Czym jest numer VIN?
Zanim podpowiemy, jak odszyfrować kolor lakieru po VIN, wcześniej musimy wyjaśnić, czym jest tzw. VIN. Jest to bowiem indywidualnie nadawany numer nadwozia (ang. Vehicle Identification Number), który służy do identyfikacji pojazdu. Od 1981 roku numer VIN składa się z 17 znaków. To litery i cyfry, natomiast żeby uniknąć pomyłek, nie stosuje się liter I, O oraz Q. Sam numer jest złożony z trzech sekcji – WMI, VDS oraz VIS:
- WMI – pozycje 1 – 3 – określają region, kraj pochodzenia oraz producenta (ustalane odgórnie przez urząd).
- VDS – pozycje 4 – 9 – określają dane techniczne i charakterystykę (nadawane indywidualnie przez producenta).
- VIS – pozycje 10 – 17 – numer identyfikacyjny (nadawane indywidualnie przez producenta).
Dokładne oznaczenie znaków w numerze VIN:
- pozycja 1 – kraj producenta;
- pozycje 2 – 3 – marka;
- pozycje 4 – 8 – seria, model, typ silnika, rodzaj wyposażenia;
- pozycja 9 – znak kontrolny dający możliwość weryfikacji poprawności numeru VIN;
- pozycja 10 – rok produkcji;
- pozycja 11 – kod fabryki;
- pozycje 12 – 17 – kod egzemplarza.
Przeczytaj też: “Nieczytelny numer VIN – co zrobić, gdzie się zgłosić?”
Gdzie znaleźć numer VIN?
Numer VIN samochodu znajduje się w kilku miejscach – na elementach auta oraz w dokumentach, tj.:
- rubryka “E” w dowodzie rejestracyjnym;
- tabliczka znamionowa na podszybiu po stronie kierowcy – aluminiowa powierzchnia, na której znajdują się dane homologacyjne oraz informacje identyfikacyjne samochodu (m.in. marka, numer VIN, masa całkowita pojazdu);
- elementy nadwozia – w zależności od producenta mogą to być następujące miejsca: komora silnika, okolice fotela kierowcy lub pasażera, słupek B przy siedzeniu pasażera, słupek między rzędami siedzeń, okolice kielicha amortyzatorów, pod wykładziną obok siedzenia pasażera, przegroda czołowa, bagażnik pod obiciem.
Na elementach nadwozia numer VIN jest wybijany (znaki wklęsłe), wytłaczany (znaki wypukłe), wycinany (znaki w formie otworów) lub wypalany (znaki złożone z wielu punktów o średnicy 1 mm).
Przeczytaj też: “Gdzie znaleźć numer VIN pojazdu?”
Jak sprawdzić kolor lakieru po VIN?
Jak wskazaliśmy wyżej, w numerze VIN zakodowane są różne informacje na temat samochodu, w tym również kod lakieru. Żeby sprawdzić kolor lakieru po VIN, należy rozszyfrować numer nadwozia. Można to zrobić na kilka sposobów:
- w ASO;
- poprzez dekoder VIN (np. Dekoder Autobaza);
- u diagnosty samochodowego;
Należy pamiętać, że numer VIN zawiera oryginalny kolor lakieru. Ma to znaczenie zwłaszcza w przypadku starszych aut, kiedy lakier ma już nieco inny odcień, co wynika z naturalnego procesu starzenia. W takiej sytuacji, szczególnie przy naprawach blacharsko-lakierniczych, warto zaufać lakiernikom. Mechanik skorzysta z elektronicznego czytnika kodów lakierów samochodowych i uwzględni proces starzenia lakieru.
Przeczytaj też: “Jak sprawdzić wyposażenie auta po VIN-ie?”
Natomiast sprawdzenie koloru lakieru po VIN to dobry sposób przy samodzielnej naprawie. Dotyczy to również sytuacji, kiedy auto ma niewielkie uszkodzenia powłoki lakierniczej, a jest nabywane na rynku wtórnym. Wówczas nabywca pozna kolor powłoki dla samodzielnej naprawy, ale raport VIN to również wiele innych cennych informacji z punktu widzenia nabywcy (m.in. rzeczywisty przebieg, wypadkowa historia, fabryczne wyposażenie).
Przeczytaj też: “Jakie informacje zawiera numer VIN?“
FAQ
Czym jest numer VIN pojazdu?
To indywidualny numer pojazdu składający się z 17 znaków – cyfr i liter. W numerze VIN zakodowane są m.in. dane technicznych czy fabryczne wyposażenie.
Jak sprawdzić kolor lakieru po VIN?
W tym celu należy rozkodować numer VIN. Można to zrobić odpłatnie u diagnosty lub w autoryzowanym serwisie marki. Taką możliwość dają też dekodery VIN.
Jak lakiernik sprawdza kolor lakieru auta?
Podczas napraw blacharsko-lakierniczych lakiernicy korzystają z elektronicznego czytnika kodów lakierów samochodowych. W ten sposób dobierają kolor z uwzględnieniem procesu starzenia lakieru.