Olej do skrzyni biegów
Większość właścicieli aut pilnuje terminów i pamięta o wymianie oleju silnikowego. Inaczej wygląda to w przypadku oleju do skrzyni biegów. Ten środek smarny wymieniać należy dużo rzadziej, natomiast niewątpliwie zachodzi taka konieczność. Olej należy wymieniać w skrzyniach manualnych i automatycznych. To konieczne dla zachowania przekładni w dobrym stanie i wydłużenia jej żywotności. Dlatego podpowiadamy, jak często wymieniać ten środek smarny i jak dobrać właściwy olej do skrzyni biegów.

W artykule przeczytasz

Dlaczego należy wymieniać olej w skrzyni biegów?

Przekładnia to ważny element auta. Niestety, nie każdy kierowca ma świadomość tego, że olej do skrzyni biegów również trzeba wymieniać. Winę ponoszą tutaj także producenci, którzy wielokrotnie nie wyjaśniają, jakie konsekwencje może mieć zaniechanie wymiany oleju w skrzyni biegów.

Brak wymiany oleju w przekładni może mieć przykre konsekwencje. Podobnie jak smar do silników, również olej w skrzyni biegów pełni istotne funkcje, tj.:

  • redukuje tarcie elementów skrzyni biegów;
  • schładza skrzynię biegów;
  • chroni skrzynię biegów przed korozją i wpływem uderzeń kół zębatych.

 

Jeżeli olej nie będzie wymieniany, przełoży się to na spadek trwałości mechanizmu i jego częstsze usterki. Oszczędność rzędu najczęściej kilkudziesięciu złotych może skończyć się kosztowną naprawą przekładni lub nawet koniecznością wymiany całej skrzyni.

Przeczytaj też: “Kontrolka oleju – czerwona i żółta: co oznacza, jak się zachować?

Jak dobrać olej do skrzyni biegów?

Naturalnie wybór oleju do skrzyni biegów jest sprawą indywidualną. Najbezpieczniej kierować się zaleceniami producenta. To gwarancja, że olej do przekładni ma właściwości gwarantujące skuteczną ochronę elementów. Przy wyborze oleju do skrzyni biegów uwagę należy zwrócić m.in. na lepkość, rodzaj bazy olejowej czy zastosowane dodatki. Główny podział uwzględnia oleje mineralne i syntetyczne:

  • Oleje mineralne do skrzyni biegów – smary mające w składzie zwłaszcza składniki naturalne. To środki gwarantujące przyzwoite właściwości smarne oraz wykazujące odporność na powstawanie rdzy i utlenianie.
  • Oleje syntetyczne do skrzyni biegów – smary dodatkowo wzbogacone, dlatego zapewniają wyższy poziom ochrony i są odporne na zmiany temperatur.

 

Kluczowe znaczenie ma także klasa lepkości oleju SAE (ang. Society of Automotive Engineers) oraz jakości API (ang. American Petroleum Institute), tj.:

  • Klasy lepkości SAE – wyróżnia się klasy lepkości od 65 do 250, a także oznaczone literą W (klasy zimowe) od 70W do 85W.
  • Klasy jakości API – wyróżnia się klasy GL w zakresie od GL-1 do GL-6, które różnią się ilością dodatków ograniczających powstawanie korozji i starzenie się środka smarnego.

 

Przeczytaj też: “Odma olejowa – co to jest, jak działa, usterki

Olej do skrzyń ręcznych i automatów

Pod uwagę należy też wziąć rodzaj przekładni – manualna lub automatyczna, tj.:

  • Olej do manualnej skrzyni biegów – najczęściej stosuje się środki smarne oznaczone jako GL-4, a zwłaszcza GL-5.
  • Olej do automatycznej skrzyni biegów – najpopularniejsze są automaty hydrokinetyczne, do których stosuje się oleje typu ATF. To środki smarne wykazujące większą odporność na ścieranie i lepiej znoszące zróżnicowane temperatury pracy. W przypadku bardziej zaawansowanych dwusprzęgłowych skrzyń automatycznych należy stosować oleje zachowujące parametry ochronne w niskich temperaturach oraz mające dobre właściwości płynięcia.

 

Przeczytaj też: “Automatyczna skrzynia biegów – wady i zalety

Co ile wymieniać olej w skrzyni biegów?

Informacji o częstotliwości wymiany oleju w skrzyni biegów należy szukać w instrukcji samochodu. Naturalnie wiele zależy od intensywności korzystania z auta, natomiast średnio są to następujące przebiegi:

  • wymiana oleju w skrzyni manualnej – średnio co 100 000 kilometrów;
  • wymiana oleju w skrzyni automatycznej – średnio co 40 000 kilometrów.

 

W skrzyniach automatycznych wymiana oleju jest trudniejsza, ponieważ często wymaga rozebrania całej przekładni. Dlatego coraz częściej stosuje się dynamiczną wymianę oleju, która polega na całkowitym odessaniu starego środka smarnego i uzupełnienia skrzyni nowym olejem.

Naturalnie nic nie stoi na przeszkodzie, żeby skrócić częstotliwość wymiany, co wpłynie korzystnie na żywotność mechanizmu. Olej przekładniowy pracuje bowiem w temperaturze dochodzącej do 150 st. Celsjusza. Wysoka temperatura pracy sprzyja utlenieniu środka smarnego, co skutkuje powstawaniem kwasów i osadów węglowych wpływających negatywnie na właściwości oleju. Nie pomaga też wilgoć przedostająca się do wnętrza, a przecież w układzie krążą też metalowe opiłki. Każde pogorszenie właściwości ochronnych intensyfikuje tarcie i zwiększa ryzyko awarii skrzyni biegów.

Przeczytaj też: “Jak sprawdzić poziom oleju silnikowego w aucie?

Podsumowując, wymiana oleju w skrzyni biegów jest konieczna. Szczególnie że środek smarny najczęściej kosztuje zaledwie kilkadziesiąt złotych. Żeby zapewnić skuteczną ochronę przekładni, należy stosować olej zalecany przez producenta pojazdu – o odpowiednich właściwościach i najlepiej od renomowanego dostawcy (np. Shell). Potrzebne informacje znajdują się w instrukcji obsługi samochodu. Pomóc może też numer VIN auta, jeżeli sklep internetowy pozwala wyszukać środek smarny po numerze nadwozia.

Ocena naszych czytelników
[Suma: 23 Średnio: 3.8]

FAQ

Jakie zadanie pełni olej w przekładni?

Olej w skrzyni biegów redukuje tarcie, schładza elementy przekładni oraz chroni je przed korozją i wpływem uderzeń kół zębatych. Dlatego wymiana oleju ma istotne znaczenie dla wydłużenia żywotności skrzyni biegów.

Jak wybrać olej do skrzyni biegów?

Wybór oleju do przekładni musi uwzględniać parametry środka smarnego. Kluczowe znaczenie ma rodzaj bazy olejowej, lepkość oraz zastosowane dodatki. Zawsze należy wybierać olej do skrzyni biegów zalecany przez producenta pojazdu.

Jak często wymieniać olej w skrzyni biegów?

Wymiana oleju zależy od warunków eksploatacji i intensywności użytkowania auta. Średnio w skrzyni ręcznej powinno mieć to miejsce nie rzadziej niż co około 100 000 kilometrów. Częściej olej wymieniać trzeba w automacie – co około 40 000 kilometrów.

OBSERWUJ nas na Wiadomości Google.

Kliknij i dodaj nasz kanał do swoich Wiadomości Google i bądź na bieżąco.

Udostępnij:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

2 Responses

  1. Wszystko fajnie tylko, że czasem producent nie zaleca wymiany oleju w skrzyni biegów. Jestem posiadaczem takiego auta (Hyundai ix35 automat). Skrzynia nie ma korka spustowego ani wlewowego. Jedynie odpowietrznik. W instrukcji i w serwisie taka sama informacja ” Producent nie przewiduje wymiany oleju w skrzyni automatycznej. Olej zalany dożywotnio.” I co w takiej sytuacji ??

  2. Mam skodę fabię 1,4 MPI rok 2000,do tej pory nie wymieniałem oleju w skrzyni biegów.Mrchanik mówi że się nie wymienia,nie ma nawet spustu oleju.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych jest AutoISO Sp. z o.o. (ul. Gnieźnieńska 12, Katowice 40-142, Polska, pomoc@autoiso.pl). Przetwarzamy Twoje dane (adres e-mail, imię i nazwisko oraz treść wiadomości) na podstawie naszych prawnie uzasadnionych interesów: w celu komunikacji z Tobą i dla ochrony przed roszczeniami, przez okres do 10 lat od roku, w którym zakończono korespondencję. Współpracujemy z firmami hostingowymi, którym możemy przekazywać te dane (odbiorcy danych). Dane mogą być przekazywane poza UE, jedynie do Państw lub podmiotów zatwierdzonych prawem UE. Masz prawo dostępu do Twoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, a także ich przeniesienia. Masz prawo skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych w Polsce lub jego odpowiednika w innym państwie UE. Więcej informacji o zasadach przetwarzania przez nas danych znajduje się w Polityka Prywatności i Cookies.
Porównaj oferty wielu Towarzystw i oszczędzaj na OC/AC!
Advertisement

Darmowe sprawdzenie
Historii Pojazdu

Zobacz nasz kanał YouTube

Odtwórz wideo

Przeczytaj też:

Skrzynia biegów sekwencyjna

Skrzynia biegów sekwencyjna, a więc manualna zautomatyzowana czy też półautomatyczna jest rozwiązaniem pośrednim pomiędzy skrzyniami

Informacja o przetwarzaniu danych osobowych

Administratorem Twoich danych jest Autoiso Sp. z o.o., nr KRS: 0000840558, adres: ul. Gnieźnieńska 12, 40-142 Katowice, Polska. Możesz się z nami kontaktować również przez e-mail: pomoc@autoiso.pl.

Możemy przetwarzać Twoje dane udostępniane nam podczas kontaktu z nami, które mogą stanowić dane osobowe, w szczególności: adres e-mail, nr telefonu, imię i nazwisko, dane z portali społecznościowych oraz treść wiadomości. Robimy to na podstawie naszych prawnie uzasadnionych interesów, w celu komunikacji z Tobą, dla ochrony przed roszczeniami i realizacji roszczeń, przez okres do 6 lat od roku, w którym zakończono korespondencję, lub do zgłoszenia przez Ciebie skutecznego sprzeciwu. Udostępnienie tych danych jest konieczne do komunikacji.

Możemy ujawniać Twoje dane podmiotom, z którymi współpracujemy i które przetwarzają te dane w naszym imieniu (odbiorcy danych) w celu świadczenia dla nas usług z zakresu: hostingu, informatyki, statystyki i analityki, marketingu, oprogramowania do zarządzania firmą i bazą kontaktów oraz komunikacji elektronicznej, księgowości i doradztwa prawnego. Dane mogą być przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy, jedynie do Państw lub podmiotów zapewniających stopień ochrony danych osobowych odpowiadający regulacjom UE, w szczególności stosujących tzw. standardowe klauzule umowne UE.

Masz prawo dostępu do swoich danych, żądania ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, przeniesienia ich, a także do skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych lub jego odpowiednika w innym państwie UE.

Więcej informacji o przetwarzaniu przez nas danych osobowych znajdziesz w naszej Polityce prywatności.