Nie da się ukryć, że od kilku lat zima nie jest w Polsce tak intensywna, jaką pamiętają ją jeszcze nasi rodzice czy dziadkowie. Mimo wszystko niskie temperatury i tak wielu z nas dają o sobie znać. Jak reagują na to nasze samochody? Nie jest tajemnicą, że pojazd przed zimą powinien być dokładnie sprawdzony. Wszystko po to, aby nie uległ jakiejś awarii. Ponadto ma to również spory wpływ na nasze bezpieczeństwo. Skoro tak zastanówmy się nad tym, jak przygotować auto na zimę?
Wymiana opon
Opony są jedynym elementem samochodu, który łączy go z nawierzchnią. Podstawową rzeczą jest więc wymiana opon na zimowe, o czym pamiętać muszą ci, którzy jeżdżą na oponach sezonowych. Alternatywą jest ogumienie całoroczne, choć te sprawdza się zimą tylko podczas jazdy w mieście, kiedy drogi są odśnieżone i pozbawione lodu. Pamiętajmy, że opony są odpowiedzialne między innymi za przyczepność, prowadzenie i drogę hamowania. Najlepiej wybrać więc gumy sprawdzonych marek. Powinno być to również ogumienie z dużą ilością poprzecznych nacięć, tzw. lameli. Dzięki nim jazda po śniegu jest bowiem stabilniejsza.
Poza tym przed zmianą trzeba je dokładnie przejrzeć i sprawdzić, czy są wolne od pęknięć oraz innych uszkodzeń. Ważna jest także ich twardość, bo zbyt twarde ogumienie zimowe ma gorsze właściwości jezdne. Skrócenie drogi hamowania jest natomiast możliwe dzięki odpowiedniej wielkości bieżnika, który musi być nie mniejszy niż 3-4 mm. Powinien być to również bieżnik kierunkowy, który lepiej odprowadza wodę i śnieg.
Sprawdzenie akumulatora
Jeśli Wasz samochód miał problemy z odpalaniem już jesienią, niezbędne jest również sprawdzenie stanu akumulatora. Zrobić to można, wykorzystując do tego specjalny miernik. Dzięki temu dostaniecie odpowiedź na pytanie, czy konieczny będzie zakup nowej baterii. Według specjalistów akumulator w samochodzie wymieniać trzeba co 5-7 lat.
W sytuacji, kiedy nie wymieniacie akumulatora, koniecznie podłączcie go pod prostownik. Sprawdźcie również klemy, bo mogą nie być czyste i zaśniedziałe. Problemy z odpalaniem niekiedy powodują także niesprawne świece zapłonowe czy żarowe, jak jest w silnikach Diesla. Im również warto przyjrzeć się bliżej.
Ochrona lakieru
Stan lakieru nie wpływa wprawdzie na komfort jazdy czy bezpieczeństwo, ale przed zimą warto go odpowiednio zabezpieczyć. Szczególnie szkodliwe działanie na karoserię ma bowiem sól, której o tej porze roku na drogach nie brakuje. Chcąc zabezpieczyć lakier, najpierw trzeba dokładnie umyć samochód myjką ciśnieniową, dzięki czemu pozbędziemy się z karoserii żywic z drzew, starego wosku i innych pozostałości. Oczyszczone nadwozie trzeba dokładnie osuszyć, a następnie woskować woskiem twardym. Najlepiej będzie, jeśli woskowanie wykonacie dwa razy, bo wówczas wosk utrzyma się na karoserii dłużej. Pamiętajcie, że przed zimą zabezpieczyć trzeba wszelkie zarysowania czy odpryski, które w zetknięciu z solą mogą powodować korozję.
Oświetlenie
Zimą reflektorów potrzebujemy znacznie bardziej niż latem. Choćby z tego względu, że zmrok zapada już około 16:00. Dlatego też niezbędne jest wyregulowanie reflektorów oraz wyczyszczenie lamp. Wszystko po to, aby jak najlepiej oświetlały drogę przed nami, a nie oślepiały innych uczestników ruchu.
Sprawny układ hamulcowy
Zalecane jest również sprawdzenie hamulców. Te po sezonie letnim mogą wymagać wymiany, a nikt nie chciałby się o tym dowiedzieć podczas jazdy po zaśnieżonych czy oblodzonych drogach. Warto poddać je więc przeglądowi nieco wcześniej.
Układ wentylacji
Niezbędny jest również przegląd klimatyzacji. Przynajmniej w sytuacji, kiedy nie zrobiliśmy tego w okresie wiosenno-zimowym. Wymienić trzeba więc filtr kabinowy, a także sprawdzić działanie wentylatora i przewodów wentylacyjnych. W innym wypadku odparowywanie wilgoci z wnętrza kabiny, a przede wszystkim szyb nie będzie wystarczająco skuteczne.
Czyste i odtłuszczone szyby
Podczas jazdy zimą bardzo ważna jest również czystość szyb. Do ich wyczyszczenia czy odtłuszczenia wykorzystać można dostępne na rynku specjalne środki. Przyjrzeć się od razu trzeba również wycieraczkom. Jeśli są one stare, mogą niedokładnie zbierać wodę, przez co ograniczać będą naszą widoczność.
Uszczelki
Przed zimą warto też nasmarować dokładnie wszystkie uszczelki. W innym wypadku przy ujemnych temperaturach przymarznięte drzwi będą bardzo częstym problemem. Do smarowania uszczelek wykorzystać można specjalne środki lub posłużyć się wazeliną techniczną. Nie warto natomiast stosować żadnych smarów, które mogą zniszczyć gumę.
Zimowe płyny eksploatacyjne
Przed nastaniem zimy niezbędna jest również wymiana płynów eksploatacyjnych. Zarówno w przypadku spryskiwacza, jak i układu chłodzenia korzystanie z letniego płynu zimą może doprowadzić do dużej i co najważniejsze kosztownej awarii z rozsadzeniem zbiorników włącznie.
Praktyczne akcesoria
To tyle, jeśli mielibyśmy wziąć pod uwagę przygotowanie samochodu do jazdy zimą. Na koniec wspomnijmy jeszcze o praktycznych akcesoriach, które bywają niezwykle przydatne. Zawsze warto mieć przy sobie na przykład skrobaczkę, która nie porysuje nam szyby, jak i odmrażacz do zamków, dzięki któremu dostaniemy się do samochodu, kiedy te zamarzną. Ponadto wyposażyć się trzeba w szczotkę do odśnieżania, która nie porysuje lakieru i zapas zimowego płynu do spryskiwaczy. Przydatna jest również osłona przeciwszronowa na przednią szybę. Jej koszt jest niewielki, a dzięki temu nie będzie potrzeby skrobania szyb o poranku, co do najprzyjemniejszych nie należy.
Skoro wiecie już, jak przygotować auto na zimę głęboko wierzymy, że w tym roku zima Was nie zaskoczy i jako kierowcy będziecie do niej dobrze przygotowani niezależnie od czasu jej trwania i zakresu temperatur, z jakimi przyjdzie Wam się zmierzyć w najbliższych kilku miesiącach.
Jedna odpowiedź
Polecam olej silnikowy Hyundai Xteer. To olej syntetyczny, a więc najlepszy. Do tego z segmentu premium więc ma bardzo dobry skład. Nie trzeba dodawać uszlachetniaczy ani stosować dolewek bo się nie spala