Doraźne łatanie tłumika bez spawania
Układ wydechowy może dać o sobie znać w najmniej oczekiwanych momentach, np. będąc w długiej trasie, z dala od domu i gdzie nie ma dostępu do mechanika. Niestety usterka może znacząco utrudnić dalszą jazdę. Spaliny mogą przedostawać się do wnętrza samochodu, a hałasujący tłumik może zwrócić uwagę policji i przyczynić się do otrzymania mandatu. Właśnie w takich sytuacjach warto mieć przy sobie coś, co pozwala naprawić wydech bez spawania czy wymiany części – służą do tego specjalna taśma oraz masa uszczelniająca do tłumików. Co wybrać i jak stosować te środki?
Jak działa cement lub pasta uszczelniająca do tłumików?
Przetarcia i dziury w tłumiku, katalizatorze, złączach lub innych częściach układu wydechowego można załatać za pomocą specjalnych mas uszczelniających. Przykładem takiego produktu jest pasta uszczelniająco-montażowa do tłumików marki Fischer Automotive, którą można naprawiać mniejsze i większe uszkodzenia. Środek można zastosować zarówno na starych częściach, jak i na całkiem nowym układzie wydechowym. Tubka pasty kosztuje niecałe 10 zł, więc z pewnością warto wypróbować tę metodę, szczególnie jeśli wymiana tłumika jest nieopłacalna ze względu na wiek samochodu.
Jak uszczelnić tłumik za pomocą masy uszczelniającej? Oto krótka instrukcja:
- Założyć rękawiczki (cement lub pasta uszczelniająca do tłumików brudzi ręce).
- Zlokalizować uszkodzenie.
- Oczyścić uszkodzony fragment z brudu i rdzy (np. za pomocą szczotki drucianej lub papieru ściernego).
- Nałożyć masę na miejsce wymagające uszczelnienia.
Uwaga: zawsze należy postępować według instrukcji producenta. Niektóre produkty wymagają 12 godzin do zastygnięcia i przez ten czas nie należy uruchamiać samochodu.
Taśma uszczelniająca do tłumików – jak to działa?
Żeby załatać układ wydechowy bez spawania, można również sięgnąć po specjalną taśmę. Taka naprawa to nic trudnego. Wystarczy oczyścić uszkodzone miejsce z brudu i rdzy, a następnie założyć „bandaż” z taśmy. Jeżeli uszkodzenia są dość duże, przyda się również masa uszczelniająca do tłumików, która posłuży do zatkania dziury. Podczas oklejania tłumika trzeba postępować dość dokładnie – najlepiej kilka razy opleść dziurę wraz z nieuszkodzonymi fragmentami po bokach (ok. 1,5 cm zapasu). Taśma uszczelniająca do tłumików utwardza się pod wpływem wysokiej temperatury spalin, dlatego po zabandażowaniu wydechu należy uruchomić samochód.
Łatanie dziurawego tłumika – o czym pamiętać?
Nawet podczas tak nieskomplikowanych napraw jak łatanie tłumika trzeba zachować maksymalne środki ostrożności. Żeby znaleźć pęknięcie, najlepiej wjechać autem na kanał rewizyjny – dzięki temu będzie można dokładnie obejrzeć układ wydechowy i załatać wszystkie uszkodzenia. W razie braku dostępu do kanału można skorzystać z solidnego podnośnika lub najazdu, przy czym warto tutaj poprosić o pomoc kogoś bardziej doświadczonego. Przed przystąpieniem do naprawy trzeba odczekać, aż samochód całkowicie wystygnie, w przeciwnym razie łatanie tłumika może zakończyć się dotkliwym poparzeniem.
Kiedy układ wydechowy wymaga wymiany?
Taśma i pasta uszczelniająca do tłumików doskonale sprawdzają się w trasie, gdy nie ma dostępu do mechanika lub nie można czekać na fachową naprawę. Taki zestaw naprawczy warto mieć ze sobą podczas wyjazdu na wakacje, zwłaszcza gdy samochód ma kilkanaście lat lub więcej. Środki uszczelniające do tłumików przydadzą się również amatorom off-roadu, ponieważ wydech można uszkodzić podczas pokonywania wertepów. Należy jednak pamiętać, że uszczelnienie z czasem przestanie spełniać swoje zadanie i wówczas nie obejdzie się bez wymiany uszkodzonego elementu. Łatanie tłumika stosuje się głównie wówczas, gdy nowe części są zbyt drogie (w porównaniu do wartości samochodu) lub niedostępne.
Opracowano na podstawie:
- pl, Czym można uszczelnić tłumik?, Data publikacji: 2023.11.06, Data odczytu: 2023.11.25
Artykuł sponsorowany