Kierowcy po 70. roku życia z obostrzeniami – UE szykuje zmiany

Udostępnij
Wasza ocena
Kierowcy po 70. roku życia
Bardziej restrykcyjne przepisy drogowe dotyczą zwłaszcza młodocianych kierowców. Jednak od pewnego czasu toczy się dyskusja nad starszymi zmotoryzowanymi. Dlatego nie jest wykluczone, że już wkrótce kierowcy po 70. roku życia będą znacznie rzadziej wsiadać za kierownicę, niż ma to miejsce obecnie. Unijni urzędnicy szykują zmiany, które dotkną najstarszych uczestników ruchu. Nie są wykluczone obowiązkowe badania lekarskie, skrócenie ważności prawa jazdy czy kursy odświeżające.

W artykule przeczytasz

Komisja Europejska przyjrzy się kierowcom seniorom

Fakt, że to Niemcy mają najwięcej do powiedzenia w Unii Europejskiej, nie budzi żadnych wątpliwości. Dotyczy to również motoryzacji. Najlepszym potwierdzeniem tego faktu jest całkowity zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Europie od 2035 roku. Wydawało się, że jest to przesądzone. Obecnie nie można wykluczyć, że auta spalinowe zostaną z nami na dłużej, aczkolwiek muszą być zasilane e-paliwami. Wszystko dlatego, że weto w sprawie całkowitego zakazu postawiły Niemcy. Teraz na wniosek niemieckich polityków Komisja Europejska zajmuje się starszymi osobami wsiadającymi za kierownicę. Jest bardzo prawdopodobne, że niebawem kierowcy po 70. roku życia będą mieć ograniczone możliwości prowadzenia pojazdów.

Przeczytaj też: “Sprzedaż samochodów spalinowych po 2035 roku bardzo realna!

Niemiecka Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego zauważa, że starsi kierowcy, chociaż rzadko poruszają się samochodami, stosunkowo często uczestniczą w wypadkach drogowych. Niemcy zauważają, że seniorzy stanowią niemal 15 proc. ofiar wypadków. Wydaje się, że to stosunkowo niewiele, ale pod uwagę należy wziąć tutaj limit kilometrów przejeżdżanych przez seniorów. Poza tym należy pamiętać o tzw. wizji zero do 2050 roku. Przypominamy, że to moment, w którym na drogach w całej Unii Europejskiej przestaną ginąć ludzie, a przynajmniej taki jest ambitny plan.

Obecnie bardziej restrykcyjne przepisy dotyczą często młodych kierowców. Przypomnijmy, że w Polsce zmotoryzowani z prawem jazdy do roku mogą uzbierać tylko 20 punktów karnych. W planach były też specjalne kursy doszkalające i zielone listki na szybach, ale na razie zmiany w tym obszarze nie weszły w życie. Znacznie bardziej realne są obostrzenia dla kierowców po 70. roku życia.

Kierowcy po 70. roku życia – planowane obostrzenia

Przynajmniej na razie nie mówi się głośno o obowiązkowych egzaminach sprawdzających dla seniorów. Niemiecka Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego zauważa, że auta są niezbędne do funkcjonowania dla dużej grupy starszych osób i nie rekomenduje obowiązkowych egzaminów. Natomiast sugerowane są rozwiązania, które i tak ograniczą liczbę seniorów na drogach. Obostrzenia dotknęłyby kierowców po 70. roku życia, tj.:

  • okresowe badania lekarskie;
  • skrócenie ważności prawa jazdy maksymalnie do 5 lat;
  • kursy odświeżające i jazda kontrolna dla kierowców z instruktorem – nie byłyby podstawą do odbierania uprawnień, ale po godzinnej jeździe instruktor uświadamiałby starszych kierowców, na co powinni zwrócić uwagę i jakich tras unikać (od 75. roku życia);
  • wykonywanie tzw. samooceny zdolności do prowadzenia przygotowywanej co określony czas przez samych kierowców – polegałoby to na wykonywaniu zadań, które pozwolą określić, czy senior nadal jest zdolny prowadzić samochód bez stwarzania zagrożenia w ruchu drogowym.

 

Po Komisji Europejskiej proponowanymi zmianami dla kierowców seniorów zajmie się Parlament Europejski. Niewątpliwie europejscy urzędnicy będą musieli wypracować jakiś kompromis, który zostanie zaakceptowany przez państwa członkowskie. Wydaje się jednak, że kierowcy po 70. roku życia z obostrzeniami to coraz bardziej realny scenariusz. Warto w tym miejscu podkreślić, że planowanym zmianom dla starszych seniorów sprzeciwiają się niektóre organizacje branżowe, w tym niemiecki automobilklub ADAC, który zrzesza przeszło 17 milionów członków.

Przeczytaj też: “Wymiana prawa jazdy krok po kroku. Jak wyrobić nowy dokument?

FAQ – najczęściej zadawane pytania o możliwe zmiany dla kierowców po 70. roku życia

Czy kierowcy seniorzy mają jakiejś ograniczenia?

Nie, zwykły kierowca senior nie jest obecnie w żaden sposób ograniczony w zakresie prowadzenia pojazdów.

Jakie zmiany planują unijni urzędnicy dla starszych kierowców?

Przede wszystkim to skrócenie ważności prawa jazdy maksymalnie do 5 lat oraz obowiązkowe okresowe badania lekarskie. Seniorzy mogą być także zobowiązani do przechodzenia kursów odświeżających, jazdy kontrolnej i testów samooceny do zdolności prowadzenia pojazdów.

Czy kierowcy po 70. roku życia będą musieli przechodzić egzamin na prawo jazdy?

Wydaje się, że nie będzie mieć to miejsca. W proponowanych zmianach nie ma propozycji obowiązkowych egzaminów dla kierowców seniorów.

Ocena naszych czytelników
[Suma: 3 Średnio: 5]

OBSERWUJ nas na Wiadomości Google.

Kliknij i dodaj nasz kanał do swoich Wiadomości Google i bądź na bieżąco.

Udostępnij:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych jest AutoISO Sp. z o.o. (ul. Gnieźnieńska 12, Katowice 40-142, Polska, pomoc@autoiso.pl). Przetwarzamy Twoje dane (adres e-mail, imię i nazwisko oraz treść wiadomości) na podstawie naszych prawnie uzasadnionych interesów: w celu komunikacji z Tobą i dla ochrony przed roszczeniami, przez okres do 10 lat od roku, w którym zakończono korespondencję. Współpracujemy z firmami hostingowymi, którym możemy przekazywać te dane (odbiorcy danych). Dane mogą być przekazywane poza UE, jedynie do Państw lub podmiotów zatwierdzonych prawem UE. Masz prawo dostępu do Twoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, a także ich przeniesienia. Masz prawo skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych w Polsce lub jego odpowiednika w innym państwie UE. Więcej informacji o zasadach przetwarzania przez nas danych znajduje się w Polityka Prywatności i Cookies.

Porównaj oferty 14 Towarzystw i oszczędzaj na OC/AC!

Darmowe sprawdzenie
Historii Pojazdu

Zobacz nasz kanał YouTube

Odtwórz wideo

Przeczytaj też:

Informacja o przetwarzaniu danych osobowych

Administratorem Twoich danych jest Autoiso Sp. z o.o., nr KRS: 0000840558, adres: ul. Gnieźnieńska 12, 40-142 Katowice, Polska. Możesz się z nami kontaktować również przez e-mail: pomoc@autoiso.pl.

Możemy przetwarzać Twoje dane udostępniane nam podczas kontaktu z nami, które mogą stanowić dane osobowe, w szczególności: adres e-mail, nr telefonu, imię i nazwisko, dane z portali społecznościowych oraz treść wiadomości. Robimy to na podstawie naszych prawnie uzasadnionych interesów, w celu komunikacji z Tobą, dla ochrony przed roszczeniami i realizacji roszczeń, przez okres do 6 lat od roku, w którym zakończono korespondencję, lub do zgłoszenia przez Ciebie skutecznego sprzeciwu. Udostępnienie tych danych jest konieczne do komunikacji.

Możemy ujawniać Twoje dane podmiotom, z którymi współpracujemy i które przetwarzają te dane w naszym imieniu (odbiorcy danych) w celu świadczenia dla nas usług z zakresu: hostingu, informatyki, statystyki i analityki, marketingu, oprogramowania do zarządzania firmą i bazą kontaktów oraz komunikacji elektronicznej, księgowości i doradztwa prawnego. Dane mogą być przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy, jedynie do Państw lub podmiotów zapewniających stopień ochrony danych osobowych odpowiadający regulacjom UE, w szczególności stosujących tzw. standardowe klauzule umowne UE.

Masz prawo dostępu do swoich danych, żądania ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, przeniesienia ich, a także do skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych lub jego odpowiednika w innym państwie UE.

Więcej informacji o przetwarzaniu przez nas danych osobowych znajdziesz w naszej Polityce prywatności.