Gwarancja a serwis samochodu poza ASO

Udostępnij
Wasza ocena
serwis samochodu poza ASO

W artykule przeczytasz

Zdarza się, że kierowcy nabywają samochód używany, który jest na gwarancji, mimo iż nie był on serwisowany w Autoryzowanych Stacjach Obsługi. Czy rzeczywiście serwis samochodu poza ASO przy zachowaniu gwarancji  jest możliwy?

Dyrektywa unijna GVO

Odwołać się w tym kontekście trzeba do wprowadzonej pod koniec 2004 roku dyrektywy unijnej GVO. To właśnie na jej podstawie serwis samochodu poza ASO jest możliwy nawet w czasie trwania okresu gwarancyjnego. Nie oznacza to jednak, że można wybrać pierwszy lepszy serwis w pobliżu miejsca swojego zamieszkania. Muszą to być bowiem podmioty oferujące wysoki poziom obsługi i odpowiednio wyposażone, a sam serwis samochodu poza ASO powinien odbyć się zgodnie z wymaganiami stawianymi przez producenta.

Co powinien obejmować serwis samochodu poza ASO?

Mechanik w takim zakładzie nie może opierać się tylko i wyłącznie na własnej wiedzy i doświadczeniu. Powinien mieć on bowiem dostęp do dokumentacji serwisowej danego modelu auta, a serwis wykonać nie tylko pobieżnie sprawdzając pojazdy i wymieniając olej czy filtry, ale postępując zgodnie z instrukcją. Ta zawierać w sobie może nawet kilkadziesiąt pozycji, choć wiele zależy tu oczywiście od wieku czy przebiegu pojazdu.

Zadaniem mechanika z takiego zakładu jest przede wszystkim wprowadzenie danych serwisowanego auta do komputera, który ma zainstalowane odpowiednie oprogramowanie warsztatowe. Dzięki temu system sam wygeneruje listę zadań, które mechanik powinien wykonać krok po kroku. Porównać można to z listą kontrolną, którą wypełnić muszą piloci w samolotach.

Poważnym problemem jest podpięcie takiego auta pod komputer diagnostyczny. Co istotne nie może to być byle jaki sprzęt, ale komputer zgodny z wymaganiami producenta. Jest to o tyle istotne, że wiele z nich może działać w tak zwanym trybie Pass Thru, dzięki czemu mechanik ma możliwość połączenia się z serwerami producenta w celu pobrania dokumentacji serwisowej. Przy dostępie do tego trybu nie ma problemu z wykonaniem czynności, które wcześniej wykonać mogły tylko komputery w Autoryzowanych Stacji Obsługi. Dzięki Pass Thru mechanik w niezależnym serwisie może robić więc wszystko to, co obejmował w sobie serwis samochodu w ASO.

Jakie części przy serwisie poza ASO?

Dyrektywa GVO mówi nie tylko o tym, że serwis samochodu poza ASO nie powoduje utraty gwarancji. Odnosi się ona również do stosowanych części zamiennych. Tak oto producenci nie mogą uzależniać obowiązywania gwarancji od wykorzystania oryginalnych elementów. Te mogą pochodzić od niezależnych dostawców, ale muszą spełniać takie same normy jakościowe. W praktyce muszą to być więc części wytwarzane zgodnie z technologią wymaganą przez producenta. Niewątpliwie zwiększa to jednak spectrum możliwości.

Właściwa dokumentacja

Prawidłowo wykonany serwis samochodu poza ASO jest podstawą gwarancji. Ważna jest jednak właściwa dokumentacja wykonanych przez mechanika czynności. Żadnych wątpliwości co do zakresu wykonanych prac być tu nie może. Dlatego też wszystkie czynności serwisowe powinny być wpisane do książki serwisowej, a dodatkowo opatrzone rachunkiem lub fakturą. Dokument taki wskazywać musi wykaz wykonanych prac i zastosowanych części. Poza tym zakres serwisu musi być zgodny z procedurami producenta, co sprowadza się na przykład do tego, że wymiana płynów eksploatacyjnych powinna być terminowa. W innym wypadku będzie to skutkować utratą gwarancji, a tego każdy właściciel pojazdu chce przecież uniknąć. Na koniec dodajmy jeszcze, że serwis samochodu poza ASO powinien być też objęty gwarancją takiego zakładu. Jak wspominaliśmy w artykule pt. Ile kosztuje podstawowy serwis samochodu? mogą to być koszta dosyć wysokie, a więc nawet w sytuacji, kiedy mamy do czynienia ze specjalistami w swoim fachu lepiej się przed wszelkimi nieprzyjemnymi sytuacjami zabezpieczyć.

Podsumowanie

Widać więc wyraźnie, że na mocy dyrektywy GVO serwis samochodu poza ASO nie musi skutkować utratą gwarancji. Warto mieć to na uwadze. Zwłaszcza wtedy, kiedy w pobliżu nie ma autoryzowanych serwisów producenta. Z drugiej strony trzeba być czujnym i wybrać zakład, który wykona wszystkie prace zgodnie z procedurą producenta, a następnie je udokumentuje.

Ocena naszych czytelników
[Suma: 4 Średnio: 4.8]

OBSERWUJ nas na Wiadomości Google.

Kliknij i dodaj nasz kanał do swoich Wiadomości Google i bądź na bieżąco.

Udostępnij:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych jest AutoISO Sp. z o.o. (ul. Gnieźnieńska 12, Katowice 40-142, Polska, pomoc@autoiso.pl). Przetwarzamy Twoje dane (adres e-mail, imię i nazwisko oraz treść wiadomości) na podstawie naszych prawnie uzasadnionych interesów: w celu komunikacji z Tobą i dla ochrony przed roszczeniami, przez okres do 10 lat od roku, w którym zakończono korespondencję. Współpracujemy z firmami hostingowymi, którym możemy przekazywać te dane (odbiorcy danych). Dane mogą być przekazywane poza UE, jedynie do Państw lub podmiotów zatwierdzonych prawem UE. Masz prawo dostępu do Twoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, a także ich przeniesienia. Masz prawo skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych w Polsce lub jego odpowiednika w innym państwie UE. Więcej informacji o zasadach przetwarzania przez nas danych znajduje się w Polityka Prywatności i Cookies.

Porównaj oferty wielu Towarzystw i oszczędzaj na OC/AC!

Darmowe sprawdzenie
Historii Pojazdu

Zobacz nasz kanał YouTube

Odtwórz wideo

Przeczytaj też:

Informacja o przetwarzaniu danych osobowych

Administratorem Twoich danych jest Autoiso Sp. z o.o., nr KRS: 0000840558, adres: ul. Gnieźnieńska 12, 40-142 Katowice, Polska. Możesz się z nami kontaktować również przez e-mail: pomoc@autoiso.pl.

Możemy przetwarzać Twoje dane udostępniane nam podczas kontaktu z nami, które mogą stanowić dane osobowe, w szczególności: adres e-mail, nr telefonu, imię i nazwisko, dane z portali społecznościowych oraz treść wiadomości. Robimy to na podstawie naszych prawnie uzasadnionych interesów, w celu komunikacji z Tobą, dla ochrony przed roszczeniami i realizacji roszczeń, przez okres do 6 lat od roku, w którym zakończono korespondencję, lub do zgłoszenia przez Ciebie skutecznego sprzeciwu. Udostępnienie tych danych jest konieczne do komunikacji.

Możemy ujawniać Twoje dane podmiotom, z którymi współpracujemy i które przetwarzają te dane w naszym imieniu (odbiorcy danych) w celu świadczenia dla nas usług z zakresu: hostingu, informatyki, statystyki i analityki, marketingu, oprogramowania do zarządzania firmą i bazą kontaktów oraz komunikacji elektronicznej, księgowości i doradztwa prawnego. Dane mogą być przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy, jedynie do Państw lub podmiotów zapewniających stopień ochrony danych osobowych odpowiadający regulacjom UE, w szczególności stosujących tzw. standardowe klauzule umowne UE.

Masz prawo dostępu do swoich danych, żądania ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, przeniesienia ich, a także do skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych lub jego odpowiednika w innym państwie UE.

Więcej informacji o przetwarzaniu przez nas danych osobowych znajdziesz w naszej Polityce prywatności.