Jaki jest stan techniczny samochodów we flotach?

Udostępnij
Wasza ocena
stan techniczny samochodów we flotach

W artykule przeczytasz

Wśród aut używanych dostępnych na rynku są również auta poflotowe. Warto zadać sobie pytanie o stan techniczny samochodów we flotach. Czy jest się czego obawiać?

Nowe samochody niemal tylko dla firm

Zacząć należy od tego, że nowe auta w Polsce kupują niemal tylko i wyłącznie przedsiębiorcy. Otóż trzy na cztery takie samochody trafiają do flot firmowych, a wynik ten pewnie jest jeszcze lepszy. Wszystko dlatego, że CEPiK jednoosobowe działalności gospodarcze zalicza na poczet klientów indywidualnych. Nowe pojazdy głównie kupują duże firmy, gdyż te z sektora MŚP często szukają sobie aut na rynku wtórnym, o czym więcej w artykule pt. Małe firmy wybierają samochody używane“. Podobnie jak klienci indywidualni nabywają oni również samochody poleasingowe.

Decydując się na taki pojazd, klient wie, na co się decyduje. Jeszcze przed zakończeniem leasingu, taki samochód przechodzi bowiem odpowiednią procedurę. Określa ona zużycie normatywne i ponadnormatywne pojazdu. Klient kupujący ów samochód ma wgląd do raportu, a więc nie kupuje kota worku, jak ma to miejsce przy zakupie auta od osoby prywatnej, na giełdzie czy w komisie, kiedy to warto wesprzeć się innym raportem, jakim jest Historia Pojazdu. Oczywiście, taki samochód musi przejść też przegląd techniczny.

Wydatki po zakupie samochodu poleasingowego

Stan techniczny samochodów we flotach jest niezły. Wiąże się to z obowiązkami i wydatkami, które są niezbędne po zakupie auta poleasingowego, choć oczywiście nie tylko. Konieczne są sukcesywne przeglądy, naprawy czy badania techniczne. Jeżeli jest to samochód firmowy, dodatkowo pamiętać trzeba o wielu kwestiach związanych z rozliczaniem kosztów auta.

W przypadku firm z sektora MŚP przedsiębiorcy zauważali, że poza utrzymaniem samochodów firmowych w dobrym stanie, wiele nakładów wymaga koordynacja przeglądów serwisowych (13,4 proc. respondentów), ale też rozliczanie faktur związanych z eksploatacją samochodów (13,2 proc.). Dużo czasu pochłaniają też działania administracyjne związane z obsługą floty, m.in. rejestracje i ubezpieczenia (11,1 proc.), ale i koordynacja napraw szkód komunikacyjnych (6,2 proc.).

Jako że są to czynności, które wymagają poświęcenia dużej ilości czasu, na popularności zyskuje też outsourcing usług dla firmowych flot. W ramach takich usług wymienia się np. obsługę techniczną aut firmy, wymianę i przechowywanie opon, likwidację szkód komunikacyjnych, karty paliwowe czy kwestie związane z administracją samochodów w firmie.

Jak oszczędzać na firmowej flocie?

Jednak wiele firm w Polsce, zwłaszcza z sektora MŚP samochody firmowe wykorzystuje także do celów prywatnych. Oczywiście, przekłada się to na zużycie takich pojazdów, a tym samym stan techniczny samochodów we flotach. Dlatego nie brakuje przedsiębiorstw, które stosują metody ograniczające niewłaściwe wykorzystywanie aut firmowych przez pracowników. Na taki krok decyduje się 40 proc. firm z sektora MŚP, choć w znacznie większym stopniu problem ten dotyka duże firmy. W celu ograniczenia kosztów i zużycia aut coraz częściej stosują oni między innymi monitoring. Analizuje on nie tylko pozycję i trasę pojazdu, ale nawet styl jazdy kierowcy.

Nie ma w tym nic dziwnego. Wiele stłuczek i wypadków powodują bowiem kierowcy aut firmowych, którzy niewłaściwie eksploatują pojazdy, na przykład nie dostosowując prędkości do warunków na drodze. Za wprowadzeniem takich systemów przemawiają też statystyki. Monitorowani kierowcy mają świadomość, że są oni obserwowani. W związku z tym jeżdżą wolniej i bardziej stosują się do przepisów ruchu drogowego.

Dlaczego firmy wymieniają samochody we flotach?

O ile samochody, z których firmy rezygnują, są pojazdami poleasingowymi, z reguły ich stan techniczny jest niezły. Niestety, zdarza się, że jest wręcz odwrotnie. Otóż jeden na trzech respondentów zauważa, iż wymienia pojazd tylko dlatego, że nie nadaje się on do dalszej eksploatacji. Oznaczać to może, że stan techniczny samochodów we flotach w dużej części pozostawia wiele do życzenia.

Jednak przyczyny wymiany auta są też inne. Na przykład 1/5 respondentów z sektora MŚP przyznaje, że zmienia auto ze względu na rosnące koszty związane z eksploatacją pojazdu. Z kolei blisko 13 proc. ankietowanych za powód podaje koniec umowy leasingowej, 6 proc. wskazuje na zmiany wewnętrzne w firmie, a tylko 0,6 proc. warunkuje to kwestiami bezpieczeństwa.

Nieco inaczej wygląda to w branży transportowej. Tutaj ponad 40 proc. przedsiębiorców wskazuje na wyższe koszty finansowe, a 23,9 proc. na zły stan techniczny samochodów we flotach.

Pozwala to sądzić, że duża część przedsiębiorców zwraca uwagę na stan techniczny samochodów flotowych. Ważne są jednak również i generowane przez pojazd koszty, choć tak naprawdę oba czynniki się ze sobą łączą. Im samochód starszy i w gorszym stanie, tym i koszty eksploatacji są w jego przypadku wyższe.

Oczywiście, każdy przypadek zakupu takiego auta trzeba rozpatrywać indywidualnie. Taki samochód trzeba też sprawdzić, np. przez przegląd w ASO lub w niezależnym warsztacie, czy przez raport VIN.

Ocena naszych czytelników
[Suma: 2 Średnio: 5]

OBSERWUJ nas na Wiadomości Google.

Kliknij i dodaj nasz kanał do swoich Wiadomości Google i bądź na bieżąco.

Udostępnij:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych jest AutoISO Sp. z o.o. (ul. Gnieźnieńska 12, Katowice 40-142, Polska, pomoc@autoiso.pl). Przetwarzamy Twoje dane (adres e-mail, imię i nazwisko oraz treść wiadomości) na podstawie naszych prawnie uzasadnionych interesów: w celu komunikacji z Tobą i dla ochrony przed roszczeniami, przez okres do 10 lat od roku, w którym zakończono korespondencję. Współpracujemy z firmami hostingowymi, którym możemy przekazywać te dane (odbiorcy danych). Dane mogą być przekazywane poza UE, jedynie do Państw lub podmiotów zatwierdzonych prawem UE. Masz prawo dostępu do Twoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, a także ich przeniesienia. Masz prawo skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych w Polsce lub jego odpowiednika w innym państwie UE. Więcej informacji o zasadach przetwarzania przez nas danych znajduje się w Polityka Prywatności i Cookies.

Porównaj oferty wielu Towarzystw i oszczędzaj na OC/AC!

Darmowe sprawdzenie
Historii Pojazdu

Zobacz nasz kanał YouTube

Odtwórz wideo

Przeczytaj też:

Informacja o przetwarzaniu danych osobowych

Administratorem Twoich danych jest Autoiso Sp. z o.o., nr KRS: 0000840558, adres: ul. Gnieźnieńska 12, 40-142 Katowice, Polska. Możesz się z nami kontaktować również przez e-mail: pomoc@autoiso.pl.

Możemy przetwarzać Twoje dane udostępniane nam podczas kontaktu z nami, które mogą stanowić dane osobowe, w szczególności: adres e-mail, nr telefonu, imię i nazwisko, dane z portali społecznościowych oraz treść wiadomości. Robimy to na podstawie naszych prawnie uzasadnionych interesów, w celu komunikacji z Tobą, dla ochrony przed roszczeniami i realizacji roszczeń, przez okres do 6 lat od roku, w którym zakończono korespondencję, lub do zgłoszenia przez Ciebie skutecznego sprzeciwu. Udostępnienie tych danych jest konieczne do komunikacji.

Możemy ujawniać Twoje dane podmiotom, z którymi współpracujemy i które przetwarzają te dane w naszym imieniu (odbiorcy danych) w celu świadczenia dla nas usług z zakresu: hostingu, informatyki, statystyki i analityki, marketingu, oprogramowania do zarządzania firmą i bazą kontaktów oraz komunikacji elektronicznej, księgowości i doradztwa prawnego. Dane mogą być przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy, jedynie do Państw lub podmiotów zapewniających stopień ochrony danych osobowych odpowiadający regulacjom UE, w szczególności stosujących tzw. standardowe klauzule umowne UE.

Masz prawo dostępu do swoich danych, żądania ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, przeniesienia ich, a także do skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych lub jego odpowiednika w innym państwie UE.

Więcej informacji o przetwarzaniu przez nas danych osobowych znajdziesz w naszej Polityce prywatności.