Zaostrzone wymogi testów zderzeniowych Euro NCAP
Zanim przedstawimy najbezpieczniejsze samochody Euro NCAP w 2021 roku, najpierw przypomnijmy, że obecnie testy zderzeniowe tej niezależnej organizacja są bardziej rygorystyczne niż wcześniej. Ważne zmiany na tej płaszczyźnie wprowadzono bowiem w połowie 2020 roku, tj.:
- zderzenie z platformą mobilną zamiast nieruchomej;
- większa masa i szybkość platformy;
- ocena ochrony kierowcy podczas zderzenia bocznego;
- ocena zagrożenia wzajemnego zranienia kierowcy i pasażera;
- lepsza kontrola rozwiązań zapobiegających niebezpiecznym zdarzeniom na drodze;
- silniejsza kontrola systemów wspomagania kierowcy;
- nowa procedura dla testów systemu automatycznego hamowania awaryjnego (włącznie z manewrami
- skręcania na skrzyżowaniach oraz cofania);
- ocena systemu monitorowania skupienia kierowcy.
Najbezpieczniejsze samochody roku 2021 w testach Euro NCAP
W całym 2021 roku Euro NCAP poddała testom 33 nowe auta. W tym gronie 22 samochody otrzymały maksymalną ocenę pięciu gwiazdek. Oto najbezpieczniejsze modele w swoich kategoriach, tj.:
- małe auta rodzinne (Small Family Car),
- małe MPV (Small MPV),
- duże SUV-y (Large Off-road),
- małe SUV-y (Small Off-road),
- samochody luksusowe (Executive Car),
- samochody elektryczne (Pure Electric).
Małe auta rodzinne (Small Family Car) – Skoda Fabia:
- ochrona dorosłych pasażerów – 85 proc.;
- ochrona dzieci – 81 proc.;
- systemy bezpieczeństwa – 71 proc.;
- ochrona pieszych – 70 proc.
Małe MPV (Small MPV) – Toyota Yaris Cross:
- ochrona dorosłych pasażerów – 86 proc.;
- ochrona dzieci – 84 proc.;
- systemy bezpieczeństwa – 81 proc.;
- ochrona pieszych – 78 proc.
Małe SUV-y (Small Off-road) – Nissan Qashqai:
- ochrona dorosłych pasażerów – 91 proc.;
- ochrona dzieci – 91 proc.;
- systemy bezpieczeństwa – 95 proc.;
- ochrona pieszych – 70 proc.
Duże SUV-y (Large Off-road) – Skoda ENYAQ iV:
- ochrona dorosłych pasażerów – 94 proc.;
- ochrona dzieci – 89 proc.;
- systemy bezpieczeństwa – 82 proc.;
- ochrona pieszych – 71 proc.
Samochody luksusowe (Executive Car) i elektryczne (Pure Electric) – Mercedes EQS:
- ochrona dorosłych pasażerów – 96 proc.;
- ochrona dzieci – 91 proc.;
- systemy bezpieczeństwa – 80 proc.;
- ochrona pieszych – 76 proc.
O samych testach Euro NCAP w 2021 roku dla samochodów elektrycznych więcej pisaliśmy w artykule “Testy zderzeniowe Euro NCAP. Dobry wynik aut elektrycznych“. Komplet pięciu gwiazdek otrzymały bowiem modele Ford Mustang Mach-E, Hyundai Ioniq 5, Hyundai Tucson czy Toyota Yaris Cross. Cztery gwiazdki przyznano natomiast modelowi Hyundai Bayon. Z drugiej strony w testach zderzeniowych Euro NCAP w 2021 roku elektryczny Renault Zoe otrzymał zero gwiazdek, ale to wyjątek.