Małe firmy wybierają samochody używane

małe firmy wybierają samochody używane

Na samochody z rynku wtórnego stawiają w Polsce nie tylko osoby prywatne. Okazuje się, że również małe firmy wybierają auta używane. Mowa o przedsiębiorstwach z sektora małych i średnich przedsiębiorstw. Rzecz jasna, za wyborem takiego rozwiązania stoją niższe koszty.

Samochody używane w firmach z sektora MŚP

Nie da się ukryć, że Polska stoi autami używanymi. Wprawdzie w 2018 roku zarejestrowano ponad 600 tysięcy nowych samochodów osobowych oraz dostawczych, co jest wynikiem najlepszym od dekady, to wygląda on blado przy milionie aut, które sprowadzono do Polski w ciągu 12 miesięcy ubiegłego roku.

Trend pokazuje, że nowe samochody kupują niemal tylko klienci biznesowi. Stanowią oni 74,3 proc. udziału w rynku. Wynik ten z pewnością jest jeszcze większy, gdyż osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą system CEPiK traktuje jako klientów indywidualnych.

Wiele małych firm z sektora MŚP korzysta jednak również z używanych samochodów. Badanie, jakie w trzecim kwartale ubiegłego roku przeprowadzono na zlecenie Carefleet, a więc czołowej na polskim rynku spółki finansowania i zarządzania firmowymi flotami pojazdów, wynika, iż blisko 55 proc. z niemalże 2 milionów drobnych przedsiębiorstw szuka aut na rynku wtórnym. Dlaczego małe firmy wybierają samochody używane? Głównie z uwagi na ich znacznie niższą cenę.

Branża budowlana i transportowa

Najczęściej na takie samochody decydują się przedsiębiorcy z branży budowlanej (81,8 proc. ankietowanych) oraz transportowej (68 proc.). Najrzadziej natomiast po samochody z drugiej ręki sięgają mikro, małe i średnie firmy zajmujące się produkcją (48,7 proc.) i handlem (51,2 proc.).

Sam fakt, że właśnie w budownictwie i transporcie małe firmy wybierają samochody używane, nikogo dziwić nie może. Otóż auta są w tych branżach na tyle mocno eksploatowane, że szybko ulegają zużyciu. Zakup kilkuletniego samochodu na rynku wtórnym po prostu bardziej się opłaca.

Zauważyć trzeba również że mikro i małe firmy wybierają samochody używane najczęściej. Wśród mikroprzedsiębiorstw samochód używany w swojej firmie ma 73 proc. ankietowanych, w małych firmach jest to połowa takich podmiotów, a wśród firm średnich już tylko 27 proc. Wynika to również z faktu ilości aut w firmach. Mikroprzedsiębiorstwa mają jeden lub dwa egzemplarze, a w małych firmach jest kilka takich aut. Średnie przedsiębiorstwa to już natomiast kilkanaście czy nawet kilkadziesiąt pojazdów. Rzadziej stawia się w nich więc na auta używane. W zamian popularne są outsourcingowe modele finansowania floty, np. wynajem długoterminowy.

Gdzie firmy MŚP kupują samochody używane?

Warte podkreślenia, że jedno na cztery (26 proc.) z takich aut przedsiębiorcy nabywają w komisach. Na popularności zyskują także centra sprzedaży samochodów pokontraktowych i poleasingowych, o których pojazdach więcej w artykule pt. Czy warto kupować samochody poleasingowe?“. Dalej są markowe sieci dealerskie (19,1 proc.), samochody sprowadzane z zagranicy (18,7 proc.) czy giełdy samochodowe (10 proc.). Tylko 1,2 proc. stanowią auta odkupione od pracowników i zakupione w licytacjach komorniczych.

Jak sprawdzić stan samochodu używanego?

Małe firmy wybierają samochody używane, ale wybór samochodu dla firmy nie jest prosty. Jako że wielu przedsiębiorców nie stać na nowe auta, należy sobie z tym zadaniem jakość poradzić. Zwłaszcza że w mikro i małych firmach samochód zazwyczaj nie jest najważniejszą inwestycją.

Najbezpieczniej kupić auto poleasingowe. Zdarza się, że mają one przejrzystą historię napraw, a serwis przechodziły w Autoryzowanych Stacjach Obsługi. Dzięki temu są też w stosunkowo dobrym stanie technicznym, choć przerażać może liczba pokonanych kilometrów na liczniku. Większe ryzyko jest przy zakupie samochodu w komisie czy od osoby prywatnej. Niezależnie od sprzedawcy, zawsze taki pojazd powinien zostać drobiazgowo sprawdzony. Nie tylko w warsztacie, gdzie przyjrzy mu się mechanik. Przed zakupem sprawdzenia wymaga Historia Pojazdu. Najlepiej w postaci bogatego raportu, który oferuje serwis Autobaza.pl. Zawiera on w sobie:

  • markę, model, rok produkcji, typ paliwa i inne dane techniczne
  • rejestr znanych odczytów przebiegu pojazdu
  • rejestr uszkodzeń samochodu
  • sprawdzenie w bazach pojazdów kradzionych
  • rejestr sprawdzeń samochodu w serwisie Autobaza.pl
  • ostrzeżenia producenta o usterkach fabrycznych
  • adres miejsca montażu
  • dane z aukcji i portali internetowych prezentujących pojazd
  • wyposażenie samochodu zakodowane w numerze VIN
  • galeria zdjęć pojazdu

Taki raport zwiększa szanse nabywcy na znalezienie samochodu, który posłuży firmie przez kilka kolejnych lat. Oczywiście, nie można zapomnieć o jeździe próbnej, która również potrafi ujawnić wiele mankamentów takiego auta.

Ocena naszych czytelników
[Suma: 3 Średnio: 4]
Sprawdź auto, które Cię interesuje. Nasza wyszukiwarka VIN da Ci pewność legalnego zakupu!
Sprawdź auto

Odpowiedz