Opony do pojazdów – co mówi prawo?
Jak zauważyliśmy wyżej, mandat za opony można dostać w kilku sytuacjach, o czym poniżej. Natomiast prawo nie pozwala karać kierowców za jazdę na oponach zimowych latem i odwrotnie – na oponach letnich zimą. Oczywiście pod warunkiem, że ogumienie jest w należytym stanie oraz posiada homologację. Dlatego niezależnie od rodzaju ogumienia:
- opona musi mieć bieżnik o głębokości minimum 1,6 mm lub wyższy od znacznika zużycia TWI;
- opona nie może mieć uszkodzeń (np. pęknięcia).
Warto zauważyć, że funkcjonariusze nie mogą ukarać kierowcy także za używanie starych opon. Rzecz jasna, o ile są one w należytym stanie. Natomiast warto mieć na uwadze, że mieszanka opony w wieku powyżej 8 lat ma zdecydowanie pogorszone właściwości. Zaleca się, aby opony na nowe wymienić do 8. roku eksploatacji.
Wiek opon można w prosty sposób odczytać z kodu DOT umieszczonego na bocznej ścianie ogumienia. To kod składający się maksymalnie z 12 znaków poprzedzonych symbolem DOT. Dla wieku ogumienia kluczowe są cztery ostatnie cyfry. Dwie pierwsze z nich określają tydzień produkcji, dwie ostatnie – rok. Na przykład opona z kodem DOT XXXX XXXX 2023, oznacza to, że została wyprodukowana w 20. tygodniu 2023 roku.
Przeczytaj też: “Jaki jest dopuszczalny wiek opon w Polsce?”
Mandat za opony z art. 97 kodeksu wykroczeń za inne naruszenia
Podczas kontroli drogowej funkcjonariusze mogą zacząć przyglądać się poszczególnym elementom auta, w tym również kondycji opon. Mandat za opony można dostać, jeżeli ogumienie:
- ma bieżnik niższy niż 1,6 mm lub równy ze znacznikiem zużycia opon TWI;
- jest nierównomiernie zużyte i ma bieżnik poniżej 1,6 mm wysokości;
- na jednej osi ma inny rozmiar lub różną rzeźbę bieżnika (nie dotyczy to jazdy na kole zapasowym lub dojazdowym);
- jest spękane lub ponacinane w sposób odsłaniający osnowę;
- ma bąble na bocznej ścianie;
- ma nośność oraz indeks prędkości niedostosowane do nacisku na koła lub prędkości maksymalnej (oprócz opon zimowych);
- wystaje poza obrys nadwozia.
Przeczytaj też: “Czym jest wskaźnik TWI zużycia opony?”
Zdarza się to bardzo rzadko, ale z tytułu art. 97 kodeksu wykroczeń za inne naruszenia, mandat za opony wynieść może nawet 3000 złotych. Najczęściej jest to grzywna w wysokości kilkuset złotych. To znacznie mniej, ale nawet nieco dokładając i tak warto spożytkować te środki na zakup nowych opon.
Szczególnie że mandat za opony to również ryzyko zatrzymania dowodu rejestracyjnego i skierowania pojazdu na badanie techniczne. Rzadziej, aczkolwiek nie można tego wykluczyć przy skrajnie zaniedbanych oponach, policjant może wydać zakaz dalszej jazdy. Oznacza to konieczność wezwania lawety lub po zaparkowaniu w bezpiecznym miejscu obowiązek zmiany opon na nowe.
FAQ – najczęściej zadawane pytania o mandaty za opony
Czy można dostać mandat za używanie opon letnich zimą i zimowych latem?
Nie, policja nie może ukarać kierowcy mandatem za używanie opon, które nie są przeznaczone do konkretnych warunków. Wystarczy, że opona ma bieżnik o głębokości przynajmniej 1,6 mm. To tylko zalecenia, ale zakłada się, aby dla bezpieczeństwa bieżnik opon zimowych miał minimum 4 mm głębokości. Mandatu nie można otrzymać również za używanie zbyt starych opon. Oczywiście to wszystko dotyczy ogumienia, które jest w należytym stanie technicznym.
Kiedy można otrzymać mandat za opony?
Przede wszystkim, jeżeli opona ma bieżnik niższy niż 1,6 mm lub równy ze znacznikiem zużycia opon TWI. To samo dotyczy opon uszkodzonych, czy o innym rozmiarze założonych na jednej osi. Opona nie może także wystawać poza obrys nadwozia pojazdu. Natomiast w przypadku opon letnich i całorocznych nośność oraz indeks prędkości muszą być dostosowane do nacisku na koła lub prędkości maksymalnej pojazdu.
Jaki jest maksymalny mandat za niewłaściwe opony?
Z art. 97 kodeksu wykroczeń za inne naruszenia może on wynieść do 3000 złotych. Zwykle to mandat w wysokości kilkuset złotych. Dodatkowo zachodzi ryzyko zatrzymania dowodu rejestracyjnego i skierowania na badanie techniczne, a nawet zakaz dalszej jazdy.