Nalepka strefy czystego transportu
Jak nie trudno się domyślić, nalepka strefy czystego transportu ma być umieszczana na pojazdach, które będą mogły poruszać się w SCT. Zwłaszcza dotyczy to pojazdów wyłączonych z zakazu wjazdu uchwałą gminy. Sprawdzamy, jak wygląda nowy wzór nalepki zaprezentowany przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska.

W artykule przeczytasz

Strefy czystego transportu na zasadach samorządów

Przypomnijmy, że pod koniec zeszłego roku znowelizowano ustawę o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Teraz gminy mogą tworzyć strefy czystego transportu na nowych, własnych zasadach. To samorządy same ustalą, kto ma możliwość wjazdu do SCT. Oczywiście nie będzie problemu z wjazdem dla pojazdów bezemisyjnych (elektryczne, zasilane wodorem i gazem ziemnym) i specjalnych (np. policja, pogotowie, straż itp.). W przypadku pozostałych samochodów spalinowych nie będzie to już takie oczywiste. Samochodom, którym samorządy dadzą taką możliwość, będzie potrzebna nalepka strefy czystego transportu. Kierowca będzie musiał ją umieścić na lewym dolnym rogu przedniej szyby pojazdu.

Samo to jakie będą to auta, zależy od lokalnych władz. Dobrym przykładem jest Kraków, który ustanowił sześć etapów wdrażania SCT, tj.:

  • Pierwszy etap (1 stycznia 2023 r. – 31 grudnia 2023 r.) – wjazd dla pojazdów spalinowych przynajmniej z normą emisji spalin Euro 3.
  • Drugi etap (1 stycznia 2024 r. – 30 czerwca 2025 r.) – wjazd dla benzyniaków z normą przynajmniej Euro 3 i diesli z normą Euro 4.
  • Trzeci etap (1 lipca 2025 r. – 31 grudnia 2026 r.) – wjazd dla benzyniaków z normą przynajmniej Euro 3 i diesli z normą Euro 5.
  • Czwarty etap (1 stycznia 2027 r. – 30 czerwca 2029 r.) – wjazd dla benzyniaków z normą przynajmniej Euro 4 i diesli z normą Euro 6.
  • Piąty etap (1 lipca 2028 r. – 31 grudnia 2029 r.) – wjazd dla benzyniaków z normą przynajmniej Euro 5 i diesli z normą Euro 6.
  • Szósty etap (od 1 stycznia 2030 r.) – wjazd dla benzyniaków z normą przynajmniej Euro 5 i diesli z normą Euro 6d.

Przeczytaj też: “Pierwsza strefa czystego transportu – Kraków podał zasady wjazdu

Dla kogo nalepka wjazdu do strefy czystego transportu?

Jak zauważyliśmy wyżej, do strefy wjadą też samochody zasilane gazem ziemnym, wodorem oraz pojazdy elektryczne. Oprócz tego będą po niej poruszać się auta wyłączone zakazem uchwałą rady gminy.

Wszystkie te pojazdy będą musiały mieć na szybie odpowiednią nalepkę. Co ciekawe, dotyczy to również aut bezemisyjnych. Jednak w ich przypadku łatwo obejść ten obowiązek. Wystarczy, że pojazd bezemisyjny będzie poruszać się na zielonych tablicach rejestracyjnych i mieć nalepkę z literami EE.

Jak wygląda wzór nalepki wjazdu do strefy czystego transportu?

O ile w pierwszym projekcie nalepka nie zawierała wielu przydatnych informacji, o tyle w drugiej wersji jest znacznie dokładniejsza. Jednak na pewno nie jest to ona uniwersalna, chociaż stworzenie uniwersalnego wzoru nalepki na szybę może być trudne. Przypomnijmy bowiem, że gminy mogą wyłączać z zakazu poruszania się po SCT pojazdy z różnymi normami. Problem jest większy, jeżeli są to gminy, które ze sobą sąsiadują (np. pojazdy z normą Euro 3 w jednej gminie i Euro 4 w sąsiedniej).

Jest to o tyle ważne, że na nalepce nie ma informacji o normie, jaką spełnia dane auto. Jest tylko rok produkcji pojazdu. Trzeba jednak pamiętać, że w jednym roku produkcji możemy znaleźć auta spełniające różne normy (np. Euro 5 i Euro 6). W końcu gminy mogą zastosować wariant mieszany. Dobrym przykładem jest miasto Kraków (np. benzyniaki z normą przynajmniej Euro 3, a diesle z normą Euro 5).

Nalepka strefy czystego transportu – wzór

źródło zdjęcia: www.gov.pl

Oznaczenia na nalepce wjazdu do SCT:

  1. Rok produkcji.
  2. Rodzaj paliwa: P – benzyna, D – olej napędowy, M – mieszanka paliwo-olej, LPG – gaz płynny (propan-butan), LNG – gaz ziemny skroplony (metan), CNG – gaz ziemny sprężony (metan), H – wodór, BD – biodiesel, E85 – etanol, EE – energia elektryczna, 999 – inne.
  3. Wyłączenie gminne – informacja, czy naklejkę wydano w związku z wyłączeniem z zakazu poruszania się w SCT uchwalonym przed radę gminy.
  4. Nazwa gminy.
  5. Numer rejestracyjny pojazdu.
  6. Znak oznaczający strefę czystego transportu (D-54).

Nie ulega wątpliwości, że nowy wzór nalepki strefy czystego transportu zawiera znacznie więcej informacji niż pierwowzór. Mimo wszystko nie jest to projekt idealny i uniwersalny. Wydaje się, że przede wszystkim brakuje kluczowej informacji, jaką jest norma emisji spalin danego pojazdu.

Ocena naszych czytelników
[Suma: 1 Średnio: 5]

OBSERWUJ nas na Wiadomości Google.

Kliknij i dodaj nasz kanał do swoich Wiadomości Google i bądź na bieżąco.

Udostępnij:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych jest AutoISO Sp. z o.o. (ul. Gnieźnieńska 12, Katowice 40-142, Polska, pomoc@autoiso.pl). Przetwarzamy Twoje dane (adres e-mail, imię i nazwisko oraz treść wiadomości) na podstawie naszych prawnie uzasadnionych interesów: w celu komunikacji z Tobą i dla ochrony przed roszczeniami, przez okres do 10 lat od roku, w którym zakończono korespondencję. Współpracujemy z firmami hostingowymi, którym możemy przekazywać te dane (odbiorcy danych). Dane mogą być przekazywane poza UE, jedynie do Państw lub podmiotów zatwierdzonych prawem UE. Masz prawo dostępu do Twoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, a także ich przeniesienia. Masz prawo skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych w Polsce lub jego odpowiednika w innym państwie UE. Więcej informacji o zasadach przetwarzania przez nas danych znajduje się w Polityka Prywatności i Cookies.
Porównaj oferty wielu Towarzystw i oszczędzaj na OC/AC!
Advertisement

Darmowe sprawdzenie
Historii Pojazdu

Zobacz nasz kanał YouTube

Odtwórz wideo

Przeczytaj też:

Informacja o przetwarzaniu danych osobowych

Administratorem Twoich danych jest Autoiso Sp. z o.o., nr KRS: 0000840558, adres: ul. Gnieźnieńska 12, 40-142 Katowice, Polska. Możesz się z nami kontaktować również przez e-mail: pomoc@autoiso.pl.

Możemy przetwarzać Twoje dane udostępniane nam podczas kontaktu z nami, które mogą stanowić dane osobowe, w szczególności: adres e-mail, nr telefonu, imię i nazwisko, dane z portali społecznościowych oraz treść wiadomości. Robimy to na podstawie naszych prawnie uzasadnionych interesów, w celu komunikacji z Tobą, dla ochrony przed roszczeniami i realizacji roszczeń, przez okres do 6 lat od roku, w którym zakończono korespondencję, lub do zgłoszenia przez Ciebie skutecznego sprzeciwu. Udostępnienie tych danych jest konieczne do komunikacji.

Możemy ujawniać Twoje dane podmiotom, z którymi współpracujemy i które przetwarzają te dane w naszym imieniu (odbiorcy danych) w celu świadczenia dla nas usług z zakresu: hostingu, informatyki, statystyki i analityki, marketingu, oprogramowania do zarządzania firmą i bazą kontaktów oraz komunikacji elektronicznej, księgowości i doradztwa prawnego. Dane mogą być przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy, jedynie do Państw lub podmiotów zapewniających stopień ochrony danych osobowych odpowiadający regulacjom UE, w szczególności stosujących tzw. standardowe klauzule umowne UE.

Masz prawo dostępu do swoich danych, żądania ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, przeniesienia ich, a także do skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych lub jego odpowiednika w innym państwie UE.

Więcej informacji o przetwarzaniu przez nas danych osobowych znajdziesz w naszej Polityce prywatności.