Czym grozi nieodpowiedni płyn eksploatacyjny w zbiorniku?

nieodpowiedni płyn eksploatacyjny w zbiorniku

W artykule, co Co wymienić po zakupie samochodu używanego? wskazaliśmy między innymi na płyny eksploatacyjne, a w szczególności olej silnikowy i płyn hamulcowy oraz chłodniczy. Jednak co stanie się, kiedy w danym zbiorniczku znajdzie się niewłaściwa substancja? Czym grozi nieodpowiedni płyn eksploatacyjny w zbiorniku?

Problemy z uzupełnieniem płynu do spryskiwaczy

W materiale wideo Sprawdź, jakie są płyny w samochodzie oraz co oznaczają kontrolki na desce rozdzielczej? na naszym kanale Autobaza Videoblog odnieśliśmy się do płynów eksploatacyjnych w aucie i zagrożeń, które niesie w sobie niedopilnowanie ich odpowiedniego poziomu. Płyn do spryskiwaczy jest najmniej ważny, jeśli pod uwagę należałoby wziąć wszystkie substancje, a więc płyn hamulcowy, chłodniczy czy olej w silniku. Niestety to właśnie przy zmianie płynu do spryskiwaczy najczęściej dochodzi do pomyłki. Po części dlatego, że kierowcy na ogół dokonują jego samodzielnej wymiany.

Płyn do spryskiwaczy w układzie hamulcowym

Nieodpowiedni płyn eksploatacyjny w zbiorniku ląduje często w układzie hamulcowym, kiedy to wskutek pomyłki trafia tam płyn do spryskiwaczy. Tego typu pomyłka to poważne zagrożenie dla całego układy hamulcowego. Ciecz w układzie hamulcowym po dolaniu płynu do spryskiwaczy zmienia swoją konsystencję i w zasadzie jest bezużyteczna. Tym bardziej że spada też temperatura jej wrzenia. Przy takiej pomyłce nie należy uruchamiać silnika oraz wciskać pedału hamulca. W zamian trzeba odessać płyn ze zbiornika lub jego wymianę powierzyć specjalistom z zakładu mechanicznego.

Płyn do spryskiwaczy w układzie chłodzenia

Szybko wymiany płynu dokonać należy także przy wlaniu płynu do spryskiwaczy do układu chłodzenia. Wówczas nieodpowiedni płyn eksploatacyjny w zbiorniku ma znacznie mniejszą temperaturę wrzenia, co może doprowadzić do przegrzania i zatarcia się silnika. Ponadto mieszanie dwóch tak różnych płynów doprowadzi do wytrącenia osadów zapychających cały układ.

Płyn do spryskiwaczy w układzie wspomagania

Płyn do spryskiwaczy wlany może zostać też do układu wspomagania, co zmniejszy jego właściwości smarne. Przy dłuższym stosowaniu takiej mieszanki może to doprowadzić do zatarcia pompy lub maglownicy, która jest odpowiedzialna za przenoszenie obrotu kierownicy na koła. Poza usunięciem zanieczyszczonego płynu, a przed jego wymianą należy jeszcze przepłukać i osuszyć układ wspomagania.

Płyn do spryskiwaczy w układzie smarowania

Poza olejem silnikowym żadnego innego płynu nie powinno być także w układzie smarowania. Tu sprawa jest na tyle poważna, że olej poza smarowaniem odprowadza także nadmiar ciepła z obciążonych termicznie elementów, chroni je przed korozją czy uszczelnia komory spalania. Przy takiej pomyłce, która zdarza się jednak stosunkowo rzadko, nie należy uruchamiać silnika, a odtransportować pojazd do serwisu, gdzie olej zostanie usunięty i zmieniony.

Płyn chłodniczy w układzie spryskiwania szyb

Nie tylko płyn do spryskiwaczy może trafić do niewłaściwego zbiorniczka. Nieodpowiedni płyn eksploatacyjny w zbiorniku będącego częścią układu spryskiwania szyb może być płynem chłodniczym. W takiej sytuacji najlepiej go wymienić, ponieważ zmieszanie go z płynem do spryskiwaczy może skutkować tym, że nie będzie on odparowywać z szyby, a dodatkowo zatykać dysze całego układu.

Płyn chłodniczy w układzie smarowania

O wiele poważniejszy problem pojawia się, kiedy płyn chłodniczy przez pomyłkę zostanie wlany zamiast oleju silnikowego. Nie ma on właściwości smarnych, a więc może powodować uszkodzenie silnika czy jego zatarcie, co będzie wiązało się z ogromnym nakładem finansowym. Przy takim niedopatrzeniu nie należy uruchamiać silnika, a zanieczyszczony olej zastąpić nowym o odpowiednich paramentach.

Olej silnikowy w układzie wspomagania

Co zrobić, kiedy do układu wspomagania zamiast specjalnego płynu wleje się olej silnikowy? Chcąc ochronić maglownicę, należy wstrzymać się z odpalaniem silnika i taki płyn jak najszybciej wymienić.

Olej silnikowy w układzie chłodzenia

Nieodpowiedni płyn eksploatacyjny w zbiorniku na ciecz do chłodnicy może dotyczyć uzupełnienia go olejem silnikowym. Tutaj często wystarczające będzie odłączenie gumowej rurki łączącej zbiorniczek wyrównawczy z chłodnicą i jego wyjęcie. Po opróżnieniu i umyciu wystarczy napełnić go właściwym płynem przeznaczonym do układu chłodzenia.

Podsumowanie

Jak zatem widzimy, nieodpowiedni płyn eksploatacyjny w zbiorniku może być powodem wielu problemów, które niestety często wiążą się z poważną awarią. To z kolei może być przyczyną kosztownych usterek, których każdy chce przecież uniknąć. Dlatego warto być uważnym i nie uzupełniać zbiorników na płyny eksploatacyjne wtedy, kiedy nie mamy na to wystarczająco dużo czasu. Lepiej zrobić to w wolnej chwili i uniknąć pomyłki. Z kolei przy zakupie samochodu używanego informacje na temat serwisu auta i wymiany płynów zawiera w sobie raport VIN, który odnosi się do jego całej historii. O innych kosztownych awariach, które niosą w sobie wysokie wydatki z tytułu napraw, przeczytacie w artykule pt. Które usterki samochodowe mogą zrujnować budżet?“.

Ocena naszych czytelników
[Suma: 2 Średnio: 3]

Udostępnij:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on pinterest
Pinterest
Share on linkedin
LinkedIn

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych jest AutoISO Sp. z o.o. (ul. Gnieźnieńska 12, Katowice 40-142, Polska, pomoc@autoiso.pl). Przetwarzamy Twoje dane (adres e-mail, imię i nazwisko oraz treść wiadomości) na podstawie naszych prawnie uzasadnionych interesów: w celu komunikacji z Tobą i dla ochrony przed roszczeniami, przez okres do 10 lat od roku, w którym zakończono korespondencję. Współpracujemy z firmami hostingowymi, którym możemy przekazywać te dane (odbiorcy danych). Dane mogą być przekazywane poza UE, jedynie do Państw lub podmiotów zatwierdzonych prawem UE. Masz prawo dostępu do Twoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, a także ich przeniesienia. Masz prawo skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych w Polsce lub jego odpowiednika w innym państwie UE. Więcej informacji o zasadach przetwarzania przez nas danych znajduje się w Polityka Prywatności i Cookies.

Darmowe sprawdzenie
Historii Pojazdu

Newsletter

Klikając “Zapisz się” zamawiasz newsletter e-mailowy, zawierający także informacje handlowe, w szczególności o usługach i produktach związanych z pojazdami. Zgodę można cofnąć w e-mailu od nas lub informując nas e-mailem. Administrator danych: Autoiso Sp. z o.o. (ul. Gnieźnieńska 12, Katowice 40-142, Polska, pomoc@autoiso.pl). Więcej w Polityce Prywatności.

Zobacz nasz kanał YouTube

Odtwórz wideo

Najnowszy film

Przeczytaj też:

Jaki zimowy płyn do spryskiwaczy – skład, właściwości, marka, cena

Jaki zimowy płyn do spryskiwaczy – skład, właściwości, marka, cena 

Wybierając płyn do spryskiwaczy, przede wszystkim kierujemy się ceną, kolorem czy wielkością pojemnika. Niestety, wielu kierowców nie bierze pod uwagę właściwości fizykochemicznych tego rodzaju cieczy. Jeżeli zainwestujemy w niewłaściwy płyn do spryskiwaczy, może on być niebezpieczny dla elementów samochodu i kierowcy. Sprawdzamy, jak wybrać zimowy płyn do spryskiwaczy, który zapewni czystość przedniej szyby, będzie bezpieczny dla gumowych i plastikowych elementów wycieraczek oraz kierowcy i pasażerów, ma przyjemny zapach i nie zamarznie przy niskich temperaturach.