Jaki akumulator do auta – wybieramy akumulator samochodowy

Udostępnij
Wasza ocena
Jaki akumulator do auta kupić?
Współczesne akumulatory są narażone na duże obciążenie. Sprawdzamy więc rodzaje i ceny dobrych akumulatorów. Podpowiadamy też, jaki akumulator samochodowy kupić do auta osobowego.

W artykule przeczytasz

Objawy rozładowanego akumulatora

Zanim odpowiemy sobie na pytanie, jaki akumulator do auta będzie najlepszy, odnieśmy się do objawów jego zużycia. Powodem do niepokoju jest przede wszystkim problem z uruchomieniem silnika.

Najczęściej ma to miejsce zimą. Niskie temperatury zagęszczają olej i obniżają sprawność akumulatora nawet o kilkadziesiąt procent. Stąd, jeśli po mroźnej nocy samochód nie chce odpalić, najprawdopodobniej czeka nas wymiana akumulatora.

Oczywiście najpierw musimy postawić trafną diagnozę. Dlatego wcześniej powinniśmy obejrzeć przewody na biegunach baterii i sprawdzić go miernikiem elektrycznym. O tym, jak sprawdzić akumulator, piszemy w artykule “Rozładowany akumulator – objawy, przyczyny, ładowanie“.

Innym niepokojącym symptomem są kłopoty z elektroniką (np. problemy z uruchomieniem systemów, migające kontrolki, dziwnie zachowujące się wskazówki).

Rodzaje akumulatorów samochodowych – jaki akumulator wybrać?

Jeśli nie wiemy, jaki akumulator samochodowy wybrać, zwróćmy uwagę na jego rodzaj. Wyróżniamy akumulatory kwasowo-ołowiowe, żelowe, AGM oraz akumulatory ECM/ABF/EFB.

  • Akumulatory kwasowo-ołowiowe (SLA) – tanie akumulatory z ołowianą anodą i katodą z tlenku ołowiu zanurzonymi w płynnym elektrolicie z roztworu kwasu siarkowego. To akumulatory o stosunkowo długiej żywotności i odporności na głębokie rozładowanie. Nowoczesne akumulatory tego rodzaju są bezobsługowe, dlatego nie wymagają uzupełnienia poziomu elektrolitu. Niestety, są podatne na zasiarczenie, co niekorzystnie przekłada się na ich sprawność.
  • Akumulatory żelowe – podobne w budowie do akumulatorów SLA, ale z dodatkiem krzemionki do elektrolitu. Dzięki temu to akumulatory o gęstej konsystencji żelowej. Ich zaletą jest odporność na wstrząsy i przechyły. Wada to niska sprawność w ujemnych temperaturach. Dlatego rzadko wykorzystywane są w samochodach osobowych. To dobry akumulator np. do motocykli czy przyczep kempingowych.
  • Akumulatory AGM (ang. absorbed glass mat) – baterie, w których elektrolit jest wchłonięty przez separatory z mikrowłókien – szklanych lub polimerowych. Są one nawet 3-krotnie wydajniejsze od zwykłych baterii. Zaleca się je m.in. do aut z systemem start-stop lub układem odzyskiwania energii. Ich dużą zaletą jest wydajność. Jako że nie służą im wysokie temperatury, lepiej nie montować ich w komorze silnikowej. Sprawdzą się natomiast w autach, gdzie akumulator mieści się w kabinie lub bagażniku.
  • Akumulatory ECM/ABF/EFB – akumulatory kwasowo-ołowiowe nowszego typu. Ich anody i katody są wykonane z ołowiu, wapnia i cyny. Dzięki temu są 2-krotnie wydajniejsze od baterii SLA. Mają też separatory z polietylenu oraz poliestru. Jako że nie tolerują głębokiego rozładowania, przy dłuższym nieużywaniu auta trzeba je podłączyć do prostownika.

Jaki akumulator do auta wybrać – kluczowe parametry

Dobry akumulator powinien nam służyć przez okres od 4 do 6 lat. Jako że zakup niewłaściwego, często taniego akumulatora przyniesie więcej szkód niż korzyści, warto się do takiego zakupu dobrze przygotować. Na pewno zawsze musimy zwrócić uwagę na podstawowe parametry akumulatora – pojemność, prąd rozruchowy i napięcie.

Pojemność akumulatora

Jednym z kluczowych parametrów akumulatora jest jego pojemność wyrażana w amperogodzinach (Ah). Parametr ten informuje o ilości energii w akumulatorze. Taką informację znajdziemy na jego ulotce.

Pojemność baterii musi być dobrana do rodzaju i pojemności silnika. Informacje o optymalnej pojemności akumulatora do naszego auta znajdziemy w instrukcji obsługi. Ważne, aby akumulatora nie była ona mniejsza niż wartość podana przez producenta. Dopuszcza się natomiast zakup baterii o większej pojemności. Jednak nie może ona przekraczać granicy 10% tego, co wskazuje instrukcja.

Nie sprawdzi się nawet najlepszy akumulator samochodowy o zbyt małej pojemności. Będzie to skutkować problemami z uruchomieniem jednostki napędowej. Natomiast zbyt pojemna bateria będzie niedoładowana.

Prąd rozruchowy

Inną ważną wartością jest prąd rozruchowy wyrażany w amperach (A). Ten parametr informuje o tym, ile prądu wyzwala akumulator w jednej chwili. Ma to wpływ na zdolność do uruchomienia jednostki napędowej nawet w ujemnej temperaturze. Dlatego jest to ważny parametr zwłaszcza dla diesli.

W tym przypadku nie musimy martwić się tym, że prąd rozruchowy będzie zbyt duży. Im ten parametr jest wyższy, tym lepiej. Rozrusznik pobierze bowiem tyle energii, ile jest mu potrzebne. Na pewno nie powinniśmy decydować się na zakup akumulatora z parametrem poniżej zalecanej wartości.

Napięcie akumulatora

Dla wszystkich samochodów osobowych pasują akumulatory 12 V. Z akumulatorów 24 V korzystają samochody ciężarowe. Z kolei starsze auta posiadały instalacje o napięciu znamionowym 6 V.

Jak wybrać akumulator do auta – na co jeszcze zwrócić uwagę?

Sprawdźmy również, czy jest to akumulator bezobsługowy. Najlepiej też, jeśli korzysta on z technologii wapniowej. Musimy także pamiętać o tym, że niekiedy akumulator trzeba zakodować.

  • Bezobsługowość i hermetyczność – akumulatory bezobsługowe są prostsze w obsłudze. Mają ograniczone do minimum lub zakryte korki do uzupełnienia poziomu elektrolitu. Dlatego nie musimy w nich sprawdzać i uzupełniać poziomu wody destylowanej. Akumulatory hermetyczne (m.in. żelowe i spiralne) są już w pełni bezobsługowe. Nie mają żadnych otworów i nie można do nich dolać wody destylowanej. Takie baterie mogą też pracować w trudnych warunkach, również odwrócone w pozycji do góry nogami.
  • Technologia wapniowa – standard we współczesnych akumulatorach. Zamiast płyt antymonu znajdują się w nich związki wapnia. Ogranicza to zjawisko samorozładowania baterii i parowania elektrolitu. Akumulatory te są oznaczone symbolami Ca/Ca lub Calcium.
  • Konieczność zakodowania nowego akumulatora – zwłaszcza w nowoczesnych samochodach z systemem start-stop, po montażu nowego akumulatora wymianę trzeba potwierdzić w sterowniku komputera pokładowego. W ten sposób, korzystając z interfejsu diagnostycznego poprzez gniazdo OBD, przywrócimy maksymalne parametry ładowania.

Jaki akumulator wybrać pod względem budowy?

Poza parametrami ważna jest budowa akumulatora. Najlepiej, kiedy ma on identyczne rozmiary z wymienianym akumulatorem. Producenci oferują baterie o różnych kształtach i rozmiarach. Dlatego warto zmierzyć stary akumulator lub wnękę na baterię. Sprawdzić musimy też rozmieszczenie i rodzaj biegunów.

  • Wystawienie biegunów – mogą być schowane (poniżej poziomu obudowy) lub wystające (na obudowie).
  • Rozmieszczenie biegunów – jedne akumulatory mają biegun dodatni po lewej stronie (L+), inne natomiast po prawej (P+). Bieguny muszą być dopasowane do rozmieszczenia klem w aucie. Dlatego należy zapamiętać układ biegunów w wymienianym akumulatorze i dobrać nową baterię z identycznym układem. W innym wypadku nałożenie klem na odpowiednie bieguny może być niemożliwe.
  • Rodzaj biegunów – rozróżniamy bieguny dwóch typów – typ 1 i typ 3. Jeśli kupimy akumulator z innym rodzajem biegunów niż dotychczas, możemy wykorzystać specjalną nakładkę. Pozwala ona przekształcić typ 1 w typ 3.

Najlepsze akumulatory samochodowe – cena i producent

Jeśli nie wiemy, jaki akumulator samochodowy kupić, cena jest często decydującym kryterium. To błąd, ponieważ tańsze i słabsze akumulatory mogą sprzyjać problemom podczas eksploatacji samochodu. Poza tym mają krótszą żywotność. Lepiej więc postawić na najlepsze akumulatory samochodowe od lepszego i cenionego producenta. Wśród producentów dobrych akumulatorów wymienia się następujące marki: Varta, Centra, Bosch czy Jenox.

W ofercie tych producentów znajdziemy najlepsze akumulatory do samochodów najnowszej generacji. To baterie odporne na wysokie i niskie temperatury. Dodatkowo wykorzystują one nowoczesne technologie. Dzięki temu poradzą sobie z zasilaniem dodatkowego wyposażenia pochłaniającego dużą ilość prądu (np. ekrany podkładowe, odtwarzacze multimedialne, kamery cofania).

Same ceny akumulatorów są uzależnione od ich rodzaju i parametrów. Najczęściej akumulatory do samochodów osobowych kosztują kilkaset złotych (np. akumulatory obsługowe – ok. 180-270 zł, akumulatory bezobsługowe – ok. 400 zł, akumulatory EFB – ok. 400-500 zł, akumulatory AGM – ok. 500-600 zł).

Oczywiście, o ile akumulator nie wymaga kodowania, jego wymianę przeprowadzimy samodzielnie. Procedurę krok po kroku, jak odłączyć akumulator, opisuje artykuł pt. “Odłączanie akumulatora. Jak zrobić to bezpiecznie?“.

Pamiętajmy też, że jeśli kupujemy nowy akumulator w sklepie stacjonarnym, aby zostawić w nim zużytą baterię. W innym wypadku sprzedawca naliczy nam tzw. opłatę depozytową w wysokości 30 zł. Przy zakupie akumulatora przez Internet zużytą baterię powinniśmy zawieźć do Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych (PSZOK). Taki podmiot jest obecnie obowiązkowy w każdej gminie.

Ocena naszych czytelników
[Suma: 11 Średnio: 3.4]

OBSERWUJ nas na Wiadomości Google.

Kliknij i dodaj nasz kanał do swoich Wiadomości Google i bądź na bieżąco.

Udostępnij:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

14 odpowiedzi

  1. W moim życiu miałem już kilka akumulatorów ale ostatnio “odpukać” od 6 lat mam wspomnianego Jenoxa. Jestem zadowolony bo była dobra cena i do tej pory mimo mojej zróżnicowanej jazdy działa ok. Napięcia w porządku, profilaktycznie dolewany.

  2. Mr Akumulator ma nawet filmik porównujący polskie aku EFB. Jenox wypada całkiem dobrze, wszystkie parametry miał powyżej tego co deklarował producent na etykiecie. Zresztą wszystkie polskie marki mają bardzo dobre produkty. Cena nie zawsze jest wyznacznikiem jakości i bywa, że te tańsze jeżdżą dłużej.

  3. Dzięki za wpis. Zapoznam się z tym materiałem o jenoxie na YT. Jasne, że cena nie jest wyznacznikiem. Wszystko zależy od wielu czynników. Bywa i tak, że najlepsze produkty wysiadają na starcie – wiem z doświadczenia 😉

  4. też miałem ten akumulator, dokładnie 85ah, 850a, padł po 11 miesiącach, elektrolit wyparował, gwarancja nieuznana bo akumulator zasiarczony, a zasiarczył się w sklepie w oczekiwaniu na rozpatrzenie gwarancji, czyli ponad miesiąc, nigdy więcej centry i exide

  5. A czy ktoś z Was zastanawiał się nad zakupem Jenoxa Hobby do kampera? coś czuję, że na nowy sezon będę musiał wymienić ale nigdy nie miałem tej baterii. Dzięki!

  6. Bzdury powtarzane od lat (od czasów maluchów z prądnicami albo nawet syrenek gdzie prądnica o małej wydajności ledwo była w stanie zasilać wszystkie odbiorniki w samochodzie i nie starczało prądu na ładowanie akumulatora) że większy akumulator nie będzie doładowany. Jeśli wymieniam akumulator w samochodzie to zakładam o większej pojemności (jeśli tylko gabarytowo się zmieści) niż zaleca producent samochodu i mam same zalety. Ze względu na większą pojemność a za tym większy prąd rozruchowy czas rozruchu silnika skraca się przez co większy akumulator mniej się wyładuje podczas uruchamiania silnika. Żywotność akumulatora też się zwiększa przez to że nie jest mocno obciążany podczas rozruchu. W obecnych samochodach alternator ma dużo większy prąd niż akumulator ma pojemność więc nie ma problemu z tym żeby go doładować. Przykładowo w moim aucie producent zaleca akumulator 74Ah a alternator ma 155A, jeśli akumulator byłby całkowicie wyładowany to do pełnego naładowania potrzebna by była niecała godzina pracy odpalonego silnika.

  7. niestety zawsze miałem problem z większymi bateriami – nigdy nie pasowały mi do samochodów, którymi jeździłem. Słyszałem o takiej praktyce ale jak wszystko ma to swoje dobre i złe strony. Dlatego mocno szukam rekomendacji a wolałbym zainwestować w polski produkt

  8. Do kampera jenox hobby będzie moim zdaniem idealny. U nas co prawda dopiero 2 rok go mamy ale nie ma z nim najmniejszych problemów. Poczytaj sobie również na dedykowanych forach – jest dużo pozytywnych opinii na jego temat.

  9. Niestety, jeśli chodzi o współczesne akumulatory i ich produkcje to Varta i Bosh to NAJGORSZE co może być (pomijając oczywiście wszystkie chińskie i marketowe aku), żywotność często nie przekracza 2 lat a zdaża się że nie przeżywają 3 miesięcy, gwarancji nikt nie uzna bo powiedzą że złe użytkowanie mimo że było zwarcie na płytach.
    Centra – 2-4 lat podziała, warto zaznaczyć że wykupił ich EXIDE więc teraz jest to to samo.
    Z tych wymienionych wartym uwagi jest jedynie JENOX i Jenox GOLD, to są naprawdę dobre akumulatory które mogą posłużyć.
    A z takich akumulatorów mniej znanych o których się nie wspomina są producenci tacy jak:
    GROM, GROM Premium – z 3 letnią gwarancją przy aku osobowych w technologi Ca/Ca nie należą do najtańszych ale naprawdę wytrzymałe aku. Ogólnie dostępne chyba tylko w sieci Specpart stąd pewnie tak mało znane.
    X-PRO – równie polecane i bardzo tanie jak na technologie Ca/Ca.
    TABy – słowańskie też całkiem spoko w technologii Ca/Ca no i pierwszy montaż to Vw i Skody z certyfikatami OEM.
    To takie 3 mniej znane a naprawde pożądne akumulatory bezawaryjne i do tego niezabijające cenowo.
    Z innych mniej znanych macie Bannera, FORSE, Polskiego ZAPa, oczywiście bardzo dobra (i wybitnie droga) YUASA, FIAMM, Duracell no i marki które produją aku na linie pozostałych porducentów jak GLOBAL, MOTRIO, SOLITE (mitsubishi, Renault, hyundai)

    Także… W cenie Varty/Bosha – można mieć wiele innych marek o dużo lepszej bezawaryjności.
    No i co ważne, nie kupujcie aku w internecie… nigdy nie wiadomo jak długo stoi, czy ktoś go doładowywał czy nie, a od tego głównie będzie zależeć jak długo podziała.

    Z dobrym aku jak z dobrym pieczywem – masz do wyboru kupić w markecie coś co nie smakuje jak chleb, albo kupić drożej w piekarni, tam gdzie się znają i zrobią to dobrze. Chcesz kupić aku – idz do sklepu który sprzedaje tylko lub głównie akumulatory, tam Ci doradzą. No i istotne, jak sprzedawca powie że Varta lub Bosh najlepsza, to wyjdzcie, bo to nie te akumulatory co kiedyś…

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych jest AutoISO Sp. z o.o. (ul. Gnieźnieńska 12, Katowice 40-142, Polska, pomoc@autoiso.pl). Przetwarzamy Twoje dane (adres e-mail, imię i nazwisko oraz treść wiadomości) na podstawie naszych prawnie uzasadnionych interesów: w celu komunikacji z Tobą i dla ochrony przed roszczeniami, przez okres do 10 lat od roku, w którym zakończono korespondencję. Współpracujemy z firmami hostingowymi, którym możemy przekazywać te dane (odbiorcy danych). Dane mogą być przekazywane poza UE, jedynie do Państw lub podmiotów zatwierdzonych prawem UE. Masz prawo dostępu do Twoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, a także ich przeniesienia. Masz prawo skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych w Polsce lub jego odpowiednika w innym państwie UE. Więcej informacji o zasadach przetwarzania przez nas danych znajduje się w Polityka Prywatności i Cookies.

Porównaj oferty wielu Towarzystw i oszczędzaj na OC/AC!

Darmowe sprawdzenie
Historii Pojazdu

Zobacz nasz kanał YouTube

Odtwórz wideo

Przeczytaj też:

Informacja o przetwarzaniu danych osobowych

Administratorem Twoich danych jest Autoiso Sp. z o.o., nr KRS: 0000840558, adres: ul. Gnieźnieńska 12, 40-142 Katowice, Polska. Możesz się z nami kontaktować również przez e-mail: pomoc@autoiso.pl.

Możemy przetwarzać Twoje dane udostępniane nam podczas kontaktu z nami, które mogą stanowić dane osobowe, w szczególności: adres e-mail, nr telefonu, imię i nazwisko, dane z portali społecznościowych oraz treść wiadomości. Robimy to na podstawie naszych prawnie uzasadnionych interesów, w celu komunikacji z Tobą, dla ochrony przed roszczeniami i realizacji roszczeń, przez okres do 6 lat od roku, w którym zakończono korespondencję, lub do zgłoszenia przez Ciebie skutecznego sprzeciwu. Udostępnienie tych danych jest konieczne do komunikacji.

Możemy ujawniać Twoje dane podmiotom, z którymi współpracujemy i które przetwarzają te dane w naszym imieniu (odbiorcy danych) w celu świadczenia dla nas usług z zakresu: hostingu, informatyki, statystyki i analityki, marketingu, oprogramowania do zarządzania firmą i bazą kontaktów oraz komunikacji elektronicznej, księgowości i doradztwa prawnego. Dane mogą być przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy, jedynie do Państw lub podmiotów zapewniających stopień ochrony danych osobowych odpowiadający regulacjom UE, w szczególności stosujących tzw. standardowe klauzule umowne UE.

Masz prawo dostępu do swoich danych, żądania ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, przeniesienia ich, a także do skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych lub jego odpowiednika w innym państwie UE.

Więcej informacji o przetwarzaniu przez nas danych osobowych znajdziesz w naszej Polityce prywatności.