Kiedy można wypowiedzieć umowę OC ubezpieczenia?
Zanim podpowiemy, jak wypowiedzieć umowę OC, w pierwszej kolejności musimy wyjaśnić, kiedy jest to możliwe. Wyróżnić należy tutaj kilka przypadków, tj.:
- Po zakupie auta przy rezygnacji z ubezpieczenia OC poprzedniego właściciela – przy korzystaniu z OC sprzedawcy towarzystwo ubezpieczeniowe może przeliczyć składkę (sprzedający musi poinformować ubezpieczyciela o sprzedaży pojazdu w ciągu 14 dni od transakcji). Wówczas może się okazać, że korzystniejsza finansowo będzie nowa umowa i wykupienie OC u innego ubezpieczyciela. Jeżeli natomiast nowy właściciel korzysta z OC sprzedawcy, musi pamiętać, że taka umowa nie przedłuża się automatycznie i ustaje z ostatnim dniem obowiązywania polisy.
- Po znalezieniu korzystniejszej oferty i zmianie ubezpieczyciela – należy pamiętać, że OC można wypowiedzieć w każdej chwili i to bez potrzeby czekania do zakończenia umowy. Jednak nie musi się to wiązać ze zwrotem środków finansowych za niewykorzystany okres.
- Przy podwójnym ubezpieczeniu – przy braku reakcji ubezpieczonego i rezygnacji z OC wraz z okresem obowiązywania umowy, polisa przedłuża się automatycznie. Należy ją wypowiedzieć najpóźniej dzień przed zakończeniem umowy. Jeżeli właściciel pojazdu tego nie zrobi, a wykupi ubezpieczenie u innego ubezpieczyciela, mamy do czynienia z tzw. podwójnym ubezpieczeniem. W takiej sytuacji klient ma prawo do natychmiastowego wypowiedzenia starej umowy. Oczywiście należy liczyć się ze stratą środków za okres ochrony, który minął od dnia automatycznego przedłużenia polisy.
- Po kradzieży, złomowaniu lub sprzedaży samochodu za granicę – każda z tych sytuacji daje możliwość wypowiedzenia polisy ubezpieczenia OC i zwrotu nadpłaconej składki od ubezpieczyciela, licząc za okres od dnia wyrejestrowania pojazdu. Jeżeli sprzedaż ma miejsce w kraju, nowy właściciel musi zrezygnować z obecnej polisy. Tylko wówczas sprzedawca może otrzymać zwrot należności za niewykorzystany okres ochrony od dnia wskazanego w wypowiedzeniu OC.
WZÓR WYPOWIEDZENIA UMOWY OC (POBIERZ PDF)
Warto pamiętać, że jazda bez ważnego OC to poważne konsekwencje finansowe. W przypadku samochodu osobowego brak OC w 2022 roku to grzywna w wysokości 1200 zł (brak OC do 3 dni), 3010 zł (od 4 do 14 dni) lub 6020 zł (powyżej 14 dni).
Przeczytaj też: “Jaka kara za brak OC w 2022 roku?”
Jak wypowiedzieć umowę OC auta?
Z punktu widzenia ubezpieczonego kluczowa jest Ustawa o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Wypowiedzenie umowy OC jest możliwe na kilka sposobów, tj.:
- osobiście złożyć wypowiedzenie na piśmie w firmie ubezpieczeniowej,
- wysłanie listu pocztą (liczy się data nadania listu) lub kurierem (liczy się data dostarczenia listu),
- elektronicznie (przez e-mail bądź generator w strefie klienta towarzystwa ubezpieczeniowego),
- osobiście w biurze pośrednika ubezpieczeniowego.
Wypowiedzenie ubezpieczenia OC – jakie dane podać?
Niezależnie od tego, w jakiej formie składany jest wniosek o wypowiedzenie umowy OC, musi on zawierać w sobie podstawowe informacje. Należą do nich:
- numer i seria polisy ubezpieczeniowej,
- nazwa towarzystwa ubezpieczeniowego,
- data i miejsce sporządzenia wniosku,
- dane osobowe i adres ubezpieczonego,
- marka, model i numer rejestracyjny pojazdu,
- podstawa prawna,
- własnoręczny podpis (przy wysyłce przez e-mail konieczne jest podpisanie dokumentu podpisem elektronicznym, ewentualnie należy podpisać dokument i go sfotografować lub zeskanować).
Oczywiście najwygodniej jest skorzystać z generatorów dokumentów online i stref klienta towarzystw ubezpieczeniowych. Wystarczy wypełnić formularz elektroniczny i dosłać skany dokumentów.
Przeczytaj też: “Ubezpieczenie samochodu na raty – czym jest, dla kogo?”
Podstawą prawną są następujące artykuły Ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych:
- standardowe wypowiedzenie umowy OC – art. 28 (polisa będzie obowiązywać do końca okresu, na który została opłacona);
- przy podwójnym ubezpieczeniu – art. 28a;
- przy rezygnacji z polisy poprzedniego właściciela po nabyciu samochodu – art. 31.
Wypowiedzenie polisy OC zawartej na odległość bez podawania przyczyny
Zwłaszcza dziś, kiedy właściciele najlepszych ofert mogą szukać przez Internet, często dochodzi do zawarcia umowy ubezpieczenia OC online lub telefonicznie. Wielu zmotoryzowanych zastanawia się, jak wypowiedzieć umowę OC zawartą w taki sposób. Oczywiście jest to możliwe.
Ubezpieczony ma na to 30 dni od otrzymania potwierdzenia zawarcia polisy OC. W tym przypadku nie jest to jednak wypowiedzenie, ale odstąpienie od umowy. Pozwala na to art. 40 ust. 2 Ustawy o prawach konsumenta.
WZÓR ODSTĄPIENIA OD UMOWY OC ZAWARTEJ NA ODLEGŁOŚĆ (POBIERZ PDF)
W określonych sytuacjach wypowiedzenie obowiązkowego ubezpieczenia jest więc konieczne. Tym bardziej warto wiedzieć, jak wypowiedzieć umowę OC ubezpieczycielowi. Szczególnie że jest to dość proste. Najłatwiej skorzystać w tym celu z internetowych generatorów jako specjalnie służących temu narzędzi stworzonych przez towarzystwa ubezpieczeniowe.
FAQ – najczęstsze pytania o wypowiedzenie umowy OC?
W jakich sytuacjach można wypowiedzieć umowę OC?
Jest to możliwe w kilku sytuacjach, na przykład po zakupie pojazdu na rynku wtórnym i rezygnacji z polisy poprzedniego właściciela. Oprócz tego z OC można zrezygnować przy podwójnym ubezpieczeniu, po znalezieniu lepszej oferty i wyrejestrowaniu pojazdu wskutek sprzedaży za granicę, kradzieży czy złomowania.
Jak wypowiedzieć umowę OC ubezpieczycielowi?
Najprościej zrobić to przez Internet, wysyłając dokument przez pocztę e-mail lub korzystając ze specjalnych stref klienta ubezpieczycieli. Można to również zrobić osobiście w firmie ubezpieczeniowej lub u agenta, a także dokumenty wysłać wypowiedzenie polisy pocztą lub kurierem.
Jakie informacje musi zawierać wniosek o wypowiedzenie ubezpieczenia OC samochodu?
We wniosku muszą znaleźć się m.in. dane polisy (numer i seria), ubezpieczonego (dane osobowe i adres) oraz pojazdu (marka, model numer rejestracyjny). Wskazać trzeba też nazwę firmy ubezpieczeniowej, datę i miejsce sporządzenia wniosku oraz podstawę prawną. Wniosek powinien być podpisany przez ubezpieczonego.