Silniki Diesla produkowane obecnie nie działają tak długo, jak te wytwarzane w pierwszej połowie lat dziewięćdziesiątych XX wieku (np. w kultowym Mercedesie określanych popularnie mianem „beczki”). Współczesne modele emitują dużo mniej spalin, ale zarazem są delikatniejsze. Dziś przedstawiamy potencjalne części Dieslów, które najczęściej ulegają awarii i podpowiadamy, jak można uniknąć usterek.
Dlaczego współczesne Diesle są mniej trwałe?
Podstawowym powodem problemów z nowoczesnymi silnikami Diesla jest zaawansowana elektronika. Precyzyjny osprzęt zmniejsza ilość emitowanych spalin, ale jest bardzo delikatny. Kolejną przyczyną awarii jest nieodpowiednia eksploatacja (m.in. zbyt rzadkie wymiany oleju, które są zalecane nawet przez producentów chcących zwiększyć zainteresowanie na rynku).
Osobom, które chcą, aby ich samochód z silnikiem Diesla wytrzymał możliwie, jak najdłużej, zalecamy ograniczenie do minimum pokonywania niewielkich odcinków (zwłaszcza w silnikach z „suchym” filtrem DPF) oraz tzw. zero-jedynkowego stylu jazdy. W praktyce oznacza to, że do codziennej jazdy po zakorkowanym mieście lepiej wybrać Diesla bez filtra DPF.
Warto zadbać również o regularne wymiany oleju silnikowego (idealne są przerwy co około 15 tysięcy przejechanych kilometrów) oraz o tankowanie dobrego paliwa.
Uwaga na awarie układów oczyszczania spalin
Wiele nowoczesnych Diesli posiada filtry DPF (suche bądź mokre) oraz układy SCR. Zadaniem tych systemów jest dostosowanie jednostek do rygorystycznych przepisów związanych z emisją szkodliwych spalin.
Filtry DPF mogą zapchać się popiołem (pozostałości niespalonej sadzy). Cykle automatycznego oczyszczania samoistnie się wtedy skracają. Gdy zapala się kontrolka, często centralka nie radzi sobie już z dopalaniem pozostałości sadzy. Wtedy niezbędna może być wymiana filtra lub jego regeneracja w serwisie. Niestety częste wymuszane wypalanie bywa szkodliwe dla silnika.
Awarie turbosprężarki
W silnikach Diesla bardzo często dochodzi również do awarii turbosprężarki oraz osprzętu sterującego doładowaniem (czujniki ciśnienia). Symptomem tego typu awarii jest m.in. obniżenie mocy silnika, szybki ubytek w poziomie oleju oraz charakterystyczny świst pojawiający się, gdy samochód przyspiesza.
Za usterki turbosprężarki odpowiada przede wszystkim gwałtowne przyspieszanie zaraz po uruchomieniu silnika (z zimnym olejem).
Usterki w obrębie układu wtryskowego i rozrządu
W Dieslach często dochodzi do uszkodzeń końcówek wtryskiwaczy. Powodem tego typu usterek najczęściej jest tankowanie złej jakości paliwa. Za awarię odpowiedzialny bywa również bardzo agresywny chiptuning czy zatkanie końcówek drobinkami metalu.
Symptomem uszkodzeń w obrębie układu wtryskowego jest ciemny dym i zwiększone spalanie paliwa. Mogą wystąpić również problemy z uruchomieniem silnika.
Na uszkodzenia narażone są także elementy układu rozrządu:
- paski
- napinacze
- łańcuchy
Warto pilnować regularnego serwisowania samochodu (sprawdzanie zużycia napinaczy i rolek, które napędzają pasek). Częsta wymiana oleju powinna ustrzec przed przedwczesnym zużyciem łańcucha.
Widocznym symptomem zużycia łańcucha jest wyraźne terkotanie tuż po uruchomieniu silnika.
Awarie koła pasowego na wale korbowym
Koło pasowe posiada specjalny tłumik drań skrętnych. To właśnie on, po dłuższej eksploatacji silnika, może ulec zużyciu. Za usterkę najczęściej odpowiadają błędy fabryczne (np. użycie tańszego materiału na tłumik).
Objawem uszkodzenia jest hałas wydobywający się z obszaru w okolicach paska osprzętu. Ślady zużycia (korozja, drobne rysy czy pęknięcia) często można zauważyć już gołym okiem.
Inne awarie w silnikach Diesla
W silnikach Diesla potencjalnie może dojść do zużycia także wielu innych części. Wśród nich najczęściej wymienia się:
- klapy wirowe (element układu dolotowego)
- głowicę, blok silnika
- przepływomierz, EGR (elementy osprzętu silnika)
- elementy układu tłokowo-korbowego (tłoki, pierścienie)
- świece żarowe
- pompy oleju