Jak dopłaty do elektryków odmienią naszą rzeczywistość?

dopłaty do elektryków

W artykule przeczytasz

12 lipca rząd ponownie uruchomił program dopłat do elektryków. Czy to rozwiąże problemy związane z narzuconą przez UE elektryfikacją rynku motoryzacyjnego?

Dopłaty do elektryków a działania rządu

Nastawienie do elektryków w Polsce jest mówiąc delikatnie lekko sceptyczne. I chyba nawet Polski rząd w nie nie wierzy… Oprócz obietnic dot. miliona elektryków w Polsce i nietrafionego programu dopłat, nie robi nic, aby je upowszechnić i przygotować naszą infrastrukturę pod wyśrubowane wymagania UE. Związane oczywiście z osiągnięciem neutralności klimatycznej w 2050 roku… 

Dowód? 

Nowy Polski Ład w którym zawarto jedynie bardzo ogólnikowe opisy wspierania elektromobilności w Polsce na dobrą sprawę nie różnią się niczym od dotychczasowych działań. 

Strategia Wodorowa dla Polski

Ciekawe za to jest, że program “Strategia Wodorowa dla Polski” który został ogłoszony w styczniu br.  i którego konsultacje podobno obecnie trwają, nie znalazł w ogóle miejsca w Nowym Polskim Ładzie w kwestii rozwoju elektromobilności. 

Skoro wodór będzie stanowił jedno z kluczowych paliw transformacji energetycznej zachodzącej w Unii Europejskiej – jak czytamy w projekcie, to dlaczego nie został ujęty w Nowym Polskim Ładzie…?

Za to wspomina się tam o konieczności powstania elektrowni jądrowej. Jednak i tu w zasadzie nic więcej się nie dzieje od 2015 roku, kiedy to pomysł ujrzał światło dzienne.

Niestety niezależnie od planów naszego rządu, plany elektryfikacji świata są na bardzo zaawansowanym poziomie. I nie ma od nich odwrotu. UE rozmawia o całkowitym zakończeniu produkcji samochodów spalinowych już w 2035 roku, czyli za 14 lat, a my nadal bujamy w obłokach.

500 mln na zielony samochód?

100 mln środków do wykorzystania na dopłaty do elektryków dla osób indywidualnych do 2025 roku może i dobrze brzmi. Jednak jak się przyjrzymy bliżej, to się okaże, że środki te (o ile w ogóle zostaną wykorzystane) starczą max. na 5333 samochody elektryczne. Stanowić to będzie zaledwie ~0,02% udziału wszystkich aut jeżdżących po Polsce. Bo wiemy, że w 2018 roku badania techniczne przeszło 18 300 000 aut… 

Nawet jeżeli pozostałe 400 mln zł przekażą dla przedsiębiorstw i zakupionych za nie zostanie ok. 20 000 elektryków, to i tak ich całkowity udział wyniesie ok. 0,13% wszystkich aut jeżdżących po Polsce… Powalające są te liczby, prawda…? 

Ta opieszałość w kwestiach przyspieszania rozwoju elektromobilności jest zaskakująca. Czy Ministerstwo Klimatu ma w ogóle zamiar zrobić coś więcej?

Dane ACEA

Wystarczy spojrzeć na opublikowane przez ACEA podsumowanie rejestracji nowych aut w UE za ostatnie 7 lat.

udział elektryków w UE

Widać wyraźnie, iż w 2020 r udział nowych aut elektrycznych na rynku UE przekroczył pół miliona. Czyli uległ podwojeniu w stosunku do roku 2019. A to wszystko w roku poprzedzającym wprowadzenie nowych wytycznych dotyczących emisji CO2. Przypomnijmy – na poziomie nie przekraczającym 95 g/km dla całej floty każdego producenta. 

Rok 2021 może się zakończyć wynikiem miliona aut elektrycznych jeżdżących po UE. Nikt się tu nie będzie oglądał na Polskę. Na to że mamy słabą infrastrukturę, czy na to że auto elektryczne dla przeciętnego Polaka jest po prostu za drogie.

Jak nie dopłaty do elektryków to kary za emisje CO2

Zaczną nas liczyć za nadmierne emisje co2 i koniec końców będziemy słono płacić za opieszałość naszego rządu. Dodatkowe opłaty związane z nadmiernymi emisjami CO2 aut spalinowych wpłyną na ceny paliw. I to do takiego stopnia, że jazda nimi przestanie być dla nas opłacalna. 

Do tego utrudnienia związane z tworzeniem stref czystego transportu… One sprawią, że nawet osoby sceptyczne będą za kilka lat myślały o zakupie/ wynajmie czy innej formie użytkowania samochodu elektrycznego. Gdyż posiadanie spalinowego auta stanie się na tyle drogie i uciążliwe, że przestanie być atrakcyjne…

Odpowiadając na tytułowe pytanie jak dopłaty do elektryków odmienią naszą spalinową rzeczywistość? -Nijak.

 

Ocena naszych czytelników
[Suma: 0 Średnio: 0]

Udostępnij:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on pinterest
Pinterest
Share on linkedin
LinkedIn

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych jest AutoISO Sp. z o.o. (ul. Gnieźnieńska 12, Katowice 40-142, Polska, pomoc@autoiso.pl). Przetwarzamy Twoje dane (adres e-mail, imię i nazwisko oraz treść wiadomości) na podstawie naszych prawnie uzasadnionych interesów: w celu komunikacji z Tobą i dla ochrony przed roszczeniami, przez okres do 10 lat od roku, w którym zakończono korespondencję. Współpracujemy z firmami hostingowymi, którym możemy przekazywać te dane (odbiorcy danych). Dane mogą być przekazywane poza UE, jedynie do Państw lub podmiotów zatwierdzonych prawem UE. Masz prawo dostępu do Twoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, a także ich przeniesienia. Masz prawo skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych w Polsce lub jego odpowiednika w innym państwie UE. Więcej informacji o zasadach przetwarzania przez nas danych znajduje się w Polityka Prywatności i Cookies.

Darmowe sprawdzenie
Historii Pojazdu

Newsletter

Klikając “Zapisz się” zamawiasz newsletter e-mailowy, zawierający także informacje handlowe, w szczególności o usługach i produktach związanych z pojazdami. Zgodę można cofnąć w e-mailu od nas lub informując nas e-mailem. Administrator danych: Autoiso Sp. z o.o. (ul. Gnieźnieńska 12, Katowice 40-142, Polska, pomoc@autoiso.pl). Więcej w Polityce Prywatności.

Zobacz nasz kanał YouTube

Odtwórz wideo

Najnowszy film

Przeczytaj też:

Strefy czystego transportu na nowych zasadach

Strefy czystego transportu na nowych zasadach

Strefy czystego transportu w polskich miastach czekają zmiany. Samorządy będą mieć dowolność w określaniu panujących tam zasad. Możliwe będzie wpuszczenie pojazdów spalinowych spełniających określone normy. Oprócz tego na szybach aut w strefach obowiązkowe będą naklejki podobne do tych obowiązujących w Niemczech. Wiemy też coś o mandatach za łamanie zakazu wjazdu do strefy czystego transportu.

Rodzaje samochodów elektrycznych i hybrydowych

Rodzaje samochodów elektrycznych i hybrydowych

Rynek pojazdów z napędem niekonwencjonalnym jest coraz szerszy. Obok aut na prąd popularne są hybrydy. Szukając sobie takiego auta, przede wszystkim należy znać różnicę między pojazdami typu BEV, HEV, PHEV, MHEV, EREV czy FCEV. Dlatego sprawdzamy, jakie są rodzaje samochodów elektrycznych i hybrydowych oraz co je od siebie różni.

Elektryczny Chevrolet Bolt EV trafi do serwisu

Elektryczny Chevrolet Bolt wycofany do naprawy

Amerykański koncern samochodowy General Motors wycofuje do naprawy wszystkie egzemplarze jednego ze swoich modeli. Problematyczny jest elektryczny Chevrolet Bolt, znany też pod nazwą Opel Ampera-e, który ma problem z baterią. Okazuje się, że bateria tego minivana segmentu B może wywołać pożar.