Czym załatać dziurę w tłumiku?
Rozszczelniony układ wydechowy można naprawić przez przyspawanie łat lub wstawienie nowych elementów, choć w niektórych przypadkach najlepiej wymienić cały tłumik. Jednak przy niewielkich uszkodzeniach lub w „podbramkowych” sytuacjach (np. na wakacjach) można sobie poradzić bez wizyty u mechanika. Jak prostym sposobem załatać dziurawy wydech?

W artykule przeczytasz

Doraźne łatanie tłumika bez spawania

Układ wydechowy może dać o sobie znać w najmniej oczekiwanych momentach, np. będąc w długiej trasie, z dala od domu i gdzie nie ma dostępu do mechanika. Niestety usterka może znacząco utrudnić dalszą jazdę. Spaliny mogą przedostawać się do wnętrza samochodu, a hałasujący tłumik może zwrócić uwagę policji i przyczynić się do otrzymania mandatu. Właśnie w takich sytuacjach warto mieć przy sobie coś, co pozwala naprawić wydech bez spawania czy wymiany części – służą do tego specjalna taśma oraz masa uszczelniająca do tłumików. Co wybrać i jak stosować te środki?

Jak działa cement lub pasta uszczelniająca do tłumików?

Przetarcia i dziury w tłumiku, katalizatorze, złączach lub innych częściach układu wydechowego można załatać za pomocą specjalnych mas uszczelniających. Przykładem takiego produktu jest pasta uszczelniająco-montażowa do tłumików marki Fischer Automotive, którą można naprawiać mniejsze i większe uszkodzenia. Środek można zastosować zarówno na starych częściach, jak i na całkiem nowym układzie wydechowym. Tubka pasty kosztuje niecałe 10 zł, więc z pewnością warto wypróbować tę metodę, szczególnie jeśli wymiana tłumika jest nieopłacalna ze względu na wiek samochodu.

Jak uszczelnić tłumik za pomocą masy uszczelniającej? Oto krótka instrukcja:

  1. Założyć rękawiczki (cement lub pasta uszczelniająca do tłumików brudzi ręce).
  2. Zlokalizować uszkodzenie.
  3. Oczyścić uszkodzony fragment z brudu i rdzy (np. za pomocą szczotki drucianej lub papieru ściernego).
  4. Nałożyć masę na miejsce wymagające uszczelnienia.

Uwaga: zawsze należy postępować według instrukcji producenta. Niektóre produkty wymagają 12 godzin do zastygnięcia i przez ten czas nie należy uruchamiać samochodu.

Taśma uszczelniająca do tłumików – jak to działa?

Żeby załatać układ wydechowy bez spawania, można również sięgnąć po specjalną taśmę. Taka naprawa to nic trudnego. Wystarczy oczyścić uszkodzone miejsce z brudu i rdzy, a następnie założyć „bandaż” z taśmy. Jeżeli uszkodzenia są dość duże, przyda się również masa uszczelniająca do tłumików, która posłuży do zatkania dziury. Podczas oklejania tłumika trzeba postępować dość dokładnie – najlepiej kilka razy opleść dziurę wraz z nieuszkodzonymi fragmentami po bokach (ok. 1,5 cm zapasu). Taśma uszczelniająca do tłumików utwardza się pod wpływem wysokiej temperatury spalin, dlatego po zabandażowaniu wydechu należy uruchomić samochód.

Łatanie dziurawego tłumika – o czym pamiętać?

Nawet podczas tak nieskomplikowanych napraw jak łatanie tłumika trzeba zachować maksymalne środki ostrożności. Żeby znaleźć pęknięcie, najlepiej wjechać autem na kanał rewizyjny – dzięki temu będzie można dokładnie obejrzeć układ wydechowy i załatać wszystkie uszkodzenia. W razie braku dostępu do kanału można skorzystać z solidnego podnośnika lub najazdu, przy czym warto tutaj poprosić o pomoc kogoś bardziej doświadczonego. Przed przystąpieniem do naprawy trzeba odczekać, aż samochód całkowicie wystygnie, w przeciwnym razie łatanie tłumika może zakończyć się dotkliwym poparzeniem.

Kiedy układ wydechowy wymaga wymiany?

Taśma i pasta uszczelniająca do tłumików doskonale sprawdzają się w trasie, gdy nie ma dostępu do mechanika lub nie można czekać na fachową naprawę. Taki zestaw naprawczy warto mieć ze sobą podczas wyjazdu na wakacje, zwłaszcza gdy samochód ma kilkanaście lat lub więcej. Środki uszczelniające do tłumików przydadzą się również amatorom off-roadu, ponieważ wydech można uszkodzić podczas pokonywania wertepów. Należy jednak pamiętać, że uszczelnienie z czasem przestanie spełniać swoje zadanie i wówczas nie obejdzie się bez wymiany uszkodzonego elementu. Łatanie tłumika stosuje się głównie wówczas, gdy nowe części są zbyt drogie (w porównaniu do wartości samochodu) lub niedostępne.

Opracowano na podstawie:

Artykuł sponsorowany

Ocena naszych czytelników
[Suma: 3 Średnio: 5]

OBSERWUJ nas na Wiadomości Google.

Kliknij i dodaj nasz kanał do swoich Wiadomości Google i bądź na bieżąco.

Udostępnij:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych jest AutoISO Sp. z o.o. (ul. Gnieźnieńska 12, Katowice 40-142, Polska, pomoc@autoiso.pl). Przetwarzamy Twoje dane (adres e-mail, imię i nazwisko oraz treść wiadomości) na podstawie naszych prawnie uzasadnionych interesów: w celu komunikacji z Tobą i dla ochrony przed roszczeniami, przez okres do 10 lat od roku, w którym zakończono korespondencję. Współpracujemy z firmami hostingowymi, którym możemy przekazywać te dane (odbiorcy danych). Dane mogą być przekazywane poza UE, jedynie do Państw lub podmiotów zatwierdzonych prawem UE. Masz prawo dostępu do Twoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, a także ich przeniesienia. Masz prawo skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych w Polsce lub jego odpowiednika w innym państwie UE. Więcej informacji o zasadach przetwarzania przez nas danych znajduje się w Polityka Prywatności i Cookies.
Porównaj oferty wielu Towarzystw i oszczędzaj na OC/AC!
Advertisement

Darmowe sprawdzenie
Historii Pojazdu

Zobacz nasz kanał YouTube

Przeczytaj też:

Informacja o przetwarzaniu danych osobowych

Administratorem Twoich danych jest Autoiso Sp. z o.o., nr KRS: 0000840558, adres: ul. Gnieźnieńska 12, 40-142 Katowice, Polska. Możesz się z nami kontaktować również przez e-mail: pomoc@autoiso.pl.

Możemy przetwarzać Twoje dane udostępniane nam podczas kontaktu z nami, które mogą stanowić dane osobowe, w szczególności: adres e-mail, nr telefonu, imię i nazwisko, dane z portali społecznościowych oraz treść wiadomości. Robimy to na podstawie naszych prawnie uzasadnionych interesów, w celu komunikacji z Tobą, dla ochrony przed roszczeniami i realizacji roszczeń, przez okres do 6 lat od roku, w którym zakończono korespondencję, lub do zgłoszenia przez Ciebie skutecznego sprzeciwu. Udostępnienie tych danych jest konieczne do komunikacji.

Możemy ujawniać Twoje dane podmiotom, z którymi współpracujemy i które przetwarzają te dane w naszym imieniu (odbiorcy danych) w celu świadczenia dla nas usług z zakresu: hostingu, informatyki, statystyki i analityki, marketingu, oprogramowania do zarządzania firmą i bazą kontaktów oraz komunikacji elektronicznej, księgowości i doradztwa prawnego. Dane mogą być przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy, jedynie do Państw lub podmiotów zapewniających stopień ochrony danych osobowych odpowiadający regulacjom UE, w szczególności stosujących tzw. standardowe klauzule umowne UE.

Masz prawo dostępu do swoich danych, żądania ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, przeniesienia ich, a także do skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych lub jego odpowiednika w innym państwie UE.

Więcej informacji o przetwarzaniu przez nas danych osobowych znajdziesz w naszej Polityce prywatności.