Skrzynia biegów bezstopniowa to tak zwany wariator. W skrzyni tej z ang. Continously Variable Transmission (CVT) o aktualnym przełożeniu decydują stożkowe koła, które współpracują z paskiem bądź łańcuchem. Jej działanie opiera się na zmianie średnic, po których poruszają się pasy lub łańcuchy łączące oba wałki przekładni.
Przekładnie bezstopniowe bardzo często spotyka się w skuterach. Wówczas w ich skład poza wariatorem znajdującym się na wale korowym wchodzą jeszcze pasek napędowy i sprzęgło odśrodkowe połączone z przesuwnymi talerzami oraz sprężyną, której zadaniem jest napinanie paska.
Charakteryzują się one możliwością przenoszenia dużej mocy i niezawodnością. Posłużą przez dziesiątki tysięcy kilometrów, po których przejechaniu niezbędna jest wymiana paska napędowego oraz wariatora. Nie ulega jednak wątpliwości, że przy zapewnieniu właściwego chłodzenia, wykorzystaniu wytrzymałych materiałów oraz zabezpieczeniu przed zanieczyszczeniami przekładnie bezstopniowe są dość wytrzymałe.
Firmy wykorzystujące bezstopniowe skrzynie biegów:
- Audi
- Honda
- Mitsubishi
- Nissan
- Suzuki