Transport roweru samochodem na bagażniku rowerowym
Najbezpieczniej i najwygodniej transport roweru samochodem przeprowadzić z wykorzystaniem bagażnika rowerowego. To specjalne akcesorium do samochodu, które służy przewożeniu rowerów. W zależności od rodzaju i budowy samochodowy bagażnik rowerowy może być zamontowany na dachu auta, na haku holowniczym oraz na tylnej klapie bagażnika.
- Bagażnik rowerowy na hak – dobry wybór zwłaszcza w przypadku wysokich aut, kiedy nie można zamontować innego rodzaju bagażnika. Samochodowy bagażnik rowerowy montowany na haku ma dość duży udźwig oraz sporą powierzchnię nośną. Dlatego to akcesorium, które umożliwia transport nawet czterech rowerów. W zależności od wersji bagażniki rowerowe mogą być nożycowe wyposażone w wieszak (rowery mocowane są pasami i uchwytami) lub platformowe (rowery ustawione na szynach).
- Bagażnik rowerowy na klapę – doskonały wybór w przypadku aut bez haka holowniczego i to niezależnie od typu nadwozia (m.in. hatchback, van, kombi, kamper). To bagażniki o nieinwazyjnym montażu, a przewożone rowery nie wystają znacząco poza obrys auta. Dla komfortu kierowcy i ochrony klapy bagażnika bezpiecznie w ten sposób przewozić można nawet dwa lub trzy rowery.
- Bagażnik rowerowy na dach – bagażnik, który w żaden sposób nie ogranicza widoczności kierowcy. Jest prosty w montażu i nie zajmuje miejsca z tyłu. Natomiast z oczywistych względów nie pozwala wjechać w każde miejsce. Samochód z rowerami na dachu ma też gorsze parametry aerodynamiczne i jest bardziej odporny na podmuchy wiatru.
Transport jednośladu na bagażniku rowerowym ma wiele zalet, tj.:
- zachowanie wolnej przestrzeni w bagażniku i w kabinie pasażerskiej;
- brak konieczności demontażu roweru.
Jak wybrać bagażnik rowerowy do auta?
Podczas wyboru bagażnika rowerowego do samochodu należy zwrócić uwagę na kilka kwestii. Na pewno powinien być to bagażnik:
- pasujący do nadwozia i modelu auta;
- prosty w montażu;
- zapewniający stabilny przewóz rowerów;
- ze stosownymi atestami i certyfikatami poświadczającymi bezpieczeństwo użytkowania (dlatego warto wybierać bagażniki rowerowe od cenionych producentów – m.in. Thule, Aguri, Yakima, Westfalia, Atera i Inter Pack);
- wykonany z materiałów odpornych na uszkodzenia mechaniczne oraz czynniki termiczne;
- bezpieczny dla części auta oraz rowerów.
Przy braku wiedzy i doświadczenia warto poprosić o pomoc sprzedawcę. Pomoże on w doborze bagażnika rowerowego odpowiedniego dla rodzaju pojazdu oraz typu i liczby przewożonych rowerów.
Montaż bagażnika rowerowego w samochodzie?
Mocowanie bagażnika na rowery zawsze należy przeprowadzić zgodnie z instrukcją producenta. Montaż jest różny w zależności od rodzaju bagażnika – na hak, dach lub klapę.
Jak zamontować bagażnik dachowy na rowery?
Rowerowy bagażnik dachowy jest zbudowany ze specjalnej szyny do ustawiania rowerów oraz uchwytów do montażu jednośladów. Najwygodniej, kiedy auto jest wyposażone w relingi dachowe. Wówczas wystarczy ustawić je w odpowiedniej odległości i zacisnąć szynę bagażnika. W samochodach bez relingów do montażu bagażnika na dachu należy wykorzystać poprzeczne belki.
Belki poprzeczne należy montować w wyznaczonych punktach montażowych często oznaczonych strzałkami. Wystarczy wyjąć lub przesunąć maskownicę i przypiąć belkę poprzeczną – najczęściej poprzez przesunięcie dźwigni. Jeżeli na dachu nie ma specjalnych miejsc do montażu relingów, belki mocuje się w rynienkach, z kolei za punkt podparcia wykorzystuje się skraj dachu samochodu.
Po montażu belek zamocowanie bagażnika dachowego jest proste. Zazwyczaj wystarczy zdemontować zaślepki w belkach, wsunąć szynę bagażnika w listwę i zablokować ją przy użyciu dźwigni. Następnym krokiem jest przypięcie ramy roweru do specjalnego uchwytu oraz przymocowanie opaskami kół jednośladu.
Jak zamontować bagażnik rowerowy na hak?
Bagażniki rowerowe na hak przypina się na główkę haka, podobnie jak robi się to z przyczepami. To dosyć ciężkie bagażniki, które mogą warzyć nawet ponad 20 kg. Do zapięcia bagażnika na główce haka służy uchwyt montażowy i specjalna dźwignia. Ważne, aby podczas montażu bagażnika rowerowego na hak pamiętać o:
- wpięciu gniazda elektrycznego;
- montażu tablicy rejestracyjnej na tylnej listwie bagażnika (specjalną tablicę należy wyrobić w urzędzie komunikacji; brak tablicy to ryzyko ukarania mandatem w wysokości 500 zł i dodatkowo 3 punktami karnymi).
Po montażu bagażnika najczęściej rowery umieszcza się w specjalnej szynie i przypina uchwytami.
Przeczytaj też: “Mandat za tablice rejestracyjne – 100, 300, 500 lub 1500 złotych”
Jak zamontować bagażnik rowerowy na tylną klapę samochodu?
Bagażnik montowany na klapę auta musi być kompatybilny z samochodem i pasować do tylnej części nadwozia. Montaż jest różny w zależności od typu nadwozia, wielkości klapy auta oraz wysokości bagażnika rowerowego.
Montaż zazwyczaj rozpoczyna się od ułożenia ramy bagażnika nad zderzakiem samochodu i oparcia jej o klapę auta. Ramę mocuje się naprężonymi paskami zakończonymi metalowymi zaczepami do zablokowania (np. między klapą a dachem pojazdu, reflektorami lub nadkolami i zderzakiem). Mocowanie ramy wzmacnia się poprzez dokręcenie śrub.
Rowery należy ustawić na rozłożonej ramie i przymocować do uchwytów opaskami i paskami. Ważne, aby stabilność mocowania rowerów na bagażniku tylnej klapy regularnie kontrolować, najlepiej co kilkadziesiąt kilometrów.
Niezależnie od rodzaju bagażnika podczas transportu rowerów na zewnątrz auta – wewnątrz również – należy pamiętać o zachowaniu bezpieczeństwa. Oprócz przepisów warto zachować ostrożność, kierować się zdrowym rozsądkiem i stosować się do zaleceń producenta. Wielu producentów samochodowych bagażników rowerowych określa maksymalną prędkość, z jaką można poruszać się autem (zazwyczaj nie więcej niż 130 km/h). Oczywiście najważniejsze, aby dostosować prędkość do warunków panujących na drodze. Z kolei w przypadku transportu rowerów elektrycznych dobrą praktyką jest wcześniejsze wyjęcie akumulatorów. Odciąży to bagażnik i ułatwi montaż samych rowerów, które będą lżejsze.
Transport roweru w specjalnej przyczepie do przewozu jednośladów
Bagażniki rowerowe do samochodów pozwalają przewozić maksymalnie kilka sztuk jednośladów, zazwyczaj nie więcej niż czterech czy pięć rowerów. Jeżeli należy przewieźć większą liczbę jednośladów, sprawdzi się specjalna przyczepka do przewozu rowerów. Przyczepkę można kupić lub wynająć. Do prowadzenia auta z przyczepką nie potrzeba żadnych dodatkowych uprawnień. Konstrukcja przyczepki pozwala na solidne przymocowanie oraz bezpieczny i komfortowy transport nawet ponad dwudziestu jednośladów, w tym również modeli elektrycznych.
Jak przewozić rower w bagażniku i kabinie pasażerskiej?
Transport roweru samochodem w przedziale pasażerskim jest jak najbardziej możliwy. Zaletą transportu roweru w bagażniku i kabinie pasażerskiej jest zabezpieczenie jednośladu przed kradzieżą. Rower jest też dobrze chroniony przed niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi, a samochód nie traci na aerodynamice.
Oczywiście taka forma transportu roweru autem sprawdzi się jedynie przy przewożeniu jednego czy dwóch jednośladów, a i tak nie zawsze jest to możliwe. Trudno o to, jeżeli to mały samochód miejski, przynajmniej bez rozbierania roweru na części. W końcu rower przewożony w samochodzie oznacza mniej miejsca na pozostały bagaż. Istnieje także możliwość pobrudzenia lub uszkodzenia tapicerki samochodu i plastikowych elementów wykończenia wnętrza. Uszkodzić można także sam rower (np. wykrzywienie lub pęknięcie przerzutek, uszkodzenie ramy, popękanie szprych w kole).
Podczas przewożenia roweru w kabinie należy pamiętać, aby nie wystawał on poza obrys auta – na przykład otwarte okno czy pokrywę bagażnika. Nie może także przeszkadzać w kierowaniu pojazdem i utrudniać widoczności.
Sam rower najlepiej transportować na miękkim materiale. Jednoślad powinien być przymocowany, aby nie przemieszczał się przy hamowaniu, przyspieszaniu i pokonywaniu zakrętów. Zwłaszcza przy sprzęcie kolarskim sprawdzą się pokrowce na ramę i koła, a nawet specjalna torba do przewozu roweru.
Jeżeli roweru nie da się zmieścić wewnątrz auta w całości, można go rozebrać na części. Demontaż jednośladu należy rozpocząć od odkręcenia przedniego koła. Jeżeli to nie wystarczy, w następnej kolejności należy zdemontować koło napędowe (tylne) oraz ustawić kierownicę wzdłuż ramy (w tym celu należy poluzować mostek i przekręcić kokpit do boku).
Transport roweru samochodem nie jest więc niczym trudnym i skomplikowanym. Jeżeli pozwala na to konstrukcja i wielkość auta, rower można przewieźć nawet w samochodzie – zdemontowany lub w całości, jednak zwykle nie więcej niż jeden czy dwa egzemplarze. Rowery można także transportować na zewnątrz auta, najczęściej z wykorzystaniem solidnie i poprawnie zamontowanych bagażników na dachu, haku lub tylnej klapie auta.
FAQ – najczęściej zadawane pytania o transport roweru samochodem
Czy można przewozić rower w samochodzie?
Tak, jest to możliwe, aczkolwiek nie może on wystawać poza obrys pojazdu, a więc przez okno czy tylną klapę.
Jak przewozić rower bezpiecznie na specjalnym bagażniku?
Najważniejsze, aby zamontować bagażnik w sposób solidny i dobrze zamocować przewożone rowery. W zależności od budowy wyróżnia się samochodowe bagażniki rowerowe montowane na haku, dachu i tylnej klapie pojazdu.
Jakiej marki wybrać bagażnik rowerowy do auta?
Samochodowy bagażnik rowerowy koniecznie musi pasować do nadwozia i modelu auta. Najlepsze są bagażniki proste w montażu, które posiadają stosowne atesty i certyfikaty oraz są wykonane z materiałów odpornych na uszkodzenia mechaniczne i czynniki termiczne. Najpopularniejsze i najwyżej cenione bagażniki rowerowe do aut produkują marki Thule, Aguri, Yakima, Westfalia, Atera i Inter Pack.