Komisja Europejska przyjrzy się kierowcom seniorom
Fakt, że to Niemcy mają najwięcej do powiedzenia w Unii Europejskiej, nie budzi żadnych wątpliwości. Dotyczy to również motoryzacji. Najlepszym potwierdzeniem tego faktu jest całkowity zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Europie od 2035 roku. Wydawało się, że jest to przesądzone. Obecnie nie można wykluczyć, że auta spalinowe zostaną z nami na dłużej, aczkolwiek muszą być zasilane e-paliwami. Wszystko dlatego, że weto w sprawie całkowitego zakazu postawiły Niemcy. Teraz na wniosek niemieckich polityków Komisja Europejska zajmuje się starszymi osobami wsiadającymi za kierownicę. Jest bardzo prawdopodobne, że niebawem kierowcy po 70. roku życia będą mieć ograniczone możliwości prowadzenia pojazdów.
Przeczytaj też: “Sprzedaż samochodów spalinowych po 2035 roku bardzo realna!”
Niemiecka Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego zauważa, że starsi kierowcy, chociaż rzadko poruszają się samochodami, stosunkowo często uczestniczą w wypadkach drogowych. Niemcy zauważają, że seniorzy stanowią niemal 15 proc. ofiar wypadków. Wydaje się, że to stosunkowo niewiele, ale pod uwagę należy wziąć tutaj limit kilometrów przejeżdżanych przez seniorów. Poza tym należy pamiętać o tzw. wizji zero do 2050 roku. Przypominamy, że to moment, w którym na drogach w całej Unii Europejskiej przestaną ginąć ludzie, a przynajmniej taki jest ambitny plan.
Obecnie bardziej restrykcyjne przepisy dotyczą często młodych kierowców. Przypomnijmy, że w Polsce zmotoryzowani z prawem jazdy do roku mogą uzbierać tylko 20 punktów karnych. W planach były też specjalne kursy doszkalające i zielone listki na szybach, ale na razie zmiany w tym obszarze nie weszły w życie. Znacznie bardziej realne są obostrzenia dla kierowców po 70. roku życia.
Kierowcy po 70. roku życia – planowane obostrzenia
Przynajmniej na razie nie mówi się głośno o obowiązkowych egzaminach sprawdzających dla seniorów. Niemiecka Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego zauważa, że auta są niezbędne do funkcjonowania dla dużej grupy starszych osób i nie rekomenduje obowiązkowych egzaminów. Natomiast sugerowane są rozwiązania, które i tak ograniczą liczbę seniorów na drogach. Obostrzenia dotknęłyby kierowców po 70. roku życia, tj.:
- okresowe badania lekarskie;
- skrócenie ważności prawa jazdy maksymalnie do 5 lat;
- kursy odświeżające i jazda kontrolna dla kierowców z instruktorem – nie byłyby podstawą do odbierania uprawnień, ale po godzinnej jeździe instruktor uświadamiałby starszych kierowców, na co powinni zwrócić uwagę i jakich tras unikać (od 75. roku życia);
- wykonywanie tzw. samooceny zdolności do prowadzenia przygotowywanej co określony czas przez samych kierowców – polegałoby to na wykonywaniu zadań, które pozwolą określić, czy senior nadal jest zdolny prowadzić samochód bez stwarzania zagrożenia w ruchu drogowym.
Po Komisji Europejskiej proponowanymi zmianami dla kierowców seniorów zajmie się Parlament Europejski. Niewątpliwie europejscy urzędnicy będą musieli wypracować jakiś kompromis, który zostanie zaakceptowany przez państwa członkowskie. Wydaje się jednak, że kierowcy po 70. roku życia z obostrzeniami to coraz bardziej realny scenariusz. Warto w tym miejscu podkreślić, że planowanym zmianom dla starszych seniorów sprzeciwiają się niektóre organizacje branżowe, w tym niemiecki automobilklub ADAC, który zrzesza przeszło 17 milionów członków.
Przeczytaj też: “Wymiana prawa jazdy krok po kroku. Jak wyrobić nowy dokument?”
FAQ – najczęściej zadawane pytania o możliwe zmiany dla kierowców po 70. roku życia
Czy kierowcy seniorzy mają jakiejś ograniczenia?
Nie, zwykły kierowca senior nie jest obecnie w żaden sposób ograniczony w zakresie prowadzenia pojazdów.
Jakie zmiany planują unijni urzędnicy dla starszych kierowców?
Przede wszystkim to skrócenie ważności prawa jazdy maksymalnie do 5 lat oraz obowiązkowe okresowe badania lekarskie. Seniorzy mogą być także zobowiązani do przechodzenia kursów odświeżających, jazdy kontrolnej i testów samooceny do zdolności prowadzenia pojazdów.
Czy kierowcy po 70. roku życia będą musieli przechodzić egzamin na prawo jazdy?
Wydaje się, że nie będzie mieć to miejsca. W proponowanych zmianach nie ma propozycji obowiązkowych egzaminów dla kierowców seniorów.