofinansowanie aut elektrycznych dla przedsiębiorców”
Mój Elektryk – program dopłat do samochodów osobowych dla klientów indywidualnych
W przypadku osób prywatnych wysokość dotacji na zakup elektrycznego samochodu osobowego (kategoria M1) jest następująca:
- osoby fizyczne bez Karty Dużej Rodziny – 18 500 zł (maksymalna cena pojazdu to 225 000 zł);
- osoby fizyczne z Kartą Dużej Rodziny – 27 000 zł (bez limitu dla maksymalnej ceny pojazdu).
Przeczytaj też: “Karta Dużej Rodziny – samochód elektryczny z dopłatą dla posiadaczy KDR”
Widać wyraźnie, że program Mój Elektryk spełnia swoje zadanie. Dzięki dotacjom sprzedaż nowych samochodów elektrycznych szybko rośnie. Z drugiej strony należy pamiętać o związanych z tym ograniczeniach. Na nowe auta z salonu decydują się głównie przedsiębiorcy, którzy najczęściej biorą pojazd w leasing. Do większego zainteresowania autami bezemisyjnymi klientów indywidualnych zachęcić mogłyby dotacje na auta z rynku wtórnego. Mogłoby to się przyczynić do rozwoju elektromobilności w Polsce.
FAQ – najczęstsze pytania o dotacje w ramach programu Mój Elektryk
O ile zwiększy się pula programu Mój Elektryk na ścieżkę leasingową?
W trzeciej transzy Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej postanowił przeznaczyć na rzecz Banku Ochrony Środowiska 100 mln zł. To środki przeznaczone wyłącznie dla leasingobiorców. Oznacza to, że pula na ścieżkę leasingową wynosi już 200 mln zł.
Ile wynoszą dopłaty do aut elektrycznych w Polsce dla klientów biznesowych?
Przedsiębiorcy mogą liczyć na dotację na samochód osobowy w wysokości 18 750 zł (maksymalna cena pojazdu to 225 000 zł, bez limitu kilometrów) lub 27 000 zł (bez ceny maksymalnej, minimalny limit to 15 000 km rocznie). W przypadku aut kategorii N1 dotacja wynosi 20 proc. (do 50 000 zł, bez limitu kilometrów) lub 30 proc. kosztów (do 70 000 zł, minimalny limit to 20 000 km rocznie).
Ile wynoszą dopłaty do samochodów elektrycznych w programie Mój Elektryk dla osób fizycznych?
W Polsce przy zakupie samochodu osobowego klienci indywidualni mogą liczyć na dopłatę w wysokości 18 750 zł (maksymalna cena pojazdu to 225 000 zł) lub 27 000 zł (z Kartą Dużej Rodziny, bez ceny maksymalnej).
Jedna odpowiedź
kupiłam samochód dostawczy elektryczny w grudniu 2021r ,w lutym złożyłam wniosek o dofinansowanie i do dzisiaj pieniędzy mi nie wypłacono.Poprawki do wniosku robiłam w ograniczonym czasie 7dni ana wypłate niema terminu.Czekam w nieskończoność a w wiadomośćiachTV informują że 60tys. wniosków już wypłacono a mój wniosek ma nr.1911 sklep Lewiatan Anieli Nowackiej