Używany Ford C-Max I – połączenie auta rodzinnego i kompaktu

uzywany-ford-c-max-i-polaczenie-auta-rodzinnego-i-kompaktu

Szukając sobie samochodu rodzinnego, wielu kierowców rozgląda się za dużymi i nudnymi w stylistyce vanami. Na szczęście są samochody, które doskonałe łączą auta kompaktowe i rodzinne. Takie auto w swojej ofercie ma również Ford. Jest nim używany Ford C-Max I, który spełni wymagania i odpowie na potrzeby kierowców oraz ich bliskich.

Historia Forda C-Max

Produkcja Forda C-Max ruszyła w 2003 roku. W zasadzie był to Ford Focus C-Max, gdyż Amerykanie chcieli, aby auto kojarzyło się z kompaktowym Focusem. Termin Max odnosił się natomiast do nowej linii samochodów rodzinnych.

Auto zostało stworzone na platformie podłogowej Forda C1, która była też bazą dla Focusa drugiej generacji, a nawet Mazdy Premacy. Duże zmiany stylistyczne, zgodne z filozofią Kinetic Design pojawiły się w 2007 roku. Auto zyskało wówczas nowe dodatki, z nazwy usunięto natomiast słowo Focus, przez co model stał się tym samym Fordem C-Max. Najmłodszy obecnie używany Ford C-Max to 9-latek. Produkcję pierwszej generacji tego modelu zakończono bowiem w 2010 roku.

Używany Ford C-Max I – nadwozie i wnętrze

Na pierwszy rzut oka C-Max przypomina Focusa. Jest jednak od nieco wyższy oraz dłuższy, sprawiając wrażenie przerośniętego. To duży plus dla tych, którzy szukali auta rodzinnego, a jednocześnie chcieli mieć samochód dynamiczny, który nie ustępował pod tym względem pojazdom z segmentu C.

Przed liftingiem Ford C-Max I nie zaskakiwał pod względem stylistyki. Niewiele różnił się od Focusa, mając między innymi tylne lampy wpisujące się w słupek D. Na tej płaszczyźnie produkowany przed 2007 rokiem C-Max jest więc dość nudny. Wiele do zarzucenia nie można mieć mu natomiast pod względem ergonomii oraz komfortu. Dobre są też jego właściwości jezdne.

Wiele dobrego w zakresie stylistyki zaobserwowano po faceliftingu. Zmieniono zderzaki, klosze lamp czy przedni grill. Atrakcyjne zmiany dotyczyły też wnętrza. Wprawdzie nie zmieniono układu, ale zastosowano nowe panele sterowania, przez co kabina wygląda na nowocześniejszą, a jest też przyjaźniejsza i przytulniejsza pasażerom.

Wewnątrz przestrzeni jest na tyle dużo, że komfortowa będzie nawet dłuższa podróż czterech dorosłych osób. Nieco zbyt mały jest natomiast bagażnik. Przestrzeń bagażowa w standardzie oferuje 460 l wolnego miejsca. Jednak po złożeniu oparć tylnej kanapy znacznie urasta, a do dyspozycji kierowcy jest aż 1620 litrów.

Używany Ford C-Max I – silniki

Ford w odmianie C-Max oferuje szeroką paletę jednostek napędowych. Produkowano go z trzema silnikami benzynowymi oraz czterema dieslami.

Podstawowym wariantem wśród benzyniaków jest silnik 1.6 Duratec o mocy 105 KM i z momentem obrotowym 150 Nm. Nie gwarantuje on szczególnej dynamiki, ale jest w miarę ekonomiczny, ze średnim spalaniem na poziomie 6,6 l/100 km. Alternatywą może być silnik 1.8 Duratec o mocy 125 KM oraz 165 Nm. Tu, w przypadku jazdy w warunkach miejskich spalanie rośnie nawet do 10 litrów, choć średnio jest to 7 l/100 km. C-Max z takim motorem wiele zyskuje jednak pod kątem dynamiki. Najsilniejszym motorem benzynowym, jaki może mieć pod maską używany Ford C-Max I, jest silnik 2.0 Duratec (145 KM, 185 Nm), z akceptowalnym spalaniem ok. 7,5 l/100 km.

Ford C-Max I – silniki benzynowe:
  • 1.6 Duratec – moc 105 KM, moment obrotowy 150 Nm, prędkość maksymalna 180 km/h, średnie spalanie 6,6 l/100 km
  • 1.8 Duratec – moc 125 KM, moment obrotowy 165 Nm, prędkość maksymalna 195 km/h, średnie spalanie 7,1 l/100 km
  • 2.0 Duratec – moc 145 KM, moment obrotowy 185 Nm, prędkość maksymalna 203 km/h, średnie spalanie 7,3 l/100 km

Szeroki wybór jest też wśród diesli. Podstawową jednostką napędową pośród motorów wysokoprężnych jest silnik 1.6 TDCi o mocy 95 KM i 230 Nm momentu obrotowego. Moc jest trochę zbyt niska, ale za to spalanie na poziomie jedynie 4,6 l/100 km. Mocniejszą odmianą jest motor o tej samej pojemności, ale generujący już 109 KM i 240 Nm, przy średnim spalaniu jedynie ok. 4,5 l/100 km. Kolejną wersją jest 115-konny silnik 1.8 TDCi (280 Nm), ale najmocniejszym motorem 2.0 TDCi (140 KM, 320 Nm). Z tym silnikiem pod maską C-Max ma świetną dynamikę, z prędkością maksymalną 201 km/h. Jego średnie spalanie to z kolei niewiele ponad 5 l/100 km.

Ford C-Max I – silniki wysokoprężne:
  • 1.6 TDCi – moc 95 KM, moment obrotowy 230 Nm, prędkość maksymalna 170 km/h, średnie spalanie 4,6 l/100 km
  • 1.6 TDCi – moc 109 KM, moment obrotowy 245 Nm, prędkość maksymalna 185 km/h, średnie spalanie 4,5 l/100 km
  • 1.8 TDCi – moc 115 KM, moment obrotowy 280 Nm, prędkość maksymalna 188 km/h, średnie spalanie 5,4 l/100 km
  • 2.0 TDCi – moc 140 KM, moment obrotowy 320 Nm, prędkość maksymalna 201 km/h, średnie spalanie 5,1 l/100 km

Używany Ford C-Max I – eksploatacja i ceny

Szeroka oferta jednostek napędowych to tylko jedna z zalet, jakie ma Ford C-Max. To model, który nie figuruje w raportach usterkowości aut używanych, m.in. Dekra czy TUV, który przywołano w artykule Najbardziej awaryjne samochody dziesięcioletnie“. Awarie w tym modelu zdarzają się rzadko, choć wrażliwe – zwłaszcza w polskich warunkach drogowych – jest delikatne zawieszenie. Szybko psują się łączniki stabilizatora oraz silentblocki wahaczy. Poza tym problemy może też sprawiać alternator. W kabinie producenci mogliby natomiast postawić na wyższej jakości materiały, ale na szczęście nie są to usterki mechaniczne, które narażają właściciela na wysokie koszty napraw.

Z reguły, debiut producenta w danym segmencie i nowe rozwiązania kończą się nieudanie. Poszkodowani są wówczas kierowcy. Ford C-Max wymknął się z tego schematu. Jest to model udany i dynamiczny. Dobrze prezentuje się też od strony wizualnej, zwłaszcza po liftingu z 2007 roku, kiedy nabrał ciekawych i świeżych kształtów. Dodając do tego dobre prowadzenie, jest to samochód, który nie powinien rozczarować kierowców zainteresowanych autem rodzinnym. Ile kosztuje używany Ford C-Max I?

Najtańsze egzemplarze z początku produkcji kosztują w granicach 8-9 tysięcy złotych. Lepiej wyposażony C-Max to natomiast ok. 10 000 zł. Dobrym wyborem są odmiany po liftingu, z mocnym silnikiem benzynowym lub dynamicznym 2-litrowym dieslem, choć wówczas ceny mogą skoczyć do kwoty nawet ponad 20 tys. zł.

Używany Ford C-Max I – ceny:
  • 1.6 Duratec – 6-9 tys. zł (2003-04), 10-13 tys. zł (2005-06), 14-16 tys. zł (2007-08), 17-22 tys. zł (2009-10)
  • 1.8 Duratec – 6-10 tys. zł (03-04), 11-13 tys. zł (05-06), 14-17 tys. zł (07-08), 18-24 tys. zł (09-10)
  • 2.0 Duratec – 9-13 tys. zł (03-04), 14-16 tys. zł (05-06), 17-19 tys. zł (07-08), 20-25 tys. zł (09-10)
  • 1.6 TDCi – 7-8 tys. zł (03-04), 9-11 tys. zł (05-06), 12-14 tys. zł (07-08), 15-19 tys. zł (09-10)
  • 1.8 TDCi – 8-9 tys. zł (03-04), 10-12 tys. zł (05-06), 13-17 tys. zł (07-08), 18-21 tys. zł (09-10)
  • 2.0 TDCi – 8-9 tys. zł (03-04), 10-13 tys. zł (05-06), 14-18 tys. zł (07-08), 19-22 tys. zł (09-10)

Używany Ford C-Max I – czy warto?

Ford C-Max I może być w związku z tym naprawdę ciekawym wyborem dla tych, którzy szukają auta rodzinnego. Samochód oferuje sporo przestrzeni wewnątrz przy rozsądnych gabarytach nadwozia. To także solidna, niezawodna konstrukcja, jak i szeroki wybór jednostek napędowych. Chcąc mieć auto rodzinne i zarazem dynamiczne, celować trzeba w topowe silniki – 2.0 Duratec oraz 2.0 TDCi. Mniej wymagający mogą nabyć samochód o słabszym silniku, optymalny do eksploatacji w warunkach miejskich. Takie egzemplarze są również o wiele tańsze, a 10 000 zł na auto z początku produkcji w zupełności wystarczy.

Jak sprawdzić używanego Forda C-Max?

Ford C-Max I nie naraża właściciela na większe, nieplanowane wydatki. Oczywiście, o ile przed zakupem zostanie on właściwie sprawdzony. W pierwszej kolejności weryfikacji wymaga Historia Pojazdu. To obszerny i zawierający w sobie wiele sekcji raport, który ukazuje różne kluczowe informacje o danym egzemplarzu. Raport taki to:

  • dane techniczne pojazdu
  • fabryczne wyposażenie
  • chronologiczna historia
  • informacje o szkodach i kolizjach
  • akcje serwisowe ogłoszone przez producenta
  • zdjęcia z poprzednich aukcji sprzedażowych
  • sprawdzenie w bazach kradzieżowych
  • przebiegi pojazdu

Numer VIN samochodu pozwala więc sprawdzić auto na wielu różnych płaszczyznach, co w procesie jego zakupu jest bezcenne i może uchronić przed nabyciem uszkodzonego, kradzionego czy wypadkowego C-Maxa. Zwłaszcza w połączeniu z innymi czynnościami około zakupowymi. Należą do nich oględziny samochodu z mechanikiem, przegląd w Autoryzowanej Stacji Obsługi czy niezależnym warsztacie, jak i jazda próbna.

Ocena naszych czytelników
[Suma: 2 Średnio: 5]
Darmowe sprawdzenie VIN? Wypróbuj naszą wyszukiwarkę i nie daj się oszukać!
Sprawdzenie VIN

Odpowiedz