Ford Focus III — co przemawia za Focusem Mk3?

Udostępnij
Wasza ocena
Jaki jest Ford Focus III generacji?

W artykule przeczytasz

Ford Focus III to dla wielu kierowców jedna z najlepszych opcji wśród kompaktów dostępnych na rynku wtórnym. Jak każdy model, również Focus Mk3 ma swoje mankamenty. Jaki w związku z tym jest używany Focus trzeciej generacji?

Historia Focusa III generacji

Ford Focus III generacji to model po raz pierwszy zaprezentowany w 2010 roku i produkowany przez osiem lat. Model powstał na bazie zmodernizowanej konstrukcji płyty podłogowej I i II generacji Focusa.

Pod kątem stylistyki, trzecia generacja Focusa bazuje na filozofii Kinetic Design, nawiązując do modeli Fiesta i C-Max, o którym więcej w artykule pt. Używany Ford C-Max I – połączenie auta rodzinnego i kompaktu“. Z przodu znalazło się miejsce na charakterystyczny, trapezoidalny wlot powietrza z dwiema poprzeczkami, a przy tym agresywnie zarysowane reflektory. Z kolei z tyłu postawiono na wielokątne lampy ze strzelistym wcięciem sięgającym do tylnych błotników.

Ford Focus III generacji występował jako:

  • 5-drzwiowy hatchback,
  • 4-drzwiowy sedan,
  • 5-drzwiowe kombi.

Każda z trzech wersji oferowała wystarczającą ilość miejsca z przodu, czego nie można powiedzieć o tylnej kanapie. Większy mógłby być również bagażnik, który w odmianie Ford Focus III hatchback liczy sobie tylko 316 l. Lepiej jest w odmianie Ford Focus III kombi, gdzie jest to 476 l.

O tym, jak wysoko oceniany był to model, najlepiej świadczy nagroda w plebiscycie na Europejski Samochód Roku 2012, w którym Focus Mk3 zajął trzecie miejsce.

Face lifting

W toku swojej produkcji zakończonej w 2018 roku Focus III przeszedł jeden face lifting. Na początku 2014 roku, podczas targów Mobile World Congress w Barcelonie, zaprezentowano wersję po gruntownym face liftingu. Model doczekał się m.in. zmiany przedniej części nadwozia, która powstała w zgodzie z nowym kierunkiem stylistycznym marki.

Focus Mk3 otrzymał nowy kształt maski, węższe reflektory, przestylizowany zderzak i większą osłonę chłodnicy. Egzemplarze po liftingu zyskały również nowe, elektroniczne systemy wspomagania jazdy i parkowania. Jak przy wielu modernizacjach, o nowe jednostki napędowe poszerzono też paletę silników.

Focus III po liftingu
Focus III po liftingu

Z kolei już we wnętrzu wynikiem zmian była m.in. nowa trójramienna kierownica, odchudzona z przycisków deska rozdzielcza, nowy, 8-calowy ekran dotykowy z systemem multimedialnym SYNC czy czytelniejszy panel klimatyzacji. Poprawiono także jakość materiałów w kabinie.

Dodatkowe wersje Focusa Mk3

Poza tym Ford Focus III występował w wersjach specjalnych, którymi są:

  • Ford Focus Mk3 Electric — zaprezentowany w 2011 roku i produkowany od 2013 roku Focus Electric to odmiana z napędem elektrycznym. Silnik ma moc maksymalną 145 KM i pozwala pokonać do 161 km.
  • Ford Focus III ST — odmiana zaprezentowana w 2011 roku, która wyróżniała się innym wyglądem pasa przedniego, z dużym, trapezoidalnym wlotem powietrza i dodatkowymi nakładkami na zderzakach. Dodatkowo Focus III ST to tylny dyfuzor, dodatkowy spojler, sportowe ogumienie, większe alufelgi oraz sportowe zawieszenie. Egzemplarze ST były napędzane 2-litrowym benzyniakiem o mocy 250 KM.
  • Ford Focus III RS — odmiana zaprezentowana w 2015 roku, z 2,3-litrowym, turbodoładowanym silnikiem Ecoboost o mocy 350 KM. Samochód ma napęd 4 × 4 Ford Performance All-Wheel-Drive oraz dwa elektronicznie sterowane sprzęgła, po jednym na każdą z tylnych półosi.
Ford Focus III w wersji RS
Ford Focus III w wersji RS

Wyposażenie Focusa III

Ford Focus III był dostępny w wielu wersjach wyposażenia: Ambiente Start, Ambiente, Trend, Edition, Trend Sport, SYNC Edition, Business, Titanium, SilverX, GoldX, PlatiniumX, Titanium Navi, Trend Sport, ST-Line, ST-Line Red, ST-Line Black.

Poza tym to wersje limitowane: Edition, Champions Edition, S, SE, SEL.

W standardzie kierowca mógł liczyć na 6 airbagów, 2 poduszki kurtynowe, system ABS z EBD, ESP, komputer pokładowy, elektrycznie sterowane przednie szyby i lusterka, zamek centralny.

Szeroka była też liczba opcji: podgrzewane przednia szyba, lusterka, dysze spryskiwaczy i fotele, manualna klimatyzacja, 2-strefowa klimatyzacja automatyczna, elektrycznie sterowane szyby tylne, nawigacja satelitarna, 8-calowy dotykowy wyświetlacz LCD, przycisk FordPower, bezkluczykowy system uruchamiania pojazdu.

Ford Focus III — silniki

Ford Focus trzeciej generacji to spora rewolucja w zakresie siników. W momencie, kiedy do oferty wprowadzono turbodoładowaną rodzinę EcoBoost, z oferty niemal całkowicie zniknęły wolnossące benzyniaki. Jedynym w ofercie był silnik 1.6 Ti-VCT.

To motor benzynowy ze zmiennymi fazami rozrządu. Silnik jest prosty, a więc tani w serwisowaniu. Przy przebiegu ok. 200 tys. km mogą pojawić się nieszczelności układu chłodzącego, co może skończyć się przegrzaniem silnika. Przy podobnym interwale zdarzają się awarie cewek zapłonowych, sond lambda czy czujnika położenia wału karbowego.

Uważać trzeba też na ubytki oleju, co może doprowadzić do awarii wariatora zmiennych faz rozrządu. Poważniejszą awarią jest też usterka czujnika położenia wału.

Gorzej po latach eksploatacji wypadają nowsze silniki EcoBoost, które reprezentują erę downsizingu, na przykład trzycylindrowy motor 1.0 o mocy od 100 do 140 KM. Problemem są w nim awarie układu chłodzenia, a w tym nieszczelność pompy wody, co w najgorszym wypadku może się skończyć pęknięciem głowicy cylindrów.

Problem z układem chłodzenia dotyczy też większego silnika 1.6 EcoBoost o mocy 150 lub 182 KM, który po liftingu został zastąpiony udoskonaloną jednostką 1.5 EcoBoost.

W przypadku silników wysokoprężnych Focus III oferuje między innymi stanowiące większość na rynku wtórnym motory 1.6 TDCi oraz silniki 2.0 TDCi. Oba silniki to wynik współpracy z PSA. Mniejszy motor ma tylko 8 zaworów, jest dobrze dopracowany i do tego oszczędny. Dodatkowo w ciągu produkcji wprowadzono Diesla 1.5 TDCi.

Bolączką silników wysokoprężnych są ich duże przebiegi. Z czasem wymiany wymaga koło dwumasowe, a regeneracji poddać należy turbo czy układ wtryskowy.

Ford Focus III — dane techniczne

Silniki benzynowe:

  • 1.0 EcoBoost: 100, 125 i 140 KM,
  • 1.5 EcoBoost: 150 i 182 KM,
  • 1.6 Ti-VCT: 85, 105 i 125 KM,
  • 1.6 EcoBoost: 150 i 182 KM,
  • ST 2.0 EcoBoost: 250 KM,
  • RS 2.3 EcoBoost: 350 KM.

Silniki wysokoprężne:

  • 1.5 TDCi: 95, 105 i 120 KM,
  • 1.6 TDCi: 95, 105 i 115 KM,
  • 2.0 TDCi: 115, 140, 150 i 163 KM,
  • ST 2.0 TDCi: 185 KM.

Co ważne, Ford Focus III spalanie ma na dość niskim poziomie. Po wprowadzeniu jednostek EcoBoost oszczędne są motory benzynowe i diesle. W zależności od pojemności i wersji silniki EcoBoost spalają w granicach 6-7,5 l/100 km. Diesle to spalanie na poziomie 5-6 l/100 km.

Co psuje się w Focusie III generacji?

Poza wspomnianymi już kłopotami z silnikami EcoBoost zdarzają się w nich problemy z żaluzją chłodnicy, co prowadzi do niedogrzania lub przegrzania jednostki napędowej. To natomiast może skończyć się pęknięciem głowicy (w silniku 1.0) lub bloku silnika (1.6). Koszty naprawy oscylują wówczas w granicach 6 tys. zł.

Problemy nie omijają też odmian sportowych. W wersji ST pękają tłoki, a jako że rynek części zamiennych jest niewielki, wydłuża się czas naprawy. W Focusie RS wadą fabryczną były natomiast uszczelki pod głowicą, co objawiało się białym dymem z rury wydechowej. Jednak większość dostępnych Focusów RS z rynku wtórnego przeszło już akcję serwisową. O tym, czy dany egzemplarz był wzywany z tego powodu do ASO, powie raport VIN.

Dlatego bezpiecznym rozwiązaniem wśród benzyniaków jest jednostka wolnossąca. Oczywiście kluczem jest wybór dobrze zachowanego egzemplarza, z przebiegiem poniżej 200 tys. km.

Wśród diesli typową usterką jest awaria pompy sprzęgła lub wysprzęglika, kiedy pedał wpada w podłogę. Zdarzają się też problemy z układem wtryskiwaczy czy synchronizatorami w skrzyni biegów.

Osobny akapit należy poświęcić dwusprzęgłowej skrzyni PowerShift, w której problematyczna jest mechatronika. Nie są to udane przekładnie. Nawet pomimo regeneracji sprzęgieł, po przejechaniu 200-250 tys. km pojawiają się problemy ze sterownikiem czy łożyskami. Naprawa jest droga, a więc bezpieczniejszym wyborem będzie manualna skrzynia biegów, która na szczęście występuje w większości Focusów Mk3.

W przypadku elementów wyposażenia nierzadko psują się systemy multimedialne i radia.

Sytuacja na rynku wtórnym

Ford Focus III opinie ma na tyle dobre, że będzie naprawdę ciekawym wyborem dla kierowców zainteresowanych autem kompaktowym. Dość atrakcyjne są też ceny.

Najtańsze egzemplarze z początku produkcji nabyć można nawet poniżej 20 000 zł. Z reguły to jednak samochody z dużymi przebiegami, na przykład egzemplarze poflotowe, które mają na liczniku nawet przeszło 300 tys. km. Ford Focus III ceny ma wyższe, jeżeli to egzemplarz po liftingu. Na jego zakup należy przygotować przeszło 30 000 zł. Na zadbane auto w dobrym stanie wystarczy natomiast 25-30 tys. zł.

Przeszło połowa rynku używanych Focusów to egzemplarze z dieslem pod maską. Pośród odmian większość stanowią Focusy w wersji hatchback, ewentualnie kombi. Mało popularne są wersje Ford Focus III sedan, które wielokrotnie pochodzą z USA.

Focus III w odmianie kombi
Focus III w odmianie kombi

Czy warto kupić Focusa III generacji?

Używany Ford Focus III generacji to jeden z najchętniej wybieranych kompaktów. Do jego zalet należą zawieszenie, jednostki napędowe oraz hamulce. Szukając sobie Focusa Mk3, warto zwrócić uwagę na dobre diesle. Natomiast Focus III z silnikiem benzynowym będzie odpowiedni dla kierowców, którzy użytkują auto głównie w warunkach miejskich.

Źródłami usterek Focusa III są najczęściej karoseria, układ elektryczny i przeniesienie napędu. Oczywiście, jak zawsze przy samochodach używanych, egzemplarz z rynku wtórnego należy poddać drobiazgowej weryfikacji. Pomaga Raport Historii Pojazdu, który zawiera w sobie dane techniczne, fabryczne wyposażenie, informacje o szkodach i kolizjach, historyczne zdjęcia, czy pozwala zajrzeć w rekordy baz kradzieżowych. W końcu pomagają też przegląd w warsztacie i jazda próbna.

Ocena naszych czytelników
[Suma: 42 Średnio: 3.7]

OBSERWUJ nas na Wiadomości Google.

Kliknij i dodaj nasz kanał do swoich Wiadomości Google i bądź na bieżąco.

Udostępnij:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

Jedna odpowiedź

  1. 50 tyś rocznie robię 1.6 tdci 95km z 2011r a na zegarze jest 380 tys km i tak naprawde nic się nie dzieje poza jednym wtryskiem który wymieniłem[ a kupiłem używany za 200zł] nawet nie przepisywałem,komputer sam dostosował dawke do piezoelektrycznych wtryskiwaczy.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych jest AutoISO Sp. z o.o. (ul. Gnieźnieńska 12, Katowice 40-142, Polska, pomoc@autoiso.pl). Przetwarzamy Twoje dane (adres e-mail, imię i nazwisko oraz treść wiadomości) na podstawie naszych prawnie uzasadnionych interesów: w celu komunikacji z Tobą i dla ochrony przed roszczeniami, przez okres do 10 lat od roku, w którym zakończono korespondencję. Współpracujemy z firmami hostingowymi, którym możemy przekazywać te dane (odbiorcy danych). Dane mogą być przekazywane poza UE, jedynie do Państw lub podmiotów zatwierdzonych prawem UE. Masz prawo dostępu do Twoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, a także ich przeniesienia. Masz prawo skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych w Polsce lub jego odpowiednika w innym państwie UE. Więcej informacji o zasadach przetwarzania przez nas danych znajduje się w Polityka Prywatności i Cookies.
Porównaj oferty wielu Towarzystw i oszczędzaj na OC/AC!
Advertisement

Darmowe sprawdzenie
Historii Pojazdu

Zobacz nasz kanał YouTube

Odtwórz wideo

Przeczytaj też:

Informacja o przetwarzaniu danych osobowych

Administratorem Twoich danych jest Autoiso Sp. z o.o., nr KRS: 0000840558, adres: ul. Gnieźnieńska 12, 40-142 Katowice, Polska. Możesz się z nami kontaktować również przez e-mail: pomoc@autoiso.pl.

Możemy przetwarzać Twoje dane udostępniane nam podczas kontaktu z nami, które mogą stanowić dane osobowe, w szczególności: adres e-mail, nr telefonu, imię i nazwisko, dane z portali społecznościowych oraz treść wiadomości. Robimy to na podstawie naszych prawnie uzasadnionych interesów, w celu komunikacji z Tobą, dla ochrony przed roszczeniami i realizacji roszczeń, przez okres do 6 lat od roku, w którym zakończono korespondencję, lub do zgłoszenia przez Ciebie skutecznego sprzeciwu. Udostępnienie tych danych jest konieczne do komunikacji.

Możemy ujawniać Twoje dane podmiotom, z którymi współpracujemy i które przetwarzają te dane w naszym imieniu (odbiorcy danych) w celu świadczenia dla nas usług z zakresu: hostingu, informatyki, statystyki i analityki, marketingu, oprogramowania do zarządzania firmą i bazą kontaktów oraz komunikacji elektronicznej, księgowości i doradztwa prawnego. Dane mogą być przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy, jedynie do Państw lub podmiotów zapewniających stopień ochrony danych osobowych odpowiadający regulacjom UE, w szczególności stosujących tzw. standardowe klauzule umowne UE.

Masz prawo dostępu do swoich danych, żądania ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, przeniesienia ich, a także do skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych lub jego odpowiednika w innym państwie UE.

Więcej informacji o przetwarzaniu przez nas danych osobowych znajdziesz w naszej Polityce prywatności.