Jaki jest dopuszczalny wiek opon w Polsce?

Udostępnij
Wasza ocena
Jaki jest dopuszczalny wiek opon w Polsce?
Bezsprzecznie polskie przepisy nie są dość restrykcyjne wobec opon. Nie ma w naszym kraju obowiązku poruszania się na ogumieniu sezonowym, zwłaszcza zimowym. Żeby nie otrzymać mandatu, minimalna głębokość bieżnika musi wynosić 1,6 mm. Jak natomiast wygląda kwestia wieku ogumienia? Sprawdzamy, jaki jest dopuszczalny wiek opon w Polsce.

W artykule przeczytasz

Maksymalny wiek opon w Polsce w świetle przepisów

Już na wstępie zaznaczmy, że nie ma ograniczenia, jeżeli chodzi o dopuszczalny wiek opon w Polsce. Oznacza to, że kierowca może poruszać się samochodem ze starymi oponami i nie otrzyma z tego tytułu mandatu. Nie zostanie mu też zatrzymany dowód rejestracyjny. Oczywiście pod warunkiem, że bieżnik takiej opony ma głębokość przynajmniej 1,6 mm.

Przeczytaj też: “Czym jest wskaźnik TWI zużycia opony?

Oprócz tego struktura opony nie powinna być w żaden sposób naruszona. Dlatego nie może być na niej wybrzuszeń, pęknięć czy guzów. Opona nie może mieć też braków w gumie, uszkodzonego kordu i niedoboru bieżnika.

Jaki mandat za opony w złym stanie technicznym?

Po zmianie przepisów, jakie weszły w życie od 1 stycznia 2022 roku, mandat za złe opony może wynieść nawet 3000 złotych (dawniej 500 złotych). Będzie tak, jeżeli funkcjonariusz uzna to za wykroczenie przeciwko innym przepisom. Pod tym terminem kryje się m.in. zły stan pojazdu, a więc również i opon.

O ile więc nie otrzymamy mandatu za jazdę na oponach letnich zimą, o tyle bez względu na porę roku i rodzaj ogumienia, mandat nam się należy, jeżeli opony są w złym stanie technicznym. Oprócz tego policjant zatrzyma dowód rejestracyjny pojazdu. Żeby go odebrać, konieczne będzie wyposażenie auta w opony nadające się do użytku, a następnie stawienie się na badaniu technicznym.

Jaki powinien być dopuszczalny wiek opon w Polsce?

Wyjaśniliśmy już, że w Polsce nie otrzymamy mandatu za jazdę na starych oponach. W świetle przepisów prawa wiek opony nie ma znaczenia. Ważny jest stan techniczny ogumienia. Dotyczy to zatrzymania do kontroli drogowej i badania technicznego.

Jednak warto skupić się nie tylko na literze prawa, ale przede wszystkim bezpieczeństwie. W tym miejscu należy podkreślić, że maksymalny wiek opon w obszarze ich użyteczności to 10 lat od daty produkcji. Po tym okresie opony należy wymienić. Takie ogumienie jest znacznie bardziej narażone na rozerwanie i uszkodzenie drutówki.

Przeczytaj też: “Gdzie oddać stare opony samochodowe?

Oczywiście wspomniane 10 lat to maksymalny okres żywotności opony, jeżeli jest ona przechowywana i eksploatowana w odpowiednich warunkach. Zaleca się, żeby opony na nowe wymienić między okresem od 5. do 8. roku eksploatacji. Termin “eksploatacja” nie jest tutaj przypadkowy. Zdarza się bowiem, że wyprodukowane opony trafiają do magazynów, gdzie są przechowywane przez długie miesiące. Jeżeli ma tam odpowiednie warunki, nawet 3-letnia opona może mieć właściwości nowego ogumienia.

Dlatego okres 5-8 lat najlepiej liczyć od daty założenia na felgę. Szczególnie że opona najszybszemu zużyciu ulega w okresie eksploatacji, będąc poddawaną działaniu czynników fizycznych i chemicznych. Oczywiście na proces starzenia się opon wpływ mają różne czynniki (m.in. sposób przechowywania, użyta mieszanka, przeznaczenie, klasa jakościowa, producent). Dlatego opona może wymagać wcześniejszej wymiany. Między innymi zaleca się, aby opony zimowe na nowe wymieniać przy głębokości bieżnika poniżej 4 mm.

Termin ważności opon. Jak odczytać datę produkcji opony z kodu DOT?

Tak więc nie istnieje dopuszczalny wiek opon w Polsce. Mimo to warto użytkować opony, których wiek nie przekracza 10 lat, a po raz pierwszy zostały one założone na felgę nie dawniej niż 8 lat temu.

Przypomnijmy, że to, ile lat mają opony, każdy z nas może odczytać z kodu DOT (ang. Department of Transportation). Jest on umieszczony na boku opony. DOT to swego rodzaju potwierdzenie, że ogumienie spełnia obowiązujące normy bezpieczeństwa.

Kod DOT składa się maksymalnie z 12 znaków, przed którymi znajduje się symbol “DOT”, przez co nie można go pomylić z innymi oznaczeniami na oponie:

  • dwa pierwsze znaki kodu DOT określają fabrykę produkcji opony;
  • dwa kolejne znaki kod odpowiadają rozmiarowi opony;
  • cztery ostatnie cyfry kodu DOT określają datę produkcji opony.

Oprócz tego między poszczególnymi segmentami kodu DOT (kod miejsca produkcji, rozmiaru i daty) mogą znajdować się oznaczenia wewnętrzne. To opcjonalne znaki umieszczane przez producenta, które nie zawsze są stosowane.

Jeżeli chcemy określić wiek opony, kluczowe są cztery ostatnie cyfry kodu DOT, tj.:

  • dwie pierwsze z czterech ostatnich cyfr kodu DOT oznaczają tydzień produkcji opony;
  • dwie ostatnie cyfry kodu DOT oznaczają rok produkcji opony.

Jeżeli przykładowy kod DOT ma postać DOT XXXX XXXX 0522, oznacza to, że oponę wyprodukowano w 5. tygodniu 2022 roku.

Jak widzimy, samodzielne określenie wieku opony jest naprawdę proste. Mimo iż dopuszczalny wiek opon w Polsce nie istnieje, dla bezpieczeństwa własnego i innych warto poruszać się na ogumieniu maksymalnie 10-letnim, eksploatowanym nie dłużej niż 8 lat.

Ocena naszych czytelników
[Suma: 4 Średnio: 4.8]

OBSERWUJ nas na Wiadomości Google.

Kliknij i dodaj nasz kanał do swoich Wiadomości Google i bądź na bieżąco.

Udostępnij:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych jest AutoISO Sp. z o.o. (ul. Gnieźnieńska 12, Katowice 40-142, Polska, pomoc@autoiso.pl). Przetwarzamy Twoje dane (adres e-mail, imię i nazwisko oraz treść wiadomości) na podstawie naszych prawnie uzasadnionych interesów: w celu komunikacji z Tobą i dla ochrony przed roszczeniami, przez okres do 10 lat od roku, w którym zakończono korespondencję. Współpracujemy z firmami hostingowymi, którym możemy przekazywać te dane (odbiorcy danych). Dane mogą być przekazywane poza UE, jedynie do Państw lub podmiotów zatwierdzonych prawem UE. Masz prawo dostępu do Twoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, a także ich przeniesienia. Masz prawo skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych w Polsce lub jego odpowiednika w innym państwie UE. Więcej informacji o zasadach przetwarzania przez nas danych znajduje się w Polityka Prywatności i Cookies.
Porównaj oferty wielu Towarzystw i oszczędzaj na OC/AC!
Advertisement

Darmowe sprawdzenie
Historii Pojazdu

Zobacz nasz kanał YouTube

Odtwórz wideo

Przeczytaj też:

Informacja o przetwarzaniu danych osobowych

Administratorem Twoich danych jest Autoiso Sp. z o.o., nr KRS: 0000840558, adres: ul. Gnieźnieńska 12, 40-142 Katowice, Polska. Możesz się z nami kontaktować również przez e-mail: pomoc@autoiso.pl.

Możemy przetwarzać Twoje dane udostępniane nam podczas kontaktu z nami, które mogą stanowić dane osobowe, w szczególności: adres e-mail, nr telefonu, imię i nazwisko, dane z portali społecznościowych oraz treść wiadomości. Robimy to na podstawie naszych prawnie uzasadnionych interesów, w celu komunikacji z Tobą, dla ochrony przed roszczeniami i realizacji roszczeń, przez okres do 6 lat od roku, w którym zakończono korespondencję, lub do zgłoszenia przez Ciebie skutecznego sprzeciwu. Udostępnienie tych danych jest konieczne do komunikacji.

Możemy ujawniać Twoje dane podmiotom, z którymi współpracujemy i które przetwarzają te dane w naszym imieniu (odbiorcy danych) w celu świadczenia dla nas usług z zakresu: hostingu, informatyki, statystyki i analityki, marketingu, oprogramowania do zarządzania firmą i bazą kontaktów oraz komunikacji elektronicznej, księgowości i doradztwa prawnego. Dane mogą być przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy, jedynie do Państw lub podmiotów zapewniających stopień ochrony danych osobowych odpowiadający regulacjom UE, w szczególności stosujących tzw. standardowe klauzule umowne UE.

Masz prawo dostępu do swoich danych, żądania ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, przeniesienia ich, a także do skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych lub jego odpowiednika w innym państwie UE.

Więcej informacji o przetwarzaniu przez nas danych osobowych znajdziesz w naszej Polityce prywatności.