Jakie części najczęściej psują się w silnikach Diesla?

Udostępnij
Wasza ocena

W artykule przeczytasz

Silniki Diesla produkowane obecnie nie działają tak długo, jak te wytwarzane w pierwszej połowie lat dziewięćdziesiątych XX wieku (np. w kultowym Mercedesie określanych popularnie mianem „beczki”). Współczesne modele emitują dużo mniej spalin, ale zarazem są delikatniejsze. Dziś przedstawiamy potencjalne części Dieslów, które najczęściej ulegają awarii i podpowiadamy, jak można uniknąć usterek.

Dlaczego współczesne Diesle są mniej trwałe?

Podstawowym powodem problemów z nowoczesnymi silnikami Diesla jest zaawansowana elektronika. Precyzyjny osprzęt zmniejsza ilość emitowanych spalin, ale jest bardzo delikatny. Kolejną przyczyną awarii jest nieodpowiednia eksploatacja (m.in. zbyt rzadkie wymiany oleju, które są zalecane nawet przez producentów chcących zwiększyć zainteresowanie na rynku).

Osobom, które chcą, aby ich samochód z silnikiem Diesla wytrzymał możliwie, jak najdłużej, zalecamy ograniczenie do minimum pokonywania niewielkich odcinków (zwłaszcza w silnikach z „suchym” filtrem DPF) oraz tzw. zero-jedynkowego stylu jazdy. W praktyce oznacza to, że do codziennej jazdy po zakorkowanym mieście lepiej wybrać Diesla bez filtra DPF.

Warto zadbać również o regularne wymiany oleju silnikowego (idealne są przerwy co około 15 tysięcy przejechanych kilometrów) oraz o tankowanie dobrego paliwa.

Uwaga na awarie układów oczyszczania spalin

Wiele nowoczesnych Diesli posiada filtry DPF (suche bądź mokre) oraz układy SCR. Zadaniem tych systemów jest dostosowanie jednostek do rygorystycznych przepisów związanych z emisją szkodliwych spalin.

Filtry DPF mogą zapchać się popiołem (pozostałości niespalonej sadzy). Cykle automatycznego oczyszczania samoistnie się wtedy skracają. Gdy zapala się kontrolka, często centralka nie radzi sobie już z dopalaniem pozostałości sadzy. Wtedy  niezbędna może być wymiana filtra lub jego regeneracja w serwisie. Niestety częste wymuszane wypalanie bywa szkodliwe dla silnika.

Awarie turbosprężarki

W silnikach Diesla bardzo często dochodzi również do awarii turbosprężarki oraz osprzętu sterującego doładowaniem (czujniki ciśnienia). Symptomem tego typu awarii jest m.in. obniżenie mocy silnika, szybki ubytek w poziomie oleju oraz charakterystyczny świst pojawiający się, gdy samochód przyspiesza.

Za usterki turbosprężarki odpowiada przede wszystkim gwałtowne przyspieszanie zaraz po uruchomieniu silnika (z zimnym olejem).

Usterki w obrębie układu wtryskowego i rozrządu

W Dieslach często dochodzi do uszkodzeń końcówek wtryskiwaczy. Powodem tego typu usterek najczęściej jest tankowanie złej jakości paliwa. Za awarię odpowiedzialny bywa również bardzo agresywny chiptuning czy zatkanie końcówek drobinkami metalu.

Symptomem uszkodzeń w obrębie układu wtryskowego jest ciemny dym i zwiększone spalanie paliwa. Mogą wystąpić również problemy z uruchomieniem silnika.

Na uszkodzenia narażone są także elementy układu rozrządu:

  • paski
  • napinacze
  • łańcuchy

Warto pilnować regularnego serwisowania samochodu (sprawdzanie zużycia napinaczy i rolek, które napędzają pasek). Częsta wymiana oleju powinna ustrzec przed przedwczesnym zużyciem łańcucha.

Widocznym symptomem zużycia łańcucha jest wyraźne terkotanie tuż po uruchomieniu silnika.

Awarie koła pasowego na wale korbowym

Koło pasowe posiada specjalny tłumik drań skrętnych. To właśnie on, po dłuższej eksploatacji silnika, może ulec zużyciu. Za usterkę najczęściej odpowiadają błędy fabryczne (np. użycie tańszego materiału na tłumik).

Objawem uszkodzenia jest hałas wydobywający się z obszaru w okolicach paska osprzętu. Ślady zużycia (korozja, drobne rysy czy pęknięcia) często można zauważyć już gołym okiem.

Inne awarie w silnikach Diesla

W silnikach Diesla potencjalnie może dojść do zużycia także wielu innych części. Wśród nich najczęściej wymienia się:

  • klapy wirowe (element układu dolotowego)
  • głowicę, blok silnika
  • przepływomierz, EGR (elementy osprzętu silnika)
  • elementy układu tłokowo-korbowego (tłoki, pierścienie)
  • świece żarowe
  • pompy oleju
Ocena naszych czytelników
[Suma: 1 Średnio: 5]

OBSERWUJ nas na Wiadomości Google.

Kliknij i dodaj nasz kanał do swoich Wiadomości Google i bądź na bieżąco.

Udostępnij:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych jest AutoISO Sp. z o.o. (ul. Gnieźnieńska 12, Katowice 40-142, Polska, pomoc@autoiso.pl). Przetwarzamy Twoje dane (adres e-mail, imię i nazwisko oraz treść wiadomości) na podstawie naszych prawnie uzasadnionych interesów: w celu komunikacji z Tobą i dla ochrony przed roszczeniami, przez okres do 10 lat od roku, w którym zakończono korespondencję. Współpracujemy z firmami hostingowymi, którym możemy przekazywać te dane (odbiorcy danych). Dane mogą być przekazywane poza UE, jedynie do Państw lub podmiotów zatwierdzonych prawem UE. Masz prawo dostępu do Twoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, a także ich przeniesienia. Masz prawo skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych w Polsce lub jego odpowiednika w innym państwie UE. Więcej informacji o zasadach przetwarzania przez nas danych znajduje się w Polityka Prywatności i Cookies.

Porównaj oferty wielu Towarzystw i oszczędzaj na OC/AC!

Darmowe sprawdzenie
Historii Pojazdu

Zobacz nasz kanał YouTube

Odtwórz wideo

Przeczytaj też:

silnik mild hybrid suzuki swift

16V

Definicja silnika 16V W motoryzacji jako 16V oznacza się silnik spalinowy 4-cylindrowy, który posiada po

Informacja o przetwarzaniu danych osobowych

Administratorem Twoich danych jest Autoiso Sp. z o.o., nr KRS: 0000840558, adres: ul. Gnieźnieńska 12, 40-142 Katowice, Polska. Możesz się z nami kontaktować również przez e-mail: pomoc@autoiso.pl.

Możemy przetwarzać Twoje dane udostępniane nam podczas kontaktu z nami, które mogą stanowić dane osobowe, w szczególności: adres e-mail, nr telefonu, imię i nazwisko, dane z portali społecznościowych oraz treść wiadomości. Robimy to na podstawie naszych prawnie uzasadnionych interesów, w celu komunikacji z Tobą, dla ochrony przed roszczeniami i realizacji roszczeń, przez okres do 6 lat od roku, w którym zakończono korespondencję, lub do zgłoszenia przez Ciebie skutecznego sprzeciwu. Udostępnienie tych danych jest konieczne do komunikacji.

Możemy ujawniać Twoje dane podmiotom, z którymi współpracujemy i które przetwarzają te dane w naszym imieniu (odbiorcy danych) w celu świadczenia dla nas usług z zakresu: hostingu, informatyki, statystyki i analityki, marketingu, oprogramowania do zarządzania firmą i bazą kontaktów oraz komunikacji elektronicznej, księgowości i doradztwa prawnego. Dane mogą być przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy, jedynie do Państw lub podmiotów zapewniających stopień ochrony danych osobowych odpowiadający regulacjom UE, w szczególności stosujących tzw. standardowe klauzule umowne UE.

Masz prawo dostępu do swoich danych, żądania ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, przeniesienia ich, a także do skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych lub jego odpowiednika w innym państwie UE.

Więcej informacji o przetwarzaniu przez nas danych osobowych znajdziesz w naszej Polityce prywatności.