Buspasy – czym są i kto może po nich jeździć?

Udostępnij
Wasza ocena
Buspasy – czym są i kto może po nich jeździć?
Buspasy kojarzą nam się przede wszystkim z autobusami. Nie ma w tym nic dziwnego, aczkolwiek to mocne uproszczenie. Dlatego sprawdzamy, czym jest buspas, po co ustanowiono takie specjalne pasy drogowe, co należy o nich wiedzieć i kto może się po nich poruszać.

W artykule przeczytasz

Czym są buspasy?

W pierwszej kolejności należy odnieść się do tego, czym w ogóle są buspasy. Tak więc w najprostszym tłumaczeniu są to specjalnie wydzielone pasy ruchu przeznaczone dla publicznego transportu zbiorowego. Jak nie trudno się domyślić, stworzono je w celu usprawnienia transportu publicznego w miastach, szczególnie w godzinach szczytu. Dlatego zwykle znajdują się one po prawej stronie drogi, gdzie mieszczą się przystanki autobusowe. Oznacza się je znakami pionowymi i poziomymi:

  • znak pionowy D-12,
  • znak poziomy P-22.

 

Domyślnie tak wyznaczone pasy ruchu obowiązują całą dobę. Zdarza się jednak, że mają one określone godziny funkcjonowania. Wówczas pod znakiem D-12 znajduje się dodatkowa tabliczka z godzinami obowiązywania takiego pasa.

Oczywiście dziś buspasy są stałym elementem drogowej infrastruktury w polskich miastach, bo usprawniają komunikację miejską. Na terenie naszego kraju zarządy dróg miejskich ustanawiają coraz więcej nowych buspasów na ulicach. Natomiast pierwsze buspasy w Polsce powstały na początku XXI wieku w Krakowie (Aleja Trzech Wieszczów).

Jeżeli wziąć pod uwagę ich historię, pierwszy pas dla autobusów powstał w 1939 roku w Chicago w Stanach Zjednoczonych. W Europie było trzeba na niego poczekać blisko ćwierć wieku. Miało to miejsce w 1962 roku w niemieckim Hamburgu.

Kto może poruszać się po buspasach?

Przede wszystkim buspasy mają służyć autobusom oraz trolejbusom. Jednak po tych specjalnych pasach ruchu mogą poruszać się również inne pojazdy, które realizują odpłatny przewóz osób na regularnych liniach. Dlatego z buspasów korzystać mogą następujące pojazdy:

  • autobusy,
  • trolejbusy,
  • podmiejskie busy,
  • autokary,
  • autobusowe linie dalekobieżne.

 

Oprócz tego buspasy służą pojazdom zeroemisyjnym, a więc samochodom elektrycznym oraz zasilanym wodorem. To dodatkowy przywilej dla właścicieli aut, które nie zanieczyszczają środowiska poprzez emisję spalin. Oczywiście mogą z nich korzystać także pojazdy służb, w tym nieoznakowane radiowozy.

Przeczytaj też: “Rondo biszkoptowe – czym jest i jak się po nim poruszać?

Dla kogo buspasy z dodatkowymi oznaczeniami?

Pojazdy wymienione powyżej mogą poruszać się po buspasach, które oznaczone są tylko znakami D-12 oraz P-22. Inne pojazdy mogą korzystać z takich pasów tylko wówczas, jeżeli mają one odpowiednie dopiski i oznaczenia, tj.:

  • TRAM – buspasy pokrywające się z torowiskiem dla tramwajów;
  • TAXI – możliwość poruszania się po pasie również przez taksówki;
  • MTON – dla pojazdów w obszarze Miejskiego Transportu Osób Niepełnosprawnych (takie rozwiązania można znaleźć m.in. w Warszawie i Krakowie);
  • z rysunkiem roweru – możliwość poruszania się po pasie przez rowerzystów;
  • z rysunkiem motocykla – możliwość poruszania się po pasie przez motocyklistów (przy takim oznaczeniu z pasa nie mogą korzystać użytkownicy motorowerów);
  • DOP – skrót, który zastępuje wszystkie pojazdy uprawnione do poruszania się po buspasie w danym mieście.
  • z wyznaczonymi godzinami – tabliczka z godzinami funkcjonowania pasa (zwykle w godzinach szczytu), podczas kiedy poza nimi jest to zwykły pas;
  • dla przewożących większą liczbę pasażerów (np. oznaczenie “1+3” dla pojazdów, w których oprócz kierowcy znajduje się przynajmniej trzech pasażerów);
  • inne wyłączenia – na przykład nie obowiązuje skręcających w prawo, dojeżdżających do posesji itp.

Jaki mandat za jazdę po buspasie?

Oczywiście jazda po buspasie, o ile pojazd jest do tego nieuprawniony, grozi mandatem karnym. W miastach, w których stosuje się buspasy, jest to nagminnie popełniane wykroczenie.

Jeżeli kierowca korzysta z takiego pasa i tym samym przekracza linię ciągłą, podstawą prawną zwykle jest tutaj art. 97 Kodeksu wykroczeń. Jednak sama grzywna zwykle nie jest wysoka. Najczęściej mandat za jazdę buspasem wynosi 100 zł oraz 1 punkt karny. Kara finansowa może być znacznie wyższa, jeżeli podstawą będzie art. 90 Kodeksu wykroczeń dotyczący tamowania ruchu. Wówczas mandat wyniesie przynajmniej 500 zł. Jednocześnie zdarza się, że skorzystanie z buspasa jest nieuniknione (np. podczas skręcania w prawo). Jednak wówczas pozwalają na to znaki poziome.

Podsumowując, przez buspasy rozumiemy specjalne pasy ruchu, którymi poruszać się mogą autobusy, trolejbusy, podmiejskie busy, autokary oraz autobusowe linie dalekobieżne. Inne pojazdy mogą wjechać na taki pas tylko wówczas, jeżeli pozwalają na to dodatkowe oznaczenia. Dotyczy to również rowerów, które o ile nie mają takiej możliwości, a przy drodze brakuje ścieżki rowerowej, powinny poruszać się przy prawej krawędzi najbliższego sąsiedniego pasa. Zdarza się też, że buspas obowiązuje tylko w wybranych godzinach. Wszelkie złamanie prawa w tym obszarze to wykroczenie karane mandatem karnym.

Ocena naszych czytelników
[Suma: 4 Średnio: 5]

OBSERWUJ nas na Wiadomości Google.

Kliknij i dodaj nasz kanał do swoich Wiadomości Google i bądź na bieżąco.

Udostępnij:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

2 odpowiedzi

  1. Artykuł niekompletny. Brakuje informacji, że buspasem mogą poruszać się pojazdy policji i innych służb, w tym nieoznakowane i nie uprzywilejowane. Policja rzadko ściga poruszających się buspasami, bo w większości kojarzy twarze innych funkcjonariuszy, nawet jak jadą sporadycznie prywatnym samochodem (a tego nie wolno, a jak nie wolno to trzeba szybko), bo zawsze może być to nieoznakowany i nie warto tracić czasu. Ponadto zabrakło tłumaczenia, czego dotyczy powołany art. 90 kw, otóż dotyczy blokowania ruchu i mandat dla posiadacza pojazdu mechanicznego wynosi nie mniej niż 500 zeta, więc warto się tłumaczyć i targować.

  2. “To dodatkowy przywilej dla właścicieli aut, które nie zanieczyszczają środowiska” – napisał to ktoś bez pojęcia.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych jest AutoISO Sp. z o.o. (ul. Gnieźnieńska 12, Katowice 40-142, Polska, pomoc@autoiso.pl). Przetwarzamy Twoje dane (adres e-mail, imię i nazwisko oraz treść wiadomości) na podstawie naszych prawnie uzasadnionych interesów: w celu komunikacji z Tobą i dla ochrony przed roszczeniami, przez okres do 10 lat od roku, w którym zakończono korespondencję. Współpracujemy z firmami hostingowymi, którym możemy przekazywać te dane (odbiorcy danych). Dane mogą być przekazywane poza UE, jedynie do Państw lub podmiotów zatwierdzonych prawem UE. Masz prawo dostępu do Twoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, a także ich przeniesienia. Masz prawo skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych w Polsce lub jego odpowiednika w innym państwie UE. Więcej informacji o zasadach przetwarzania przez nas danych znajduje się w Polityka Prywatności i Cookies.

Porównaj oferty 14 Towarzystw i oszczędzaj na OC/AC!

Darmowe sprawdzenie
Historii Pojazdu

Zobacz nasz kanał YouTube

Odtwórz wideo

Przeczytaj też:

Informacja o przetwarzaniu danych osobowych

Administratorem Twoich danych jest Autoiso Sp. z o.o., nr KRS: 0000840558, adres: ul. Gnieźnieńska 12, 40-142 Katowice, Polska. Możesz się z nami kontaktować również przez e-mail: pomoc@autoiso.pl.

Możemy przetwarzać Twoje dane udostępniane nam podczas kontaktu z nami, które mogą stanowić dane osobowe, w szczególności: adres e-mail, nr telefonu, imię i nazwisko, dane z portali społecznościowych oraz treść wiadomości. Robimy to na podstawie naszych prawnie uzasadnionych interesów, w celu komunikacji z Tobą, dla ochrony przed roszczeniami i realizacji roszczeń, przez okres do 6 lat od roku, w którym zakończono korespondencję, lub do zgłoszenia przez Ciebie skutecznego sprzeciwu. Udostępnienie tych danych jest konieczne do komunikacji.

Możemy ujawniać Twoje dane podmiotom, z którymi współpracujemy i które przetwarzają te dane w naszym imieniu (odbiorcy danych) w celu świadczenia dla nas usług z zakresu: hostingu, informatyki, statystyki i analityki, marketingu, oprogramowania do zarządzania firmą i bazą kontaktów oraz komunikacji elektronicznej, księgowości i doradztwa prawnego. Dane mogą być przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy, jedynie do Państw lub podmiotów zapewniających stopień ochrony danych osobowych odpowiadający regulacjom UE, w szczególności stosujących tzw. standardowe klauzule umowne UE.

Masz prawo dostępu do swoich danych, żądania ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, przeniesienia ich, a także do skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych lub jego odpowiednika w innym państwie UE.

Więcej informacji o przetwarzaniu przez nas danych osobowych znajdziesz w naszej Polityce prywatności.