Postój a zatrzymanie pojazdu w przepisach drogowych
Żeby wskazać, co różni postój i zatrzymanie pojazdu, należy odnieść się do przepisów Kodeksu drogowego. Definiuje je artykuł 2 pkt 29 i 30 ustawy Prawo o ruchu drogowym, tj.:
- Postój pojazdu – unieruchomienie pojazdu niewynikające z warunków lub przepisów ruchu drogowego w czasie powyżej 1 minuty.
- Zatrzymanie pojazdu – unieruchomienie pojazdu niewynikające z warunków lub przepisów ruchu drogowego w czasie do 1 minuty oraz wynikające z tych warunków bądź przepisów.
Jak łatwo się domyślić, każde zatrzymanie jest też postojem pojazdu, ale nie odwrotnie. Z zatrzymaniem mamy do czynienia na przykład na skrzyżowaniu z sygnalizacją świetlną, czy podczas wysadzania pasażera. Postój trwa dłużej i zawsze wynika z woli kierowcy, na przykład w celu zaparkowania pojazdu na parkingu.
Przeczytaj też: “Opłata za odholowanie pojazdu – wyższe stawki w 2024 roku”
Czym różnią się znaki zakazu zatrzymania i postoju pojazdu?
Zakaz postoju i zatrzymania pojazdu określają dwa różne znaki, tj.:
- Znak B-35 “zakaz postoju” – znak w formie koła z niebieskim tłem i czerwoną ramką oraz z charakterystycznym przekreśleniem w kolorze czerwonym.
- Znak B-36 “zakaz zatrzymywania się” – znak w formie koła z niebieskim tłem i czerwoną ramką oraz z charakterystycznym przekreśleniem w formie dwóch skrzyżowanych linii w kolorze czerwonym tworzących literę “X”.
Umiejętność rozróżniania znaków zakazu postoju i zatrzymywania jest kluczowe dla poruszania się zgodnie z przepisami zwłaszcza w przestrzeni miejskiej. Warto pamiętać, że znaki B-35 i B-36 obowiązują tylko po stronie drogi, po której zostały umieszczone.
Postój i zatrzymanie pojazdu – kiedy jest to możliwe?
Postój lub zatrzymanie pojazdu są zgodne z przepisami w miejscach, w których nie jest to zabronione. Dlatego postój w czasie ponad 1 minuty jest zabroniony w strefie objętej znakami B-35 oraz B-36.
Jeżeli zatrzymanie jest dopuszczalne, pojazd musi być dobrze widoczny. Jednocześnie nie może utrudniać widoczności innym kierującym, płynności ruchu i zagrażać bezpieczeństwu. W zależności od lokalizacji samochód można zatrzymać w następujących miejscach:
- Na jezdni – równolegle do jezdni i jak najbliżej jej krawędzi.
- Na chodniku – dla pojazdów o masie DMC poniżej 2,5 t zaparkowanych w całości, kołami jednej strony lub przedniej osi, jeżeli nie zabraniają tego znaki, chodnik ma szerokość przynajmniej 1,5 m, a pojazd nie utrudni ruchu pieszym.
- Poza obszarem zabudowanym – koniecznie poza jezdnią.
Przeczytaj też: “Jak parkować na chodniku po zmianie przepisów?”
Gdzie zabrania się postoju pojazdu?
Przepisy wskazują, że postój pojazdu jest zabroniony w następujących miejscach:
- miejsca utrudniające wjazd lub wyjazd (np. brama, garaż, parking);
- miejsca utrudniające dostęp do innego prawidłowo zaparkowanego pojazdu lub wyjazd tego pojazdu;
- przed i za przejazdem kolejowym (po obu stronach drogi na odcinku od przejazdu do słupka wskaźnikowego z jedną kreską);
- w strefie zamieszkania (oprócz miejsc do tego wyznaczonych);
- w terenie zabudowanym (pojazdy lub zespoły pojazdów o DMC powyżej 16 t bądź długości przeszło 12 m – nie dotyczy przeznaczonych do tego parkingów).
Gdzie zabrania się zatrzymywania pojazdu?
Dłuższa lista wykluczeń dotyczy miejsc, w których nie można zatrzymywać pojazdu, tj.:
- w odległości do 10 m od skrzyżowań oraz przejazdów kolejowych i tramwajowych;
- w odległości do 10 m od przejść dla pieszych i przejazdów dla rowerów (na drogach dwukierunkowych o dwóch pasach ruchu także za przejściem lub przejazdem);
- na jezdni wzdłuż linii ciągłej;
- na jezdni obok linii przerywanej wyznaczającej krawędź jezdni oraz na jezdni i na poboczu obok linii ciągłej wyznaczającej krawędź jezdni;
- na pasie między jezdniami;
- w odległości do 10 m od przedniej strony znaku lub sygnału drogowego, jeżeli pojazd może je zasłonić;
- na jezdni przy lewej krawędzi (nie dotyczy zatrzymania i postoju pojazdu w terenie zabudowanym na drodze jednokierunkowej lub jezdni dwukierunkowej o małym ruchu);
- w odległości do 15 m od słupka lub tablicy oznaczającej przystanek;
- na całej długości przystanku z zatoczką;
- w odległości do 15 m od punktów krańcowych wysepki (jeżeli jezdnia z prawej strony ma tylko jeden pas ruchu);
- na drodze dla pieszych i rowerów, drodze dla rowerów, pasie ruchu dla rowerów (nie dotyczy rowerów);
- w tunelach, na mostach i wiaduktach.
Naturalnie zakaz dotyczy także stref objętych znakami B-35 lub B-36. Natomiast niezależnie od rodzaju znaku warto zwrócić uwagę, czy nie są one okraszone dodatkową tabliczką. Zakaz może bowiem dotyczyć na przykład wybranych godzin w ciągu doby, dni w tygodniu czy określonych sytuacji. Zatrzymanie pojazdu lub postój w niewłaściwym miejscu to ryzyko ukarania mandatem, najczęściej w wysokości od 100 do 200 złotych.
Zakaz obowiązuje również na trasach szybkiego ruchu – drogach ekspresowych oraz autostradach. Wyjątkiem są problemy techniczne pojazdu. W takiej sytuacji należy zatrzymać się poza jezdnią i odpowiednio zabezpieczyć pojazd.
Przeczytaj też: “Holowanie na autostradzie – przepisy, jaki mandat, jak się zachować?“
FAQ
Co różni postój od zatrzymania pojazdu?
W przypadku postoju mamy do czynienia z unieruchomieniem pojazdu z woli kierowcy w czasie ponad 1 minuty. Zatrzymanie to unieruchomienie w czasie do 1 minuty oraz zatrzymanie wynikające z warunków drogowych i przepisów.
Jakie znaki określają zakaz postoju i zatrzymania?
Zakaz postoju określa znak B-35. To okrągły znak z niebieskim tłem, czerwoną ramką i przekreśleniem w kolorze czerwonym. Podobnie wygląda znak B-36 "zakaz zatrzymywania". Różnicę stanowi przekreślenie, ponieważ tutaj na tle znajdują się dwie skrzyżowane linie w kolorze czerwonym tworzące literę "X".
Co grozi za postój lub zatrzymanie pojazdu w niewłaściwym miejscu?
Mandat jest różny w zależności od skali złamania przepisów. Najczęściej za złamanie zakazu zatrzymania i postoju grozi kara w wysokości do 200 złotych, natomiast może ona być dużo wyższa, nawet do kwoty 1200 złotych.