NVA — asystent jazdy nocnej

Udostępnij
Wasza ocena
asystent jazdy nocnej

W artykule przeczytasz

NVA, z ang. Night Vision Assistant to asystent jazdy nocnej, którego zadaniem jest wspomaganie jazdy po zmroku. Pierwszy tego typu system pojawił się w samochodach w roku 2000, a dokładniej w Cadillacu Deville. Dwa lata później Toyota umieściła go w Lexusie LX 470 oraz w modelu Landcruiser Cignus. W 2010 roku system ten trafił też do Audi A8 D4.

Jak działa asystent jazdy nocnej?

System Night Vision Assistant przedstawia obraz z kamery termowizyjnej, która umieszczona jest za przednią szybą pojazdu, ukazując go na dwa sposoby. W Mercedesie i Audi wyświetla go na tablicy wskaźników, z kolei w BMW i Lexusie na ekranie systemu multimedialnego.

Systemy pasywne i aktywne

Asystenty jazdy nocnej podzielić można na pasywne i aktywne. Pierwsze zapewniają zasięg do 300 m i gwarantują wysoki kontrast obiektów. Minusem jest fakt, że wyświetlany przez nie obraz jest słabej jakości. Systemy aktywne podświetlają drogę na dystansie dwukrotnie krótszym. Obraz w tym przypadku jest jednak wyższej jakości.

Najnowsze modele Mercedesa, BMW i Audi wyposażone są natomiast w asystenta jazdy nocnej z funkcją wykrywania pieszych oraz zwierząt.

 

Zalety:

  1. Poprawa widoczności: Dzięki zastosowaniu kamer termowizyjnych lub systemów opartych na podczerwieni, asystent jazdy nocnej pozwala na dostrzeżenie pieszych, zwierząt czy innych przeszkód na drodze, które mogą być niewidoczne dla tradycyjnych reflektorów.
  2. Zmniejszenie ryzyka wypadków: Poprzez wcześniejsze wykrywanie potencjalnych zagrożeń, kierowca może szybciej zareagować, co zmniejsza ryzyko kolizji czy wypadków.
  3. Komfort jazdy: System może automatycznie dostosować oświetlenie do warunków na drodze, co zwiększa komfort prowadzenia pojazdu w nocy, zmniejszając zmęczenie kierowcy.
  4. Wsparcie w trudnych warunkach: Asystent jazdy nocnej jest szczególnie przydatny w trudnych warunkach atmosferycznych, takich jak mgła czy intensywne opady, gdzie tradycyjne oświetlenie jest mniej efektywne.

Wady

  1. Koszty: Systemy NVA są często dostępne tylko w droższych modelach pojazdów lub jako opcja dodatkowo płatna, co może znacząco zwiększyć koszt zakupu samochodu.
  2. Złożoność technologiczna: Awaria systemu NVA może wymagać skomplikowanej i kosztownej naprawy, a także specjalistycznego sprzętu diagnostycznego.
  3. Ograniczenia technologiczne: W niektórych sytuacjach, na przykład przy silnym świetle ulicznym lub w obecności innych silnych źródeł światła, efektywność systemu może być ograniczona.
  4. Przyzwyczajenie kierowców: Niektórzy kierowcy mogą polegać zbytnio na systemie, zaniedbując tradycyjne metody obserwacji drogi, co w rzadkich przypadkach może prowadzić do zwiększenia ryzyka wypadków.

Specyfikacja

  • Rodzaj sensorów: Kamery termowizyjne, kamery oparte na podczerwieni, czujniki ruchu.
  • Zasięg detekcji: Zależnie od modelu i producenta, systemy NVA mogą wykrywać przeszkody w odległości od kilkudziesięciu do kilkuset metrów przed pojazdem.
  • Interfejs użytkownika: Informacje z systemu NVA są zwykle wyświetlane na ekranie umieszczonym na desce rozdzielczej, w head-up display (HUD) lub bezpośrednio na przedniej szybie, dzięki czemu kierowca może je obserwować bez odwracania wzroku od drogi.
  • Integracja z innymi systemami: Asystent jazdy nocnej może być zintegrowany z innymi systemami bezpieczeństwa pojazdu, takimi jak automatyczne hamowanie awaryjne czy system ostrzegania o zmianie pasa ruchu.

Inne ważne aspekty

  • Szkolenie i adaptacja: Dla optymalnego wykorzystania możliwości systemu, kierowcy mogą potrzebować specjalnego szkolenia lub okresu adaptacji.
  • Aktualizacje oprogramowania: Podobnie jak w przypadku innych zaawansowanych systemów w pojazdach, regularne aktualizacje oprogramowania mogą być konieczne do utrzymania optymalnej wydajności systemu NVA.

System asystenta jazdy nocnej stanowi cenne wsparcie dla kierowców, jednak jego skuteczność zależy od wielu czynników, w tym od odpowiedniego użytkowania i regularnej konserwacji. Pomimo wysokich kosztów i potencjalnych ograniczeń, korzyści płynące z poprawy bezpieczeństwa i komfortu jazdy nocą mogą przeważyć nad wadami, szczególnie w przypadku osób często podróżujących po zmroku

Ocena naszych czytelników
[Suma: 0 Średnio: 0]

OBSERWUJ nas na Wiadomości Google.

Kliknij i dodaj nasz kanał do swoich Wiadomości Google i bądź na bieżąco.

Udostępnij:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych jest AutoISO Sp. z o.o. (ul. Gnieźnieńska 12, Katowice 40-142, Polska, pomoc@autoiso.pl). Przetwarzamy Twoje dane (adres e-mail, imię i nazwisko oraz treść wiadomości) na podstawie naszych prawnie uzasadnionych interesów: w celu komunikacji z Tobą i dla ochrony przed roszczeniami, przez okres do 10 lat od roku, w którym zakończono korespondencję. Współpracujemy z firmami hostingowymi, którym możemy przekazywać te dane (odbiorcy danych). Dane mogą być przekazywane poza UE, jedynie do Państw lub podmiotów zatwierdzonych prawem UE. Masz prawo dostępu do Twoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, a także ich przeniesienia. Masz prawo skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych w Polsce lub jego odpowiednika w innym państwie UE. Więcej informacji o zasadach przetwarzania przez nas danych znajduje się w Polityka Prywatności i Cookies.
Porównaj oferty wielu Towarzystw i oszczędzaj na OC/AC!
Advertisement

Darmowe sprawdzenie
Historii Pojazdu

Zobacz nasz kanał YouTube

Odtwórz wideo

Przeczytaj też:

silver audi a 4 coupe

City Safety

City Safety jest systemem, za którego opracowaniem stoi koncern Volvo. Jak wynika z jego nazwy,

Informacja o przetwarzaniu danych osobowych

Administratorem Twoich danych jest Autoiso Sp. z o.o., nr KRS: 0000840558, adres: ul. Gnieźnieńska 12, 40-142 Katowice, Polska. Możesz się z nami kontaktować również przez e-mail: pomoc@autoiso.pl.

Możemy przetwarzać Twoje dane udostępniane nam podczas kontaktu z nami, które mogą stanowić dane osobowe, w szczególności: adres e-mail, nr telefonu, imię i nazwisko, dane z portali społecznościowych oraz treść wiadomości. Robimy to na podstawie naszych prawnie uzasadnionych interesów, w celu komunikacji z Tobą, dla ochrony przed roszczeniami i realizacji roszczeń, przez okres do 6 lat od roku, w którym zakończono korespondencję, lub do zgłoszenia przez Ciebie skutecznego sprzeciwu. Udostępnienie tych danych jest konieczne do komunikacji.

Możemy ujawniać Twoje dane podmiotom, z którymi współpracujemy i które przetwarzają te dane w naszym imieniu (odbiorcy danych) w celu świadczenia dla nas usług z zakresu: hostingu, informatyki, statystyki i analityki, marketingu, oprogramowania do zarządzania firmą i bazą kontaktów oraz komunikacji elektronicznej, księgowości i doradztwa prawnego. Dane mogą być przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy, jedynie do Państw lub podmiotów zapewniających stopień ochrony danych osobowych odpowiadający regulacjom UE, w szczególności stosujących tzw. standardowe klauzule umowne UE.

Masz prawo dostępu do swoich danych, żądania ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, przeniesienia ich, a także do skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych lub jego odpowiednika w innym państwie UE.

Więcej informacji o przetwarzaniu przez nas danych osobowych znajdziesz w naszej Polityce prywatności.