Maksymalny wiek opon w Polsce w świetle przepisów
Już na wstępie zaznaczmy, że nie ma ograniczenia, jeżeli chodzi o dopuszczalny wiek opon w Polsce. Oznacza to, że kierowca może poruszać się samochodem ze starymi oponami i nie otrzyma z tego tytułu mandatu. Nie zostanie mu też zatrzymany dowód rejestracyjny. Oczywiście pod warunkiem, że bieżnik takiej opony ma głębokość przynajmniej 1,6 mm.
Przeczytaj też: “Czym jest wskaźnik TWI zużycia opony?”
Oprócz tego struktura opony nie powinna być w żaden sposób naruszona. Dlatego nie może być na niej wybrzuszeń, pęknięć czy guzów. Opona nie może mieć też braków w gumie, uszkodzonego kordu i niedoboru bieżnika.
Jaki mandat za opony w złym stanie technicznym?
Po zmianie przepisów, jakie weszły w życie od 1 stycznia 2022 roku, mandat za złe opony może wynieść nawet 3000 złotych (dawniej 500 złotych). Będzie tak, jeżeli funkcjonariusz uzna to za wykroczenie przeciwko innym przepisom. Pod tym terminem kryje się m.in. zły stan pojazdu, a więc również i opon.
O ile więc nie otrzymamy mandatu za jazdę na oponach letnich zimą, o tyle bez względu na porę roku i rodzaj ogumienia, mandat nam się należy, jeżeli opony są w złym stanie technicznym. Oprócz tego policjant zatrzyma dowód rejestracyjny pojazdu. Żeby go odebrać, konieczne będzie wyposażenie auta w opony nadające się do użytku, a następnie stawienie się na badaniu technicznym.
Jaki powinien być dopuszczalny wiek opon w Polsce?
Wyjaśniliśmy już, że w Polsce nie otrzymamy mandatu za jazdę na starych oponach. W świetle przepisów prawa wiek opony nie ma znaczenia. Ważny jest stan techniczny ogumienia. Dotyczy to zatrzymania do kontroli drogowej i badania technicznego.
Jednak warto skupić się nie tylko na literze prawa, ale przede wszystkim bezpieczeństwie. W tym miejscu należy podkreślić, że maksymalny wiek opon w obszarze ich użyteczności to 10 lat od daty produkcji. Po tym okresie opony należy wymienić. Takie ogumienie jest znacznie bardziej narażone na rozerwanie i uszkodzenie drutówki.
Przeczytaj też: “Gdzie oddać stare opony samochodowe?”
Oczywiście wspomniane 10 lat to maksymalny okres żywotności opony, jeżeli jest ona przechowywana i eksploatowana w odpowiednich warunkach. Zaleca się, żeby opony na nowe wymienić między okresem od 5. do 8. roku eksploatacji. Termin “eksploatacja” nie jest tutaj przypadkowy. Zdarza się bowiem, że wyprodukowane opony trafiają do magazynów, gdzie są przechowywane przez długie miesiące. Jeżeli ma tam odpowiednie warunki, nawet 3-letnia opona może mieć właściwości nowego ogumienia.
Dlatego okres 5-8 lat najlepiej liczyć od daty założenia na felgę. Szczególnie że opona najszybszemu zużyciu ulega w okresie eksploatacji, będąc poddawaną działaniu czynników fizycznych i chemicznych. Oczywiście na proces starzenia się opon wpływ mają różne czynniki (m.in. sposób przechowywania, użyta mieszanka, przeznaczenie, klasa jakościowa, producent). Dlatego opona może wymagać wcześniejszej wymiany. Między innymi zaleca się, aby opony zimowe na nowe wymieniać przy głębokości bieżnika poniżej 4 mm.
Termin ważności opon. Jak odczytać datę produkcji opony z kodu DOT?
Tak więc nie istnieje dopuszczalny wiek opon w Polsce. Mimo to warto użytkować opony, których wiek nie przekracza 10 lat, a po raz pierwszy zostały one założone na felgę nie dawniej niż 8 lat temu.
Przypomnijmy, że to, ile lat mają opony, każdy z nas może odczytać z kodu DOT (ang. Department of Transportation). Jest on umieszczony na boku opony. DOT to swego rodzaju potwierdzenie, że ogumienie spełnia obowiązujące normy bezpieczeństwa.
Kod DOT składa się maksymalnie z 12 znaków, przed którymi znajduje się symbol “DOT”, przez co nie można go pomylić z innymi oznaczeniami na oponie:
- dwa pierwsze znaki kodu DOT określają fabrykę produkcji opony;
- dwa kolejne znaki kod odpowiadają rozmiarowi opony;
- cztery ostatnie cyfry kodu DOT określają datę produkcji opony.
Oprócz tego między poszczególnymi segmentami kodu DOT (kod miejsca produkcji, rozmiaru i daty) mogą znajdować się oznaczenia wewnętrzne. To opcjonalne znaki umieszczane przez producenta, które nie zawsze są stosowane.
Jeżeli chcemy określić wiek opony, kluczowe są cztery ostatnie cyfry kodu DOT, tj.:
- dwie pierwsze z czterech ostatnich cyfr kodu DOT oznaczają tydzień produkcji opony;
- dwie ostatnie cyfry kodu DOT oznaczają rok produkcji opony.
Jeżeli przykładowy kod DOT ma postać DOT XXXX XXXX 0522, oznacza to, że oponę wyprodukowano w 5. tygodniu 2022 roku.
Jak widzimy, samodzielne określenie wieku opony jest naprawdę proste. Mimo iż dopuszczalny wiek opon w Polsce nie istnieje, dla bezpieczeństwa własnego i innych warto poruszać się na ogumieniu maksymalnie 10-letnim, eksploatowanym nie dłużej niż 8 lat.