Jaka jest Toyota Aygo I generacji?

W artykule przeczytasz

Kierowcy szukający sobie używanego auta segmentu A, często pod uwagę biorą japońskiego malucha, jakim jest Toyota Aygo I. Jaki jest ten hatchback, jakie ma opinie, usterki i ceny?

Historia Aygo I

Toyota Aygo I to model, który został zaprezentowany podczas Międzynarodowej Wystawy Samochodowej w Genewie w 2005 roku. To samochód segmentu A, który technicznie jest przybliżony do z Citroena C1 czy Peugeota 107.

Wszystkie trzy modele produkowano bowiem w czeskiej miejscowości Kolin, nieopodal Pragi. Sama Toyota Aygo I to 3- lub 5-drzwiowy hatchback. Zdecydowana większość, bo około 70% egzemplarzy z rynku wtórnego to auta pięciodrzwiowe.

Samochód był produkowany do 2014 roku. W tym czasie przeszedł dwa face liftingi. Pierwszy miał miejsce w 2008 roku, kiedy zmieniono klosze tylnych lamp i przedni zderzak. W 2012 roku drobnej zmianie uległa stylistyka przodu i tyłu auta, dodano również światła do jazdy dziennej wykonane w technologii LED.

Nadwozie i wnętrze

Toyota Aygo I wymiary ma niewielkie. Samochód mierzy 3405 mm długości, a jego nadwozie mieści (podobno) cztery dorosłe osoby.

Z uwagi na skromną przestrzeń, zwłaszcza z tyłu pasażerowie mogą czuć się mniej komfortowo. Zwłaszcza wówczas, kiedy to wyższe osoby, a podróż jest dłuższa. Niewiele miejsca jest na wysokości kolan i nad głową.

W całym modelu widać także duże oszczędności. Mankamentem są tylko uchylane, a nie opuszczane szyby przy fotelach drugiego rzędu. Na wewnętrznej stronie samych drzwi znaleźć można natomiast sporo gołej blachy. Zresztą kabina Toyoty Aygo zdominowana jest przez twarde tworzywa, które dodatkowo nie są najlepiej zmontowane.

W egzemplarzach, które na liczniku mają powyżej 100 000 km, słychać mniejsze lub większe skrzypienie, zwłaszcza zimą podczas mrozu. Ponadto tworzywa w kabinie są podatne na zarysowania. To jednak żadna niespodzianka, jeżeli weźmiemy pod uwagę, że to mały samochód segmentu A.

Toyota Aygo – opinie

Większość egzemplarzy na rynku wtórnym nie jest szczególnie bogato wyposażonych, choć wersji wyposażeniowych nie brakuje (Aygo, Plus, Sport, Black, Blue, Platinum, Ice, Go!, Easy, Active, Premium, Chill). Oczywista nie jest nawet klimatyzacja, chociaż w większości egzemplarzy to element, który można znaleźć na wyposażeniu. W standardzie jest wspomaganie kierownicy, system ABS i dwie poduszki powietrzne.

Żadnego problemu nie ma natomiast z obsługą urządzeń pokładowych. Płaskie i bez trzymania bocznego są z kolei fotele. O ile podczas jazdy miejskiej nie ma to wielkiego znaczenia, o tyle przy dłuższej podróży należy liczyć się z bólem pleców.

Zresztą do dłuższej jazdy, zwłaszcza przy wyższych prędkościach poza terenem zabudowanym, zniechęca również słabo wygłuszona kabina. Niewielki jest też bagażnik, który liczy sobie 139 l pojemności.

Nieźle jest za to pod kątem zabezpieczenia antykorozyjnego. Jeżeli nie są to egzemplarze wypadkowe, a więc podstawą jest sprawdzenie VIN, rdza pojawia się niemal wyłącznie na elementach podwozia i układzie wydechowym. Użytkownicy narzekają natomiast na słabej jakości uszczelki, awaryjne zamki i parujące lampy.

Silniki Aygo I generacji

Nie ma dużego wyboru, jeżeli pod uwagę wziąć paletę silników Toyoty Aygo I. Pod maskę japońskiego malucha trafił jeden silnik benzynowy i jeden motor wysokoprężny. Pierwszy z nich jest jednostką o trzech cylindrach i pojemności 1 litra. Nie jest to silnik zachwycający kulturą pracy i generuje moc na poziomie jedynie 68 KM. Jednak do jazdy miejskiej, zwłaszcza że to auto o małej masie, jest wystarczający.

Z uwagi na krótkie zestopniowanie skrzyni biegów pozwala nawet na dość dynamiczną jazdę, oczywiście biorąc pod uwagę możliwości tej jednostki napędowej. Co ważniejsze, to silnik ekonomiczny, spalający w warunkach jazdy miejskiej do 7,5 l na 100 km, choć poza obszarem zabudowanym Toyota Aygo I spalanie ma niższe — na poziomie ok. 5 l/100 km. Motor nie jest także szczególnie awaryjny.

Benzyniak jest lepszym wyborem niż diesel 1.4 l HDI. To silnik niewiele mniej ekonomiczny, który po latach może narażać na wysokie koszty. Za newralgiczne punkty tej jednostki uznaje się układ wtryskowy i turbinę.

Toyota Aygo I – dane techniczne

Dane techniczne Toyoty Aygo I

Toyota Aygo I generacji występowała jedynie z 5-biegową przekładnią manualną. To skrzynia, w której podczas jazdy w warunkach miejskich szybko zużywa się sprzęgło, wymagające wymiany nawet co 50 000 km. Co do deski rozdzielczej – to niczym szczególnym się nie wyróżnia.

Nie jest to również auto zbyt komfortowe, pracujące na prostym zawieszeniu, z przodu opartym o kolumny McPhersona, z tyłu zaś na belce skrętnej. Niski komfort po części wynagradza stosunkowo niezła trwałość zawieszenia, a nawet ewentualne naprawy nie są szczególnie kosztowne. Najczęściej ingerencji mechaników wymagają zużywające się amortyzatory i końcówki drążków kierowniczych.

Sytuacja Aygo na rynku wtórnym

Używana Toyota Aygo I to auto o średniej podaży. W serwisach ogłoszeniowych znaleźć można 200-300 egzemplarzy wystawionych na sprzedaż, z czego około 10 proc. pochodzi z polskich salonów.

Oczywiście Toyota Aygo I ceny ma różne. Najtańsze egzemplarze nabyć można za ok. 6000 zł. Często to jednak pojazdy bez klimatyzacji, a co gorsza również z przebiegiem powyżej 200 tys. km.

Po drugiej stronie są auta w cenie powyżej 20 000 zł — z przebiegiem do 30 tys. km i bogatym wyposażeniem.

Wydaje się, że optymalnie na zakup zadbanego egzemplarza warto przeznaczyć ok. 15 000 zł. W tej cenie można zostać właścicielem zadbanej i bezwypadkowej Aygo I, z przebiegiem ok. 100 tys. km i udokumentowaną historią serwisową. Ta może być również sprawdzona przez raport VIN w serwisie Autobaza. Wówczas interesant znajdzie w nim m.in.:

  • podstawowe informacje o sprawdzanym pojeździe (np. marka, model, rodzaj paliwa, rok produkcji);
  • informacje o fabrycznym wyposażeniu;
  • chronologiczną listę znanych uszkodzeń pojazdu (data zdarzenia, kraj i status uszkodzenia, wartość szkody);
  • chronologiczną listę znanych odczytów przebiegu pojazdu;
  • chronologiczny rejestr wystąpień pojazdu na aukcjach internetowych lub motoryzacyjnych portalach ogłoszeniowych;
  • informacje o sprawdzeniach numeru VIN w serwisie autobaza.pl;
  • rejestr sprawdzeń egzemplarza w narodowych bazach pojazdów poszukiwanych;
  • wykaz ostrzeżeń dotyczących usterek fabrycznych;
  • informacje na temat producenta pojazdu;
  • galerię zdjęć sprawdzanego pojazdu.

Oczywiście jednocześnie nie można zapominać o tradycyjnych i dobrze znanych metodach weryfikowania stanu pojazdu. Dlatego zawsze warto go obejrzeć z mechanikiem, sprawdzić podczas przeglądu w niezależnym warsztacie i przetestować w trakcie jazdy próbnej.

Wówczas nie powinno być problemu ze znalezieniem zadbanego egzemplarza, wartego swojej ceny, który nie narazi na większe koszty zaraz po zakupie. Jeżeli jest inaczej i nabywca został w jakiś sposób oszukany, na przykład sprzedawca nie poinformował go o poważnych usterkach, może dochodzić swoich praw z tytułu rękojmi, szerzej opisanej w artykule pt. Rękojmia na samochód używany“.

Sama Toyota Aygo to natomiast stosunkowo dobry samochód, w którym z reguły psują się jedynie drobiazgi. Być może komfort jazdy nie jest najwyższy, a bagażnik nieco zbyt mały, Toyota Aygo I spełnia wymagania stawiane samochodom przeznaczonym do poruszania się w warunkach jazdy miejskiej.

Jeśli jednak Toyota Aygo jest dla Ciebie za mała, być może zainteresuje Cię Toyota Yaris.

Ocena naszych czytelników
[Suma: 7 Średnio: 3.6]

OBSERWUJ nas na Wiadomości Google.

Kliknij i dodaj nasz kanał do swoich Wiadomości Google i bądź na bieżąco.

Udostępnij:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych jest AutoISO Sp. z o.o. (ul. Gnieźnieńska 12, Katowice 40-142, Polska, pomoc@autoiso.pl). Przetwarzamy Twoje dane (adres e-mail, imię i nazwisko oraz treść wiadomości) na podstawie naszych prawnie uzasadnionych interesów: w celu komunikacji z Tobą i dla ochrony przed roszczeniami, przez okres do 10 lat od roku, w którym zakończono korespondencję. Współpracujemy z firmami hostingowymi, którym możemy przekazywać te dane (odbiorcy danych). Dane mogą być przekazywane poza UE, jedynie do Państw lub podmiotów zatwierdzonych prawem UE. Masz prawo dostępu do Twoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, a także ich przeniesienia. Masz prawo skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych w Polsce lub jego odpowiednika w innym państwie UE. Więcej informacji o zasadach przetwarzania przez nas danych znajduje się w Polityka Prywatności i Cookies.
Porównaj oferty wielu Towarzystw i oszczędzaj na OC/AC!
Advertisement

Darmowe sprawdzenie
Historii Pojazdu

Zobacz nasz kanał YouTube

Przeczytaj też:

Informacja o przetwarzaniu danych osobowych

Administratorem Twoich danych jest Autoiso Sp. z o.o., nr KRS: 0000840558, adres: ul. Gnieźnieńska 12, 40-142 Katowice, Polska. Możesz się z nami kontaktować również przez e-mail: pomoc@autoiso.pl.

Możemy przetwarzać Twoje dane udostępniane nam podczas kontaktu z nami, które mogą stanowić dane osobowe, w szczególności: adres e-mail, nr telefonu, imię i nazwisko, dane z portali społecznościowych oraz treść wiadomości. Robimy to na podstawie naszych prawnie uzasadnionych interesów, w celu komunikacji z Tobą, dla ochrony przed roszczeniami i realizacji roszczeń, przez okres do 6 lat od roku, w którym zakończono korespondencję, lub do zgłoszenia przez Ciebie skutecznego sprzeciwu. Udostępnienie tych danych jest konieczne do komunikacji.

Możemy ujawniać Twoje dane podmiotom, z którymi współpracujemy i które przetwarzają te dane w naszym imieniu (odbiorcy danych) w celu świadczenia dla nas usług z zakresu: hostingu, informatyki, statystyki i analityki, marketingu, oprogramowania do zarządzania firmą i bazą kontaktów oraz komunikacji elektronicznej, księgowości i doradztwa prawnego. Dane mogą być przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy, jedynie do Państw lub podmiotów zapewniających stopień ochrony danych osobowych odpowiadający regulacjom UE, w szczególności stosujących tzw. standardowe klauzule umowne UE.

Masz prawo dostępu do swoich danych, żądania ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, przeniesienia ich, a także do skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych lub jego odpowiednika w innym państwie UE.

Więcej informacji o przetwarzaniu przez nas danych osobowych znajdziesz w naszej Polityce prywatności.